waarom kijken mensen toch op je neer als je een fjord hebt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_PWF

Re: waarom kijken mensen toch op je neer als je een fjord hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:47

Het komt helaas voor dat er zo gedacht word. Ik heb ook op een stal gestaan waar ze erg neerkeken op Patricia, terwijl ik complimenten kreeg van iemand van buitenaf die kwam rijden bij ons in de bak dat ze nog maar weinig paarden ziet die zo soepel gereden worden en dat ook nog voor een fjordje (dit was juist als compliment bedoeld) dat konden ze natuurlijk niet hebben. Daarna kwamen de roddels dat ik paardonvriendelijk reed en dat ik niet goed reed en dat ze het belachelijk vonden dat ik Patricia met stang en trens ging rijden (terwijl ze er echt aan toe was om de oefeningen uit te breiden)

Ik heb zeker geleerd om daar schijt aan te hebben! Ik ben blij met mijn fjorden en ik ben trots op ze. Wat andere ook over mij of over het ras zeggen zolang ik er maar plezier aan beleef. Ik kan je alleen als advies meegeven om te proberen je er niet meer aan te ergeren. Het verpest jou humeur terwijl je lekker met je paardje bezig hoort te zijn. Zoalng jij weet dat hij het kan, dat is toch het belangrijkste? Probeer plezier te houden, ook al heb je het gevoel dat je raar aangekeken word. Ik sta nu gelukkig op een stal waar het niet zo is! Daar is ieder paard gelijk.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:50

Kom op, meid! Jij bent gelukkig met je Fjord. Ik ben gelukkig met mijn Pool, een ander is gelukkig met haar Shet of zijn KWPN-dressuurpaard.
Lekker laten gaan, lekker laten kletsen. Het is niet belangrijk wat een ander van jou en je paardenbeest vindt. Verspil daar je energie niet aan. Geniet van je Fjord!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:53

Kim, ik geloof dat ik verliefd wordt op Fjelldal...ik keek even in je profiel!

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 22:00

Ik geniet ook ontzettend van hem! Ik ben ook super trots. Zeker als hij weer eens de meest nuchtere blijkt te zijn en het minst schrikt. En zeker wanneer hij laat zien om bijv caveletjes nog beter te kunnen lopen als een groot paard.
Dat neemt nog niet weg dat ik ook kwijlend langs de bakrand kan kijken naar mooie dressuurpaarden. Omdat ik zelf niet voor een bepaald ras gekozen heb, kraak ik ze nog niet af! Ik vind ze vreselijk mooi om te zien. Vaak zelfs nog mooier dan fjorden. Ik heb voor mijn fjord gekozen omdat cas gewoon het paardje is dat bij mij past. Om hoe hij is niet om zijn ras

Kim_PWF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:17

Jetta schreef:
Kim, ik geloof dat ik verliefd wordt op Fjelldal...ik keek even in je profiel!

Hij is leuk he :D ik heb er wat recente foto's erbij gezet....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:31

ik vind het neerkijken best meevallen,het is iets wat vaak toch een beetje tussen je oren zit.
tuurlijk zijn er mensen bij die perse negatief moeten doen,maar dat is andersom naar andere rassen/typen ook net zo goed.

voor de duidelijkheid,ik heb een fjord,maar voel me door de meeste mensen echt niet ondergewaardeerd hoor.

lekker genieten van je fjord!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:40

Sommige mensen kijken er echt op neer, maar meestal valt het wel mee.

Wat je zegt over bijrijders valt mij ook op. Ik krijg meisjes van een jaar of 12/14 die wel willen rijden. Die vertrouw ik echt niet buiten met mijn fjord. Die heeft een ruiter met ervaring (en dan bedoel ik niet 4 jaar manegelessen) nodig, maar die ruiters vinden een fjord dan weer vaak te min/niet leuk genoeg/te klein of hebben andere argumenten.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 22:48

Nina, exact dat loop ik ook tegen aan.
Er zullen vast zat meiden zijn van 12 die goed rijden, maar zodra cas merkt dat ze niet zo sterk zijn..................
En de wat oudere cattegorie......................

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:00

Dat is met andere paarden net zo. Een paard is een paard, of het nu klein en wollig is of groot en kort in de vacht.

leoensuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 01:19

Tja, Ronan was op de manege voor veel kinders een lievelingetje. Ook Anca leek wel een magneet op Horse Event 2 jaar geleden. Weinig kinderen konden haar voorbij lopen, zonder even te aaien. Er was zelfs 1 meisje, die bijna de hele dag bij haar was. Ouders gaven het maar op om op het park rond te kijken, ze wilde steeds terug naar Anca!!
Ik kan het me wel voorstellen. Toen ik Ronan kocht, kreeg ik te horen dat ik daar toch alleen maar mee naar de bossen kon?! Nou dan had ik toch het goede paard.
Een ander leek nogal in de wolken te zijn met haar hete paard. Ze kon alleen niet naar de bossen, omdat hij overal van schrok. Ik zei toen heel nonchalant dat ik met Ronan overal naar toe kon en dat die er echt niet zomaar uit naaide zoals die van haar...
Ik ga niet op wedstrijd, maar er komen toch wel eens mensen vanalles over de fjord vragen.

