kan ik op een fjord van 1,40 /,1,45 ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:30

samen met harnachement is dat toch ongeveer 85 à 90 kilo en dat is te veel. Misschien eerst wat vermageren? Het is niet omdat het een fjord is dat alles kan. Ze kunnen goed trekken en dat is toch heel wat anders dan dragen.

ukoldaatje

Re: kan ik op een fjord van 1,40 /,1,45 ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:23

Joh, ik heb een fjord van 1.40cm, zelf ben ik maar 159,5cm groot, maar weeg wel 75 kg..(klote hormonen ivm IVF)..

Gaat prima, merk niets aan mijn fjord.

Hiervoor had ik een fjord van 150cm, leek ik wel een klein kind op, ik heb mega korte beentjes.

Gaat prima hoor!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:26

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:32

Amber en Do: Die 15% hou ik puur voor mezelf aan. Nina heeft door een verschoven bekken een zwakkere rug en daar probeer ik zoveel mogelijk rekening mee te houden. Zhellie zou bijv. ook wat meer mogen dragen dan 15% al weegt zij zo'n 400 kg.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:44

fjordnina schreef:
Amber en Do: Die 15% hou ik puur voor mezelf aan. Nina heeft door een verschoven bekken een zwakkere rug en daar probeer ik zoveel mogelijk rekening mee te houden. Zhellie zou bijv. ook wat meer mogen dragen dan 15% al weegt zij zo'n 400 kg.

Jaa dat is idd wel heel vervelend !! ;(

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:11

Als je fjord het niet aan kan kom je dat snel genoeg te weten.

Ik ben zelf c.a. 1,73m en weeg momenteel tussen de 80 en 85 (reken de kerstmaand ook maar even mee :o )

Maar rij verschillende paarden van 1.40m tot 1.50m
De grotere paarden hebben het niet per definitie makkelijker met mij. Die 1.40 paardjes zijn dames die best wat kunnen hebben ook al zijn het niet de meest stevige types, maar die hebben het misschien nog wel makkelijker dan de 2 van 1.50.
Het belangrijkste is dat jij als persoon goed mee kan komen op je paard en ze niet in de weg zit.

zal ook even enkele voorbeelden laten zien ter illustratie :P, het beeld is mooier als ik op een wat groter paard zit. Maar voor dressuurmatig werk zijn die twee kleintjes ook zeer goed te doen.

op Reinar van 1,48
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4W6QD4RJ.jpg

op Pauliena van 1.41
http://i687.photobucket.com/albums/vv236/charleylover11/Hardenberg4/6-8-09624AMP.jpg

op Raya van 1.40
http://i71.photobucket.com/albums/i135/charleylover/profielfotos_%20janna/13-09-07193AMP.jpg

op Rubis van 1.49
http://i658.photobucket.com/albums/uu305/charleylover9/Rubisrijden/13-05-09478amp.jpg

op Ansgar van 1.50
http://i430.photobucket.com/albums/qq27/charleylover8/ansgar_bavo_annelies/11-03-09012AMP.jpg

DeniseSoares

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:21

Er stond eens in Bit eentabel met maximale gewichten voor welk soort paard..
Ik kan me een paar herinneren:
Belg, Shire ect : max. 110kg
Grote KWPN, Fjord: max. 85kg
PRE, Lusitano, Haflinger, kleine KWPN: max. 75kg
......Als ik al zwaarder zou zijn(75-80kg) zou ik echt niet op oa. D pony's rijden..
Ik heb dan wel 't voordeel dat ik maar 1.58m ben en 50kg. :D

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:52

Ik zie veel van jullie zeggen: als het teveel is kom je daar wel achter,
of geeft ie het wel aan.. Oja? Hoe dan !?

Ik heb voor mijn fjord een limiet van 80 kilo. Mijn fjord is 1.52
Ik zelf ben 70 kilo en daar mag
al niets meer bij. Maar ik vind het altijd zo stom als
mensen maar zeggen dat fjorden wel sterk zijn, maar het is wel een rug waar
je op zit, en dat beestje moet dat maar dragen.

