Staat jou fjord op ijzers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Re: Staat jou fjord op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 11:57

Maar draven op het asfalt is niet erg?
ook niet als ze ijzers onder hebben? lijkt me zo onprettig

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:06

Mijn fjord staat sinds begin augustus op blote voeten. Tot afgelopen juni stond hij rondom op ijzers, toen heb ik ze er eerst af laten halen achter. Dat ging goed, dus in augustus ook voor eraf gelaten. Daar heeft hij een goede 2 maand toch redelijk rot mee gelopen, aangezien hij 3 jaar altijd op schoenen heeft gestaan.

Nu loopt hij eigenlijk goed. Af en toe nog wat gevoellig, maar dat is alleen op het harde :) Dus in de bak en op gras niks aan het handje :D

Ik vind het super zo! Geen drama meer met verliezen van ijzers ( had ik iedere paar weken wel last van )

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 12:28

Oh ik heb geen last van verliezende ijzers haha mijn merrie doet eigenlijk heel lang met dr ijzers zegt mijn hoefsmid meestal blijven ze wel zo'n 13 a 14 week goed eronder zitten.
Maar maak altijd een afspraak om de 9 a 10 week

xandra88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:30

SecretLIN schreef:
Maar draven op het asfalt is niet erg?
ook niet als ze ijzers onder hebben? lijkt me zo onprettig

Draven op asfalt is zeker niet slecht, als het maar niet lang is.
Je moet alleen oppassen met ijzers, die worden na verloop van tijd natuurlijk gladder door het slijten dan heb je kans dat ze wat minder grip hebben en gaan glijden.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 13:58

oke bedankt, ik draaf eigenlijks nooit op het asfalt alleen in de bermen (mits het niet teveel geregend heeft)

hoelang doen jullie fjorden met hun ijzers?

Jessica1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:12

vierkant op ijzers, omdat ze veel voor de kar loopt en dus ook op de weg.

Dusty_Dilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:42

Dusty staat rondom op ijzers..
We lopen veel op de weg waardoor ze hoeven te snel slijten..

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 21:47

momenteel wil de mijne het liefst in de berm lopen en liever niet op het asfalt

Dewi_Blondie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:12

16 jaartjes, en alleen op voorijzertjes met het zelfde probleem als wat TS heeft

Mary_Andor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:23

Andor staat altijd vierkant op ijzers. Omdat wij heel veel mennen en veel asfaltwegen tegenkomen moet hij wel op ijzers staan. Gelukkig heeft hij wel hele sterke hoeven en groeien ze niet zo snel dus meestal zitten ze er wel ruim 3 maanden onder. In de winter kan hij het zelfs bijna 4/5 maanden uithouden :D

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 16:35

Jordy, 14 jaar, staat ook alweer vierkant beslagen! We hebben 1 maal geprobeert om baarvoets te laten, maar na 10 weken was 1 van zijn voorste hoeven verkeerd aan het groeien. Vandaar zijn er vooraan meteen weer ijzers op gekomen. Zijn achterhoeven bleven nog baarvoets, maar aangezien zij te erg afbrokkelden hebben we samen met de hoefsmid beslist om ze ook maar te beslaan. Deze week moet de hoefsmid terug komen (dus 10 weken geloof ik? hoefsmid berekend het zelf :D ) en zijn hoeven staan er tot nog toe perfect bij!

Sarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:06

Die van staat op voor ijzers! Hij kan niet zonder voorijzers, ze heeft hele slechte hoeven.
En in de zomer met de buiten wedstrijden staat ze rondom op ijzers.

kelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:50

Mijn 4 jarige staat rondom op ijzers :) Haar hoeven brokkelden snel af en nu gaat het prima :) Ze krijgt om de 8 weken nieuwe ijzers, dan is het ook echt hard nodig.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 00:27

de mijne stond voor ook op ijzers omdat hij daar erg gevoellig op liep :)

