Abop/Ibop 2010

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:02

Vjestagirl schreef:
Ik heb mijn instructrice als voorbereiding op de training alvast de proef (en de andere eisen) gestuurd.

Reactie: 'behoorlijk pittig, direct doorzitten en slangevoltes rijden. En wie heeft die 2maal door S van hand veranderen verzonnen en waar is hij in hemelsnaam goed voor?'

Ze heeft er iig zin in, noemt het 'een flinke uitdaging' en we gaan vanaf vrijdag flink aan t trainen.

Die 2 x S is volgens mij omdat ze willen zien dat een paard zich netjes om laat stellen en ook buigt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 17:20

Sjolvir schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik heb mijn instructrice als voorbereiding op de training alvast de proef (en de andere eisen) gestuurd.

Reactie: 'behoorlijk pittig, direct doorzitten en slangevoltes rijden. En wie heeft die 2maal door S van hand veranderen verzonnen en waar is hij in hemelsnaam goed voor?'

Ze heeft er iig zin in, noemt het 'een flinke uitdaging' en we gaan vanaf vrijdag flink aan t trainen.

Die 2 x S is volgens mij omdat ze willen zien dat een paard zich netjes om laat stellen en ook buigt.

Dat zei ik ook, maar volgens mijn instructrice kunnen ze dat ook prima zien als het paard onder een doorzittende ruiter slangevoltes rijdt als ze een beetje paarden gevoel hebben. Ze vond het iig heeel erg pittig.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 08-09-10 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 17:22

Za_Ra schreef:
@Vjestagirl Hahaha, pas je op voor spierpijn!

Mag je trouwens wel met een boomlooszadel rijden? Daar mag je namelijk wel KNHS mee starten mits je "gewone" beugels hebt....

Volgens mij mag je niet met een boomlooszadel starten. Wacht ff, ik pak het boekje er ff bij.

Hmmm ik kan het zo snel niet vinden, maar ik meen me te herinneren dat het niet mocht.

Jackyyb

Re: Abop/Ibop 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 07:55

Ik meld me hier ook!
Vorig jaar hadi k ook een D! :=
ik was ook al van plan dit jaar veel naar die bak toe te gaan.
ik doe mee in Hardenberg

Za_Ra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:34

@Zorita WELKOM!!

@Vjestagirl
Dat zou jammer zijn, ik heb net een mooie bruine set samengesteld! Ik zal even de organisatie een mailtje sturen. Dan weet ik het helemaal zeker!

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:16

Zijn er ook bokkers die meedoen uit de omgeving groningen/drenthe? :D

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:31

Nog een vraagje :+ ,mag de dressuurproef voorgelezen worden?

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:01

Ja

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 13:36

Ja de proef mag voorgelezen worden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 19:52

Zo, ik heb vandaag met mijn instructrice getrained, en het ging geweldig goed. Ze liep heel erg braaf, begint te snappen dat je ook als ik doorzit gewoon lekker je rug moet ontspannen. Midden draf & galop moeten we nog aan werken, maar komen ook zeker goed.

Jackyyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:22

Drenthe! Ik ben van de partij haha

Jackyyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:23

mooi dat het goed ging Vjestagirl.
voor de ABOP nog een keer fjordsporten,
ik dacht 23 oktober (:
misschien ook een B-parcourtje wagen, maar dat weet ik nog niet zeker.
Al voor fjordsport ga ik een paar keer naar die bak toe om te oefenen :D

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:46

hey zorita leuk!

Mu_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:41

Hallo!
Ik ben compleet nieuw in de hele fjordenbusiness, maar ik rij dus een fjord voor iemand.. en die wil haar ook de abop/ibop (is er verschil...? :oo) laten lopen en dat mag ik dan doen.. Ik ben dus nu hard aan het trainen enzo, beestje is 3 dus is nog genoeg werk aan de winkel.. Maar dat alles wat hier beschreven staat is dus de standaard proef ding dat gedaan moet worden? En opgave moet dus via een formulier uit het boekje ofzo?
Haha ik snap er dus echt helemaal niks van allemaal.. Dus als iemand nog dingen weet die handig zijn om te weten voor mij: SHOOT! :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 00:39

Mu_87 schreef:
Hallo!
Ik ben compleet nieuw in de hele fjordenbusiness, maar ik rij dus een fjord voor iemand.. en die wil haar ook de abop/ibop (is er verschil...? :oo) laten lopen en dat mag ik dan doen.. Ik ben dus nu hard aan het trainen enzo, beestje is 3 dus is nog genoeg werk aan de winkel.. Maar dat alles wat hier beschreven staat is dus de standaard proef ding dat gedaan moet worden? En opgave moet dus via een formulier uit het boekje ofzo?
Haha ik snap er dus echt helemaal niks van allemaal.. Dus als iemand nog dingen weet die handig zijn om te weten voor mij: SHOOT! :D

Als ik eerlijk ben zou ik met een 3 jarige nog lekker een jaartje wachten. De proef is best zwaar (doorzitten is alleen niet schadelijk als ze echt netjes de rug gebruiken, stabiel lopen en wendbaar zijn), het springen is best hoog (dat moet je dan ook weer trainen wat echt niet goed is voor zo'n jong dier), en het vraagt mentaal ook heel wat.

