een FJORD wel/niet krachtvoer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DeniesRos

Re: een FJORD wel/niet krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:52

Mijn fjord krijgt wel krachtvoer en ook nog meusli ( met haver )

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:57

Mijn fjord kreeg eerst niets, alleen een beetje basis brok na het rijden omdat hij simpelweg bijna niets deed.

Nu rijd ik hem elke dag... en hij krijgt 3/4 kilo sportbiks per dag.... Ik zou eerst kijken hoe ie er uit ziet zonder biks... Wordt ie heel mager, steeds slomer dan bijvoeren ! Maar pas ermee op, want ze worden gauw te dik !!!
Als ik weet dat ik de volgende dag niet kan/ga rijden krijgt hij geen biks... Je moet kijken hoe ie eruit ziet, de mijne werd steeds dunner naarmate hij meer reed... Dus eerst een kwart kilo, nog niet goed-halve nog niet goed, nu 3/4 en dat is precies genoeg *D

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:57

Mijn fjord krijgt ook geen krachtvoer. In het zomerseizoen krijgt hij dagelijks een 1/2 Pavo koek en 's winters (als er weinig gras is) krijgt hij een kwart muesli (cool mix van havens). Daarnaast krijgt hij dagelijks voldoende hooi.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:01

Mijn groninger krijgt al 2 jaar geen krachtvoer meer.
Hij wordt 4 tot 5 keer in de week zeer intensief gereden en 2 tot 3 keer in de maand gaat hij naar een wedstrijd. Ik heb nog nooit aan hem gemerkt dat hij iets mist.

vrolijke groetjes,

Sweety1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:06

Mijn paard (kwpn) krijgt in de zomer geen krachtvoer ze staat dan 24/7 buiten en word zonodig met hooi bijgevoerd, het is dan ook puur een recreatiepaard waar niet veel van gevraagd word. In de winter krijgt ze slecht een basisbrok. Dit gaat al 15 jaar goed. Maar een paard waar veel van gevraagd word moet naar mijn idee wel krachtvoer krijgen..
Laatst bijgewerkt door Sweety1987 op 20-08-09 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:06

Zolang een paard het goed doet zonder krachtvoer is het toch prima.
Zeker een fjord wordt al snel te dik, ze zijn gewent om lang te lopen op een karig rantsoen.
Bij ons op stal krijgen de meeste paarden ook geen krachtvoer, in de winter sommige maar lang niet allemaal.
Ze zijn allemaal aan de dikke kant en blinken als een spiegel.

kars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:10

Mijn fjord krijgt ongeveer 3 keer in de week meusli, en staat 24/7 op het land (winter/zomer).
Ik rij ongeveer 3 keer in de week.
Ik snap wel als je een paard iedere dag intensief rijd dat ie wat meer nodig heeft. maar over het algemeen heeft een fjord niet zoveel nodig, als ik naar die van mij kijk teminste, die word van lucht al dik :P

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:25

Mijn halve Fjord krijgt geen krachtvoer, heeft alleen wat basisbrokken gehad toen hij 2 en 3 jaar oud was in de winter. Meer voor het idee hem wat extra's te geven voor zijn groei. Maar inmiddels is hij ruim 5 jaar, werkt ook steeds meer (in principe heeft hij elke dag beweging) en hij leeft 's zomers alleen op gras en 's winters op hooi/kuilvoer. Hij zit vol energie, ziet er stralend uit en ik zie totaal geen toegevoegde waarde in krachtvoer :n . Er zitten vaak veel te veel suikers in, wat voor mijn paard ronduit slecht is (voor elk paard, naar mijn idee) en daarbij maakt het mijn paard vet. Ik zorg gewoon voor goed ruwvoer en goede likstenen en mijn paard is zo kerngezond.

