Fjorden aanleg voor western?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Fjorden aanleg voor western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 15:55

ik vind het een beetje jammer om te zeggen dat een ruiter met minder ambitie een mindere ruiter is.

verder denk ik inderdaad wel wat de gemiddelde fjord niet perse aanleg voor het hogere westernwerk heeft,maar idd wat al gezegd werd met een goede ruiter kunnen er hele leuke dingen uitkomen,maarja geldt dat ook niet voor heel veel andere paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:10

Dat staat er ook alleen maar als je 't zo wilt lezen denk ik, dat een ruiter met mindere ambitie een mindere ruiter is ;) Zo is de tekst in ieder geval niet bedoeld, en zo lees ik 'm zelf ook niet eerlijk gezegd.
Een goede ruiter zonder ambitie is nog altijd een goede ambitie. En een mindere ruiter met veel ambitie kán een redelijke ruiter worden, al is het maar op techniek ipv gevoel.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:37

jij schrijft: Maar in realiteit worden fjorden gewoon vaak gekocht door de wat mindere ruiters. Met minder ambitie, en die gewoon een fijn braaf paardje zoeken om mee te hobbelen.

ik begreep daaruit dat ruiters met minder ambitie mindere ruiters zijn.
sorry als ik dat verkeerd begreep,maar wat is dan een mindere ruiter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 09:47

Een ruiter die wat minder gevoel heeft voor het rijden, of een ruiter waarvan het lijf wat minder meewerkt, iemand die niet heel veel techniek in huis heeft (bewust of onbewust), of iemand die het gewoon minder kan schelen "hoe het in het boekje staat" en die gewoon lekker wil rijden en verder niets. Allemaal niets mis mee overigens, voor mij staat lol met de knol voorop, op welk niveau dan ook.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:25

oke op die manier.

ik ben wel met je eens dat plezier wel het belangrijkst is,je ziet zoveel mensen,zeker in de wedstrijdsport,die er zo weinig plezier in lijken te hebben,dat is jammer

westernrijden vind ik heel leuk,ik heb er ooit eens een paar lessen in gehad,op een goed getraind western wedstrijdpaard

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:01

ik ga helemaal mee met de antwoorden van sonja en bella.

ter aanvulling:
de westernsport kent heeel veeel verschillende onderdelen. (dit maakt het wat mij betreft ook zo leuk!)
er zullen zeker onderdelen bij zijn waar je prima aan deel kan nemen met je fjord.
zo zou trail, horsemanship, pleasure prima kunnen passen bij jou en je fjord.
met het juiste karakter van jezelf, je paard, goeie begeleiding, veel wedstrijden rijden zou het maar zo kunnen lukken om hoger te komen.
en meekomen tot de L3 lijtk me ook nog niet zo'n probleem voor een gemiddelde fjord en ruiter met inzet.

Maar wil je uiteindelijk grote titels, of bijv. meedoen aan de olympische spelen western reining??? dan raad ik je niet een fjord bij uitstek aan haha
kies dan een paard dat daar ook echt voor gefokt is om je kansen te vergroten.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:50

Ik ga binnekort een Fjord kopen en western beleren. Ik heb me erbij neergelegt dat ik nooit wedstrijden zal winnen etc, maar daar had ik toch al niet echt op gerekend. Bovendien is een westernpaard (te) duur. En Fjordjes blijven gewoon geweldig :D

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 20:57

Canis hier op bokt doet het heel goed met haar gele bolletje wol dus ver komen is er wel bij hoor.
Dit is haar site http://www.swra.nl/

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 09:00

galley er valt echt wel te winnen met een fjord hoor! ze hebben mooie vlakke gangen, zijn meestal erg braaf, rustig, stoer. dat zijn de dingen waar een westernpaard op beoordeeld wordt in bijv. de pleasure, horsemanship en trail.

de behendigheid en snelheid van de reining/ barrelrace dat is misschien te veel gevraagd van een fjord. maar ook daar heb ik eens een haflinger zien winnen.
ligt er ook aan of je in L5 of L1 zit natuurlijk.
in de L5 kan je het ook nog best winnen van de echte westernpaarden. daar gaat het toch nog vooral om hoe je paard aan de hulpen staat en is het totaalplaatje nog iets minder van belang dan in de L1 waarbij alles natuurlijk moet kloppen.