Enne als laatste wat ik je wil mee geven.... De fjord staat nog als 1 van de weinige paardenrassen dichtbij de Ecquis (of hoe schrijf je het?) Nou ja, de eerste paardachtige....

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 01:34

Moet zeggen dat ik er weinig van merk. Heel soms als ik buiten langs een bak rij waar een paar dressuurmiepjes (exuses le mot) heel interessant proberen te doen dat er een opmerking komt over mijn "boerenknol", maar meestal word ze juist de mooiste gevonden. Ook voorbijgangers komen veel eerder naar mij met m'n Fjord toe dan naar mederuiters met luxe-paarden. Hoewel die luxe-paarden (van bouw dus he) ook doodbraaf zijn, en vaak ook bloedmooi.

Denk dat het er ook vanaf hangt hoe je er zelf op zit en naast loopt. Ik ben trots op mijn mooie Fjorden- meisje, dat toon ik ook. En daar reageren mensen ook weer op.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 05:31

Ik heb op mijn 18e zelf maar een fjord gekocht.. Daarvoor wel pony's en paarden gehad, maar ik wilde graag een fjord en mijn vader vond dat geen paard voor een meisje..
Inmiddels is hij wel om hoor, ze zijn zo heerlijk braaf en nuchter!!
De familie van mijn vaders kant vinden het ook maar niks.. Die denken alleen maar aan dikke slome fjorden, het is wel een vooroordeel..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 05:43

amanda1980 schreef:
Koe tegen bonte heb ik ook wel eens gehoord maar over een fjord? Nee die kende ik nog niet.

Je hebt waarschijnlijk ook wel gelijk dat er over elk ras wel wat gezeurt word. Het valt me op dat het over bijv kwpners veel minder gedaan word.

Dat is logisch en geheel menselijk. Je hersenen selecteren wat voor jou belangrijk is: Voor jou is het niet belangrijk als iemand van een KWPN zegt dat het rillerige rotpeerden zijn waar je niet mee buiten kan omdat ze schrikken van een bladje dat valt. Voor jou is het enkel belangrijk als mensen negatief spreken over de Fjord.

Het zit dus grotendeels in de natuurlijke selectiviteit van waarnemen van mensen dat het lijkt alsof mensen enkel neer kijken op fjorden. Maar geloof me maar, op KWPN'ers, welshjes enz wordt net zo hard gevit. :+ Alleen die mensen voelen zich kennelijk over het algemeen wat minder snel gepikeerd dan mensen van fjorden/haflingers. Dat is dan weer iets dat mij op valt :D Als er een topic komt over mensen die neerkijken op een bepaalt ras kan je er je kop op zetten dat het over een fjord of een haf gaat. (of een kruising) En dan komen er vragen in me op die ik dan weer niet mag stellen want dan worden ze boos :oo

Mijn KWPN'er is ook uitgescholden voor vanalles door mensen die zelf een KWPN'er bezaten, maar zelfs jouw topic is een vooroordeel. Dus je doet er zelf net zo hard aan mee.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 07:21

Phara, waarom doe ik mee aan vooroordelen? Als je goed gelezen hebt heb ik totaal geen vooroordelen. Er staat letterlijk dat ik ook dagelijks kwijlend naar mooie kwpners kijk. Ik kijk op geen enkel ras neer. Ik kijk naar het karakter van een paard. En als ik daar naar kijk zijn er paarden en pony's van elk ras die ik wel of niet leuk vind. Sterker nog, ik herken rassen geen eens. Behalve dan de overduidelijke als een fjord haff of tinker. Hoe kan je dan zeggen dat ik bevooroordeeld ben?

Verder is het niet wat ik wil horen aan commentaar maar wat er letterlijk gezegd word. Waarschijnlijk zal dat bij de ene stal erger zijn als bij de andere stal. Het is een feit dat ik bij ons gewoon nooit commentaar heb gehoord over dressuur of spring paarden. Wel over de eigenaren maar dan hoe hun met hun paard omgaan en niet om ras. Ben je nu niet zelf de gene die zich benadeeld voelt door dit topic? Ik heb namelijk van nog niemand gehoord of gelezen in dit topic dat ze kwpners maar niks vinden etc. Alleen maar wat er over ze word gezegd om een vergelijking te maken dat er niet alleen op fjorden commentaar word gegeven.