Dus met 75/80 kilo op een fjord van 1.40? Dat vind ik dus niet kunnen.

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:32

Qua lengte kan het sowieso wel. :)) -Ik ben 1.80m en ik pas ook nog op mijn fjord van 1.43m, hoor ook eigenlijk nooit dat ik te lang ben o.i.d. maar dat komt ook omdat ze breed is, ze neemt mijn benen wel op. :9
Ik denk dat je sowieso een wat 'ruiger' type moet nemen. Niet per definitie een grotere fjord, omdat die meestal meer doorgefokt zijn, dus ranker zijn. -correct me if I'm wrong. :+
Dus ik denk dat je prima op een stevige gebouwde fjord, met een goed stel benen en een sterke rug + achterhand past. Het liefst natuurlijk dan rond de 1.45m :)

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:51

@ Apple: Als jou fjord het gewicht niet aan kan zal hij/zij niet in staat zijn lekker te ontspannen en niet lekker lopen. Ik denk dat de meeste ruiters het zullen merken aan hun paard, zo wel in de ontwikkeling van de spieren als in verzet van het paard.

Ik ken genoeg paarden van 1.40 waar ik niet op stap omdat ik weet dat ze het niet aankunnen. Maar andere paarden van 1.40 kunnen mij makkelijk hebben. Het verschil ligt over het algemeen dan in de bouw van deze paarden. Gewicht op een paard is altijd een discussiepunt bij elk ras. Enige nuttige tip die ik kan geven is.... Let op je paard, want het ene paard van 1.40 is het andere paard van 1.40 niet.

Maar ik hoop dat ik met mijn vorige bericht de TS een beeld kan geven over hoe een dergelijk plaatje eruit ziet. Waarbij ik kan vermelden dat al deze paarden met mij qua gewicht goed uit de voeten kunnen. En dat naar mijn mening veel fjorden dit gewicht wel aan kunnen.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:08

Tja ik ben van mening dat een wat zwaardere ruiter die goed recht zit, en het paard met zijn of haar zit niet in de weg zit, prima op een fjord kan. Ik heb namelijk een fjord van jawel 1.32 :P normaal gebouwd en ben zelf 177 lang weeg rond de 80 kilo heb een zadel van 20 kilo ( western) en die van mij loopt toch uit eigenwil behoorlijk hard door. Merrie is 18 jaar oud en zeer werkwillig :)

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 63-570.jpg

linnie018

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:37

ik vind ook, dat je het merkt aan je pony of zij of hij het niet kan dragen.

ik heb een kruising fjord ongeveer 1.40 (ik weeg 77 kilo) en die houd mij makkelijk.

het verschild per pony denk ik.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:15

Ik denk toch niet dat je het goed kan merken hoor.. :n
Zo'n beest geeft zich ook wel over denk ik. Wat zou hij dan
moeten doen als hij het niet fijn vindt? Ik denk dat je daar mee moet oppassen.

Maar ik geef toe dat ik daar ook echt een zeurpiet in ben. :o
Want er zullen vast fjorden zijn die het wel aankunnen, een ruiter
van 80 kilo. Maar ik neem het risico niet dat mijn paard niet fijn vindt.
Je belast sowieso al de rug, pezen, botten, spieren en elke kilo die je
er meer op gaat zitten, belast meer. Maar goed ik heb mijn mening gegeven
en die van jullie is anders. ;)

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:20

Ik denk dat het ook voor een groot deel met rijstijl te maken heeft. Je kan met 50 kg een paard in de weg zitten en met 80 kilo niet...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:21

Ik ben 1.77 en weeg 66 kilo en Bonny is een smalle tinker van 1.40.
Ik vind het wel kunnen. :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:25

Nou, mijn ervaring is dat de meeste ruiters juist niet merken wanneer het te zwaar is.

Paard is een prooidier en laat zo min mogelijk merken.
Daarbij voel je niet het verschil wanneer je lichter zou zijn..