Kim_PWF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:01

Alle 3 van mij staan nu op blote voeten.
Fjelldal is nog een veulen dus die heeft dat niet nodig. Die oudste van mij: Patricia heeft eerst rondom op ijzers gestaan. We hadden toen niet echt een fijne bak en als het even geregend had kon je er in zwemmen. We reden toen heel veel buiten en je had weinig bermen tot je beschikking. In de zomer van 2008 ging ik op vakantie en toen had madame 3 van de 4 ijzers eraf getrapt. Haar achterhoeven waren toen te kort om daar ijzers onder te zetten. Toen ik ze naar alleen voor gegaan. Dat is mij ook wel goed bevallen moet ik zeggen. Ik was toen inmiddels van stal verwisseld en had wat meer bermen, maar ook op het asfalt ging het god met haar achterhoeven.
Sinds maart 2009 staat zij met een peesblessure. Aangezien ze zomers 24/7 buiten staat en in de winter om de 2 dagen het land op gaat vond ik het onnodig om haar nog op ijzers te laten staan. Die 10 min die ik met haar op het harde loop, daar slijten haar hoeven niet van. Patricia ging altijd om de 9 a 10 weken naar de hoefsmid.
Wendie (Wendrika) heb ik pas sinds juni. Ik heb van haar vorige eigenaresse gehoord dat zij hele sterke en harde hoeven heeft. Ik heb nu een paar keer met haar buitengereden en het lijkt er inderdaad op dat ze hele harde en sterke hoeven heeft. Ik kijk het met Wendie dus eigenlijk nog een beetje aan, want mocht ik nu gaan merken dat haar hoeven te veel slijten met het buitenrijden ga ik het toch met mijn hoefsmid erover hebben wat de beste oplossing is voor haar.

Juliaa_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:00

Héé!
Mijn 12 jarige fjordenmerrie staat alleen voor op ijzers.
Dit komt omdat ze s'winters in een uitloop stal staat met beton, en anders slijten haar hoeven te snel...
Verder heeft ze op dit moment ook een scheur in haar hoef, dus met een hoefijzer krijgt de hoef een beetje rust.
xx

Rianne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:42

De mijne staat 4-kant op ijzers het hele jaar door. Hij is 14 jaar.

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:09

Mijn 15 jarige staat wel op ijzers. Heeft hoefbevangen gehad, dusja.

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:10

Ik had een 13jarige, die stond al heel lang op ijzers, wij hebben het toen ze een half jaar bij ons was, toch maar eens geprobeerd zonder, achteraf nooit moeten doen, de laatste anderhalve maand van haar leven is ze kreupel geweest en heb ik haar niet meer kunnen rijden..
Van te voren is ze ookal een aantal keer kreupel geweest, we hadden vanalles geprobeerd, speciale ijzers, rubbers tussen de ijzers..
Dat laatste bleek te helpen, helaas niet meer kunnen proberen want op de dag dat ik met haar mocht beginnen is ze overleden..

Maar ijzers was bij Romy veel fijner! :)

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:14

De mijne 13 jaar staat zonder ijzer en aan de hand hoe we gaan rijden krijgt hij eventueel hoefschoenen voor aan.
We hebben hier in het bos veel grintwegen,alleen op het grove grint loopt hij liever niet maar voor de rest gaat het goed :D

Lady_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:19

Mijn Fjord staat nu op ijzers maar ik ga ze binnenkort eronderuit laten halen. De vorige eigenaar had haar op ijzers gezet om dat ze toen veel buiten liep en ook veel over onverharde wegen. Maar ze gaf wel aan dat ze daarvoor ook altijd zonder ijzers heeft gestaan en in de winter alleen voren op ijzers. Dus ik ga het nu gewoon proberen zonder ijzers en als ik in de zomer veel het bos in ga (met de verharde wegen) laat ik haar dan anders voren op ijzers zetten. :P

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:22

Hangt helemaal van het paard af als hij gevoelig is of veel op harde wegen rijdt zou ik het niet doen
en als hij vaker op onverharde wegen rijdt kan je het net zo goed laten ;)

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:02

De Hoefsmid is net weer geweest, en Jordy staat toevallig weer baarvoets :) De smid vond het een verstandig idee om zijn hoeven nog eens proberen te laten bekomen nu het winter is!

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:08

Ziack staat rondom op ijzers. Toen we hem net gekocht hadden stond hij alleen voor op ijzers en achter bloot. Maar achter stond hij wel erg kort. Te kort. Aangezien we veel buitenrijden hebben we besloten hem achter ook op ijzers te zetten.
Dit bevalt erg goed. Wij doen gemiddeld 8 weken met de ijzers. Niet dat zijn hoeven zo hard groeien, maar door het vele buitenrijden slijten zijn ijzers natuurlijk ook en ze worden hartstikke glad daardoor.

crmnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:17

Ja hij staat vanaf de lente tot aan begin winter op ijzers, in de winter gooi ik ze eraf en daarna komen ze er gewoon weer op :D