Verder hebben jullie gelijk. Gebanketstaaft word er toch wel dus dan maar oogkleppen op en lekker genieten. Dan bij een aantal mensen maar niet meetellen. Lekker belangrijk eigenlijk ook

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 07:47

Phara, je mag trouwens altijd vragen stellen als die in je op komen. ik kan daar niet boos om worden. Ook is mijn mening absoluut niet dat andere rassen maar rillerig en schrikkerig zijn. Ik zie bij ons meer kwpners welshjes etc die niet zo zijn dan wel. En zo weet ik ook dat er zat fjorden zijn die niet zo cool in hun hoofd zijn als de mijne. En ook de mijne schrikt ook echt wel een keer net als elk dier.

Mijn vraag is dus juist waarom mensen op bepaalde rassen neerkijken, in dit geval dus fjorden. Niet of ze neerkijken want dat is allang een bewezen feit.
Overigens heb ik (weet niet meer wie dat zei) ook wel eens gedacht aan de aankoopprijs. Ik heb het nog niemand letterlijk horen zeggen.
Ik had uiteraard wel een budget toen ik mijn fjord kocht. Ik heb voor mijn budget ook andere rassen te koop zien staan. Ok geen paarden van topniveau. Maar al zou ik iets meer budget hebben gehad, had ik denk ik nog voor cas gekozen omdat hij gewoon bij me past met zijn rustige en eerlijke karakter. Ik heb voor minder geld te koop staande paarden proefgereden als een draver en een hannoveraan maar die klik was er niet.
Zouden er echt mensen zijn die een paard op de aankoopprijs beoordelen?

-Leuk heb je een paard gekocht? Toch wel een echt paard he?
Ik: Ja geen hobbelpaard, ik heb een fjord gekocht. Leuk he.
-Waarom heb je geen ECHT paard gekocht?
Deze opmerking zegt toch genoeg over vooroordelen? Maar nogmaals de vraag waarom.
Laatst bijgewerkt door amanda1980 op 16-11-09 07:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 07:51

ach als je een paard alleen beoordeeld op aankoopprijs,of die nu hoog is of niet,dan ben je imo erg oppervlakkig bezig,geen goede start voor een goede band met je paard.

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 08:14

het is idd jammr, mijn fjord loopt Z2 tussen de paarden, heeft opgetreden bij paard en koets, en indoor brabant, is lekker allround, kan dus ook flink springen, en houd het gemiddeld paard ook wel bij met een race op het strand, en pikt alles super snel op, aanleg voor passage bv, ik merk wel dat mensen het wel stoer vinden om naar te kijken maar daar blijft het ook bij. Als banshee nou een FS golden highlight was bv, zou ze gelijk tussen de 8 en 10000 waard zijn, en omdat ze een fjord is, zou ze nooit meer opleveren dan misschien 3500?? dus ik snap wat je bedoeld, het is idd zonde maar ja niks aan te doen. Fjord worden wel meer chique gefokt nu , en met betere gangen, dus wie weet, ooit zullen ze misschien gewild zijn :P ;)
http://ginnyenbanshee.nl/Banshee10.JPG- ... normal.jpg
http://ginnyenbanshee.nl/DSC_0810.JPG-for-web-large.jpg (let niet op mijn houding hier.. vreselijk) :P

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 08:16

De Amerikaanse paardenman Mark Rashid heeft een leuk boekje geschreven "A good horse is never a bad color" (tegenwoordig ook in het nederlandse verkrijgbaar: Een goed paard is niet lelijk). Sommige mensen moesten dat vooral eens lezen!

Beste TS, ik kan je maar twee dingen aanraden: denk eens na waarom het voor jou kennelijk belangrijk is wat andere mensen denken, maar vooral: Lees je eigen onderschrift nog eens na- dat is namelijk het enige wat telt!

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 08:22

Ach, ik ben ook achter mijn rug om uitgelachen toen ik mijn Fjord kocht. Jammer dan, maar het zegt meer over die mensen dan over mij. Ik koop een paard voor mij en niet voor een ander, ik heb heel veel plezier met mijn Fjord terwijl die persoon in kwestie heel veel hulp van iedereen nodig heeft om haar paard te kunnen rijden. Haal je schouders op en ga lekker verder met wat jij leuk vindt.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 08:25

Wat is banchee een mooi dier!!!

