Fjord: kopen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bloesami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 11:43

Afbeelding
Fjorden kunnen dus wel degelijk wedstrijden lopen :D
Maar dat wordt hem denk ik niet voor mij, gewoon een plezier pony is genoeg!

astridelise schreef:
Ik ben nu in het bezit van mijn 2e fjord.
Kunnen lekker eigenwijs zijn, maar met een knipoog. Tot nu toe is mijn ervaring dat zij je er nooit zullen afknikkeren als zij het ergens niet mee eens zijn, maar meer lekker een andere kant op willen gaan. Wil jij naar links dan willen zij naar rechts! Even duidelijk zijn dat zij toch echt naar links moeten en dan is het ook over. Fjorden zijn ook lekker koel in het koppie, kijken niet gauw ergens van op en vinden het meestal ook niet erg om een paar dagen vrij te hebben.
Kortom het zijn gewoon leuke paardjes.

Oke, klinkt dus heel leuk! +:)+

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:45

Ik heb hier een jonge fjorde gast lopen van 4;
hij is zeker niet sloom, nooit geweest, zeker niet in piste werk!
heeft veel karakter, daar moet je wel rekening mee houden, ze laten niet zomaar over zich heen lopen.
Maar als je hun vertrouwen en respect hebt bestaat er geen beter paard, ze zijn aanhankelijk en doen alles voor je.
Lomp, ja de mijne soms wel, maar dat probeer ik met wat cavalettis op te lossen, dat lukt ook nog wel.

ALs je ooit een fjordje koopt, zet een paar foto's in een topic, dat wil ik zeker zien voor welk fjordje je gevallen bent!

bloesami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 11:47

Aria_zz schreef:
Ik heb hier een jonge fjorde gast lopen van 4;
hij is zeker niet sloom, nooit geweest, zeker niet in piste werk!
heeft veel karakter, daar moet je wel rekening mee houden, ze laten niet zomaar over zich heen lopen.
Maar als je hun vertrouwen en respect hebt bestaat er geen beter paard, ze zijn aanhankelijk en doen alles voor je.
Lomp, ja de mijne soms wel, maar dat probeer ik met wat cavalettis op te lossen, dat lukt ook nog wel.

ALs je ooit een fjordje koopt, zet een paar foto's in een topic, dat wil ik zeker zien voor welk fjordje je gevallen bent!

Haha ja zal ik doen! :D Maar dan moet je nog wel een aantal jaartjes wachten :o Eerst maar mijn school en opleiding afmaken en dan mag ie komen! :j
Achja, je kan beter te vroeg dan te laat beginnen met beslissen ;)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:48

Goed idee, tijd moet je er zeker kunnen insteken, en als je in wedstrijden wil, gewoon trainen zoals je met een ander paard zou doen he, dan komt het wel goed :D
O en ze rijden trouwens heel zacht, zelfs als ze bokken voel je het nauwlijks :+

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:50

Als jij een fjord wilt,doen!
Je moet gewoon een beetje rondkijken.
Ik heb laatst een fjord gekocht,echt fjorden uiterlijk.
Maar hij is absoluut niet lomp,hij loopt supermooi!
Hij is wel sterk maar als je dat een beetje goed opvoedt,doen ze dat ok niet meer.
succes!

bloesami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 11:54

Aria_zz schreef:
Goed idee, tijd moet je er zeker kunnen insteken, en als je in wedstrijden wil, gewoon trainen zoals je met een ander paard zou doen he, dan komt het wel goed :D
O en ze rijden trouwens heel zacht, zelfs als ze bokken voel je het nauwlijks :+

Haha dat is fijn :D De manegepony waar ik nu op rij denkt ook wel eens van 'Laat ik maar eens gaan bokken }:)' maar daar merk ik ook niks van, vind ik wel grappig xD
loeky_flap schreef:
Als jij een fjord wilt,doen!
Je moet gewoon een beetje rondkijken.
Ik heb laatst een fjord gekocht,echt fjorden uiterlijk.
Maar hij is absoluut niet lomp,hij loopt supermooi!
Hij is wel sterk maar als je dat een beetje goed opvoedt,doen ze dat ok niet meer.
succes!

