Met wat voor bit/hulpteugel rij jij je fjord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jeskim

Re: Met wat voor bit/hulpteugel rij jij je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:04

Ik heb Jeskim ook gekocht toen ze 14 was en toen had ze al uitgevonden dat als je je nek vastzet en dan het bit goed vasthoud ze gewoon weg kan vliegen..
Het is overigens nooit de bedoeling om met hulpteugel te blijven rijden, het is een hulpmiddel en de hulpteugel heeft haar dat trucje gelukkig afgeleerd. Ik kan haar, nu in volle galop op weg naar huis met haar veulen thuis, op mijn zit terug rijden.. Best knap toch?

Constant druk houden werkt nooit, maar dat heb ik ook moeten leren hoor.. Het is zo'n reflex om vast te houden.. Ervaring leert vanzelf dat het totaal het tegenvergestelde effect heeft.

horselove88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:25

bitloooos ! :)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:56

Ik rijd Fjordy buiten, met springen en crossen met pessoa bitje op de 2de ring.
In de bak gewoon op een enkel gebroken.

Ik heb hetzeflde bit als Esther geprobeert, danger bit. Helaas trekt Fjordy er goed doorheen :n

Alleen sinds 1 maart is Pessoa bit met 2 ringen verboden in de SGW. (probleem dus haha)
Dus wij stappen met cross en spring trainingen over op enkel gebroken bitje en in wedstrijd SGW gaan we over naar Pessoa bitje met 1 ring en een tussenstukje zodat je 1 teugel hebt. :j

Met buitenrijden blijf ik lekker met pessoa op 2de ring rijden.

Gisteren onze eerste training op 'normaal' bit gehad, de blaren staan op me handen. Dus er is wat te oefenen O:).

Ik gebruik bij springen en SGW nog wel een voortuig met martigaal.

_BlingBling_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 13:00

Buiten gewoon op een enkel gebroken trensje. Wel wat dunnere versie. Eigenaar rijdt met rubberen pelhalm. Vind ik totaal overbodig, vandaar ander bitje.

Ik zie ook een danger bitje voorbij komen. Hoe ziet dat eruit en wat kost dat ongeveer?

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 06:40

dubbelgebroken van RVS. Is niet zoveel aan te zien..
Moet je even op de site van divoza kijken..

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:37

Ik rijd San altijd met een dubbelgebroken (plat tussenstukje) RVS watertrensje.
Nooit problemen mee gehad; ze doet het er goed op :j

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:41

Bitloos :)
Nu zet hij zn nek een stuk minder snel vast.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:53

zowel in de bak als buiten een dubbelgebroken aurigaan trens met bol tussenstukje.

ik heb wel 2x even voor mijn veiligheid met een pelham buiten moeten rijden, maar die boodschap was snel duidelijk, en nu is ze super braaf!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:33

ik rijd andor altijd met een dubbelgebroken bitje en buiten soms met een borsttuig voor wat extra controle. Olieke rijd ik op een enkelgebroken bitje, een dubbelgebroken was te acht aangezien ze ookv oor de koets staat.

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:45

Ik rij alle hengsten met een dubbelgebroken argentan watertrens met een bol tussenstuk.

Ik gebruik ook nooit hulpteugels.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:57

Correctie op het eerder door mij beweerde, zit weer in mijn heb geen zin in optuigen fase.
Hobbel alweer 2 dagen rond met halster met 2 touwtjes en geen zadel.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:48

Mijn dames staan ook voor de wagen, maar die doen het onder het zadel prima op een dubbelgebroken bitje..

Jeskim kan trouwens niet lekker lopen met een enkelgebroken bitje, dat prikt volgens mij in haar gehemelte. Ze stak vaak haar kop in de lucht, met de dubbelgebroken doet ze dat niet meer..

Dusty_Dilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:36

Ik rij Dusty met een enkel gebroken bitje. En als ik springles heb dan heb ik er een martigaal bij.
Als we buiten gaan rijden rij ik hem ook met een enkel gebroken bitje.. maar totdat we een stukje gaan galoperen..
dan is de rem zoek!! Op het strand niet zo erg.. maar het pad in het bos is meestal niet zo lang.. 8-)
Miss een idee om een pessoabitje een keertje te proberen, al gebruik ik hem alleen als een soort van rem na de galop.
Maar hoe werkt het dan precies met die ringen? :o

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:42

Dusty_Dilly schreef:
Ik rij Dusty met een enkel gebroken bitje. En als ik springles heb dan heb ik er een martigaal bij.
Als we buiten gaan rijden rij ik hem ook met een enkel gebroken bitje.. maar totdat we een stukje gaan galoperen..
dan is de rem zoek!! Op het strand niet zo erg.. maar het pad in het bos is meestal niet zo lang.. 8-)
Miss een idee om een pessoabitje een keertje te proberen, al gebruik ik hem alleen als een soort van rem na de galop.
Maar hoe werkt het dan precies met die ringen? :o

Pessoa bitje werkt bij ons erg goed, maar is wel erg scherp. Dat merk ik wel.
Je hebt ze met 1 ring en met 2 ringen onder de gewone ring. Hoe lager, hoe scherper :j.

Je kan hem ook met 2 teugels rijden, dat je op de 'gewone' bovenste rijd en alleen de 2de erbij pakt op moment dat hij te sterk word in galop. Of een tussenstukje dat vast zit aan de gewone en aan het andere bit ring, zodat het 1 teugel vormt.

