Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 14:33

astridastrid schreef:
Snoevie schreef:
sommigen doen alsof paarden van suiker zijn zeg..........

Onzin, dit is wetenschappelijk onderzocht. Een paardenruggetje is blijkbaar niet gebouwd om dergelijke grote gewichten te houden en ik ben blij dat ze eindelijk tot dit inzicht zijn gekomen Ja.

hoe kun je nou een exact gewicht voor een paard vaststellen?
je kan niks of niemand over 1 kam scheren

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 16:45

als er in dat soort onderzoeken gesproken wordt over èèn fjord(of een arabier,kwpner vul maar in)gaan mijn haren al overeind staan.

èèn fjord of èèn kwpner bestaat namenlijk niet ze zijn allemaal verschillend.

94kg voor een fjord van 1,35mtr en smal gebouwd dan krap ik me nog een keer achter mijn ooren.

94kg voor mijn fjord van 1,53mtr en 630kg geen probleem, die loopt met het dubbele nog wel te donderjagen Clown

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 17:15

Het is een MAXIMAAL gewicht, lijkt me nogal simpel eigenlijk. Overigens lijkt het me sowieso goed om nooit dicht bij het maximale gewicht te gaan zitten Ja.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 17:51

hangt er vanaf wat je met zo'n dier gaat doen.
een rondje stappen kan met 95 kg op een stevig dier geen kwaad,al zou ik dan niet intensief gaan trainen ermee

Vjuli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 18:20

astridastrid schreef:
Onzin, dit is wetenschappelijk onderzocht.

Ohja? Volgens mij hebben ze iets met de BMI-index gedaan + 5 kilo en dat dan ingedeeld aan de hand van de rassen. Dat artikel stond bol van de meningen, echt 'wetenschappelijk' kan ik het niet noemen. Nee, ik ben het met Alex66 eens, elk paard is anders, er bestaat niet één fjord of één kwpn'er, net zo min als dat alle ruiters van 80 kilo hetzelfde zijn.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 18:26

volgens mij weet jij het allemaal prima,astridastrid.
kom je nu de zwaardere bokkers van hun pony af trekken?

ik vind dat mensen moeten inzien dat elk paard anders is,en niet over de grens moeten gaan

Daphne_65

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 06:04

Ik weeg boven de 90 kg en mijn vorige fjord (1.44 en vrji stevig gebouwd) had geen problemen met mij. Shadow zal ws luxer blijven, maar ik wil toch meer aangespannen gaan rijden als ze volwassen is, dus is dat niet erg. Ze hoeft mij dan niet iedere dag te dragen. Jemoet gewoon denk ik het paardje aankijken, en fjorden zijn heel erg sterk, en kunnen dus best wel wat hebben!!

er wordt wel eens vergeten dat ze in het noorse leger als pakpaard gebruikt werden en soms wel met 2x (!) hun eigen gewicht liepen te zeulen!!

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 20:46

Help ik mishandel mijn fjord Clown !!!!!!!!!
Djeezes, wanneer gaan deze nutteloze discussies nu eens eindelijk stoppen???!!!!!

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 23:20

Ik ben het volkomen met astridastrid eens. Tijdens mijn studie diergeneeskunde heb ik geleerd dat een paardenrug helemaal niet zoveel kilo's kan dragen als altijd gesuggereerd wordt. Het maximale gewicht wat een gemiddelde fjord kan dragen ligt rond 90 kg. Een Fries minder, 70 kg. Heeft met de bouw van het paard (korte stevige rug versus lange rug) en natuurlijk de conditie van het dier te maken. Bij een slecht passend zadel, weinig rijervaring enz. ligt dit gewicht natuurlijk lager.
Ik vind het zeker geen nutteloze discussie maar eerder een punt wat meer aandacht verdient in de paardenwereld. Het is tegenwoordig wetenschappelijk sterk onderbouwd en veel ruiters overschatten nog vaak de draagkracht van het paard.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 23:37

Daphne_65 schreef:
Ik weeg boven de 90 kg en mijn vorige fjord (1.44 en vrji stevig gebouwd) had geen problemen met mij. Shadow zal ws luxer blijven, maar ik wil toch meer aangespannen gaan rijden als ze volwassen is, dus is dat niet erg. Ze hoeft mij dan niet iedere dag te dragen. Jemoet gewoon denk ik het paardje aankijken, en fjorden zijn heel erg sterk, en kunnen dus best wel wat hebben!!

er wordt wel eens vergeten dat ze in het noorse leger als pakpaard gebruikt werden en soms wel met 2x (!) hun eigen gewicht liepen te zeulen!!

