Bonte Fjorden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neluhs

Re: Bonte Fjorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 15:46

Inderdaad! Heb je iets aparts ipv een raszuiver paard, wat 7 achtste van bokt hier heeft.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:11

Iets aparts kun je ook hebben met een raszuiver paard. Witte, grijze of rode fjorden komen niet al te veel voor. De geeltjes zie je altijd.

crmnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:56

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:01

Ik heb ook een bonte fjord, ja een kruising, wij zijn er eigenlijk vanaf het begin over uit dat het met een new forest is gekruisd, haar eerste eigenaren zijn new forest fokkers, maar in combinatie met een bloedtapperij. Dus we denken papa new forest, mama fjord.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:03

Alleen zijn er geen bonte New Foresters... dus kan dat dan wel?

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:06

Ik vind persoonlijk kruisingen ook veel leuker :o Jammer dat ik niet weet wat er in die van mij zit, dat is een complete mengelmoes.

Ook ik vind een kruising fjord met bijv tinker erg leuk, heb er ook 1 van gezien, die was echt prachtig!

Ook ken ik een kruising haflinger keer tinker, ook een prachtplaatje!

En idd bij het fjordenpaard hebben ze allemaal van dit soort kruisingen ook regelmatig wat te koop geloof ik :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:11

Fiffill schreef:
Alleen zijn er geen bonte New Foresters... dus kan dat dan wel?

Dat is ook de vraag waar ik mee zat, misschien dat de mams een bonte fjord is geweest.
Weet wel dat mijn merrie nog een veulen heeft gekregen, ook een bonte, dus ook een bonte fjord x ... en als dat zo veder gaat dan blijen er wel steeds meer komen :D

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:48

ik hou ook wel van apart en als ik een bonte tegenkom als veulen zal ik het zeker willen hebben!
ik rij western dus bont vind i kdaar wel erg mooi bij.
Een fjord kies en heb ik vanwege het karakter. maar bont vind ik qua uiterlijk leuker. een tinker is toch weer heel anders gebouwd dan een fjord dus dat zou ik ook niet gauw kiezen.
als je een bonte fjord hebt houd je ook de leuke dingen van de fjord, zoals de mooie aalstreep, de zebrastrepen, de mooie neus, en isabel is ook een mooie kleur. die vlekken zouden het wat mij betreft helemaal afmaken hoor!

Je ziet wel eens kruisingen met een tinker. en laatst zag ik ergens een kruising met een ijslander. ook leuk!

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:56

Wat een leuke kruisingen komen er voorbij :D mariska_28 heeft ook een erg leuke fjordenkruising :D

ik vind kruisingen over t algemeen helemaal geweldig, ben zelf erg fan van haflingerkruisingen :)) zijn ook erg leuk!

Ben zelf in het bezit van een haflinger x appaloosa :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:57

Bij ons op de manege staat een Lippizaner x Fjord x Fries. Dat is een apart maar echt mooi beestje. :j

Neluhs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 14:25

Wat een kruisingen komen er voorbij zeg!
Ik vind persoonlijk ook kruisingen veel leuker raszuivere paarden/pony's. Iemand bij ons op stal heeft een Fries x Newforest x Welsh, heel apart, maar mooi beestje!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:34

trickywonder schreef:
als je een bonte fjord hebt houd je ook de leuke dingen van de fjord, zoals de mooie aalstreep, de zebrastrepen, de mooie neus, en isabel is ook een mooie kleur. die vlekken zouden het wat mij betreft helemaal afmaken hoor!
Dat is niet perse waar. De mijne heeft geen aalstreep en zebrastrepen... :)
Ziet er wel naar uit dat de mijne een beetje sokken krijgt. :D Ben ik wel blij mee. Zijn koppie ziet er dan toch weer wel heel fjordig uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:19

@vie. mijnes heeft een korte aalstreep en ook geen zebrastrepen, wel flinke sokken (waar die vandaan komen weet ik niet :P)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:59

Heb net het chipnummer van mijn pony ingevoerd op internet en dan kom ik toch echt bij het new-forest stamboek uit. maar snap dan alsnog niet hoe ze daar ingeschreven kan staan, als er op de site staat dat bont niet toegestaan is..

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:06

Misschien bij een hulpstamboek daarvan? Weet niet of ze dat hebben?

Mijn pony staat ingeschreven bij het hulpstamboek van het NRPS.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:10

patjelisa schreef:
Ik zag dat jullie mijn bonte fjord al hebben gevonden :D
We zeggen altijd bonte fjord, omdat we niet weten wie papa is...
Waarschijnlijk heeft moeder fjord gewoon in de verkeerde wei gestaan :P

Ik ben er echt helemaal weg van :D we willen volgend jaar kijken voor een fjord X fries :o

Staat er nu eentje van op marktplaats. Prachtig beestje, absurd prijskaartje ;)

http://link.marktplaats.nl/300619310

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:10

fjordnina schreef:
Bonte fjorden bestaan niet. Als een fjord bont is, is het in ieder geval geen fjord.

Waarom zou je dat uberhaupt willen? Als je iets bonts wilt kun je beter een tinker kopen bijv.

