is het waar dat je een fjord pas met 4 jaar ingereden mag ..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sunset22

Re: is het waar dat je een fjord pas met 4 jaar ingereden mag ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 23:58

Zoals eerder oo kal is gezegd.. ik vind dat je die kwestie per paard moet bekijken.. geen paard is hetzelfde en je kunt daar dus ook eigenlijk geen leeftijd aan plakken... de een is er eerder klaar voor dan de ander.. dus kijk goed naar het paard z0u ik zeggen! suc6

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 00:00

Authentic schreef:
Lara_Silver schreef:
In principe zou ieder paard pas met 4 jaar ingereden mogen worden.

In jouw opinie.

niet alleen in haar opinie

en in hoeverre is het haar mening, als er gewoon keiharde feiten zijn:

http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

Citaat:
r Dr. Deb Bennett van het Equine Studies Institute - en met haar iedere zichzelf respecterende dierenarts - is absoluut duidelijk: geen enkel paard op deze aardbol, geen enkel ras, geen enkele uitzondering, is volwassen voor hij zes is - een half jaar meer of mindder, misschien.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:28

Wel in haar opinie, als je je daaraan houdt ben je dus alsnog slecht bezig als je er met 4 op stapt. Als je 't dan goed wilt doen stap je er met 6 op.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:18

Authentic schreef:
Wel in haar opinie, als je je daaraan houdt ben je dus alsnog slecht bezig als je er met 4 op stapt. Als je 't dan goed wilt doen stap je er met 6 op.

die conclusie trek ik wel daaruit ja :7

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:25

Ik heb een 3-jarige appaloosa merrie. Ben bezig met dr zadelmak te maken en t zadel heeft ze al op gehad. Wil er binnenkort even voor t eerst op gaan zitten en paar pasjes lopen, om er vervolgens weer af te gaan en pas volgend jaar écht te gaan beginnen met rijden. Voor de rest doen we lekker veel grondwerk.
Met 3 jaar echt gaan rijden vind ik veeeeeeeeeeeel te jong, hoe volwassen het paard er dan ook al uit mag zien.
De tussenwervelschijven zijn in heel veel gevallen nog niet volgroeid en dus link om dan al te gaan rijden. Dat is vragen om een paard die op zn 20e compleet op is.
Maar ja, waar is het geduld van mensen hé? }:0

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:30

Arabesk schreef:
Authentic schreef:

die conclusie trek ik wel daaruit ja :7

dat zou misschien beter zijn....maar ik ben bang dat dat niet gaat lukken.....mensen zijn heel haastig...de dag dat het beest 3 wordt zitten ze erop,en dan is hij al uitgebreid gelongeerd een aantal maanden.

ik ben pas met mijn fries begonnen toen hij 4,5 was,aan de longe....dus die doorgezakte rug komt niet daarvan denk ik...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:42

geerke schreef:
dat zou misschien beter zijn....maar ik ben bang dat dat niet gaat lukken.....mensen zijn heel haastig...de dag dat het beest 3 wordt zitten ze erop,en dan is hij al uitgebreid gelongeerd een aantal maanden.

ik ben pas met mijn fries begonnen toen hij 4,5 was,aan de longe....dus die doorgezakte rug komt niet daarvan denk ik...

Precies wat ik overal tegenkom. Ik wil mijn jonkie niet voor zn 4e inrijden, ben nu uiteraard wel lekker spelenderwijs hem aan het opvoeden en dingen aan het leren (meelopen etc) Maar hij is nog zo'n slungel en ook in zn koppie erg jong en kan nog errug weinig aan. Ik heb dus totaal geen haast met hem, misschien stap ik dr nog wel later op dan 4 jaar, nu iig zeker weten nog niet. Het vervelende vind ik het onbegrip in je omgeving, hij is 3, waarom zit je er nog niet op? Pfff dat beesie kan zichzelf nog maar net staande houden! Net zoals de mooie redenatie dat je ze in moet rijden voordat ze sterk zijn, want later ze je er makkelijk af.... Tja voorkomen dat ze je eraf gooien vind ik een betere insteek!

Wat betreft fjorden, die zijn net zo verschillend als alle andere rassen. Ik heb er bij 2 meegeholpen met beleren (met name het werk op de grond, ben er zelf te zwaar voor. Allebei 3 want dat is de leeftijd he? Waren niet mijn paarden.) waarvan ik er 1tje echt klaar voor het werk vond en de andere absoluut nog niet. Ik vond de vergelijking met kinderen hier wel heel mooi! Ook daar zijn richtlijnen wanneer ze praten, lopen e.d. maar voor elk kind is het weer anders. Kijk naar het paard, dat is het belangrijkste!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:02

Vraag eens na bij de Spaanse Rijschool wanneer ze daadwerkelijk gaan rijden op hun paarden ;-)

het antwoord zal de meesten verbazen. Ze doen daar eerst heel veel grondwerk. Want bijna alle oefeningen zijn ook vanaf de grond aan te leren.

