staat jou fjordje met dekens op ?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisa_vera

Berichten: 657
Geregistreerd: 27-05-06
Woonplaats: Onstwedde

Re: staat jou fjordje met dekens op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:25

Hoeveel grams deken was die van Ullwin marloes? Had je daarvoor een 0 grams deken op?
En hoe deed je het na het rijden alstie een klein beetje bezweet was?

Dreeke

Berichten: 2436
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Wolphaartsdijk (Zeeland)

Re: staat jou fjordje met dekens op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:52

Mijn 2,5 jarige ruin staat wel onder dekens en is geschoren vanwege zijn mijtenallergie (Net als Alco, van alcootje).

Dusty_Dilly

Berichten: 152
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: Rijswijk

Re: staat jou fjordje met dekens op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:46

Dusty (16) staat ook lekker onder een warme deken, hij is vorige maand geschoren..

Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:12

Mijn fjorden staan dag en nacht met deken. We rijden ze dan ook wel veel, 'S nachts staan ze binnen, en na het rijden doen gaan ze ook naar binnen, dan gaan ze weer na buiten.

Annabella

Berichten: 490
Geregistreerd: 04-02-05
Woonplaats: Heemskerk

Re: staat jou fjordje met dekens op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:18

ik heb bij Pepsi een jachtpatroon geschoren, hij staat nu alleen onder een regendeken, als het erg koud wordt krijgt hij misschien een 100/150 grams deken op.
Hij heeft een schuilstal met buiten uitloop. (staat altijd buiten!!)

Rangeela

Berichten: 754
Geregistreerd: 25-02-08
Woonplaats: Groningen

Re: staat jou fjordje met dekens op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:23

fjorden en dekens? onze arabieren staan zelfs zonder, en ze staan allenmaal buiten ind e paddock met schuilstal dus. Wat mij betreft laten we de natuurlijke dekens gewoon intact en hebben ze een heerlijke warme winter. Iets rustger rijden gaat ook prima met onze recreatieve doelen.

Annabella

Berichten: 490
Geregistreerd: 04-02-05
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:37

Rangeela schreef:
fjorden en dekens? onze arabieren staan zelfs zonder, en ze staan allenmaal buiten ind e paddock met schuilstal dus. Wat mij betreft laten we de natuurlijke dekens gewoon intact en hebben ze een heerlijke warme winter. Iets rustger rijden gaat ook prima met onze recreatieve doelen.


Ben ik het helemaal mee eens, maar als mijn fjord met zo`n dikke vacht staat dat hij bij het opzadelen in de schuur al staat te zweten, bij het instappen zijknat is. Haal ik toch liever wat van zijn vacht af. Een fjord is geschikt voor sneeuw en -15 graden. Het is hier gewoon te warm voor hem.

Rangeela

Berichten: 754
Geregistreerd: 25-02-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:50

Aha, Dat is wel naar zeg! Mijn ijslander heeft dat heel even gehad toen het ineens weer erg mooi weer was, maar dat was maar een paar daagjes.

Juliaa_xx
Berichten: 88
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:45

Sientje heeft geen deken op, ze staat zomers in de wei, en swinters in een uitloop stal, ze heeft niet zo'n hele dikke vacht, maar wie weet komt dat nog.. :P

crmnn_

Berichten: 210
Geregistreerd: 22-08-07
Woonplaats: Assen

Re: staat jou fjordje met dekens op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:14

Zebo heeft vorig jaar wel een deken op gehad, dit jaar heb ik zoiets van ze maken niks voor niks een dikke vacht aan en hij vind het heerlijk om zonder deken te lopen ;) een lekkere teddy beer

Annabella

Berichten: 490
Geregistreerd: 04-02-05
Woonplaats: Heemskerk

Re: staat jou fjordje met dekens op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:22

Pepsi vind het ook altijd heerlijk om even zonder deken door de blubber te rollen hij gaat er helemaal van piepen, ik baal er best van dat hij onder een regendeken staat...

wupke
Berichten: 2318
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Utrecht

Re: staat jou fjordje met dekens op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 00:32

Wupke is nog niet geschoren en staat nu onder haar eczeemdeken en een 0 grams regendek.

Dreeke

Berichten: 2436
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Wolphaartsdijk (Zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 10:30

Rangeela schreef:
fjorden en dekens? onze arabieren staan zelfs zonder, en ze staan allenmaal buiten ind e paddock met schuilstal dus. Wat mij betreft laten we de natuurlijke dekens gewoon intact en hebben ze een heerlijke warme winter. Iets rustger rijden gaat ook prima met onze recreatieve doelen.


