Slechte voeten ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

adoratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 15:43

ik heb ook een dochter van Brusvein (zoon gehad, helaas overleden door verstikking, had modder gegeten)

haar hoeven zijn anders wel in uitstekende conditie, zowel die van de ruin.. maar heb vorig jaar ook eventjes last gehad van gevoelige, afbrokkelende hoeven en dat is de periode dat ik haar minder ging rijden en vaak in de paddock had staan op het zand.. in de zomer als ze 24/7 buitenstaan kan het ook gebeuren dat er wel eens een klein stukje afbreekt door alle hobbels en bobbels in de weide maar echt problemen heb ik nooit gehad.. behalve de periode dat ik bijna niet meer reed.. (misschien te weining beweging uit zichzelf en daardoor te weinig pompmechanisme van de hoef)
maar nu (wegens verkeerde beenstand, toontreder) beginnen haar hoeven te vergroeien, nog steeds sterk en stevig maar duidelijk niet helemaal de natuurlijke, optimale vorm omdat de druk steeds om de binnekant van haar hoeven terecht komt, daardoor gingen ze uitzetten als het ware.. maar hier heeft ze geen last van..

natuurlijk bekappen zoals vele hier zeggen is niet altijd geschikt zeker niet voor de meeste fjordentypes! je moet je bekapping aanpassen aan je paard!
ijzers zou ik er al helemaal niet onderzetten omdat je je paard daarmee echt belemmerd (geen goede afrolling, geen goede doorbloeding wegens het pompmechanisme niet kan werken en dus zwakke hoeven en zwak hoorn etc) te eiwitrijk voedsel kan ook problemen geven, zeker bij koudbloed rassen..
is de beenstand van je fjord correct? dit kan ook enorme gevolgen hebben op de hoeven wegens geen gelijk verdeelde druk/belasting.
het feit dat je zegt, ze is kreupel dus ze staat op rust is ook niet altijd goed (ookal hebben ze weidegang).. lekker veel gaan stappen aan de hand moet je doen! zodat die hoeven lekker gaan pompen! ookal is het maar 10minuutjes per dag aan de hand..

wat je kan doen is, hoeven goed invetten elke dag (hoefvet met versterkende kruiden of johannes olie) zodat de hoeven niet uitdrogen, want dat krijg je snel als je vaak op zand rijd.. en geleidelijk aan op straat beginnen stappen of in ieder geval een verharde weg, zodat de hoeven op natuurlijke manier gaan slijten, natuurlijk wel rustig opbouwen! anders gaan ze te snel slijten en te kort worden.. hiervan worden ze steviger en de hoef denkt als het ware 'heej ik slijt sneller dus ik moet lekker groeien en sterk worden!', ook het pompmechanisme en dus de doorbloeding word gestimuleerd

succes!