Ja, om te trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 23:42

mijn fjord is 1,41 en compact gebouwd, daar komt echt niemand boven de 75 kilo op
gelukkig weegt mijn vriend 70 kilo Knipoog dus die mag erop. Ik zelf weeg 50 kilo.
Ook toen mijn appaloosa nog volop bereden werd ( 1,57m ) hield ik dit gewicht aan. Een paard kan wel sterk zijn maar je moet er wel zuinig op zijn. en heb helemala geen rpoblemen met zwaardere mensen die rijden, maar niet op mijn paarden.

Daphne_65

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 05:50

laat de mensen gewoon zelf beslissen wat ze doen, een fjord is niet van suiker en kan best wat hebben. Wat je met je paard doet is toch ieder voor zich, overgewicht of niet.

Gewoon doen dus wat je zelf denkt wat het beste is !

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 06:19

Daphne_65 schreef:
laat de mensen gewoon zelf beslissen wat ze doen, een fjord is niet van suiker en kan best wat hebben. Wat je met je paard doet is toch ieder voor zich, overgewicht of niet.

Deze opmerking vind ik heel erg egoistisch, lekker voor je paardje, zeg. Omdat jij zo nodig wil rijden, moet dat beestje maar de ontberingen doorstaan terwijl iedereen WEET dat dat niet goed is. En inderdaad, het liefst zou ik de te zware mensen van hun paard af willen trekken, ik vind het gewoon echt niet kunnen. Voor mij staat zoiets gelijk aan dierenmishandeling, zeker als de eigenaar op de hoogte is van het max. gewicht.
Ik wil echt niemand tegen het hoofd stoten, maar ik vind dit een erg belangrijke discussie en hoop dat het in een veel groter verband gaan leven Ja.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 06:28

ik vind dit geen nutteloze discussie,maar niet iedereen hier heeft er verstand van,dat is duidelijk.sommigen hier gedragen zich nogal arrogant.
ik ben me zelf goed bewust van dat ik niet op zomaar elk paard kan stappen,dat weet ik heel goed.
maar je kan ook doorschieten naar de andere kant,je moet heel eerlijk per paard bekijken wat kan en wat niet kan,en gewoon niet over de grens gaan,maar ik vind persoonlijk dat een fjord heus wel meer kan hebben dan 75 kg.
ik zou zeggen een maximum gewicht van 90 kg gemiddeld,maar elk dier is anders.

maar zoals sommigen hier praten,is gewoon heel erg arrogant.
ik weet hoe de feiten zijn,maar ik ben het niet eens met iedereen hier

Marengo_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 07:57

Wow, ik schrik toch wel van dat tabelletje hoor...

Mijn warmbloedje is 1m51 en tot enkele jaren geleden ging ik daar intensief mee op wedstrijd (jumping en dressuur). Hij woog 500kg, ik 55. Met zadel en kledij enzo, zal hij wel meer dan 60kg hebben moeten dragen en hij zou er volgens de tabel maar 65 mogen. Wow! Wij zaten dus enorm kort tegen het maximale gewicht aan, maar het leek mij toch dat hij er nog gemakkelijk 10 extra bij zou kunnen.

Ik zou dan ook op staande voet mijn bijrijdster moeten buitengooien, want die weegt zeker zo een 10 kg meer dan ik. Nou, dat ben ik toch niet van plan hoor. Hij bokt er haar nog lustig af en gaat er nog vandoor op wandeling, en dat op zijn 19de met al zijn gezondheidskwaaltjes, dus ik denk niet dat hij er veel last van heeft.

En hier mee wil ik mij aansluiten bij het feit dat het van paard tot paard afhangt en van combinatie tot combinatie. Zo heeft er ooit eens een lichtgewichtje haar eerste lesjes op mijn paard gekregen. Hij had daar toch duidelijk meer moeite mee dan met mijn bijrijdster.

Zo'n tabellen zijn toch altijd een veralgemening en moet je toch met een korrel zout nemen. Ook al zijn ze op een wetenschappelijke studie gebaseerd.

JoanneArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 08:50

Daphne_65 schreef:

Gewoon doen dus wat je zelf denkt wat het beste is !

Dit topic is dus gestart omdat ik vooral wilde weten hoe het zou moeten met een verhuur, jou mening zou dus zijn,hup iedereen erop en zie maar wat je ermee doet....

