kosten fjord

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lindava1989

Re: kosten fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:23

Ik ben zelf ook opzoek!
Hiervoor heb een een fjord gehad, vader Inco. Een mooie bouw, deed het goed op keuringen, maar echt een met een flink karakter, en een eigen wil!..

Ik ben zelf op zoek naar een fjord met een rustig karakter, stevige bouw, en een die te vertrouwen is om lekker buiten te gaan rijden!

ben je zelf al ergens bij een fjord wezen kijken?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:54

Rustig en stevig? Dan zeg ik Kunar. Die zijn volgens mij heel stabiel in het karakter en hebben ook nog wat body.

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 09:08

Lindava1989 schreef:
Ik ben zelf ook opzoek!
Hiervoor heb een een fjord gehad, vader Inco. Een mooie bouw, deed het goed op keuringen, maar echt een met een flink karakter, en een eigen wil!..

Ik ben zelf op zoek naar een fjord met een rustig karakter, stevige bouw, en een die te vertrouwen is om lekker buiten te gaan rijden!

ik heb zelf nog niet gekeken maar ben wel aan het rondkijken want hoe meer je weet hoe beter het is als je gaat kijken.

maar indd. een kunar moet heel cool in zijn koppie zijn, dat zou ook mijn voorkeur hebben.

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 00:05

zavander schreef:
ikheb 4 maandwen geleden een hengst veulen gekocht vader = timor betaalde ik 750 euro voor hij wordt rond de 1.50

ben super blij met hem

heb ff je foto s gekeken wat een schatje

Markst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 12:21

Ik heb 5 jaar geleden 1750 euro betaald voor mijn fjordenmerrie.
Ze was toen 4 jaar.
1e premie merrie.
Vader Arin en moeder elitemerrie Ylonka

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:32

Mijn fjord (v. Faun Tor) kostte me 10 jaar terug, als merrie veulem, 550 gulden.

En ik heb haar altijd nog, heel dominant, erg voorwaarts, maar consequent zijn naar haar maakt haar een lammetje!!

Shizhu95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:55

Ik heb Zylaska voor 1.600 gekocht en zamalia voor 1.250 omdat ik Zylaska ook all bij hem had gekocht,
Allebij onbeleerd en waren eigelijk niks gewend.
Maar allebij met papieren.
en het zijn echt 2 toppertjes! :D
En kwa afstamming heb ik eigelijk nooit zo opgelet.
alleen hoe ze in karakter waren.
Zylaska is een fjord met pit.
en Zamalia is sterk maar geeft zich makelijk over

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:05

Leuk dit topic. Per 1 januari ga ik mijn laatste kilo's eraf trainen en wil ik naar de (voor mij magische ) 69 kilo.
Als het me lukt en ook nog lukt om dat gewicht vast te houden, ga ik voor mezelf een fjord kopen. Mijn oudste dochter zal er ook op gaan rijden, maar het zal voor mij voornamelijk een recreatie pony worden, maar mijn dochter zal er misschien wel mee willen gaan springen/dressuren.

Ik vraag me alleen af ik ben 1.75 en dadelijk dus onder de 70 kilo ben ik niet te groot/zwaar. Natuurlijk zoek ik een grote en brede pony, maar dan nog.

Dus ook voor mij als iemand tips of opmerkingen heeft hoor ik ze ook graag.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:56

ik heb mijn merrie, als 3 jarige, en volledig groen, gekocht voor 1400 euro

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:11

Ik heb mijn merrie vorig jaar maart gekocht, je kon er op zitten maar kende nog niks, vol papier, 1200 euro.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:50

yrsa_karlijn schreef:
Leuk dit topic. Per 1 januari ga ik mijn laatste kilo's eraf trainen en wil ik naar de (voor mij magische ) 69 kilo.
Als het me lukt en ook nog lukt om dat gewicht vast te houden, ga ik voor mezelf een fjord kopen. Mijn oudste dochter zal er ook op gaan rijden, maar het zal voor mij voornamelijk een recreatie pony worden, maar mijn dochter zal er misschien wel mee willen gaan springen/dressuren.

