'moe' van het starten tussen de paarden met koudbloed.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Re: 'moe' van het starten tussen de paarden met koudbloed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:58

Het is ook maar hoe je jezelf opstelt. Ik krijg evengoed complimenten als arrogante blikken, maar heeft niet iedereen dat? Sommige mensen vinden je paard gewoon lelijk. Dat is hun goed recht, ik snap van sommige mensen ook niet hoe ze zo'n kameel hebben kunnen kopen. Sommige mensen vinden het blijkbaar nodig om dat te laten blijken, moeten ze ook zelf weten.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 19:04

Juist leuk als je dan met je koudbloed een sportpaard eruit rijdt :D

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:47

ik wil wel even dat als ik sommige reacties lees van mensen valt me mond open!!1 beetje respect over ne weer mag wel. Maar andere neer zetten als zielig en onzeker en weet wat allemaal voorbij heb zien komen gaat beetje ver.

Tuurlijk je maakt zelf de keuze om met een koudbloed te starten en das sommige vinden dat ej dan zelf er voor kiest dat je een buiten beentje bent,
ik vind het onzin het zijn tenslotte allemaal paarden met 4 benen een hoofd staart en de ene misschien meer talent dan de ander.
Ik heb zelf ook landelijk gestart voor de lol niet te mind at ik em soms wel een behoorlijk stoorde aan de mense die zich bot vierde op me haflinger omdat die nou eenmaal toen niet zo'n dressuur wonder was. Maar hee voor alles een eerste keer. voor mij ging om de ervaring en lol met je knol.
Maar vind jammer dat de gezellige sfeer die naar mijn persoonlijke ervaring heerst bij de spring ruiter heel anders dan de rivaliserende spanning met dressuur. Wellicht komt omdat nooit hoger als L2 ben gegaan. Maar toch het blijft een bijzondere wereld de dressuur sport.

Maar Vind het jammer dat er altijd gevallen zijn die zich meten op basis van de dikte van hun beurs.

en gelukkig houd niet iedereen van de zelfde paarden

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:53

Dat gebitch is naar mijn ervaring idd vooral in de b en l, en enkel keertje in het m meegemaakt. Daarna nooit meer, vind t altijd supergezellig :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:56

haffylover schreef:
ik wil wel even dat als ik sommige reacties lees van mensen valt me mond open!!1 beetje respect over ne weer mag wel. Maar andere neer zetten als zielig en onzeker en weet wat allemaal voorbij heb zien komen gaat beetje ver.

Tuurlijk je maakt zelf de keuze om met een koudbloed te starten en das sommige vinden dat ej dan zelf er voor kiest dat je een buiten beentje bent,
ik vind het onzin het zijn tenslotte allemaal paarden met 4 benen een hoofd staart en de ene misschien meer talent dan de ander.
Ik heb zelf ook landelijk gestart voor de lol niet te mind at ik em soms wel een behoorlijk stoorde aan de mense die zich bot vierde op me haflinger omdat die nou eenmaal toen niet zo'n dressuur wonder was. Maar hee voor alles een eerste keer. voor mij ging om de ervaring en lol met je knol.
Maar vind jammer dat de gezellige sfeer die naar mijn persoonlijke ervaring heerst bij de spring ruiter heel anders dan de rivaliserende spanning met dressuur. Wellicht komt omdat nooit hoger als L2 ben gegaan. Maar toch het blijft een bijzondere wereld de dressuur sport.

Maar Vind het jammer dat er altijd gevallen zijn die zich meten op basis van de dikte van hun beurs.

het punt is dat "koudbloedruiters" buitenbeentjes van zichzelf maken. Denk je dat warmbloed-ruiters nooit k*topmerkingen krijgen? Dat er nooit gepraat wordt of lelijk gekeken wordt naar iemand die maar een simpele warmbloed heeft?
Maar bij koudbloedruiters lijken de tenen een stuk langer te zijn en wordt dat breed uit gemeten.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:59

Wat een gegeneraliseer over en weer zeg..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:00

Ja kijk dat er in termen van groepen gesproken wordt houd je toch in dit soort discussies. Je kan moeilijk alle ruiters bij jou in de buurt bij naam gaan noemen.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:05

Op crosstraining tussen de paarden was het ook: Oke laat de Haflinger maar weer voor gaan.. Ook Haf op een toon maar juist omdat Goldy alles sprong en de warmbloeden wat afwachtend waren. Vind ik helemaal niet erg het is immers een Haflinger.

