is super guus een échte' fjord of een kruising

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 07:28

Olster4ever schreef:
maar echt fjorden horen toch een 'hanenkam' te hebben, tenminste dat hebben alle manege fjorden bij ons

edit: want anders worden ze toch niet opgenomen in het stamboek?

Zie profiel en onderschrift, is toch een echte stamboekfjord hoor, mét lange manen.

Guus is overigens Duits (met brandmerk) en wel degelijk 100% fjord, maar dan in de kleur rodblakke.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 07:36

fjordnina schreef:
Wel is het zo dat op de premiekeuring de hals minder goed uitkomt en men daar dus punten op zou kunnen laten liggen. Op de toiletteerkeuring willen ze het echter niet zien. Logisch ook, daar gaat het er om dat de fjord zo kenmerkend mogelijk voor het ras getoiletteerd is.

Ook dit klopt niet, ook met lange manen kun je de hals laten uitkomen zoals je wilt, kwestie van goed kunnen toiletteren ;) Met die verstande dat sommige halzen gewoon geen lange manen kunnen hebben, je moet wel een sterke bovenlijn hebben (qua vorm). Als je al punten op de halslijn laat liggen is dat niet vanwege de manen, daar kijkt een jury echt wel doorheen.
En ook toiletteerkeuring kun je gewoon aan meedoen, immers van nature heeft een fjord geen boog ;) En lange manen kunnen ook verzorgd en onverzorgd eruit zien net als een kammetje.
Laatst bijgewerkt door Vippie op 11-05-10 07:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 07:42

Snoevie schreef:
oke dat is gewoon toeval dus!
ik schrok al ;)
want mijn toekomstig veulen wordt dus ook een hulpboeker...

tenzij Rubis zn ABOPproef haalt met een A dan wordt hij gewoon normaal stamboekfjord je veulen.

Snoevie

Re: is super guus een échte' fjord of een kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:53

maar stel nu dat ze deze maand word gedekt,en Rubis haalt zijn A terwijl ze wel al drachtig is,maar het veulen nog niet geboren,wordt het veulen dan als nog een hulpboeker omdat ze dus drachtig is geraakt van hem terwijl hij nog geen A had?

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:45

Volgens mij blijft het dan een HB'er omdat de dekbon is uitgeschreven op het moment dat hij de proef nog niet gehaald heeft?

Maar hoe zit dat dan met de geldigheid van keuringsresultaten? Het is ondertussen toch al dik 2 jaar geleden dat hij naar de HK van Frankrijk is geweest. Voor merries is het toch zo dat keuringsresultaten vervallen na 2 jaar als ze geen proef gedaan hebben. Is dat dan voor een hengst niet hetzelfde?

Maargoed, we wijken af van de originele vraag :P

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:32

Als het veulen geboren wordt en de hengst is ingeschreven in het hoofdstamboek dan wordt het gewoon een stamboekfjord.
Wordt het geboren en is de hengst nog niet ingeschreven dan wordt het een HBers.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:44

ok bedankt,dus go rubis,nog voor volgend voorjaar even snel je abop halen!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:46

Voor zover ik weet is Guus raszuiver. *D

PienloveAbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:57

Er zijn Fjorden in verschillende kleuren.
brunblakk, rodblakk, grå, Ulsblakk & Gulblakk.

Gulblakk is de kleur van 'Super Guus'.
Het komt gewoon niet vaak voor.
Ik denk dat omdat Guus zijn ouders onbekend zijn, mensen denken dat hij geen echte Fjord is.
Dit kan wel! Ook Fjorden zonder stamboom kunnen worden ingeschreven.
Dan komen zij alleen in het hulpveulenstamboek, zij hebben dan gewoon de zelfde rechten als een Fjord met stamboom.
En over de manen: Die mag je laten groeien, alleen als je op een keuring komt zal de jury het niet erg op prijs stellen net als aftekeningen.

Mijn mening:

Guus is een Fjord, maar mischien is hij niet helemaal ras zuiver.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:03

guus is een Rodblakk fjord geen Gulblakk ;)

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:23

@PienloveAbe: aangezien zijn afstamming onbekend is zullen we er volgens mij nooit achter komen of hij nu 100% fjord is of een kruising. Het zou net zo goed kunnen dat er ergens nog wat anders in zit...
En zijn kleur is idd rodblakk, niet gul...

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 09:41

Snoevie schreef:

Dan krijg jij alsnog een hulpboeker.

Op het moment dat jou merrie is gedekt is Rubis niet goedgekeurd dus jou veueln blijft hoe dan ook een hulpboeker.
Als Rubis een proef doet in het najaar of in het volgende voorjaar en die haalt hij en zijn exterieurkeuring is dan nog niet verlopen dan wordt hij goedgekeurd. Veulens die daarna worden verwekt die worden dan in het hoofdstamboek ingeschreven.
Eerder niet.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:11

Snoevie schreef:
maar bij een hulpboeker kunnen de ouders ook gewoon bekend zijn,ik wil mijn merrie laten dekken door Rubis,die hier in NL wel goedgekeurd is op exterieur,maar niet op zijn trekproef(weet niet precies hoe dat nu zat)en het veulen word dan een hulpboeker,terwijl beide ouders bekend zijn