Ik vraag me alleen af ik ben 1.75 en dadelijk dus onder de 70 kilo ben ik niet te groot/zwaar. Natuurlijk zoek ik een grote en brede pony, maar dan nog.

Je bent niet te groot/te zwaar voor een fjord. Als jij een brede fjord van 1,44/1,45 hebt pas je daar prima op. Iets groter en breed staat dan natuurlijk weer net wat netter, maar als je tegen een leukerd van 1,44 aanloopt dan zou ik hem niet laten staan.

Bij fjorden mag je de 20% regel aanhouden. Een fjord van 450 kg mag 90 kg (incl. zadel) dragen. Deze regel moet echter wel flexibel toegepast worden. Een fjord met een langere rug kan minder dragen dan 1 met een compactere bouw.

Voor een grote én brede pony moet ik alweer Kunar aanraden. Groot en breed met fijne karakters. Bij veel andere fjorden heb je of/of. Wel breed, maar niet zo groot, of groot maar niet breed.

Lindava1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:47

melissa7 schreef:
Lindava1989 schreef:
Ik ben zelf ook opzoek!

ik heb zelf nog niet gekeken maar ben wel aan het rondkijken want hoe meer je weet hoe beter het is als je gaat kijken.

maar indd. een kunar moet heel cool in zijn koppie zijn, dat zou ook mijn voorkeur hebben.

Het is indd een plaatje! En best en grote-flinke fjord!
Thnx! Ik ga eens kijken of er nakomelingen te koop zijn :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 07:34

yrsa_karlijn schreef:

nou meid jij kan prima op een fjord hoor.
de ene is de ander uiteraard niet,je zal het per fjord even moeten bekijken,maar de meesten zullen er geen moeite mee hebben.
kijk inderdaad wel voor een wat grotere maat.
Kunar is een aanrader,maar focus je er ook niet teveel op,wie weet wat je allemaal voor leuke paarden tegenkomt!

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 10:56

Ik heb een fjord van Havstad, inmiddels 17 jaartjes oud ;)
maar echt een schat van een beest!!
Laatst hadden we wedstrijd voor het stamboek, en net voor ik moest rijden kreeg ik te horen dat mijn oma was overleden..
Nou mijn hoofd zat er dus echt niet bij en voelde me echt beroerd, maar wilde wel afrijden!
Dus Toch maar gaan rijden (L-dressuurproef, springen 60 cm en stuk buitenrijden)
hij was zo braaf!! zo lief! ik merkte gewoon dat hij wist wat er aan de hand was, hij luisterde naar alles wat ik vroeg (normaal wil hij nog wel eens een beetje eigenwijs zijn, op een leuke manier!, maar dat deed hij absoluut niet)
ik heb echt super veel plezier van hem, en ben ook heel erg blij dat hij mijn fjord is :D
Zodra mijn nichtje van (toen nog) 6 erop ging was hij super braaf, zelfs zonder zadel en hoofdstel.. ze kon gewoon los met hem draven in de wei zonder dat hij iets om had :)
misschien heb je inmiddels als een idee van welke afstamming je een fjord wilt ;)
maar Havstad kan ik zeker aanraden! (wel is het dan al een iets oud paard waarschijnlijk omdat havstad in 1999 overleden is)
succes +:)+

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:58

yrsa_karlijn schreef:

Nee hoor kan makkelijk. Ik ben 1.70m en ong 72 kg. Mijn fjord draagt me met gemak hij is 1.47m
Succes met zoeken en met de laatste kilo's. Tip: koop je fjord nu en ga lekker wandelen, goed voor de lijn ik doe het ook namelijk.

oja ontopic: Ik kocht mijn fjord als veulen voor 575 gulden op de markt. pappa is Orsta.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:05

Ik had mijn fjordje als veulen voor 750 gulden gekocht.
En heb haar begin 2008 (als 11 jarige model- en prestatie merrie) helaas moeten verkopen.
Ze is toen voor zo'n € 2.000,-/€ 2.200,- euro verkocht geloof ik.