Nu ik inmiddels warmbloedruiter ben vind ik het op wedstrijd nog steeds juist leuk koudbloeden te zien. Tijdje geleden zag ik een mooie Haflinger dus ik zei dat tegen die jonge vrouw. Ze vond het zo grappig/leuk dat iemand met een sjiek lichtvoetig warmbloedpaard (haar woorden dan weer over mijn merrietje) dat over haar koudbloed zei (niet direct wetende wat m'n achtergrond is). Je zal altijd fanatiekelingen hebben die het een ander wellicht niet gunnen, maar het is juist leuk om te laten zien dat een koudbloed het wel kan :)

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:13

Ayasha schreef:
haffylover schreef:

het punt is dat "koudbloedruiters" buitenbeentjes van zichzelf maken. Denk je dat warmbloed-ruiters nooit k*topmerkingen krijgen? Dat er nooit gepraat wordt of lelijk gekeken wordt naar iemand die maar een simpele warmbloed heeft?
Maar bij koudbloedruiters lijken de tenen een stuk langer te zijn en wordt dat breed uit gemeten.

Nee hoor dat zal ik niet zeggen want heb zowel koud bloed als warm bloed gestart op wedstrijden. Maar ik vraag me dan af waarom zijn we dan perse buiten beentje? koudbloed is toch ent zo veel paard/pony als de rest. Misschien wat minder talent vol? maar goed. en er zijn genoeg ruiter van de warmbloed die ook van die lange tenen hebben hoor !!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:13

Ayasha schreef:
Ja kijk dat er in termen van groepen gesproken wordt houd je toch in dit soort discussies. Je kan moeilijk alle ruiters bij jou in de buurt bij naam gaan noemen.
Dan zeg je "sommige koudbloedruiters" en is dat ook weer opgelost. In dit topic zitten volgens mij meer koudbloedruiters die het niet eens zijn met TS dan die het er wel mee eens zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:17

ja ik geef dat dus aan met de "" er tussen want ik vind "koudbloedruiters" en "warmbloedruiters" sowieso al een suffe benaming maar goed, het is even zo om het duidelijk te maken.

haffylover; ik bedoel dat SOMMIGE koudbloedruiters buitenbeentjes van zichzelf maken. Wellicht blikken al dan niet soms verkeerd interpreteren omdat ze denken dat de warmbloed-ruiters hen daar niet willen. :) Terwijl het mij als warmbloed-ruiter echt helemaal niks kan schelen of er nu een boerenpaard voor of na me naar binnen gaat, of een type Totilas. :+
Maar zou ik in gedachten verzonken zitten kijken naar dat boerenpaard, of die haf, of Fjord of.... Dan zal dat met wat pech geïnterpreteerd worden als "ze kijkt lelijk omdat het een Fjord/haf/vul maar in is" terwijl de kans heel groot is dat ik niet eens zie wat of wie er in de ring is. :) Snap je? :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:19

Ik ben het verder wel met je post eens :D

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:19

[quote="Ayasha"]ja ik geef dat dus aan met de "" er tussen want ik vind "koudbloedruiters" en "warmbloedruiters" sowieso al een suffe benaming maar goed, het is even zo om het duidelijk te maken.