Helaas mag er niet meer met pessoa gecrossd worden, dus geloof ook niet in de BB. Dus denk daar wel aan :).
Mag wel met zon bit met 2 ringetjes ín het bit, of pessoa bitje met 1 extra ring en tussen stukje hoorde ik. :)

Dusty_Dilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:51

Bedankt voor de info!
Idd, das eigenlijk wat ik nodig heb.. gewoon dat ik iets extra's heb als dat nodig is.

Aha.. Bij mijn laatste crosstraining was hij braaf.. had ik genoeg aan me martigaal en enkelgebroken bitje. Maar ben benieuwd hoe hij straks op Vlietland gaat.. haha.. :+

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:57

Dan gaat hij als een speer :)) En super goed !

Haha nee, maar met cross is vaak net iets anders. Omdat je dan aan 1 stuk door toch gauw 1,5 km rent. Worden ze vaak wel erg enthousaist van haha.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:59

Wou net zeggen, die van jou deed niet veel gekker dan die van mij.
En moesten we toch ook bewijzen dat fjorden geen slome saaie monsters zijn?
Bovendien leverde dat wel hele leuke plaatjes op vorige cross training..
Zo na de sprong, met staart en 1 been in de lucht. Al hippend na dat schuine stuk.
http://lh4.ggpht.com/_K_-98rq2IWw/SZhMSjrlzQI/AAAAAAAAKoQ/6odMu3Hk2-k/s720/2009%2002%2015%20crossles%20Moordrecht%20pa%20160.JPG
1e les lag ik er bij de laatste sprong ook bijna naast
(en dan bedoel ik die sprong en dat het de laatste was van die les, lolbroeken die fjorden)

Vond wel dat je een heel gave fjord had hoor! Super springer.

Dusty_Dilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:14

Sjolvir schreef:
Wou net zeggen, die van jou deed niet veel gekker dan die van mij.
En moesten we toch ook bewijzen dat fjorden geen slome saaie monsters zijn?
Bovendien leverde dat wel hele leuke plaatjes op vorige cross training..
Zo na de sprong, met staart en 1 been in de lucht. Al hippend na dat schuine stuk.
http://lh4.ggpht.com/_K_-98rq2IWw/SZhMSjrlzQI/AAAAAAAAKoQ/6odMu3Hk2-k/s720/2009%2002%2015%20crossles%20Moordrecht%20pa%20160.JPG
1e les lag ik er bij de laatste sprong ook bijna naast
(en dan bedoel ik die sprong en dat het de laatste was van die les, lolbroeken die fjorden)

Vond wel dat je een heel gave fjord had hoor! Super springer.

Nee hij was ook idd braaf op de crossles, kon idd zelf galopperen tijdens het inrijden.. ;)
Ja tuurlijk, maar dat hebben we ook zeker bewezen toch?? Haha..
Haha, de foto's.. echt grappig idd.. Gek paard.. op die foto lijt ie beetje op roadrunner.. (of zie ik alleen dat?)
Ga je ook nog meedoen aan de crosstrainingen bij Moordrecht? Ik heb me sowieso voor 12 april opgegeven..
(Alleen wil eigelijk ook 29 maart.. maar dat suffe vervoersprobleem.. :( )

Amber_ schreef:
Dan gaat hij als een speer :)) En super goed !

Haha nee, maar met cross is vaak net iets anders. Omdat je dan aan 1 stuk door toch gauw 1,5 km rent. Worden ze vaak wel erg enthousaist van haha.

Ik hoop dat het goed gaat, haha!! :+
Ja dat denk ik ook wel.. zo vrij als een vogeltje zijn ze dan..(althans denken ze)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:20

pony is kreupel weet het dus nog niet.
(minimaal hoor, maar ik ben een z*ikerd in dat soort zaken, beter stil om niets dan stuk door doorgaan)
Ga Donna even mailen, moet het dus nog even afwachten.

Dusty_Dilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:28

Ok, vervelend! Maar je hebt gelijk, heb ik ook hoor!

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:39

Wodan met een dubbelgebroken watertrensje

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 02:09

Enkelgebroken standaard watertrensje. Gaat perfect. Van een dubbelgebroken werd ze erg vervelend, dat irriteerde haar blijkbaar. Rij altijd met hetzelfde bitje, gebruik geen hulpteugel of andere hulpmiddelen. Ze is (meestal) goed op zit te rijden dus zie er het nut niet van in in ons geval.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:08

ik heb aan alle 2 mijn hoofdstellen een dubbelgebroken watertrensje met plat tussenstukje hangen :)
en dat gaat tot nu toe heel goed, hij is soms wel sterk maar nooit onstuurbaar. En buiten, daar gaat hij altijd heel diep lopen (alsof hij dan harder kan ofzo :P ) en dan kan ik hem dus makkelijker bij me houden. Mocht ik ooit echt een groot bos ingaan met een groep denk ik wel aan een martingaaltje oid, voor de zekerheid..

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:15

Ik rijd gewoon met dubbelgebroken, met plat tussenstukje, ze is dan wel super super sterk, en soms niet terug te pakken, maar er gaat géén scherper bit in, want daar maak ik het alleen maar erger mee!
Dus wij rijden gewoon met een dubbelgebroken, en soms een martingaaltje. :)

StippTwingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:52

Ik rij altijd zonder bit omdat ik het gewoon nergens voor nodig vind :o en in de bak rij ik eigelijk alleen met een touw om de hals, maar k heb nu ook een paar keer buiten gereden zonder hoofdstel :D