Fjorden met minder aanleg voor dressuur/springen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Damylover

Re: Fjorden met minder aanleg voor dressuur/springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:44

jep mijne hoort hier ook bij Lachen
hij heeftopzich wel aanleg voor de sport..
maar goed zijn best doettie er niet voor Tong uitsteken
op wedstrijd is het net een draak!
stil staan, over bak hekje heen springen enz.
ik zie elke wedstrijd als onze ''clownshow'' Tong uitsteken
we hebben altijd wel iets waarvan we iets leuks beleven op wedstrijd Haha!
maarjaa wedstrijden rijden vindt ik niet belangrijk het gaat erom dat we lol hebben Tong uitsteken

Nielsje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 13:03

Trainen, trainen en trainen...en niet te snel tevreden zijn, maar wel heel duidelijk en consequent. Het moet uiteraard voor allebei wel leuk blijven, maar veel mensen met koudlboedjes lopen vooral zelf te verkondigen dat hun pony iets niet kan en dat ze gediscrimineerd worden door de jury etc. Is meestal flauwekul.....je moet er wel vaak harder voor werken om iets voorelkaar te krijgen. Hoe je het ook wend of keert, ze hebben hun bouw meestal niet mee, dus je hebt goede instructie nodig.

Ik rijd zelf al jaren dressuurwedstrijden met mijn Fjord (inmiddels M1 en ja...nu loop ik ook tegen zijn beperkingen aan...). Hij is wel behoorlijk pittig, dus dat scheelt een stuk. Maar als je paard niet erg actief van zichzelf is, dan moet je daar mee aan de slag.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:39

Onze fjord heeft geen aanleg voor dresuur niet al wel springen niet waarom niet
ze heeft de bouw er niet voor en gewoon een lekkere lompe bos cros fjord

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:20

Waarom is je fjord dan een LOMPE bos crossfjord. Wat maakt het nou uit, het gaat toch om het plezier dat je met hem/haar hebt. Dat hij niet kan dressuren of springen maakt hem nog geen lompe fjord.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:42

Ik vind mijn paard ook geen type voor dressuur of springen. Alhoewel hij wel goed kan springen maar hij doet het niet echt graag.
Danno is meer een type voor bomen slepen in het bos.

Foto's in profiel.

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:30

Geweldig die foto's van Danno. ik denk dat ik voor de mijne ook zo'n "plak achter het behang dag" ga aanvragen.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:20

mijn verzorgfjord heeft in de winter lekkere vakantie, ( zelf vind ik het niet zo leuk) maar hij staat dag en nacht buiten zonder deken en dan kanje jammer gen oeg niet rijen

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:11

hier nog een fjordeneigenaar met een fjord die totaal niet van wedstrijden houd. Hoe ik dat weet? Heb bij hem een karakteranalyse gedaan (zelf) en kwam uit dat mijn fjordje hier totaal geen behoefde aan heeft. Dan is het voor mij al duidelijk :P Nu moet ik wel zeggen dat ik meerdere fjorden in de sport zie die hier eigenlijk ook niks mee 'willen'.

MirK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:07

GreenRider schreef:
hier nog een fjordeneigenaar met een fjord die totaal niet van wedstrijden houd. Hoe ik dat weet? Heb bij hem een karakteranalyse gedaan (zelf) en kwam uit dat mijn fjordje hier totaal geen behoefde aan heeft. Dan is het voor mij al duidelijk :P Nu moet ik wel zeggen dat ik meerdere fjorden in de sport zie die hier eigenlijk ook niks mee 'willen'.

Waar concludeer je dat dan uit? Ken ook genoeg paarden (ook KWPN en andere rassen) die niet echt met plezier door de bak hobbelen. Maar of een paard dan niet van wedstrijden houdt of niet van de manier waaop er wordt getraind o.i.d. , ik heb het nooit van een paard gehoord ;) .
Ik vind dat in dit topic wel erg veel ruimte is voor interpretatie. Wie zegt wanneer een paard aanleg ergens voor heeft? Als een paard met iets moeite heeft, moet je het dan maar niet meer doen?
Mijn oude fjord schudde de dressuuroefeningen ook niet uit haar mouw door haar bouw maar met de goede begeleiding, veel geduld en begrip voor haar moeilijke punten hadden we wel lol met dressuur en springen. Heb ook een fjord gereden die nogal moeite had met hindernissen. Door rustig aan te trainen werd ze zekerder van zichzelf en ging het steeds beter. Als ik dan na een paar keer had gezegd: ze kan het gewoon niet.
En inderdaad, de ruiter heeft hier een heel groot aandeel in. Bij de ene ruiter zal een paard geen plezier hebben in dressuur, bij de ander wel. En ook paarden met minder aanleg (bijv niet zulke ruime gangen) kunnen heel leuk meekomen in de dressuursport, je kunt op andere punten compenseren voor je mindere punten.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:12

Ik bedoel dat sommige paarden niet tegen het telkens maar concureren kunnen, niet tegen die trainingen enz enz. Zoals mijn fjordje, die daar totaal niet van kan genieten. Sommige paarden vinden het heerlijk om in de belangstelling te staan, om hoger op te kunnen. Maar je hebt zeker gelijk, sommige KWPNers kunnen het ook niet 'aan'.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:07

Mijn fjord zijn afstamming is ook onbekend..maar hij is wel in 1 jaar van de B naar het L2 gekomen. Als Ginny nog verder was gaan starten had Dancer het wel gered tot het M...alleen bij de paarden is het wel lastiger. Ookal won Dancer in het L met regelmaat van de bruine knotjes paarden ;)
Bij Dancer was het vaak een probleem dat is moest blijven lopen...En dan was hij ook nog zo uitgekookt dat hij met losrijden alles kon en tijdens de proef deed ie of ie gek was :P :+ }>