Jullie hebben gelijk, ik kom voor mijn paard op stal en niet voor de mensen. Tis alleen gewoon vervelend als je met negatief gedoe geconfronteerd word.
Bepaalde delen van de stal mogen (volgens zeggen) alleen wedstrijd paarden staan etc.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 08:32

Ff offtopic.
Krijgen de gene met lange manen fjorden trouwens ook wel eens opmerkingen als, "als je dan toch een fjord hebt knip dan zijn manen. Een fjord is veel stoerder met korte manen, die horen zo. "

Ik vind beide overigens mooi maar ik kies ervoor om zijn manen te laten groeien.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 08:35

Banshee is inderdaad een prachtig dier! Ik heb 'm al een paar keer voorbij zien komen op 't internet enzo!

Over de 'discussie' betreft. Ik verzorg zelf een Fjord op een stal waar de eigenaresse ook een Fjord heeft en we zijn met 4 andere paardjes. Dan kun je je wel voorstellen dat dat niet echt problemen opleverd. Maar toen ik Unique nog verzorgde, vond iedereen van stal haar helemaal leuk enzo, en toen ze weggebracht werd voor dekken iedereen helemaal succes wensen enzo. Volgens mij was ze toen een van de populairste paardjes daar. Ik zou zelf eerlijk gezegd niet zo snel met m'n verzorgFjordje naar de dressuurwedstrijd gaan. Ik bedoel, niks tegen Fjorden, totaal niet ben er echt gek op. Maar de KWPN paarden hebben er toch NET even iets meer aanleg voor. Die worden er ook op gefokt, dus vind ik 't aan de ene kant wel een beetje logisch dat mensen toch zoiets hebben van 'Laat eerst maar eens zien wat je in huis hebt' want dat vragen ze zich naar mijn weten eerder af van een Fjordje oid dan van een KWPN paard op zo'n wedstrijd.

Vooroordelen.

En Tjitske die heeft als ze het er niet afschuurt lange manen. Ik vind bij sommige korte manen mooi, maar bij Tjitske niet. Uni kon 't bijvoorbeeld wel weer goed hebben. Dus mensen moeten niet zeuren. Dan kopen ze zelf maar een Fjord en knippen ze die maar als ze dat zo graag willen :7

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 08:36

lekker belangrijk wat een ander denkt, als jij blij bent met je paardje, dan is dat toch voldoende?
Toen mijn 1e eigen paardje (kruising) nog te jong was om te rijden, heb ik een tijdje een haflingers gereden, met 1tje heb ik wedstrijden gereden, een keertje in de L2 erg gelachen, mijn man stond aan de kant en daar waren de reacties in de trant van: wat moet dat mens met die haflinger, die hoord voor de kar, klopt ook deels, daar had hij de dag ervoor voor gelopen.
Ik was die dag 2 keer 1e, lol en reed het snot voor de ogen van de mensen met de duurste WPNners.
Met mijn ruintje heb ik ook bij een pensionstal gestaan, hij is 1.46 en in de winter krijgt hij geen deken op en heeft hij dus een dikke vacht, dan denken ze dat hij een ijslander is, en in de zomer vragen ze of hij iets met arabier is.
maar de meeste vonden het maar raar dat een volwassene een pony rijd, ik heb me daar nooit wat van aangetrokken, ik ben dolblij met mijn paard(jes) en vind het weinig interessant wat een ander vind!

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 08:37

het nederlandse gezegde is: "een goed paard heeft geen kleur". En dat is ook zo.
Op fjorden kijk ik niet neer, en ook absoluut niet op de eigenaren of rijders/sters, maar ik vind een fjord gewoon helemaal niets aan... sorry voor degenen die ik nu gewoon kwets, maar het is nu eenmaal zo, en dat heeft niets met neerkijken op iemand te maken. Een fjord, hoe geweldig de prestaties ook zijn, vind ik niet leuk. Ze spreken me niet aan.
Maar dat is met meer dingen zo. Bepaalde hondenrassen vind ik bijv. ook niet leuk, en dat heeft niets met " neerkijken op" te maken.

Wees gewoon blij met je paard, maakt niet uit wat een ander ervan vindt of hoe hoog of laag hij/zij is, of wat voor kleur er op zit. Gewoon lekker genieten van je eigen beest, en met je neus in de lucht, lekker trots zijn op je eigen beessie.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 08:52

Heerlijk lijkt me dat, uitgelachen worden maar vervolgens met de prijzen vertrekken iedereen achterlatend.

Iedereen heeft recht op zijn eigen mening. Je hoeft ook niet allemaal wat met een fjord te hebben. Is niks mis mee. Er voor uitkomen dat je een bepaald ras niks vind is echter heel wat anders als een ras afkraken!

Ik snap best dat een fjord zich wat meer moet bewijzen op wedstrijden omdat ze er niet voor gefokt zijn. Ergens vind ik dat alleen wel krom want ook niet alle kwpners presteren en die moeten eerder bewijzen dat ze het niet kunnen als dat ze iets wel kunnen