Pas vanaf hun tiende (!!) draaien ze mee in de shows. :7

Op hun 30e gaan ze nog niet met pensioen en lopen ze nog mee in de lessen voor nieuwe ruiters die opgeleid worden.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:28

Lara_Silver schreef:

Ook niet waar, paarden groeien door tot hun achtste ;)
Alhoewel 4 natuurlijk altijd weer beter is dan 3.
Laat staan de paarden die op hun 4e jaar al in de sport meelopen 8)7

moor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:39

mensen hebben vaak te weinig geduld en rijden ze al met 3 gelijk in! Maar met een beetje geduld en inrijden op hun 4e behoud je je beestje alleen!!!

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:43

Lara_Silver schreef:

Ach wat is dat nou voor onzin! Als je het dan over uitgegroeid hebt, dat zijn ze pas met 8 he ;)

Als je het dan zo wil doen, met 8 zijn ze pas uitgegroeid, dus komop, gooi alle paarden op de wei en haal ze er op hun 8e uit om in te rijden...
Laten we dat vooral allemaal doen :)

Vue schreef:
Lara_Silver schreef:

Laat staan de paarden die op hun 4e jaar al in de sport meelopen 8)7

Wat is er mis met paarden die 4 zijn in de sport?
Zo zien ze veel, ik zeg, lekker meenemen, laten wennen op wedstrijden, nieuwe indrukken.
Als je ze op hun 5e of 8e voor het eerst ergens anders mee naar toe neemt of op wedstrijd gaat hebben ze net zoveel nieuwe indrukken om te verwerken, dus waarom niet gewoon rustig op wedstrijd beginnen op hun 4e?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:45

Antoontje schreef:
Lara_Silver schreef:

Ach wat is dat nou voor onzin! Als je het dan over uitgegroeid hebt, dat zijn ze pas met 8 he ;)

Als je het dan zo wil doen, met 8 zijn ze pas uitgegroeid, dus komop, gooi alle paarden op de wei en haal ze er op hun 8e uit om in te rijden...
Laten we dat vooral allemaal doen :)

Waarom niet?

Wat is het bezwaar?

Kost het teveel geld, te weinig geduld? Bang dat een paard niet meer 'te breken' is?

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:46

Arabesk schreef:
Waarom niet?

Wat is het bezwaar?

Kost het teveel geld, te weinig geduld? Bang dat een paard niet meer 'te breken' is?

Waarom wel? Is een eindeloze discussie ben ik bang.

Ik koop geen paard om 8 jaar lang mee te tutten en dan pas in te kunnen rijden.
Ik hou ook van het werk om het rijden heen, wat met paarden te doen is, gewoon tutten, poetsen aan de hand dingen doen. Maar niet tot hun 8e :n

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:48

mensen hebben gewoon geen geduld.....dat zie je al met blessures....zo snel mogelijk er weer op....en dan het lieft flink wijken en het daarna raar vinden dat de peesblessure weer de kop op steekt...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:52

Antoontje schreef:
Arabesk schreef:
Waarom niet?

Wat is het bezwaar?

Waarom wel? Is een eindeloze discussie ben ik bang.

Ik hou ook van het werk om het rijden heen, wat met paarden te doen is, gewoon tutten, poetsen aan de hand dingen doen. Maar niet tot hun 8e :n

Idd eindeloze discussie maar ik vind het wel een mooi voorbeeld van een typische reactie... je reactie hierop begint met Ikke ikke ikke.... Ik koop geen paard voor.... ik hou van.... Precies de insteek van de meeste mensen! eerst aan je eigen wensen denken en erna pas aan het paard gaan denken (en sommigen doen dat laatste zelfs helemaal niet... )

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:54

Als je naar het paard kijkt of hij er klaar voor is, is het toch geen probleem, als het het paard maar paard laat en hem verder in zijn ontwikkeling niet belemmerd.
Door na het inrijden hem gelijk goed doorrijden, maar rustig in het tempo van het paard het leerproces in gaat.

( Rij zelf op een fjord die nu 7 is en met 4,5 ingereden en alleen voor buitenritten is gebruikt, rij hem nu pas 7 mnd dressuurmatig en train goed 3 keer in de week )

Voor mij is de keuze makkelijk om een paard langer te laten staan ( niet te rijden, maar wel grondwerk te doen )Ik hoef niet persee te rijden, het alleen omgaan met me trouwe viervoeter geeft mij al voldoening , waarop ik er niet persee op hoef.Mijn eigen merrie staat als sinds juli stil vanwege griffelbeenbreuk, dus kan niet rijden, wat ik niet erg vind, omdat ik wil dat zij eerst goed geneest. ( heeft ook nog andere rede waarom ze nu nog stil staat )

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:55

Zwerte schreef:
Idd eindeloze discussie maar ik vind het wel een mooi voorbeeld van een typische reactie... je reactie hierop begint met Ikke ikke ikke.... Ik koop geen paard voor.... ik hou van.... Precies de insteek van de meeste mensen! eerst aan je eigen wensen denken en erna pas aan het paard gaan denken (en sommigen doen dat laatste zelfs helemaal niet... )