Een bont paard krijg je sowieso door te kruisen met een homozygote bonte. 2 bonten kunnen ook bont geven, maar ook effen.

wammesje schreef:
vind het zonde! zou dan gewoon voor een ander bont ras gaan!

Ik begrijp jullie punt. Maar ik persoonlijk vind over het algemeen de tinker niet mooi qua bouw. En ja ik weet er zijn verscheidene types. Ik zou persoonlijk dan ook voor het model van fjord gaan. Plus, het zou leuk zijn als de manen de zelfde eigenschappen zouden hebben als van de fjord. En het karakter van de fjord vind ik helemaal geweldig.

Ik begrijp best waarom iemand voor een bonte fjord kruizing zou willen gaan. Sommige mensen hoeven niet een raszuiver paard met stamboom.

Ik zelf ben nu in het bezit van een nrps merrie (drachtig) met stamboom. En straks ook eigenaar van 2 fjorden merries. 1 is ster met stamboom en 1 zonder papier (Mams was fjordxrijpaard). De merrie is een geweldig kruizing! Heeft net iets meer zwung dan de stermerrie.

Ik zie dus wel degelijk het mooie en het leuke in van kruizingen. Maar ik zou het dier niet verder gebruiken om te fokken.
Laatst bijgewerkt door oh_oh op 03-01-10 17:14, in het totaal 2 keer bewerkt

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:12

Wauw die uit die link van marktplaats is echt prachtig!!!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:14

Neluhs schreef:
Wat een kruisingen komen er voorbij zeg!
Ik vind persoonlijk ook kruisingen veel leuker raszuivere paarden/pony's. Iemand bij ons op stal heeft een Fries x Newforest x Welsh, heel apart, maar mooi beestje!

Ik heb een Arabier(x paint) x Fries ;)

http://de.myalbum.com/Foto-SYA4EDMA.jpg
http://de.myalbum.com/Foto-DDL73E8G.jpg

Edit: En een Fries x Koudbloed als "verzorgpaard"

http://de.myalbum.com/Foto-78ACTIPC.jpg
Tussen de oortjes is hij een Engels Volbloedje zeg ik altijd maar. Hij is lekker pittig en zeer snel }>

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:18

saskiab schreef:
Wauw die uit die link van marktplaats is echt prachtig!!!

Vind hem ook schitterend, alleen zo overdreven duur...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:23

Calanddra schreef:
Misschien bij een hulpstamboek daarvan? Weet niet of ze dat hebben?

Mijn pony staat ingeschreven bij het hulpstamboek van het NRPS.

Geen idee of ze dat hebben, als ik het invul kom ik echt op het normale stamboek uit, heb ze maar even een mailtje gestuurd.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:54

Ik vind mengelmoesen juist wel leuk hoor. Is toch juist weeriets aparts en sta je toch weer in de spotlights.
Het is juist wel leuk als je wat hebt wat anderen dus niet hebben.
zo heb ik 2 mengelmoesen.
1tje waarschijnlijk met dartmoor. maar dat is niet zeker.
en die ander is fries x new forest (ken beide ouders)

Maar om en bontje fjord te krijgen, moet je denk ik toch een fjord kruisen met een bonte. Maar dan moet die zoals al gezegt werd wel homozygoot zijn.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:31

fjordnina schreef:
Iets aparts kun je ook hebben met een raszuiver paard. Witte, grijze of rode fjorden komen niet al te veel voor. De geeltjes zie je altijd.

precies,ik heb zelf een gra.

kruising fjorden vind ik vaak wel leuk om te zien,maar ik zou er nooit mee fokken verder.
een tijdje terug zag ik een kruising fjordxfries en die vond ik prachtig,al zou ik het zelf nooit anagedurfd hebben.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:35

die kruising op marktplaats :9 hebbe hebbe hebbe :P

ik heb zelf een fjord merrie, en een ulsblakke ter verzorging
dus praktisch gezien heb ik een voor ieder zuivere fjord en een speciaal geval fjord }:0 (de ulsblakke)

toen die op stal toekwam had niemand door dat ze van hetzelfde ras waren, ookal hebben ze dezelfde verschijning maar juist het gele is vervangen door een mooi wit (ja bijna helemaal zonder de licht creme gloed op de vacht die zo vaak voorkomt bij de ulsblakke fjorden)

maar om zomaar ermee kruisingen te beginnen fokken is niet an mij besteed

terwijl er inderdaad mooie kruisingen rondlopen

kijk naar het franse Henson paard (uitgang was fjord, en is nog duidelijk te zien, en ze moeten nog steeds x% fjord in hun bloed hbben om als Henson te mogen doorgaan)
dan fjord x fries kruisingen zijn ook heel mooi, denk dat dat ook een mooie toekomst zou kunnen hebben, fjord met wet meer schwung in hun lijf

tja als het maar niet fjord x arabier is , dat zijn bommen op benen, zo heb ik er al enkele gezien op de lokale manege en die waren niet te vertrouwen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:09

ik snap nooit zo goed waarom mensen de fjord willen kruisen voor een meer sporttypische bouw/meer schwung ed

dan kies je toch voor een ander ras wat meer aan je eisen voldoet?

ik vind veel kruisingen erg leuk,maar ik snap nooit zo goed waarom mensen daarmee fokken