Als een hengst veterinair goedgekeurd is komt de afstamming wel gewoon in het paspoort te staan. Maar heb je bijvoorbeeld een vader x dochter, of halfbroer x halfzus dan spreek je over inteelt en laat v Bon de afstamming weg in het paspoort (ja die heb ik nog nooit gesnapt 8)7 ...kost je later weer hoop werk als nieuwe eigenaren ineens wel de afstamming willen achterhalen etc). Hetzelfde bij hengsten die uberhaupt nooit (goed)gekeurd zijn, daar wordt ook onbekend ingevuld, terwijl Maar ook geimporteerde paarden die nooit zijn overgeschreven of misschien uberhaupt in Duitsland nooit geregistreerd zijn krijgen ook hulpboekpapier. Er zijn dus vele redenen waarom ouders onbekend op papier kunnen staan. Soms werkelijk met onbekende ouders, maar in veel gevallen zijn ze ook best bekend, maar domweg niet ingevuld vanwege een dergelijke reden.

betreft Rubis: Voor Frankrijk blijft hij goedgekeurd. NL enz weet ik niet hoe ze dat doen met punten uit Frankrijk, maar in feite is een goedkeuring in NL twee jaar geldig.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:55

alcootje schreef:
Snoevie schreef:

Dan krijg jij alsnog een hulpboeker.

Op het moment dat jou merrie is gedekt is Rubis niet goedgekeurd dus jou veueln blijft hoe dan ook een hulpboeker.
Als Rubis een proef doet in het najaar of in het volgende voorjaar en die haalt hij en zijn exterieurkeuring is dan nog niet verlopen dan wordt hij goedgekeurd. Veulens die daarna worden verwekt die worden dan in het hoofdstamboek ingeschreven.
Eerder niet.

ok duidelijk!
maakt mij verder niet uit hoor :)

micramadam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:24

Ik heb ergens gelezen (denk in een artikel van Jolanda zelf) dat de vader van Guus was Arin. Zelfde als van onze Fjord Norman ook een rodblakke.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:00

ze weten niet eens welk land guus nu precies vandaan komt, dan zouden r heel wat dna testen gedaan moten worden om een match te krijgen, wie weet heeft ze dat uiteindelijk wel laten doen?!

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:38

Sjolvir schreef:
In NL mag je gewoon met je fjord met lang haar naar de keuring.

Wel wordt de voorkeur gegeven aan een boog.

En Guus is inderdaad echte fjord. (zonder papieren)

Ha nou dan weet ik dat ook weer dat je wel met lange manen op de keuring mag komen.XD
Dan wil ik Prizly toch wel voor de keuring doen. :Y)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:41

Sjolvir schreef:

Een paard zonder papieren is gewoon een paard.
Dus als hij geen papieren heeft is het gewoon een pony met een aalstreep die een manenkam kan hebben als jet het kort knipt niet meer niet minder

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:42

heeft Guus niet een hulpboek papier?

funnyteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:45

Moontje1991 schreef:
Sjolvir schreef:

Een paard zonder papieren is gewoon een paard.
Dus als hij geen papieren heeft is het gewoon een pony met een aalstreep die een manenkam kan hebben als jet het kort knipt niet meer niet minder

Als de ouders onbekend zijn is dit het juiste antwoord.
Een pony die op een fjord lijkt.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:09

funnyteam als er geen papieren zijn is daar een rede voor.
Ouders onbekend of ouders ook geen papier en dus ook geen echte fjord

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:11

Of Guus 100% fjord is zal altijd onzeker blijven.
Ze hebben zijn brandmerk door alle fjorden databanken gehaald maar daar is niets uitgekomen.

DNA testen is niet te doen met een fjord waarvan je niet eens een idee hebt wie de ouders kunnen zijn.

Wel is hij opgenomen in het Fjordenstamboek alszijnde hulpboek paard.
Maar die kunnen alle paarden die maar enigsinds op een fjord lijken.

Dus Guus 100% fjord zal altijd een vraagteken blijven.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:09

Of het een echte fjord is, durf ik niets van te zeggen, ik ben daar niet zo in thuis :+
Wel schrijft ze op haar website dat hij waarschijnlijk van '94 is, maar in '95 heb ik op ponykamp bij de manege waar ze hem vandaan heeft op Guus gereden. Ja, hij was nog jong, maar nee, zeker geen jaarling.

FornoydHest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 08:59

Fjordpower schreef:
Er zijn fjorden die nogal dunne manen hebben.
Dat is niet mooi om te knippen. Dan gaan ze lelijk hangen.
Maar de meeste fjorden hebben lekkere dikke manen. Dan is het wel mooi.
Als je naar de site van het fjordenstamboek gaat, kan je heel veel lezen over de kleuren etc.
Over Guus was eigenlijk niet veel bekend, zijn leeftijd was niet bekend, al kan je dat bij een paard gauw genoeg zien, zijn ouders niet en zijn fokker ook niet.
Guus stond bij een manege en Jolanda ging daar op ponykamp, toen heeft ze super lang gevraagd of ze Guus mocht, en uiteindelijk mocht het. Haha, heb ik het hun boek.

Guus is rodblakke, dat is een kleur die heel zeldzaam is bij fjorden. Maar hij is er wel.
Maar Guus had wel een brandmerk voor fjorden, dus het kan dan eigenlijk geen kruising zijn.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:42

ze kunnen het brandmerk niet achterhalen, daar is t te onduidelijk voor