Ik kijk dus echt wel naar mijn paard, daar hoef je me echt niet van te beschuldigen ;)
Ik vind 3 een prima leeftijd..
Als een paard er nog niet uitziet of hij het aankan, laat ik hem ook heus nog even staan. Maar mijn paard is gewoon met 3 ingereden.
Prima paard, heeft nooit ergens last van :n

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:57

Lara_Silver schreef:

Laat staan de paarden die op hun 4e jaar al in de sport meelopen 8)7[/quote]

Wat is er mis met paarden die 4 zijn in de sport?
Zo zien ze veel, ik zeg, lekker meenemen, laten wennen op wedstrijden, nieuwe indrukken.
Als je ze op hun 5e of 8e voor het eerst ergens anders mee naar toe neemt of op wedstrijd gaat hebben ze net zoveel nieuwe indrukken om te verwerken, dus waarom niet gewoon rustig op wedstrijd beginnen op hun 4e?[/quote]
Misschien moet je het bovenste gedeelte van mijn post ook eens lezen. Een paard is pas uitgegroeid wanneer hij 8 jaar is. Voord die tijd zijn de rugwervels nog niet volgroeid. Je hoort er dan nog niet op te zitten, laat staan er veel van te vragen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:03

Antoontje schreef:
Zwerte schreef:

Ik kijk dus echt wel naar mijn paard, daar hoef je me echt niet van te beschuldigen ;)
Ik vind 3 een prima leeftijd..
Als een paard er nog niet uitziet of hij het aankan, laat ik hem ook heus nog even staan. Maar mijn paard is gewoon met 3 ingereden.
Prima paard, heeft nooit ergens last van :n

ik zei er niet voor niks bij dat ik het een typische reactie vond... ik heb het puur over je reactie en er staat dat het de insteek is van de meeste mensen... daar staat dan weer niet bij dat het jouw bedoeling erachter is ;) Ik kan namelijk helemaal niet oordelen over of jij wel of niet naar je paard kijkt aan de hand van 1 reactie. Het was dus ook zeker niet bedoeld als beschuldiging maar ik vind het altijd een vrij typische reactie...

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 23:05

een discusie,
was niet mijn bedoeling,
maargoed iedereen denkt er anders over,

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 23:11

Antoontje schreef:

Ik mis 'het paard' in deze zinnen, waar staat het belang van je paard genoemd? Alles is vanuit jóu bekeken :?

Alle jaren die je wácht met inrijden, krijg je aan het eind er extra bij. Denk aan die paarden van de spaanse rijschool die op hun dertigste nieuwe ruiters het vak leren! Stel je voor, je wacht nu nog even met inrijden en je gaat leuke dingen doen met je paard: grondwerk, wandelen, trailerladen, oefeningen aan de hand (je kunt ze bijna alles leren, tot en met piaffe aan toe). Je legt er een zadel op als hij vijf is en je gaat er een keer op zitten en je gaat een stukje met hem buitenrijden eens in de paar weken.

Als hij acht is zet je hem vol op aan het werk, intensief trainen etc, dan is hij er ook klaar voor. Jij hebt hem in die tussentijd ook overal op voorbereid: paardetende auto's, paardetende bruggen, paardetend plastic etc Je vraagt hem de dingen die je op de grond hebt geleerd onder het zadel en je hoeft ze niet eens meer uit te leggen. Hij piaffeert al, hij snapt meteen wat je met wijken bedoelt etc.

En als jij oud bent is hij ook oud en genieten jullie nog steeds samen van een lekkere buitenrit. Hij is 30 en jij bent vijftig (aangenomen dat je nu ergens in de twintig bent).

Of je rijdt hem in met drie jaar, gaat lekker aan de slag en als hij een jaar of 16 is mag hij als grasmaaier bij de buren en op z'n 20e heeft hij toch wel zo'n last gekregen van z'n HKO dat hij helaas afgemaakt moet worden.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 08:12

Arabesk schreef:
Of je rijdt hem in met drie jaar, gaat lekker aan de slag en als hij een jaar of 16 is mag hij als grasmaaier bij de buren en op z'n 20e heeft hij toch wel zo'n last gekregen van z'n HKO dat hij helaas afgemaakt moet worden.

Wel apart dan dat mijn pony nu al 21 is en nog steeds zeer succesvol in de sport rondhobbelt na op zijn 3e jaar ingereden te zijn en al 2 maal de Z2 heeft gehaald en nu weer bijna M2 :)

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:24

Beetje een rare vraag voor iemand die regelmatig paarden inrijdt. Dan verwacht je toch enige ervaring en kennis.

Een fjord is in mijn ogen ook gewoon een paard, de ene kan al wat werk aan met 3 en de ander is op zijn 4e pas aan (licht) werken toe. Dat werkt bij alle soorten en maten het zelfde.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 19:24

hoezo rare vraag???
mensen raken niet uitgeleerd,
en ik heb nog nooit een fjord ingereden en momdat ik dit laatst hoorde vraag ik het gewoon,
RARE VRAGEN BESTAAN NIET.