Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. Er zitten vaak veel te veel suikers in, wat voor mijn paard ronduit slecht is (voor elk paard, naar mijn idee) en daarbij maakt het mijn paard vet. Ik zorg gewoon voor goed ruwvoer en goede likstenen en mijn paard is zo kerngezond. fojoe schreef:het valt mij op dat een aantal mensen zeggen dat hun paard geen krachtvoer krijgt, maar dat ze wel musli geven.
sorry hoor, maar musli is ook krachtvoer.
kijk maar in de wiki: http://www.bokt.nl/wiki/Krachtvoer
Sjolvir schreef:Mag ik ook nog mekkeren..
Ik zie hier langskomen, hoeft geen krachtvoer, dat is waar, mits het betreffende paard
(of het nou een fjord is of iets anders) het daar goed mee kan doen. Dus goede kwaliteit ruwvoer etc...
Kan een paard inderdaad zonder krachtvoer. MAAR!!!!.......(zie verderop)
Ik zie hier ook langskomen, moet krachtvoer.. Dat geld ook niet voor alle paarden (ongeacht het ras..) MAAR....
Truc zit hem zoals altijd in de MAAR...
Nu volgt mijn mening...![]()
Het allerbelangrijkste is goed kwaliteit ruwvoer, zoveel als paard nodig heeft en dat MOET.
in mijn ogen is dat zo veel ze wil eten.
Tevens moet je voeren naar behoefte, dus als ik de mijne in de wei gooi, en niet rijdt paar weken, krijgt ze ook geen krachtvoer.
(heeft wel eens paar maanden vakantie gehad wegens pony ruil en kwam dan moddervet terug van alleen gras..)
Echter ze staat nu 24/7 op de wei, maar geloof me er gaat een berg krachvoer in..(brok, muesli, granenmix)
En nee, ze is niet moddervet, ze is gewoon vet aan het werk!!!
En ja het is een fjord.. En met 24/7 wei en 1 tot 2 kg krachtvoer per dag, is nu zelfs opgevoerd naar meer,
is ze niet te dik, erger nog op de keuring krijgt ze het commentaar, te weining body (lees spekjes..)
Hoe ziet ze eruit.. Nou ja, zie anti spekjes training in onderschrift...
Voeren doe je dus naar behoefte! En niet omdat iemand het zegt..
Dus ook het sprookje dat alle fjorden sober zijn, en geen krachtvoer nodig hebben, is niet waar.
Elk paard is een individu met individuele eisen aan zijn voervoorziening,
die eisen zijn gerelateerd aan de arbeid die wel of niet verwacht wordt van dat individu, en het individu zelf.
Geen paard is hetzelfde..
fojoe schreef:@xApple, daar hoeft toch niet zo'nbij?
als je pony voldoende heeft met het weilandje is er toch niets aan de hand?![]()
edit: even in je profiel gespiekt, het beestje ziet er prima uit