Het goed kunnen paardrijden is idd erg belangrijk, maar zover ik weet vinden de meeste van zichzelf dat ze dat wel kunnen :+

Voorbeeldreacties:
paard loopt te hard: zie je wel hij vind het leuk -> terwijl dat zeker ook een aanwijzing kan zijn om zijn balans te kunnen houden. (denk aan fietsen)
Paard is sloom : eigenwijs -> terwijl dit natuurlijk ook andere redenen kan hebben.
Paard bokt: eigenwijs en kan me hebben -> maar kan ook een signaal zijn van ga er eens af.
etc etc.

Ik vind ook dat je moet kijken naar de bouw en bespiering en ook die van de ruiter.
Korte rug is (meestal) sterker,maar kan ook een klein zadel op.
20% incl zadel en kleding is imo echt het max

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 16:31

superwoman schreef:
Voorbeeldreacties:
paard loopt te hard: zie je wel hij vind het leuk -> terwijl dat zeker ook een aanwijzing kan zijn om zijn balans te kunnen houden. (denk aan fietsen)
Paard is sloom : eigenwijs -> terwijl dit natuurlijk ook andere redenen kan hebben.
Paard bokt: eigenwijs en kan me hebben -> maar kan ook een signaal zijn van ga er eens af.
etc etc.

Klinkt heel mooi maar in de praktijk kan de dit zo checken natuurlijk.. Neem een ruiter met minder gewicht zet die een uur op je paard en bemoei je dr niet te veel mee weet je meteen of het aan je gewicht ligt of niet :+ Op mijn pony rijden regelmatig andere mensen. En ze reageert niet anders op mij als op kids die ik er op zet dus in mijn ogen zit het dan wel goed. Een paard is net als een mens het gewicht+ bouw zegt gewoon niks over de kracht... Is een kwestie van uitproberen ;)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 16:35

Ik vind het ook een beetje onzin om te zeggen dat de pony aan zal geven wanneer je te zwaar bent :=

Hooguit met opstijgen zal een dier even zuchten of zich verplaatsen.

Maar ook bij slechte ruiters duurt het soms lang eer een paard van zich af bijt.
Dus om te zeggen dat een paard aangeeft wanneer ruiter te zwaar is, vind ik dikke onzin.

IK vind die procentregel een hele goede.

Op zich zijn fjorden sterke pony's . Maar ben je wat zwaarder, neem dan een grote maat fjord.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 16:36

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 16:47

CM_ schreef:
Ik vind het ook een beetje onzin om te zeggen dat de pony aan zal geven wanneer je te zwaar bent :=

Hooguit met opstijgen zal een dier even zuchten of zich verplaatsen.

Maar ook bij slechte ruiters duurt het soms lang eer een paard van zich af bijt.
Dus om te zeggen dat een paard aangeeft wanneer ruiter te zwaar is, vind ik dikke onzin.

IK vind die procentregel een hele goede.

Op zich zijn fjorden sterke pony's . Maar ben je wat zwaarder, neem dan een grote maat fjord.

een grote maat fjord is over t algemeen moderner gebouwd dus inverhouding zou deze dan ook minder sterk zijn...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 16:54

Daar zit ook weer wat in, blonD

Maar helaas zie ik te vaak veel te zware mensen op kleine fjordjes.
OOk hier op HAW , ik heb niets tegen zwaardere mensen. Ik geloof best dat mensen er vaak niets aan kunnen doen.