Met die sterke kant moet ik maar een beetje mee oefenen op een andere pony, want mijn vaste pony vind alles best als je al een tijdje op d'r rijdt. :P Ze is heel makkelijk in wedstrijden, dan doet ze bijna alles zelf als ze het proefje een beetje kent, echt vet! :j Maar dat doet ze alleen bij mensen die ze kent zeg maar. Toen ik 5/6 maanden geleden op d'r ging rijden, ging ik alle kanten op waar ik niet heen wou xD Vertrouwen is dus ook belangrijk.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:58

Ja dat heb ik dus ook, al is dat meestal net voor we een crosje gaan doen en hij denk dat de wereld aan zijn voeten ligt en een lekkere bok er bij hoord. We proberen het af te leren, maar ik val er niet af dus :Y)
O en over dat mooi lopen, mijne heeft een super mooi drafje waar grote paarden jaloers mogen op zijn, dus lekker puh voor mensen die denken dat fjorden niks kunnen :+

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:59

als je een fjord wil dan raad ik wel aan om er eentje te nemen die goed is doorgereden.Dus een B-proef netjes kan lopen.
Dan heb je er heel veel plezier van.
Een fjord die niet goed is gereden kan een hele klus zijn om weer recht te breien,zeker als je geen ervaring hebt met fjorden.
Verder zijn het echt vrienden voor het leven <3

bloesami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 12:02

Aria_zz schreef:
Ja dat heb ik dus ook, al is dat meestal net voor we een crosje gaan doen en hij denk dat de wereld aan zijn voeten ligt en een lekkere bok er bij hoord. We proberen het af te leren, maar ik val er niet af dus :Y)
O en over dat mooi lopen, mijne heeft een super mooi drafje waar grote paarden jaloers mogen op zijn, dus lekker puh voor mensen die denken dat fjorden niks kunnen :+

Haha, inderdaad lekker puh! :+
funnyhorses schreef:
als je een fjord wil dan raad ik wel aan om er eentje te nemen die goed is doorgereden.Dus een B-proef netjes kan lopen.
Dan heb je er heel veel plezier van.
Een fjord die niet goed is gereden kan een hele klus zijn om weer recht te breien,zeker als je geen ervaring hebt met fjorden.
Verder zijn het echt vrienden voor het leven <3

Sowieso wil ik er dan wel een vanaf B-niveau, aangezien ik nu L1 ga rijden :o
Ze zien er ook zo schattig uit! Ik hou ook wel van een wildkleurtje :)

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:06

lomp: tjsa hij heeft van die momenten
Sloom: ik wou dat die van mij zo nu en dan eens rustiger ging lopen
Sterk: ligt eraan als die zijn kop verkeerd heeft staan ga ik het gevecht niet aan winnen doe je toch niet maar dat is bij elk ras .

ik kocht sparky toen die 3 maandjes was , ondertussen is hij 13 jaar en ik geniet elke dag met volle teugen van hem .
We rijden lange afstandsritten mee, rijden dressuur wedstrijden mee en soms ook springen .

ik vind ze enorm veel zijdig sommige rijden endurance, andere TREC andere mennen met ze andere rijden hoog in de dressuur , andere springen andere rijden western en andere weer enkel recreatief .
kortom ze zijn overal wel voor geschikt .

ik vind sparks geweldig , weet niet of er hierna nog een fjord komt maar sluit het zeker niet uit !

ook ik sta op een wedstrijd dressuur stal en sparky is daar dan ook de enigste fjord , ik ga zaterdag op vakantie en heb gewoon 2 mensen die heerlijk met hem naar buiten willen , lekker zwemmen , andere mensen vragen als ze voor het eerst naar buiten gaan of ik mee wil met spark want sparky is de meeneem opa momenteel , als een paard ervandoor gaat snijd spark ze af ect.

Het is maar wat jij zelf wil, laat jij je leiden door gevoel of door vooroordelen ,

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:11

Pasgeleden heeft een vrouwtje bij ons op stal een paar gekocht (klein uitgevallen kwpn ofzoiets) en voorlopig laat ze hem nog even hier staan om te beleren. Ze vertelde me pasgeleden dat ze eigenlijk ook een fjord/haf wilde, maar dat werd haar door iedereen afgeraden. Ook om de reden dat ze lomp, sloom, sterk etc. zijn. Dat vind ik dan zó jammer he!
Ze wil gewoon graag in het bos gaan rijden, heeft geen enkele ambitie in de richting van wedstrijden rijden, dan had een leuke fjord toch zo goed bij haar gepast? En het ergste vind ik dan dat al die 'adviezen' van mensen komen die een fjord alleen maar kennen van uit de boekjes of via via.
Een fjord is niet te vergelijken met een groot, elegant en imposant warmbloedpaard, maar ze hebben toch hun eigen charme?
Als jij een fjord wil moet je die lekker nemen joh! :D

