voor/nadelen aan een fjord

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Re: voor/nadelen aan een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:20

Ik heb zelf nu een jaartje een fjord.
Toen we een pony aan het zoeken waren wou ik AB-SO-LUUT
geen fjord. Nu ben ik super blijf dat ik er wel een heb.
Ja, fjorden zijn af en toe wat eigenwijs en lomp.
Maar als hem eenmaal voor je gewonnen hebt dan heb je een paardje die voor je door het vuur gaat. :)
de nadelen.
Ja fjorden zijn over het algemeen niet zo super atletisch.
Misschien wat kort in de gangen, maar tegenwoordig worden de fjorden steeds moderner gebouwd en zijn dan ook voor de sport zeer geschikt. Alleen hebben veel jury's veel vooroordelen, dat merk je wel. Is moeilijk goede punten te halen op zo'n manier, kan erg frustrerend zijn.
Maar natuurlijk zijn niet alle jury's zo!

Maar uiteindelijk wegen de nadelen van een fjord 1000% zeker af tegen de voordelen! :j

fjorden zijn gewoon geweldig! :D

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:26

leeneliefje schreef:
Ik heb zelf nu een jaartje een fjord.
Toen we een pony aan het zoeken waren wou ik AB-SO-LUUT
geen fjord. Nu ben ik super blijf dat ik er wel een heb.
Ja, fjorden zijn af en toe wat eigenwijs en lomp.
Maar als hem eenmaal voor je gewonnen hebt dan heb je een paardje die voor je door het vuur gaat. :)
de nadelen.
Ja fjorden zijn over het algemeen niet zo super atletisch.
Misschien wat kort in de gangen, maar tegenwoordig worden de fjorden steeds moderner gebouwd en zijn dan ook voor de sport zeer geschikt. Alleen hebben veel jury's veel vooroordelen, dat merk je wel. Is moeilijk goede punten te halen op zo'n manier, kan erg frustrerend zijn.
Maar natuurlijk zijn niet alle jury's zo!

Maar uiteindelijk wegen de nadelen van een fjord 1000% zeker af tegen de voordelen! :j

fjorden zijn gewoon geweldig! :D

Ik ben wel benieuwd naar de afstamming van jouw Fjord.

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:16

lnda_ schreef:
Na lang zoeken en orienteren ben ik toch uitgekomen bij een fjord (om te kopen).
ik ben alleen nog aan het zoeken bij de voor en nadelen over een fjord.
wat zijn jullie ervaringen?
en waar moet je nou echt goedop letten als je een fjord koopt?
zijn ze ergens meer gevoelig voor dan andere paarden?
alvast bedankt voor het meedenken!

Overgewicht
Afstamming is niet heel erg belangrijk
Voer
Belasting etc..

Janniceikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:51

heee

Fjorden zijn ook heel sterk dus als je wat groter wordt/bent kan je gewoon nog op je fjordje blijven rijden, kijk er zit natuurlijk wel een limiet aan hoe groot en zwaar je bent maar over het algemeen zijn fjorden heel sterk en is dat dus echt een voordeel! :D
Ze kunnen wel een beetje extra eigenwijs zijn af en toe, maar het zijn ook hele trouwe harde werkers, dus je hebt er een schat van een paardje aan! :D
Ps je moet het niet erg vinden dat een Fjord iets breder gebouwd is en daardoor soms iets minder elegant kan lijken als bijvoorbeeld een KWPN-er.. Maar het heeft ook iets unieks dus het is aan de andere kant ook wel weer mooi!

Ni_Ni

Re: voor/nadelen aan een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:22

Een nadeel vind ik wel dat ze van nature niet echt aanleg voor dressuur hebben, daar moet ik in ieder geval hard voor werken!
En dat ze snel te dik worden is ook een nadeel..

Een groot voordeel vind ik dat ze eigenlijk nergens bang voor is, ze is zo ontzettend nuchter.
En het eigenwijze vind ik altijd heel grappig, moet vaak om dr lachen (als ze bijvoorbeeld in één keer besluit haar stal uit te rennen, terwijl ze normaal altijd blijft staan haha)
Ook zijn fjorden niet echt kleinzerig, ze kunnen wel een stootje hebben!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:42

Ni_Ni schreef:
Een nadeel vind ik wel dat ze van nature niet echt aanleg voor dressuur hebben, daar moet ik in ieder geval hard voor werken!

Als je echt dressuur wilt rijden moet je gewoon geen fjord kopen ik vind dat geen nadeel van het ras fjord. L/M nivo is nog enigzins haalbaar maar dan houd het meestal wel op.
Tuurlijk , uitzonderingen heb je altijd maar de fjord is van oorsprong nu eenmaal een werk/trekpaard.

