wel of niet een fjord

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:45

Ik denk dat je even naar de afstamming moet kijken.
Mijn fjord is van Hayo en dat schijnen nogal heethoofdjes te zijn.
In mijn geval klopte dat. Haar gangen zijn heerlijk, ze is een echte doorzetter,
schrikt niet snel, maar is erg dominant en
wil altijd hard. Ze is ook niet goed zelfstandig te rijden voor een kind of echte beginner.
Ik laat mijn zusje of oppaskindje er wel eens op, maar dan blijf ik erbij en mogen
ze alleen stappen en draven. Buitenrijden in bos of strand vind ik nog doodeng,
want dan kan ik haar gewoon bijna niet houden.

Verder zijn 98% van de fjorden die ik ken echt mak, lief maar beresterk :)
24/7 buiten kan prima. Maar in de zomer goed oppassen voor teveel gras.

Mijn fjord heeft lichte zomereczeem maar daar is met een goeie eczeemdeken
weinig van te merken.

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:58

melissa7 schreef:
haha ik ben zeker overtuigd, hoe meer ik er over lees en ze zie hoe meer ik er zin in krijgt. kan niet wachten, mja geduld is een schone zaak he. maar ik lees dus ook dat de bloedlijnen heel belangrijk kunnen zijn voor het karakter, klopt dit?

Ik denk zeker wel dat de ene bloedlijn een wat pittiger karakter heeft dan de ander. Maar opvoeding is ook een hele grote factor. ;)

Zo noemt Yvonne (Fjordnina hierboven) ook wel een aantal hengsten waarvan bekend zijn dat het wat pittigere paarden zijn, Orsta is daarvan een heel mooi voorbeeld. Maar er zijn vast wel nakomelingen die voor hun eigenaar braaf zat zijn. Ik denk altijd maar zo verwen je de meest brave, lieve en qua bloedlijn super makkelijke fjord. Dan heb je je handen ook wel vol.

Fjorden hebben mijn hart gestolen, mede dankzij het soms wat eigenzinnige karakter. :+ Maar ik ben er zeker van bewust dat je ze met een zeer consequente hand moet opvoeden. Doe je dit, dan heb je een maatje voor het leven die door het vuur voor je zal gaan. Doe je dit niet, tja dan kan het gebeuren dat de fjord in kwestie zegt: doe het allemaal maar lekker zelf want ik krijg toch wel wat ik wil.
Mijn Tip voor als je een fjord koopt. Stel duidelijke regels voor jezelf op wat hij wel en niet mag en laat deze ook duidelijk overkomen op je fjord. Wees duidelijk, wees consequent want geef je ze een vinger ze zullen zeker een keer proberen je hele hand mee te nemen. O:)

Eczeem is een veel vaker voorkomende zaak onder de fjorden. Let hier op bij de aankoop. (tenzij je het geen probleem vindt)