[H] Welke Gra kleurige hengst voor mijn merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carolinef

Re: [H] Welke Gra kleurige hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:27

ismo staat nog tot van de zomer bij v/d aa in beek en dink, heb mooie pics van m geplaatst in zijn topic hier of anders op mijn hyves

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:09

Drafur gaat wel dekken. Hoe exact qua papier dat zijn we nog aan het regelen.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 13:16

Ben benieuwd wat het gaat worden maar dan komen er denk ik duitse papieren bij net als bij Ismo.
We wachten het nieuws af en dan ga ik beslissen wat ik ga doen dekken of niet.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 05:15

Ik ga wel dekken met Drafur, wil alleen nog weten hoe of wat.. Hoeveel gedoe en kosten komen erbij voor vol papier, mocht dat nu erg duur zijn en een hoop omslachtig gedoe, dan neem ik genoegen met een Hulpboeker.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 13:30

Dat is wel een beetje wat mij tegen houdt met een hulpboeker heb ik geen probleem maar als de kosten te hoog worden weet ik het nog niet.
Ik weet ook niet hoe hoog de dekkosten nu zijn, aangezien hij niet goedgekeurd is.
Vind het nog steeds erg jammer, het is een mooie hengst waar naar mijn mening vraag naar is daar moet ook wel rekening mee gehouden worden, maarja dat zijn de eisen van een stamboek.
We wachten het af.

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:55

Ik snap ook echt niet dat hij er niet door is qua proeven. Met name zijn menproef zag er gewoon goed uit. Als je de foto's daarvan op Fjordenwereld ziet dan snap je het gewoon niet en in het echt zag het er ook goed uit. Ik weet niet wat ze nou nog meer willen zien voor minimaal een A.

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:06

fjordnina schreef:
Met een in NL niet goedgekeurde hengst kom je in ieder geval in het importboek binnen. Daarna kun je volgens mij wel opgenomen worden in het hoofdstamboek. Er zijn wel meerdere mensen die die weg bewandelen/bewandeld hebben. O.a. Else en Yvette op fjordenwereld. Yvette zit ook op bokt. Ik meen onder de naam Iza.
Else heeft dit jaar gedekt met een duitse hengst. Yvette heeft haar merrie uit Belgie gehaald volgens mij.
Yvette meldt zich even hier. Mijn merrie is inderdaad destijds in het Belgische stamboek opgenomen. Zij had een Nederlandse moeder en een Belgische vader (Ansgar Skellerod), maar omdat die toen al op de HK in Nederland was geweest en uitdrukkelijk was aangewezen als goedgekeurde hengst voor Nederland, had ze ook gewoon een Nederlands papier kunnen krijgen.
Toen ik haar over wilde laten schrijven naar Nederland moest ik zorgen dat er DNA van de vader hiernaartoe kwam (dat was nogal een gedoe). Je betaalt dan de kosten daarvan en van het overschrijven naar het Nederlandse stamboek.

De situatie met Ismo is anders (dit heb ik ook nagevraagd bij het stamboek). Aangezien hij niet is voorgesteld op de HK in Nederland, krijgen zijn veulens een hulpboekpapier (dus niet automatisch een importpapier zoals hierboven wordt beweerd). Er is een manier om dit te omzeilen...dus eerst inschrijven in Duitsland en dan overschrijven naar Nederland zodat je een Importpapier krijgt. Maar dat brengt dus extra kosten met zich mee (inschrijving Duitsland, overschrijven en DNA-testen)

EDIT: ik zie dat Annabel het ook al uitgelegd had, maar wellicht voegt dit nog iets toe.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:11

ja en dan al staan ze in t duiste hoofdstamboek en geef je dna van alles ouders, voorouders etc, dan krijg je m niet over geschreven, ik hou mijn paard duits door niet meewerkendheid wat dit betreft in NL