Veel pony's en paarden in NL krijgen veel te veel krachtvoer.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:50

Mijn fjord krijgt 1 kilo sportbrok per dag Daarnaast 2 plakken hooi en ze heeft stro in dr stal waar ze ze nodig op kan knabbelen verder krijgt ze 1 pavo koek per dag voor de nodige vitamines en mineralen en ze staat de rest van de dag in de padock
Mijn fjord is een merrie van 1.32 en 18 jaar oud ik rijd fanatiek western met haar en veel buitenritten verder mist ze haar voortanden waardoor ze geen gras meer kan eten. Op dit dieet staat ze nu 3 jaar ik kreeg haar hoefbevangen aangeleverd en is nu echt in topconditie

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:01

het valt mij op dat een aantal mensen zeggen dat hun paard geen krachtvoer krijgt, maar dat ze wel musli geven.
sorry hoor, maar musli is ook krachtvoer.
kijk maar in de wiki: http://www.bokt.nl/wiki/Krachtvoer

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:54

fojoe schreef:
het valt mij op dat een aantal mensen zeggen dat hun paard geen krachtvoer krijgt, maar dat ze wel musli geven.
sorry hoor, maar musli is ook krachtvoer.
kijk maar in de wiki: http://www.bokt.nl/wiki/Krachtvoer

was mij ook al opgevallen en wou er ook al wat van zeggen :D

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:45

ik was eerst :D

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:53

mijn verzorgfordjes krijgen in de zomer gras, en soms wat hooi. Tegenwoordig hebben we de summerfit koeken die had ik laatst meegenomen om uit te proberen. Na htet werken ieder een halve koek is meer dan voldoende. In de winter voornamelijk hooi (samen 1 baal) en 1x per dag een hand brok of musli zonder haver.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:45

Mag ik ook nog mekkeren..

Ik zie hier langskomen, hoeft geen krachtvoer, dat is waar, mits het betreffende paard
(of het nou een fjord is of iets anders) het daar goed mee kan doen. Dus goede kwaliteit ruwvoer etc...
Kan een paard inderdaad zonder krachtvoer. MAAR!!!!.......(zie verderop)

Ik zie hier ook langskomen, moet krachtvoer.. Dat geld ook niet voor alle paarden (ongeacht het ras..) MAAR....

Truc zit hem zoals altijd in de MAAR...

Nu volgt mijn mening... :D
Het allerbelangrijkste is goed kwaliteit ruwvoer, zoveel als paard nodig heeft en dat MOET.
in mijn ogen is dat zo veel ze wil eten.
Tevens moet je voeren naar behoefte, dus als ik de mijne in de wei gooi, en niet rijdt paar weken, krijgt ze ook geen krachtvoer.
(heeft wel eens paar maanden vakantie gehad wegens pony ruil en kwam dan moddervet terug van alleen gras..)
Echter ze staat nu 24/7 op de wei, maar geloof me er gaat een berg krachvoer in..(brok, muesli, granenmix)
En nee, ze is niet moddervet, ze is gewoon vet aan het werk!!!
En ja het is een fjord.. En met 24/7 wei en 1 tot 2 kg krachtvoer per dag, is nu zelfs opgevoerd naar meer,
is ze niet te dik, erger nog op de keuring krijgt ze het commentaar, te weining body (lees spekjes..)
Hoe ziet ze eruit.. Nou ja, zie anti spekjes training in onderschrift...
Voeren doe je dus naar behoefte! En niet omdat iemand het zegt..

Dus ook het sprookje dat alle fjorden sober zijn, en geen krachtvoer nodig hebben, is niet waar.
Elk paard is een individu met individuele eisen aan zijn voervoorziening,
die eisen zijn gerelateerd aan de arbeid die wel of niet verwacht wordt van dat individu, en het individu zelf.
Geen paard is hetzelfde..

LovesAngelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:55

Mijn FJORD staat bij ons thuis op een weiland met eigenlijk geen gras, daarom krijgt ie 3x per dag 1 plak hooi. En in de avond 1/4 schep BASIS BROK. Omdat ie anders te mager werd. Eigenlijk moest ik hem ook in de ochtend 1/4 schep BASIS BROK geven, maar dat doe ik niet, anders word ie te rond :P

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 11:52

Die van mij krijgen op het moment alleen gras en ze doen het daar prima op.. Heb wel een liksteen in de wei hangen..

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:20

Mijn fjord staat zomers 24/7 op de wei ( wei is bijna kaal) en krijgt daarbij ook nog kuilgras en ook nog 1 kilo biks en een halve kilo meusli.
Mijn fjord heeft het wel nodig want zonder eten word die te dun.
Nu is die in perfecte vorm.
Hij werkt overigens 3 a 4 keer per week.

Nic001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:28

Sjolvir schreef:
Mag ik ook nog mekkeren..

Ik zie hier langskomen, hoeft geen krachtvoer, dat is waar, mits het betreffende paard
(of het nou een fjord is of iets anders) het daar goed mee kan doen. Dus goede kwaliteit ruwvoer etc...
Kan een paard inderdaad zonder krachtvoer. MAAR!!!!.......(zie verderop)

Ik zie hier ook langskomen, moet krachtvoer.. Dat geld ook niet voor alle paarden (ongeacht het ras..) MAAR....

Truc zit hem zoals altijd in de MAAR...

Nu volgt mijn mening... :D
Het allerbelangrijkste is goed kwaliteit ruwvoer, zoveel als paard nodig heeft en dat MOET.
in mijn ogen is dat zo veel ze wil eten.
Tevens moet je voeren naar behoefte, dus als ik de mijne in de wei gooi, en niet rijdt paar weken, krijgt ze ook geen krachtvoer.
(heeft wel eens paar maanden vakantie gehad wegens pony ruil en kwam dan moddervet terug van alleen gras..)
Echter ze staat nu 24/7 op de wei, maar geloof me er gaat een berg krachvoer in..(brok, muesli, granenmix)
En nee, ze is niet moddervet, ze is gewoon vet aan het werk!!!
En ja het is een fjord.. En met 24/7 wei en 1 tot 2 kg krachtvoer per dag, is nu zelfs opgevoerd naar meer,
is ze niet te dik, erger nog op de keuring krijgt ze het commentaar, te weining body (lees spekjes..)
Hoe ziet ze eruit.. Nou ja, zie anti spekjes training in onderschrift...
Voeren doe je dus naar behoefte! En niet omdat iemand het zegt..

Dus ook het sprookje dat alle fjorden sober zijn, en geen krachtvoer nodig hebben, is niet waar.
Elk paard is een individu met individuele eisen aan zijn voervoorziening,
die eisen zijn gerelateerd aan de arbeid die wel of niet verwacht wordt van dat individu, en het individu zelf.
Geen paard is hetzelfde..

Helemaal mee eens! Kijk niet zozeer naar het ras, maar naar wat je paardje nodig heeft.
Je voelt vanzelf aan of je paard wel of geen krachtvoer nodig heeft.
Ik heb ook een fjord en die krijgt ook gewoon krachtvoer, biks en muesli, afhankelijk van het werk wordt ze gevoerd.
En ook belangrijk, voer 's avonds naar het werk van de volgende dag. Dus een dacht rust, voer 's avonds minder.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:33

Mijn fjordje staat 24/7 in de wei samen met twee andere paarden. Zonder krachtvoer of iets anders. En hij staat zo al te dik. Alleen in de winter krijgt hij wat korrel bij, maar dat is niet elke dag, alleen na het werk (zo'n 2 a 3 in week) en niet erg veel. Plus voordroog natuurlijk.
Elk paard kan zonder krachtvoer, ik ben van mening dat krachtvoer ook niet echt gezond is, maar das iets anders. Wel moet de voorwaarde zijn dat ja paard alles binnen krijgt van vitaminen enz, maar das normaal, daar moet je als verandwoordelijke eigenaar mee bezig zijn. Of je nu geen of wel geeft, kijk naar de verpakking van wat je geeft en doe wat onderzoek, zo kun je je paard het best onderhouden.
Overgens, in gras zit genoeg energie ;)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 10:48

fojoe schreef:
@xApple, daar hoeft toch niet zo'n :o bij?
als je pony voldoende heeft met het weilandje is er toch niets aan de hand? ;)
edit: even in je profiel gespiekt, het beestje ziet er prima uit +:)+