Waarom zou een fjord geen deken op kunnen? Ze krijgen net als ieder ander paard winterhaar en gaan bij arbeid net als ieder ander paard zweten. Je doet net of het vreemd is een fjord met een deken op te zien.
Overigens vind ik je laatste zin echt belachelijk, zou je omdat je paard veel haar heeft maar rustiger moeten gaan rijden?
Dat slaat natuurlijk nergens op!!

_Sas_

Berichten: 3313
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: Deventer

Re: staat jou fjordje met dekens op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:36

Andor is in september geschoren en staat dag en nacht met een 200 grams deken. Hij gaat elke dag ong 5 uurtjes naar buiten.
Vacht groeit megasnel, kan nu al wel weer bijna op nieuw scheren :+

astridelise

Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Elst overbetuwe

Re: staat jou fjordje met dekens op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:39

Geen deken, staat s'nachts op stal en als het langdurig regent staat hij ook binnen.

Binky_Zephyr

Berichten: 3504
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Den Helder

Re: staat jou fjordje met dekens op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:43

heb nu alleen een fjorden veulen maar mijn vorige fjord stond wel onder de dekens :) anders was hij niet droog te krijgen!

xandra88

Berichten: 628
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:10

Rangeela schreef:
fjorden en dekens? onze arabieren staan zelfs zonder, en ze staan allenmaal buiten ind e paddock met schuilstal dus. Wat mij betreft laten we de natuurlijke dekens gewoon intact en hebben ze een heerlijke warme winter. Iets rustger rijden gaat ook prima met onze recreatieve doelen.


Hier ben ik het niet helemaal mee eens eigenlijk.
Voor mij geld de laatste zin die je schrijft niet, ik rij niet alleen recreatief met mijn fjord en kan/wil dus niet rustiger aan doen in de winter. Die van mij krijgt dus lekker een deken op als het weer slechter wordt om de dikke vacht tegen te gaan.

Yvettee_4

Berichten: 890
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Koudekerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:03

mijn verzorg fjordje is geschoren en staat op stal met 2 best dunne dekens op.
bovenste is regendeken

mairead

Berichten: 3217
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:13

Hier eentje onder een ongevoerde regendeken. Heb ook nog een dikkere 150 รก 200 grams (regen-)deken liggen, maar het weer is nog zo zacht voor de tijd van het jaar dat ik die nog maar even laat liggen. De dikte van de vacht valt ook erg mee en ze is na het werk ook altijd behoorlijk snel weer droog (tenzij we helemaal natgeregend zijn, natuurlijk). Scheren wil ik liever niet, dus ik kijk gewoon even aan hoe het gaat op deze manier...

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: staat jou fjordje met dekens op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:02

ik heb nu ong 150 grams opliggen(was 200,maar is al een paar keer gewassen)en daar blijft de vacht heel beschaafd onder.
wel ietsje dikker,maar dat is geen probleem.

_spunky_

Berichten: 117
Geregistreerd: 22-06-08
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:55

mijn fjord is geschoren, en staat nu onder een 400 grams deken.
dit vind ie lekker warm, heb er eerst een dunnere opgehad, maar toen had meneer het een beetje fris.

Dreeke

Berichten: 2436
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Wolphaartsdijk (Zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:48

Met deze temperaturen 400 gram :oo
Hoe ga je dat van de winter doen dan als het echt koud is?

Mijn fjord is ook helemaal kaal maar die heeft het onder een 200 grams soms al wat te warm!

_Marjon_
Berichten: 10671
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Geertruidenberg

Re: staat jou fjordje met dekens op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:15

Mijn fjord staat ongeschoren onder een 200grams.
Ben op tijd begonnen met dekens opleggen maar toch heeft meneer nog een pak haar.
Heb niet het idee dat hij het te warm heeft.

LadyWE
Berichten: 37
Geregistreerd: 10-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:05

mijne heeft nooit een deken op ;)
ze staat veel buiten
als ze heel erg gezweet heeft komt er wel eens een zweetdekentje op maar niet langer dannodig is
ik vind fjorden met een lekker dikke wintervacht juist zo leuk :j

Fenna_s

Berichten: 3186
Geregistreerd: 20-06-09
Woonplaats: leeuwarden

Re: staat jou fjordje met dekens op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:38

Ik wrijf ze soms een beetje droog met stro en door gewoon goed uitstappen hebben ze eigenlijk nooit een deken op.
Overdag staan ze in het land en 'snachts in de stal.
Alleen de dag voor de keuring doen we een deken op na het wassen, anders kunnen we de volgende ochtend om 5 uur weer gaan staan poetsen.