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 19:55

Mijn Fjord was eerst ook een lompert met springen, en niet altijd goed in dressuur. Maar ik oefen en oefen en het gaat super. Ze kan galopwisseling en weiken en schouderbinnenwaarts, dat gaat hartstikke goed, en aan de teugel lopen en ze is lenig. Het kan ook aan zijn bouw liggen, maar probeer gewoon te oefenen, en hem lenig te maken en goed los te rijden.:)

Naxina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:33

Mijn fjord heeft wel een goede afstamming voor dressuur (v: Larsto), maar laat wel duidelijk blijken dat hij zich daar niets van aantrekt. Zoals al hiervoor gezegd door de andere bokkers heeft het natuurlijk te maken met de combinatie en wat jij zelf leuk vindt. Door kleine beetjes dressuur te rijden krijg ik Sjerter toch enthousiast (voor zijn doen, dan). Daarnaast veel wisselen met favoriet werk (tuigen en longeren). Mijn andere fjord met onbekende afstamming loopt inmiddels M2 zonder problemen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 23:19

Zo is mijn vroegere verzorg fjordje echt een prachtig voorbeeld. Heel lief deed altijd zijn best maar verder dan een super buitenrij pony kwam het niet(gossie). Hij galopeerde enthousiast op een hindernisje af (50 cm) en sprong ook echt wel maar zijn eigen benen zaten in de weg waardoor het balkje nogal eens afgetikt werd. Maar altijd vrolijk en vriendelijk. Ik heb hem verder ook niet gedwongen zowel in dressuur als het springen en hem gewoon laten doen waar ie goed in was en dat was buitenrijden.

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 00:24

Ons fjordje vind dressuur niet zo leuk af en toe een sprongetje is leuk.....

Maar voor de wagen met marathon heeft ze al vele 1ste prijzen binnengesleept en gaat ze als een kanon :D

Maar je moet maar net uitvinden wat je fjord het leukste/beste kan!

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:59

deze zomer word de bak aangepast zodat ik temisnte in een grote bak kan rijde i.p.v een paddock

Hopen dat ze het nu wel goed doet !

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:28

Moniek_Jordy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:16

Mijn vorige Fjord, kon echt niets alleen crosen en daar hielt het ook echt mee op.

Jordy was echt mega lomp werd al moe als hij zijn benen moest optillen en al helemaal als hij wat oefeningen moetst doen.
We zijn bijna 2 jaar aan het trainen en oefenen geweest maar toch wou het echtniet meer.

Jordy is een Fjordje van 1.36 en is het oude type Fjord.

Aan de teugel lopen kon hij redelijk maar verder ook niets.
Schouder binnen waards ging ook niet, dan viel hij echt over zijn eigen hoeven heen (benen waren echt tekort)

Maar als je gewoon lekker los ging rijden ging het wel super goed.

Hij is zeker ook geen sport paardje, het is er eentje voor de recreatie.

En daar word hij ook als het goed is nu ook voor gebruikt, om lekker rondje buiten terijden of lekke rin het bos :D

horselove88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:51

elke fjord is anders he :P

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 02:21

Mijn Fjord heeft een bloedhekel aan de bak. Zodra we richting de bak gaan voel je haar energie wegstromen, terwijl ze buiten heerlijk (en dressuurmatig goed) loopt. Nou ontkomt ze niet aan dressuurwerk in de bak, ongeveer 1 a 2 keer per week en dat doet ze dan ook wel, maar met zicht- en voelbare tegenzin. Soms krijg ik er een zeer nette M- proef uit (beoordeeld door een officieel jurylid), de volgende keer krijg je er geen behoorlijke B- proef uit. Dan is het staken, racen, omdraaien en alles om onder het werk uit te komen (en dat alles mag je letterlijk nemen, ze heeft een aardige trucendoos).

Als ik buiten rij (wat ik dus meestal doe) en dan oefeningen uit de M vraag doet ze die altijd goed. Ook geeft ze buiten heel netjes na, wat ze in de bak vaak vertikt. En niet alleen met mij erop. Als ze in zo'n bui is krijgt niemand van stal er iets uit behalve heel veel protest. Als je daarna naar buiten gaat doet die muts het wel allemaal in een keer goed op een veldje...

Ik heb dus maar geconcludeerd dat ze geen dressuurFjord is, hoewel ze het prima kan. Springen kan ze ook prima en dat vind ze geweldig, maar dat mag ze niet meer wegens spat. Dat vind ze wel heel erg! Als iemand een hindernisje neer heeft gezet in de bak kost het heel wat moeite haar er NIET overheen te laten gaan.

Maargoed, ik heb geen Fjord om hoge dressuur mee te rijden. Ik wil haar alleen dressuurmatig wel goed rijden zodat ze zo lang mogelijk bij ons blijft zonder pijn. Als ze had laten zien dat ze plezier beleeft aan dressuur was het mischien een ander verhaal, dan had ik mischien zelfs wel een bijrijder gezocht die haar uit wil brengen, maar dat wil ze duidelijk niet.

NinaJajaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:38

Mijn fjordje zou t misschien wel kunnen, maar ben nu nog druk bezig met dr gewoon normaal te laten lopen. Ze verzint namelijk elke week iets nieuws, waar ik me dan de hele les op moet richten. Doodvermoeiend, gaat niet echt vooruit, maar nooit saai iig :P