Maar ja, wat hier beschreven staan is de vereiste proef. Iedereen rijdt dezelfde proef, iedereen springt dezelfde hoogte. En je geeft je idd op via een formulier uit het boekje. Je schrijft je gewoon in en het stamboek deelt je ergens in. De proeven worden altijd op doordeweekse dagen gereden.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:15

Ik vind wel mee vallen, als hij nu 3 is.. kan hij dat best :j
Springen vind ik niet te hoog. Toot was ook 3,5 toen hij de ABOP deed. Springen ging hem heel goed af, zeker omdat je in draf mag aanrijden. Dit hebben we hooguit 3x van t voren getraind.

Gewoon niet te vaak per week rijden, maar paar keer doorpakken komt vast goed.

Edit: Ik heb stukje van Abop (slangevolte draf, galop en van springen) op film staan,
http://www.youtube.com/watch?v=PnKZhKR--v0

Mu_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:24

Okee, de meningen zijn duidelijk verdeeld :P Maarja, ik heb er vrij weinig over te zeggen ben ik bang.. De eigenaar heeft het zo bedacht.. Ik kan wel eens met hem in gesprek gaan hierover, hij zal me ook op moeten geven.. Hij snapt er zelf ook niet zo heel veel van geloof ik (A).
In elk geval fijn dat ik nu weet wat de proef inhoudt, kan ik iets gerichter gaan trainen.. Dressuur gaat goed, buitenrijden ook.. Alleen stilstaan is nog lastig;) Springen heb ik laatst voor het eerst gedaan, dat vond ze wel erg leuk en ze sprong ook wel goed.. Opzich zou het dus wel moeten kunnen, maar ik vind het vrij kort dag voor mijzelf.. Ik rij haar ook pas 2 en halve maand.. Ik weet niet of er al data bekend zijn in het noorden van het land?

Edit: Bedankt voor het filmpje, heb ik even een idee!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 09:58

Nee, er zijn nog geen enkele data bekend. Daar beginnen ze pas mee rond de centrale keuring.

Maar je mag de datum ook niet zelf kiezen. Je geeft op dat je het wilt doen en het stamboek beslist waar je naar toe gaat.

Houdt er rekening mee dat het buitenrijden in een weiland plaats vind, en dat je met 5 tot 10 paarden tegen elkaar in rijdt, 5 linksom en 5 rechtsom, in stap en in draf, en dat je gevraagd wordt om 1 voor 1 stil te staan. Daarbij is het ook de bedoeling dat je paard helemaal stil blijft staan.

En idd, over het wel of niet doen van de ABOB op 3 jarige leeftijd zijn de meningen verdeeld. Persoonlijk vind ik 4,5 of 5 een leuke leeftijd, als het paard op zijn 3de ingereden is. Maar goed, ik ben ook geen fan van inrijden voor ze 4 à 4,5 zijn... Ik vind dat de proef veel voorbereiding vraagt en veel training en dat je van een 3 jarig nog niet mag verwachten dat ze zo veel springen, en dat ze netjes goed over de rug een doorzittende ruiter kunnen dragen.

Mu_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 10:05

Okee, dus 9 oktober is de centrale keuring en dan gaan ze pas kijken wie wanneer en waar ingedeeld word? (Eigenaar van de fjord zei dat de abop al in oktober was, maar die is dan dus wel iets later denk ik?)
Thnx voor de info in elk geval!!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 12:05

Mu_87 schreef:
Okee, dus 9 oktober is de centrale keuring en dan gaan ze pas kijken wie wanneer en waar ingedeeld word? (Eigenaar van de fjord zei dat de abop al in oktober was, maar die is dan dus wel iets later denk ik?)
Thnx voor de info in elk geval!!

De ABOP is vaak eind november begin december.

Mu_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 14:32

Dat komt mij een stuk beter uit!:D Heb ik nog even om te trainen enzo;) Dankjewel voor de info!

Jackyyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 16:08

Woo Amber, wat is Toot een mooi mannetje! Dat was de abop in Hoenderloo toch? :D

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 19:37

Zorita schreef:
Woo Amber, wat is Toot een mooi mannetje! Dat was de abop in Hoenderloo toch? :D

Dank je wel zeg :))

Ja klopt, Toot moet in December (of April, weet ik nog niet welke ik kies :P) weer naar Hoenderloo !

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 09:57

Ik vind een ABOP proef ook te zwaar voor een 3-jarige, maar dat komt ook omdat ik zelf niet zo snel met een 3-jarige aan het werk zou gaan :D

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:01

Yoline schreef:
Ik vind een ABOP proef ook te zwaar voor een 3-jarige, maar dat komt ook omdat ik zelf niet zo snel met een 3-jarige aan het werk zou gaan :D

hier ben ik het dus helemaal mee eens
ibop vind ik leuk voor een paard vanaf een jaar of 4
en dan licht het eraan hoe goed alles gaat, en hoe stabiel het paard al is.