haffylover; ik bedoel dat SOMMIGE koudbloedruiters buitenbeentjes van zichzelf maken. Wellicht blikken al dan niet soms verkeerd interpreteren omdat ze denken dat de warmbloed-ruiters hen daar niet willen. :) Terwijl het mij als warmbloed-ruiter echt helemaal niks kan schelen of er nu een boerenpaard voor of na me naar binnen gaat, of een type Totilas. :+
Maar zou ik in gedachten verzonken zitten kijken naar dat boerenpaard, of die haf, of Fjord of.... Dan zal dat met wat pech geïnterpreteerd worden als "ze kijkt lelijk omdat het een Fjord/haf/vul maar in is" terwijl de kans heel groot is dat ik niet eens zie wat of wie er in de ring is. :) Snap je? :)[/qu

snap je zeker hoor maar op deze manier kon ik het niet uit je opmerking uithalen ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:25

En of "men" het nu wil horen of niet. Dat negatief invullen van blikken is toch echt eigen onzekerheid. :) Ik start ook met een niet standaard type (geen koudbloed maar een kleintje met een vrij arabisch uiterlijk dus ook een ietwat onpraktische bouw.) maar ik heb werkelijk nooit het idé dat "men" mijn dier als minder ziet. Ja, bij één persoon maar die heeft iets tegen mij persoonlijk (en steekt dat ook niet onder stoelen of banken, daarom dat ik het weet maar goed, da's haar feestje. En die heeft dus eigenlijk niks tegen het paard. _O- Die noemt hem standaard nogal misprijzend "die pony" terwijl ie in België paard is maar dat is niet eens een ruiter dus dat vind ik vooral en beetje grappig. :o Haar dochter die wel rijdt (in mijn proeven) is juist weer heel neutraal. :')

Vaak is denken dat men negatief over je is eerder eigen onzekerheid dan wat anders. :) Dat is een egocentrisch trekje dat van nature in ons allemaal zit; We denken dat we "outstanding" genoeg zijn dat iedereen een mening over ons heeft. :) En ja, dat geldt ook voor mezelf. :D Terwijl in werkelijkheid, heel veel mensen lang niet zo "opvallen" bij de rest van de wereld als ze zelf denken.

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:34

Ik heb het eel vanaf de zijlijn meegemaakt. Ik was met een stalgenootje mee naar een wedstrijd op haar oude stal en die dag werden er ZZ-licht wedstrijden gereden.
Allemaal machtige, prachtige, krachtige grote paarden die er reden, kwam er een meid langs de weg aanzetten op een grote bonte volle koudbloedige pony, rugzakje op, wedstrijdkleren al aan en rijdend op enkel een watertrensje. Mijn oog viel gelijk op haar, ik had respect dat ze zo tegen die paarden kwam rijden, maar wàt een vuile blikken kreeg ze.
Zo was er een meisje die dezelfde proef als zij reed op een machtig dier van een paard, vader er bij. Nou het paard sleurde haar de proef door, zij hoefde niks te doen. Veel te veel power had hij eigenlijk voor dat kind, zag er dus ook niet heel gecharmeerd uit, maar het paard trok wel alle aandacht. Komt die meid op de bonte de proef binnenrijden, basisgangen, niks bijzonders, normaal diertje, niks bijzonders. Vuile blikken van iedereen en vooral van meisje en vader.
En die rijd me toch een proef, perfect scherp en de hulpen minimalistisch en een paard vol wilskracht ookal zag het er natuurlijk minder uit dan de superdure paarden. Vanaf de zijlijn en de stoere paarden dus niks bijzonders, maar met verfijnd oog reed ze de proef zó harmonisch en ontspannen. Het teamwork was echt mooi om te zien, ik was echt verbaasd. En wat denk je? Ze had dat meisje met dat machtige paard er dik uitgereden en eindigde met een 2e plaats. :D :')

Zal ik nooit meer vergeten :Y)
De jury had er dus wel respect voor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 07:07

Maar als iemand goed rijdt kan je er ook niet omheen, koudbloed of geen koudbloed :n

Maar met een koudbloed zal je er altijd meer aan moeten rijden.. Niet omdat de jury je geen punten geeft maar omdat de meesten niks over hebben. Op mijn haflinger kon ik mij maar weinig fouten veroorloven want die had niet iets extra's in beweging over waarmee je dat dan kon compenseren.