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:42

Het Duitse stamboek moet uiteraard wel meewerken met het plaatsen van een exportstempel in het paspoort. Eerder kan het Nederlandse stamboek geen importpapier aanmaken.
Moet zeggen dat ik destijds alle medewerking heb gehad in Nederland EN Belgie.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:27

ik niet van t nl se, wel van duitse

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 20:37

Ik vind het er allemaal niet makelijker op worden als je een buitenlands papier krijgt.
Ik begrijp dat ze graag willen gaan fokken met Drafur maar ik denk dat er best veel mensen afhaken nu hij niet volledig is goedgekeurd.
De meeste mensen die fokken willen een goed gekeurde dekhengst bij hun merrie dit scheelt ook vaak mocht het veulen verkocht worden.
Zelf heb ik besloten mijn merrie niet naar Drafur te brengen wat ik best jammer vind, had deze hengst uitgekozen dus ze gaat ook niet naar een andere hengst want ik wil graag een gra kleurige en dat was met mijn merrie en Drafur 100%.
Aangezien de merrie 22 jaar is, is het goed zo mocht ik nog een mooi gra kleurig veulen tegen komen dan is het beter deze te kopen.
Dus weet iemand een leuk gra kleurig veulen mag die dit altijd doorgeven.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:35

weet r 1 in duitsland haha zit je nog met t papier probleem.........maar begrijp je beslissing!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:48

Foss schreef:
Ik vind het er allemaal niet makelijker op worden als je een buitenlands papier krijgt.
Ik begrijp dat ze graag willen gaan fokken met Drafur maar ik denk dat er best veel mensen afhaken nu hij niet volledig is goedgekeurd.
De meeste mensen die fokken willen een goed gekeurde dekhengst bij hun merrie dit scheelt ook vaak mocht het veulen verkocht worden.
Zelf heb ik besloten mijn merrie niet naar Drafur te brengen wat ik best jammer vind, had deze hengst uitgekozen dus ze gaat ook niet naar een andere hengst want ik wil graag een gra kleurige en dat was met mijn merrie en Drafur 100%.
Aangezien de merrie 22 jaar is, is het goed zo mocht ik nog een mooi gra kleurig veulen tegen komen dan is het beter deze te kopen.
Dus weet iemand een leuk gra kleurig veulen mag die dit altijd doorgeven.

Ik hoef geen goedgekeurde hengst bij mijn merrie, is ook geen realistische gedacht, kijk wat er de laatste jaren door gekomen is.. Doe mij maar een grijze merrie!!
Ik ga er gewoon voor, mijn merrie is ook al 20 dus ik wil het graag dit jaar nog een keer proberen.. Met een hulpboeker kun je bij het stamboek nog vrij veel, ze kunnen zelfs Elite worden.. Je zit even met de hengstenlijn, maar dan fokken we gewoon verder tot we het hulpboek eruit hebben o.i.d. Drafur is gewoon een te goede hengst om te laten staan omdat hij geen A op zijn proef heeft gekregen die hij naar mijn mening wel had verdiend..

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 21:26

ik heb Drafur helaas niet kunnen bewonderen in het echt, een papier is natuurlijk het minst belangrijke dat weet ik maar ik vind het persoonlijk erg jammer dat Drafur niet goed gekeurd is want deze hengst hoort zeker bij het stamboek thuis.
Het is bij mij niet alleen het dekken maar heb afgelopen jaar mijn lidmaatschap van het stamboek ook opgezegd, dus de kosten voor een papier enzo is allemaal dubbel dus de kosten worden dan ook wel hoog.
Is er al bekend hoe het gaat als hij gaat dekken, en krijgt hij zo geen problemen met het stamboek want anders worden de veulens misschien ook wel niet opgenomen.
Ik wacht alles nog even af hoe het gaat verlopen.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:56

Drafur is wel goedgekeurd alleen niet door de proeven gekomen.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 19:01

ja maar ik bedoel volledig goedgekeurd, maar wanneer mag hij weer voor de proeven gaan?