Het is dus vooral wat wil je? wat is je doel?
op een niet al te hoog niveau leuk meekomen? middenmoot of af en toe eens een prijsje? dat moet altijd kunnen denk ik.
wil je hoger dan dit? dan moet je er harder voor werken, maar ook dan zou het kunnen lukken kijk bijv. naar wat sonja allemaal heeft gehaald. toch zijn dat de uitzonderingen op de regel denk ik. maar goed, het kan dus wel!

met inzet, netjes rijden kom je een heel eind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:48

Klopt, netjes rijden is het geheim. Ik scoorde met Milena zelfs in de reining nog best redelijk. Geen eerste plaatsen, maar ik draaide toch eigenlijk altijd wel in de top 5 mee. Kwestie van goede speedcontrols want dat kan echt met elk ras, nette cirkels, en verder vooral beheersing. Spinnen ging niet spectaculair hard, maar wel netjes en met redelijk tempo. Want als je dat stapje voor stapje uit staat te voeren dan sta je imo gewoon voor paal. Zelfde als rollbacks, moet wel tempo in zitten. En Mileen kon sliden. Natuurlijk lang niet zo ver en spectaculair als de QPA's, maar een spoortje van 2 a 3 meter trokken we wel en ze ging netjes zitten. Het KAN dus wel. We hebben er alleen wel hard voor moeten trainen, en altijd fanatiek gelest bij een GOEDE instructeur die rekening hield met ook onze beperkingen.

Ik ga nu mijn groene fjordenmerrietje oppakken om eens uit te brengen. Wil nog 1x leuk mee kunnen rijden op een NK.

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:23

De vraag is wat bepaalt de aanleg om een bepaalde stijl te kunnen rijden. Volgens mij maakt aanleg daarbij niet uit, aanleg speelt alleen een rol als je echt verder wilt komen in de sport en dan heb ik het over internationaal niveau. En zelfs daar is er een Fjord (zelfs een Nederlandse) in geslaagd om een Europees, of was het zelfs wereldkampioenschap (?? weet ik niet meer zeker ??) teampenning in de wacht te slepen.
Voor mij is westernrijden vooral een bepaalde filosofie. Zoals Sonja al zegt, met ieder paard kun je western rijden.

Zelf heb ik ook een Fjord waarmee ik western rij. Hij kan keurig stoppen, waarbij hij erg goed gaat zitten en ook de trailonderdelen liggen hem zeer goed. De laatste weken begint hij ook met vlagen een zeer mooie gedragen jog te tonen. Nu moet ik wel zeggen dat ik daar bij mijn Fjord ook hard aan moet werken en me door vele dalen heen moeten worstelen, maar daar heb ik ook lol in (meestal dan :D ). De lope is nog wel een aandachtspuntje.... }:0
Ik heb ook een arabier en die pakt dingen veel gemakkelijker op. Maar ook hier geldt: dat zou voor dressuur net zo goed het geval zijn omdat hij gewoon veel leniger is dan mijn Fjord en dat heeft wel alles met lichaamsbouw te maken. En wat TrickyWonder al zegt, er zijn zoveel verschillende disciplines binnen de western dat er altijd wel iets te vinden is waar je Fjord echt goed in kan zijn. Zo is mijn arabier meer een reining type en moet ik het niet in mijn hoofd halen daar een net trailparcours mee te willen rijden, met mijn Fjord zou dat precies andersom zijn. Toch doe ik het lekker wel allebei met beide paarden.

Kortom: als jij het leuk vind om western te rijden met je Fjord dan moet je dat vooral doen! Ik wil in ieder geval niet anders meer :D