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:11

Ik zou zeker een fjord nemen!!
Niet alle fjorden zijn sterk, lomp en lelijk!!
Ik haat het echt als mensen die uitspraak doen:@
Ik heb zelf een fjord gehad die stermerrie was, en die liep menig dressuurpaard eruit met een wedstrijd hoor!
Dus als jij altijd al een fjord wilt, moet je dat echt doen(Y) Goed naar de papieren kijken als je bij een fjord gaat kijken, en je kunt altijd langs verschillende gaan en dan diegene nemen waar jouw gevoel het beste bij is:D
Ik wens je heel veel succes, en ik hoop dat je een fjord neemt:D
Want anders ben ik bang dat je er spijt van krijgt, als je altijd al 1 wou en dan geen fjord neemt.

Liefs Melissa

bloesami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 12:13

Sparky10 schreef:
lomp: tjsa hij heeft van die momenten
Sloom: ik wou dat die van mij zo nu en dan eens rustiger ging lopen
Sterk: ligt eraan als die zijn kop verkeerd heeft staan ga ik het gevecht niet aan winnen doe je toch niet maar dat is bij elk ras .

ik kocht sparky toen die 3 maandjes was , ondertussen is hij 13 jaar en ik geniet elke dag met volle teugen van hem .
We rijden lange afstandsritten mee, rijden dressuur wedstrijden mee en soms ook springen .

ik vind ze enorm veel zijdig sommige rijden endurance, andere TREC andere mennen met ze andere rijden hoog in de dressuur , andere springen andere rijden western en andere weer enkel recreatief .
kortom ze zijn overal wel voor geschikt .

ik vind sparks geweldig , weet niet of er hierna nog een fjord komt maar sluit het zeker niet uit !

ook ik sta op een wedstrijd dressuur stal en sparky is daar dan ook de enigste fjord , ik ga zaterdag op vakantie en heb gewoon 2 mensen die heerlijk met hem naar buiten willen , lekker zwemmen , andere mensen vragen als ze voor het eerst naar buiten gaan of ik mee wil met spark want sparky is de meeneem opa momenteel , als een paard ervandoor gaat snijd spark ze af ect.

Het is maar wat jij zelf wil, laat jij je leiden door gevoel of door vooroordelen ,

Ik wil al een hele tijd een Fjord en ik heb wel vaak vooroordelen gehoord etc. maar toch wil ik nog steeds een Fjord :o En da's inderdaad dan jammer voor de mensen die daar een probleem van vinden. Ik heb nu veel verhalen gehoord waarom je juist een Fjord moet nemen en die overtuigen mij wel :)

Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:17

Hee Shana :=
Als jij later een fjord wil kopen,
doe dat dan gewoon! :))
Ik ben niet zo van de fjorden, maar dat betekend niet dat ik het geen lieve en leuke beestjes vind :)
Ik ben het eens met funnyhorses, en jij ook zo te zien :D
Heb je eigenlijk al eens een fjord gereden?
Misschien kan je op wennekers kijken of er een een verzorgster zoekt, kan je wat ervaring met fjorden opdoen.
:D
Nou ja dat wilde ik even zeggen :=

bloesami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 12:17

Jilly schreef:
Pasgeleden heeft een vrouwtje bij ons op stal een paar gekocht (klein uitgevallen kwpn ofzoiets) en voorlopig laat ze hem nog even hier staan om te beleren. Ze vertelde me pasgeleden dat ze eigenlijk ook een fjord/haf wilde, maar dat werd haar door iedereen afgeraden. Ook om de reden dat ze lomp, sloom, sterk etc. zijn. Dat vind ik dan zó jammer he!
Ze wil gewoon graag in het bos gaan rijden, heeft geen enkele ambitie in de richting van wedstrijden rijden, dan had een leuke fjord toch zo goed bij haar gepast? En het ergste vind ik dan dat al die 'adviezen' van mensen komen die een fjord alleen maar kennen van uit de boekjes of via via.
Een fjord is niet te vergelijken met een groot, elegant en imposant warmbloedpaard, maar ze hebben toch hun eigen charme?
Als jij een fjord wil moet je die lekker nemen joh! :D

Meliszy schreef:
Ik zou zeker een fjord nemen!!
Niet alle fjorden zijn sterk, lomp en lelijk!!
Ik haat het echt als mensen die uitspraak doen:@
Ik heb zelf een fjord gehad die stermerrie was, en die liep menig dressuurpaard eruit met een wedstrijd hoor!
Dus als jij altijd al een fjord wilt, moet je dat echt doen(Y) Goed naar de papieren kijken als je bij een fjord gaat kijken, en je kunt altijd langs verschillende gaan en dan diegene nemen waar jouw gevoel het beste bij is:D
Ik wens je heel veel succes, en ik hoop dat je een fjord neemt:D
Want anders ben ik bang dat je er spijt van krijgt, als je altijd al 1 wou en dan geen fjord neemt.

