Inderdaad Manen + Voorpluk zijn genetisch bepaald. Zo heeft mijn enne Fjord een enorme pluk terwijl mijn merrie een klein toefje heeft ik verzorg ze beide precies hetzelfde, maar helaas....
Daarnaast heeft een hengst over het algemeen ook meer haargroei dan een ruin, mijn shetlander had een enorme bos, nu is hij ruin en is het een stuk minder geworden.
Jessicauvita
Geplaatst: 26-06-13 14:46
Ik heb er een stukje manen bij laten groeien Het is een beetje jammer dat haar manen niet in verhouding zijn. Ze heeft een enorme bos manenkam, welke ik eerst goed moet uitdunnen als ik wil knippen, maar haar voorpluk was heel dun.
Zo was het vroeger
En nu zo. Het is niet veel, maar tenminste iets meer pluk dan dat ze vroeger had.
Ik heb zondag een onderlinge wedstrijd en zoals dat hoort bij een wedstrijd, moet er natuurlijk ingevlochten worden. Dus ik vandaag geoefend om er een mooie vlecht van te maken en na veel pijn, moeite en frustratie hebben we er 2 hengstenvlechten in kunnen maken, aan beide zijdes van z'n hals:
Nou was het erg lastig om ze echt goed strak tegen de hals aan te vlechten en na een kwartiertje rijden waren ze dan ook vrijwel geheel uitgezakt..
Iemand hier tips om ze mooi strak te krijgen en te behouden? Ik zat er al aan te denken om zondag maar een bus haarlak mee te nemen.
(z'n voorpluk vlechten zoals op de foto is ook geen succes trouwens, na een paar minuten rijden waren z'n loshangende haren naar de zijkant gewaaid en hing het vlechtje nog keurig in het midden )
S_imonee
Geplaatst: 26-06-13 18:12
Gaaf die manen Nies!
Ik ben ook blij dat Ziggy een mooie voorpluk heeft. Ik weet nog als de dag van gister dat zijn vorige eigenaren hem recht afgeknipt hadden, toen ik hem kwam halen. Ontzettend lelijk! Ben blij dat hij zo mooi terug gegroeid is.
Heb zijn manen vandaag rigoureus geknipt, iets te rigoureus geloof ik
Op de foto zie je het niet zo, maar er het is erg bobbelig en heb er per ongeluk wat gaten in geknipt Hij houdt zijn hoofd ook nooit stil
De manier waarop: Na het draaien van de voorpluk, knip ik aan de onderkant de punt schuin af. Van boven naar beneden aan beide kanten van de punt.(zie zwarte strepen)
Gisteren zag het er ietsjes beter uit:
Maar hoe knip jij dan nies?? Want dit vind ik een verschrikking, vlecht nu voortaan de pluk in met rijden.
Da's inderdaad de beste manier, gewoon enkel de dode puntjes eraf knippen. En dan het liefst steeds hele kleine plukjes die je knipt. Als je dan de pluk uiteindelijk door elkaar heen schut zit dat er prima uit!
Ja het blijft nu gewoon kort, boogje of haaientanden of hartjes ofzo hahaha. Sabine is zijn persoonlijke kapster haha. Als ik het ga doen, komt het niet goed