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 09:01

In het najaar mag Drafur voor de zadelproef.

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 13:35

Gisteren tijdens de hengstenshow werd er door Bart vd Berg verteld dat Drafur wel gaat dekken. Hoe en wat wordt uitgelegd op zijn site www.bvandenberg.nl Misschien toch eens naar kijken en laten dekken.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:33

kort gezegd komt er hulpboek papier bij, enige nadeel daarmee is dat je nooit een dekhengst zou kunnen fokken (in 3 generaties daarna) verder kun je er alles mee doen wat je ook met een vol papier kan. Je kan er gewoon mee naar de keuring, kunt alle predikaten halen enz verder zit er geen verschil tussen hulpboek en vol papier

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 21:48

waar kan ik het vinden op de site, heb al even zitten kijken maar kan niks vinden.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:08

Het staat er nog niet op. Ik meld me wel als ik het er op gezet heb!

Aanvulling op Mieke: Wordt je lid van het duitse stamboek, dan krijg je er gewoon vol papier bij.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:26

reactie van Sabine van Ismo;

Ich habe auch gesehen, dass die Leute die bei Ismo zum decken waren, nicht genau wissen, ob sie die Fohlen in deutschland oder Holland eintragen lassen sollen. Sabine (Sabbel) war doch damals mit ihrer graufalben Stute auch bei ismo zum decken und hat Dorinn nachher in holland eintragen lassen und er hat auch ein A bekommen! Van Bon hat auch alle nötigen Unterlagen über Ismo. Es gibt ein EU Gesezt, dass er alle Hengste, die in einem EU Land gekört sind anerkennen muß! Das gilt für jedes EU-Land!!! Ich glaube die papiere kosten ein bischen mehr, aber es ist glaube ich der einfachste Weg. Vielleicht kannst du denen das im Forum schreiben, mein niederländisch ist nicht so gut um sowas schweres zu erklären .

bij deze :o

leoensuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 21:03

Tja Caroline, heel fijn dat ze dat schrijft, maar zou jij het ook kunnen vertalen? Ik ben niet zo'n beste met duits namelijk.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 21:31

ok komt ie;

ik heb ook gelezen, dat de mensen die bij Ismo voor het dekken waren, niet precies weten, of ze het veulen in Duitsland of Nederland inschrijven moeten. Sabine ( Sabbel) was toen toch met haar grijze merrie (Ravina) ook bij Ismo voor het dekken en heeft Dorinn nadien in Holland in laten schrijven en hij heeft ook een A gekregen! (A premie ?!)
Van Bon heeft ook alle nodige bijlagen over Ismo. Er is een EU gezegde/verdrag, dat hij alle hengsten die in een EU land gekeurd zijn, erkennen moet!! Dat geldt voor elk EU land!!!! Ik geloof dat die papieren iets meer kosten, maar het is geloof ik de makkelijkste weg. Misschien kan je diegenen dat in het forum schrijven, mijn nederlands is niet zo goed om zoiets lastigs uit te leggen.

pfffff himmelhergotnochmal, maar nu is t wel duidelijk he ;)

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 21:57

Nog even een aanvulling op Caroline... Papier voor Dorinn (IsmoxOrsta) heeft mij niets extra's gekost. Ik heb 't Duitse dekbewijs gewoon naar het nl stamboek gestuurd toen Dorinn geboren was en zo is hij in het importboek ingeschreven. DNA van Ismo en zijn ouders is ook aanwezig bij het stamboek. Dorinn heeft idd een A premie gehaald in Heemstede 2007.

TS, ik heb hele goede ervaringen met Sabine Korner. Er is super voor mijn merrie gezorgt en ik werd goed op de hoogte gehouden van de stand van zaken. En het heeft ons een super veulen van Ismo opgeleverd, erg mooi, lief, nuchter en leergierig. Ik heb er zeker geen spijt van dat wij toen voor Ismo gekozen hebben.