Liefs Melissa

Het lijkt mij inderdaad jammer dat ik geen Fjord kan nemen, want ik vind het echt prachtige beesten om te zien! :D
Het zou ook zonde zijn als dat niet ging gebeuren, alleen maar omdat mensen dat afkeuren.
Mijn vriendinnen zeggen ook wel eens dat ik gewoon een Welsh moet nemen, omdat die het beste bij mij vast (zeggen ze). Maar als ik een Fjord wil, dan is dat toch mijn eigen beslissing :P

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:19

Meid als je een fjord wil moet je er gewoon een nemen !

Ik heb voor mijn fjord een kwpn merrie gehad en daar klikte het totaal niet mee , daarna kreeg ik mijn fjord en na mijn fjord zou ik nooit meer anders willen.
Als jij hem goed opvoed dan gaat hij echt voor je door het vuur , en ze hebben een gouden karakter.

bloesami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 12:20

Kellyy1 schreef:
Hee Shana :=
Als jij later een fjord wil kopen,
doe dat dan gewoon! :))
Ik ben niet zo van de fjorden, maar dat betekend niet dat ik het geen lieve en leuke beestjes vind :)
Ik ben het eens met funnyhorses, en jij ook zo te zien :D
Heb je eigenlijk al eens een fjord gereden?
Misschien kan je op wennekers kijken of er een een verzorgster zoekt, kan je wat ervaring met fjorden opdoen.
:D
Nou ja dat wilde ik even zeggen :=

Haha :o Nee nog niet, ik zou eerst Olja doen, maar na al die gevaarlijke verhalen die ik van haar heb gehoord... Ik wil nog wel ff blijven leven, dankje :)
Maar je kan mij wel helpen met zoeken als je wilt? ;)
Dees1980 schreef:
Meid als je een fjord wil moet je er gewoon een nemen !

Ik heb voor mijn fjord een kwpn merrie gehad en daar klikte het totaal niet mee , daarna kreeg ik mijn fjord en na mijn fjord zou ik nooit meer anders willen.
Als jij hem goed opvoed dan gaat hij echt voor je door het vuur , en ze hebben een gouden karakter.

Achja ik kan nog een nadenken over mijn beslissing, maar aangezien ik het al een tijdje wil hoeft dat eigenlijk niet meer O:)

Kelly

Re: Fjord: kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:24

Haha ja nou dan zie je meteen dat er soms ook fjorden zijn die nog wilder zijn dan andere rassen :')
Met Olja als voorbeeld dus :))
Ja ofcourse, zal ik helpen zoeken :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:53

Ik heb zelf ook een fjord, ze is zeker niet sloom :D maar soms wel een beetje lomp maar daar lach ik alleen maar om ;)

en menig mens is jaloers op mijn paardje hoor :D tijdens buitenritten krijgen we zoveel complimenten dat het een prachtig paard is en dat je zulke mooie paarden niet veel meer zien :P

Ach en wat een ander ervan vind, laat ze banketstaaf zijn zeker jaloers haha

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:04

Bij manege Van Loon (in Loon op Zand, Noord-Brabant) hebben ze heel veel fjordjes en fjord-kruisingen. Je kan daar super buitenritten maken, en ook overnachten als je wilt. Kan je mooi 's uitproberen of je ze in 't echt ook zo leuk vindt! Ik in ieder geval wel, echt heel leuk gereden daar.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:23

@Loe_loe,die manege ken ik!Mijn "stief"zusje rijd daar.Idd erg leuke manege,als je eens een fjord wilt proberen.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:28

Ja he, en een prachtige omgeving om heerlijk uren buiten te rijden!

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:32

Alleen je moet toch wel erst zoon test afleggen voordat je naar buiten mag?

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:34

Hee, dat hoefden wij niet. Mss als je alleen zonder begeleiding wilt?
Maar wij zijn met een begeleider wezen rijden. Geheid dat we anders de weg waren kwijtgeraakt hahaha

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:36

haha,
ja ik weet zelf ook niet zoveel van de manege,ik had alleen gehoord van een o andere test.maja.
Ken je otje en smurf?