Mijn fjord is ook geen type dressuur, ik zie hem veel eerder bomen slepen in de bossen.

Ni_Ni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:52

Cowgirl schreef:
Ni_Ni schreef:

Als je echt dressuur wilt rijden moet je gewoon geen fjord kopen ik vind dat geen nadeel van het ras fjord. L/M nivo is nog enigzins haalbaar maar dan houd het meestal wel op.
Tuurlijk , uitzonderingen heb je altijd maar de fjord is van oorsprong nu eenmaal een werk/trekpaard.

Mijn fjord is ook geen type dressuur, ik zie hem veel eerder bomen slepen in de bossen.

Ik ben het met je eens dat je geen fjord moet kopen als je echt dressuurmatig wilt gaan rijden, alleen ik vind het wel een nadeel.
Als je helemaal gek bent van fjorden, is het een nadeel dat ze niet dressuurmatig aangelegd zijn.
Zo kun je ook zeggen dat eigenwijzigheid geen nadeel is, want dat hoort nou eenmaal bij een fjord, dus dan moet je maar geen fjord kopen

edit: Er zijn natuurlijk amazones die fjorden wel hoog in de dressuursport uitbrengen, het is mogelijk :D

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 20:12

Ze hebben een gouden karakter, ze zijn lief en betrouwbaar, maar soms wel eigenwijs!
Ze kunnen dressuur en springen, en je kan er heerlijk mee naar buiten! :)
Waar ik op zou letten is toch op dat ze niet te snel dik worden.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:23

Ni_Ni schreef:
[
Als je helemaal gek bent van fjorden, is het een nadeel dat ze niet dressuurmatig aangelegd zijn.

Dan moet je de juiste fjord kopen ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:53

Vippie schreef:
Ni_Ni schreef:
[

Dan moet je de juiste fjord kopen ;)

En dan moet je ook nog de juiste ruiter zijn. Dat Anky 2x goud wint met Salinero wil nog niet zeggen dat ik dat ook kan.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:19

Zelf had ik nooit verwacht dat mijn eigen paard een Fjord zou worden, maar eerlijk gezegd heb ik er geen seconde spijt van gehad.

Fjorden zijn in het algemeen echte all rounders: wat dressuur, springen, buitenrijden, mennen.
Ze werken graag en hard, houden van humor, makkelijk in onderhoud en opvoeding, winterhard, koel karakter, sterk.

Nadelen: zij voelen haarscherp aan als jou iets dwars zit en gooien dan de humor erin, dat is niet altijd gewenst.
Maar dat zet jou eigenlijk wel weer ff terug op je plek. ;)
Manen knippen op de juiste manier. :D Ik ben ermee gestopt...

Wil je een ruin of een merrie?
Hoe groot/klein?
Leeftijd? Rij-ervaring?
Karakter? Doodmak of levendig?
Uiterlijk? Te dik, te iel, beweging. Maar dat is iets wat je bij elk paard moet bekijken.
Succes met je zoektocht!

heidiLOVERJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 18:54

Nadelen zijn denk ik vooral dat ze ontzettend sterk kunnen zijn,en dat als je een echt sportpaard zoekt dat het bij een fjord soms misschien wat langer duurt bijvoorbeeld met wijken, ze zijn natuurlijk anders gebouwd dan andere paarden :) niet alle fjorden zijn er voor geschikt maar als je de juiste vind kun je er zeker ver mee komen.
Verder kunnen ze je behoorlijk in de zeik nemen maar het zijn verder hartstikke leuke paardjes die graag voor je werken wanneer ze je vertrouwen ze kunnen van alles wat :)

Nddia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 18:27

Ik heb zelf al veel op een fjord gezeten,
Voordeel :Het zijne echt leuke paardjes ze kunnen een beetje springen, dressuur
je kan zij achter een karretje zetten . Eigelijk van alles wat ! :D
Nadeel: Ze worden soms te snel dik , en hebben makelijk zomerexceem !

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:26

Achter een karretje heb ik nog nooit geprobeerd, misschien werkt dat wel! :+
En van dat exceem: mja, het kan, maar niet meer als andere rassen. ;)

keet87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 02:15

Ik vind het een goed voordeel dat het hele compakte paardjes zijn. Je handen zitten dicht bij de mond dus ze zijn heel fijngevoelig te rijden. Ook door maar een klein beetje balans-zit verschil kan je ze al supermakkelijk berijden. Ik heb mijn fjordje nu 2 weekjes en 2 ritjes gemaakt (hij is 3jr 5mnd).

Verdere voordelen vind ik dat ze altijd op het land kunnen staan
Dat ze heel trouw zijn (vreemden negeren)
Fijne diepe gangen hebben

Nadeel vind ik dat ze zo snel kollosaal dik zijn.