Haha ja maar het is zo'n vreetzak, ze vind het ozo jammer als het kleine
handje na 2 hapjes alweer op is en haar weiland is erg kaal maarja ze heeft
een mooi lijntje dus ik hou het zo :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 12:29

mijn fjord krijgt 2x per dag een handje bix,verder krijgt ze kuilgras en staat ze nu op een (kaal) weitje.

ze is niet heel slank,maar word wel regelmatig intensief bereden.

Wendy1708

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 10:05

Wij hebben een pony en een KWPN'er en waren eigenlijk ook wel van mening dat de waarde van krachtvoer erg werd overdreven. Als er maar genoeg, kwalitatief goede hooi werd gevoerd dachten wij. Onze pony, een kruising IJslander/Welsh doet het daar inderdaad prima op, die krijgt 2 keer per dagje een handje "voor de sier" terwijl die echt erg veel doet maar het paard, die toch wat schraal was toen we hem kochten bleek toch wel wat extra nodig te hebben. Blijkbaar haalde hij, ondanks de grote hoeveelheden, niet genoeg energie uit het hooi. Hij krijgt dus 2 keer per een flinke hoeveelheid krachtvoer en een soort kruidenmix en dat gaat inderdaad beter. Maar nu de Fjord, waar het tenslotte om gaat in dit topic. Enkele dagen geleden hebben wij een 3-jarige ruin gekocht en hij is echt erg schraal. Ondanks onze inzichten zullen wij hem toch voer gaan geven waar net even wat meer in zit naast de gewone hoeveelheden hooi. Benieuwd hoe hij het hier op gaat doen!

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:26

Ik heb bij mijn fjord een voedingsdeskundige ernaar laten kijken. (train Z2 dressuur met haar) Heb dit ook gedaan omdat ze allergisch is voor bepaalse stoffen en niet al het voer mag hebben.
Volgens de voedingsdeskundige heeft ook een fjord zeker wel krachtvoer nodig om al haar stoffen binnen te krijgen. Zeker wanneer er intensief mee word getraind. Wanneer je een dag niets doet, moet je wel minder voeren.

Mijn fjord krijgt nu 2x op een dag 3/4 maatbeker krachtvoer. Is ongeveer 1,5 kilo. Doet het hier goed op. Daarnaast is hooi ook belangrijk om te voeren.

Kim_PWF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:56

Ik vind dit altijd een beetje moeilijk, want iedere fjord is anders. Mijn eerste fjord Patricia is ook met weinig begonnen half kilotje basisbrok(per keer was toen 2x). Daarna is ze overgegaan op half om half. Half muesli en half basis brok. Voor dat ze haar peesblessure kreeg stond ze op 1 kilo sportbrok ook 2x per dag. en dan ook nog een een flinke pluk hooi.
Mijn 2 fjordje staat nu op een half kilo basisbrok 2x per dag en daar doet zij het heel goed op.

Als ze er veel mee doen zou ik zoiezo wel wat krachtvoer geven. Ik begin meestal met een half kilotje en kijk hoe ze daarop reageren, daarna kan je het altijd nog veranderen.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 09:03

Fjordy staat 24/7 op gras. Hij krijgt iedere dag een strookje erbij.

Ik train Fjordy heel intensief voor de SGW's
Als ik echt getraind heb dan krijgt hij kwart biks, anders 2 handjes.

Voor een SGW wedstrijd krijgt hij 2 dagen ervoor, die dag en 1 dag erna 1 kilo brok :).