Nu op mijn paard heb ik dat wel.. die was afgelopen weekend bang voor een juryhok en maakte aan die kant meerdere fouten. En juist van de koudbloedrijders hoorde ik goh en dan kan die nog een prijs halen niet eerlijk! Nee dat is een kwestie van hij heeft wat over en weet dan ook andere oefeningen hele dikke punten te halen evenals goede cijfers op de gangen en dan kom je nog hoger uit... Zo werkt dat nou eenmaal :) en iemand met een een nog mooier bewegend paard heeft dat nog meer.

Mijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 07:22

Ik heb 1 keer mot gehad met een jury die vond dat ik beter een kar achter mijn paard kon hangen in plaats van dressuur te rijden .... Daar was mijn tinker niet geschikt voor. Nou gingen de proeven door vreselijke spanning van mij ook niet zo heel denderend maar om nou zo afgebrand te worden, dat was nergens voor nodig. Verder krijg ik van jury leden altijd heel leuk commentaar zowel mondelijk als op protocol . gemiddeld rijden we dan zo rond de 190 punten , soms meer soms iets minder. Van mede ruiters op plekken waar ik niet veel start krijg ik vaak domme opmerkingen , en gemene opmerkingen als ik met dikke winst naar huis ga en hun zelf niet ... Ach ik lig er niet wakker van , ik doe me ding en let op mijzelf .

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 07:47

Persoonlijk denk ik dat als je een koudbloedje rij je beter je best moet doen omdat ze niet bekend staan om de ruime gangen als je een wat ouder type heb. En dat is een keus die je zelf maakt.
Ik zal nooit een 8 voor een middendraf krijgen omdat hij dat niet in zich heeft.
Daar zal ik altijd een 5 of 6-je voor scoren met als opmerking mag ruimer.
Dan zal ik dat cijfer moeten kunnen ophalen door bv wel een nette zijgang of netjes vierkant halthouden te tonen waar ik regelmatig toch een 7 op krijg of een 8.

Ik rij altijd met veel plezier tussen al het "bruine" geweld en ik moet altijd aan een opmerking van mijn moeder denken die absoluut geen paardenmens is.

Ma: Goh, dat paardje voor je had me toch een lange benen en dan zo'n lang slank meisje op dat paard nou die benen lagen haast in dat paard zijn nek.
Ik: ja mooi is dat om te zien he...
Ma: Ja... en dan kom jij binnen met Mando tja dat is toch een heel ander beeld. Maar jullie doen wel netjes je oefeningen hoor. _O-

En zo is het ook wij zullen nooit kunnen tippen aan die langbenige KWPN-ers maar wij kunnen als je de basis er goed in heb zitten ook een nette proef neerzetten.

Maar met een koudbloed zal je misschien ook meer "lolmetjeknol" hebben.

Ik denk dat ik een van de weinige van stal bent die zoveel plezier heeft met zijn Blondje.

Mando @ Haflingerweekend 12-13 september Kootwijkerbroek DAH

Stoere 'Cowgirls' & Haffies met Cowsense @ Koeien vangen

en dit zijn maar een paar voorbeelden....

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 07:52

Ik heb alle takken met Fjordsel gereden, moet zeggen dat de sfeer op de dressuur wedstrijden niet gezellig was. Maar er was altijd wel nijd en niet zozeer alleen naar mij.

Toen ik tijdens B springen paarden selectie binnen kwam, stond de hele bakrand ineens vol :+ maar toen ik eenmaal foutloos was en de barrage volgorde niet wist, riep iedereen de volgorde hindernissen :j. Heel behulpzaam en dik applaus bij de prijsuitreiking.