Dat is vooral goed voor alle pony's, en hierbij heb ik het dus niet alleen over de fjorden van het huifkarcentrum... Clown

Deze discussie is dus ook niet zinloos naar mijn mening want het gaat niet over gewicht van een ruiter die intensief rijdt, maar gewoon dagjesmensen en soms iemand die wel kan rijden...
Ik val niemand aan op gewicht, wilde alleen weten hoe de rest erover dacht...

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:30

Je moet de tabellen niet met een korrel zout nemen maar als RICHTlijn zien. Natuurlijk verschilt het maximale gewicht van paard tot paard. Maar de eerste fjord die 120 kg kan dragen (zonder daar direct of later last van te krijgen) moet nog geboren worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 14:24

ik heb verschillende mensen gezien die op hun fjord, of ander ras rijden met ene gewicht van 90 kilo, en dna zijn die paarden niet eens zo groot, nou ik vind dat echt xielig. ik misfun die mensen niet om te rijden hoor, maar je moet niet alleen aan jezelf dneken van ik wil rijden klaar. nee je moet ook aan de rug van je paard denken. die paarden die ik gezien heb met zulke mensen erop zijn amper 1.60m Nou DAT vind ik nuet kunnen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:01

dat is ook niet helemaal waar,cinnepin.
ik ken iemand die 90 kg weegt en op haar stevige fjord zonder problemen rijdt,en geloof me dat is voor dat dier echt niet zielig,maar voor een ander kan het teveel zijn,het is verschillend per paard,dus dat schema is misschien wel een richtlijn,maar je moet je er niet teveel aan vasthouden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:17

is misschien waar, maargoed ik vind dat je ook aan je paard moet denken, die moet het niet net kunnen houden, die moet er gewoon niet teveel last van hebben

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 06:19

nee dat is zo,je mag je paard niet tot last zijn,maar ik denk dat veel bokkers met een fjord in hun bezit(die zwaarder zijn) niet echt egoistisch bezig zijn,vaak weet je wel wat je paard wel of niet kan,net zoals mensen zonder overgewicht ook wel weten wat hun paard kan hebben.
je kent je eigen dier het beste denk ik

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:16

Er komt een leuk gezzintje aan die wil voor een uurtje gaan rijden lekker gezzelig en vader is boven de 100kg en misschien nog wel iemand en ze zien het bv staan wij hanteren een maximaal gewicht van 80 kg denk je dan echt dat je ooit nog eens word aangeraden door iemand ik denk dat ze dan eerder zeggen ja daar moeten je niet heen gaan want je mag maar zo en zoveel wegen dus dat is al niks..

JoanneArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 10:19

Die mensen kunnen dan altijd nog huifen als ze dat willen, hebben we al een keer aangeraden en die vonden dat prima...
Als je het rustig en duidelijk uitlegd dan snappen mensen het wel...

(Enne we hebben nog animo genoeg....gisteren heerlijk gereden met klant.... Haha! )

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:21

JoanneArnhem schreef:
Die mensen kunnen dan altijd nog huifen als ze dat willen, hebben we al een keer aangeraden en die vonden dat prima...
Als je het rustig en duidelijk uitlegd dan snappen mensen het wel...

(Enne we hebben nog animo genoeg....gisteren heerlijk gereden met klant.... Haha! )

Ja dan is het wel zo... huifen is wel leuk Haha!

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 20:35

Sythaa schreef:
annepaardoes schreef:
en je moet niet kijken of de pony het nog leuk vind je moet kijken of het nog wel kan ja of nee

precies want de meeste paarden en pony's lopen wel door.... prettig of niet, ze zijn vrijwel allemaal "eager to please...." helaas. Neem nou de Haflinger (136 cm) van mijn vriendin (dikke 100 kg). Dat arme beest steekt zijn hoofd in de lucht tijdens de dressuurles (ja er moet door deze combi ook nog dressuur worden gereden....) dus knoopt men er gewoon een elastiek aan, en het hoofdje is naar beneden... als ik dat zie dan denk ik maar 1 ding: pony BOK BOK en nog eens BOK, gooi de ruiter eraf!!! maar helaas, net als vele anderen, is ie veel te goeig, en loopt ie gewoon door, dan maar met een elastiek aan zijn hoofd.......... Huilen

nou dan zou die der ook wel niet zo veel last van hebben.. dan zit jij er nog meer mee dan he tpaard zelf :S