Maar ik veel gevallen is het dus wel degelijk belastend voor het paard.
Op de manege is dit ook best een issue, hebben we ook een paar zware mensen rijden.
We willen gaan verplichten dat die mensen met een opstapje opstijgen.
En misschien ook een gewichtsgrens in gaan stellen.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:14

Tja met een optstapje opstijgen doe ik op de haf van rond de 147 die ik aan het inrijden ben ook.. ( paard in kwestie is nu 6 )
puur omdat ik dat gehang met mijn zadel van 20 kilo plus mijn eigen gewicht niks vind. Ben wel bezig om mijzelf weer soepeler te krijgen zodat ik op den duur gewoon weer zonder kan opstijgen, maar dat moet wel lekker soepen gaan :P

Ik ben ook wel van mening dat juist als je een zwaardere ruiter bent je je paard ook goed moet laten checken. Die van mij gaat ieder jaar ter controle na een osteophaat heeft nog nooit iets echt knetter vast gezeten door mij of mijn rijstijl kreeg zelfs complimenten over de staat waarin ze verkeerde voor een 18 jarige merrie. Mijn fjord zit goed in de bespiering loopt lekker verdeelt over 4 benen en dat het plaatje met mij en haar dan niet zo mooi is daar kan ik dan wel mee leven :P

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:49

Blon_D schreef:
Klinkt heel mooi maar in de praktijk kan de dit zo checken natuurlijk.. Neem een ruiter met minder gewicht zet die een uur op je paard en bemoei je dr niet te veel mee weet je meteen of het aan je gewicht ligt of niet :+ Op mijn pony rijden regelmatig andere mensen. En ze reageert niet anders op mij als op kids die ik er op zet dus in mijn ogen zit het dan wel goed. Een paard is net als een mens het gewicht+ bouw zegt gewoon niks over de kracht... Is een kwestie van uitproberen ;)

Waarom rijden er dan nog zoveel mensen op te kleine pony's als je dit zo makkelijk kunt controleren.
Een ander persoon op je pony zetten vind ook niet zo makkelijk, want vaak rijden ze anders of moeten beide ook wennen aan elkaar. Daarbij moet je de signalen ook kunnen zien, want er zijn zo veel mensen die het paard niet "horen schreeuwen". En ook ik geef toe lang niet alle signalen op te vangen hoor, zo goed ben ik niet.
Imo is het ook dat je het moet willen zien! Bij twijfel stap ik echt niet eens op.
Ben niet zwaar, maar ga echt niet op een kleine pony zitten - dat vind ik gewoon niet prettig voor het dier.

De contole die je doet vind ik super! Ik moet ook weer een afspraak maken :o

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:06

Simpel, je hebt mensen die paardrijden voor hun eigen lolletje ( mensen die als ze dr afpleuren standaard paard de schult geven) HIJ is een rotzak wilde me dr afgooien vals nouwja je snapt me wel ;) Die mensen stappen nog op een shetland pony ;)
Ik denk dat daar ook heel erg t verschil ligt kijk ik heb een pony omdat ik gek met haar ben en daarnaast vind ik t tof dat ik er lekker mee kan samenwerken..

Je hebt ook mensen die het paard hebben om hun sport te beoefenen.

Ik denk dat daar het verschil ook ligt..
Mensen die het als sport/middel zien zullen er anders mee omgaan. Mensen die het als een maatje zien gaan er ook weer anders mee om.

Overigens je kunt makkelijk een ruiter een aantal keer op je pony zetten als je van mening bent dat 1x niet genoeg is ;) Je moet alleen wel zelf die stap zetten als eigenaar.

Mensen zijn gewoon snel egoistisch :+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:30

Blon_D schreef:
Ik denk dat daar het verschil ook ligt..
Mensen die het als sport/middel zien zullen er anders mee omgaan. Mensen die het als een maatje zien gaan er ook weer anders mee om.

hmm, ik rij ook voor de sport.
Zijn tevens ook mijn maatjes ;)

Ik geloof dat sommige paarden zien als dingen ipv dieren en dat het niks met sport te maken hoeft te hebben.

Echter heb je ook mensen die van hun (verzorg-)paardjes houden, maar toch niet willen zien dat ze het niet goed doen of iig heel veel beter kan.
(voorbeelden, geen geld, geen instructeur geen etc etc,maar de pony vind het ook leuk :+ Waarbij ik idd geloof dat veel paarden en pony's de aandacht leuk vinden, maar en passend zadel of en lichtere ruiter nog leuker ;) )