Bij de sgw wedstrijden en trainingen altijd top ontvangen! Vaak al vrolijk begroet voor Fjordy überhaupt van trailer was :D we werden ook altijd gewoon netjes mee ingedeeld naar ons niveau

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 08:09

Ach, ik kwam een keer op training met mijn merrie van Metall. Is echt wel een mooie verschijning en ook nog met genoeg aanleg. Maar een echte kruidje roer me niet. Komt de volgende lesklant binnen, een bekende van mij, roept ze door de bak; Zo, heb je dat k*tpaard bij je? Daar ben ik gauw klaar mee. ik heb haar meteen verteld dat ik met mijn k*tpaard in ieder geval beter af was dan haar arme paard met zo'n k*truiter. Oke, sfeer verpieterd, maar dat maak ik met haar nooit meer mee.
Maar ik denk ook wel dat mensen met een koudbloed teveel denken dat er alleen op hen gereageerd wordt. Vroeger hoorde je ook mensen met friezen veel klagen. tegenwoordig is dat minder vind ik. Maar hoe vaak heb ik niet gehoord dat de jury geen punten gaf omdat ze met een fries reden. Sorry, maar ik had dan de proeven gezien en in sommige gevallen waren ze zelfs nog gematst.
Ik denk dat je moet gaan om te rijden en daar ook plezier in moet hebben en niet teveel letten op andere ruiters maar met jezelf bezig zijn, dan zie je zulke dingen ook niet. En je alleen bezighouden met de leuke mensen. Voor mij werkt dat heel goed, moet zeggen dat ik het op wedstrijd altijd heel gezellig heb.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 08:43

Wordt ook regelmatig met mijn warmbloed (springgefokt) krom aangekeken omdat ik met springzadel rij.
Ja wat moest ik dan? Zonder zadel mag niet :p
Inmiddels wel een dressuurzadel op de kop getikt.
Ik vind het juist leuker als er meer 'koudbloeden' te zien zijn op wedstrijd. Lekker een beetje verdeeld talent. En ik zal eerlijk zeggen dat menig ruiter op een koudbloed vaak zijn paard nog netter voor elkaar rijd dan ik _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 09:20

Mwa met de warmbloeden hier ook genoeg lol met de knol. Dat ligt aan de instelling van de ruiter zelf, niet aan het ras. :) Is goed voor hun zenuwen als ze e.e.a gewend zijn. :D Zelfs de 3.5 jarige die doods en doodsbang hierheen kwam een jaar geleden heeft al het een en ander voor zijn kiezen gekregen. _O-

er zullen altijd mensen zijn die vinden dat je het verkeerd doet, ongeacht wat je onder je kont hebt. Máár er zullen ook altijd wel mensen zijn die het gewoon stoer/goed/leuk vinden. :D

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 09:22

Mijkje schreef:
Ik heb 1 keer mot gehad met een jury die vond dat ik beter een kar achter mijn paard kon hangen in plaats van dressuur te rijden .... Daar was mijn tinker niet geschikt voor. .

Kijk en DAAR gaat het mij om.
Je kunt voorkeuren hebben voor type paard, maar zulke opmerkingen plaatsen( en heb er wel meer voorbij zien komen in dit topic) vind ik echt not done, niet meer van deze tijd. :)
En tuurlijk het blijft een paardenwereld met paardenmensen, die den gunt de ander het licht nog niet eens in de ogen. Met of zonder koudbloed/warmbloed.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 09:31

Ach lieve meid, dat vroegen ze mij met mijn kwpn merrie ook. :) Die zitten er nu eenmaal tussen.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:02

het is maar waar je aandacht naar uit gaat op wedstrijden en in je buitenwereld. Als je antenne erop gericht staat om alleen maar die negatieve vooroordeelopmerkingen te horen dan lijkt alles alleen maar discriminatie en negatief. Maar als je antenne op de positieve reacties staat heb je daar geen last van. Ze zijn er altijd allebei (negatief en positief), dus je kunt kiezen. Als je lekker wedstrijden wilt rijden zou ik me vooral richten op mijn taak daar, het lekker en zo goed mogelijk rijden wat voor ons als combinatie haalbaar is, en niet op de aandachtsvelden daaromheen waar je eigenlijk toch geen invloed op hebt. Je kunt zeuren wat je wil, maar je hebt alleen invloed op je eigen rijden en niet op alle mensen en opmerkingen eromheen. Richt je daar dus ook niet op, want dan maak je jezelf helemaal gek.