Kelly aan de teugel voor de eerste keer!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:06

jiltsjuh schreef:
ik trek er niet aan.
ik maak kneepjes in de teugels, en houd ze stil.

Je zet je handen vast, dat is te zien op de foto's. Zo kun je niet een licht contact hebben en meebewegen met de mond van het paard. Verder zijn er al tips gegeven, laat die voorkant even voor wat het is, ga met licht contact veel overgangen en figuren rijden zodat je pony soepel wordt. Dan komt die nageeflijkheid vanzelf. Maar eerst moet je pony goed actief zijn en aan je been, zoals al vaker gezegd, de nageeflijkheid komt van achteruit.

jiltsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 20:06

xManon_ schreef:
Je hebt blijkbaar geen idee waar je mee bezig bent.
Je denkt dat je het goed doet en dat het ontspannen en aan de teugel is als je paard met z'n kin op z'n borst doet.
Waarschijnlijk door gebrek aan les, kun je niks aan doen, je wist gewoon niet beter.
Nu wel! Het is dus NIET goed om je paard te rijden zoals jij het doet.
Neem les, volg wat tips op van bokkers hier.. ik denk dat je rustig bij de basis moet gaan beginnen.
Houd je teugels gewoon op maat en zorg dat je pony goed aan het been is en goed soepel.
Rij veel overgangen en tempowisselingen met haar. Daar wordt ze goed actief van.
Daarnaast lekker veel voltes rijden en stelling vragen.
Zo gaat je pony z'n spieren goed gebruiken en als je je handen stil houdt, zal ze in principe vanzelf zakken en écht ontspannen gaan lopen!

Let wel op, dit gaat ze nooit doen als het zadel niet goed past of als jij haar in de weg zit aan de voorkant als je zo trekt! Zorg dus eerst dat het zadel goed past, anders kan ze haar rugspieren niet gebruiken.
Succes!

dankjewel . dit ga ik zeker gebruiken!

Sodeletuut

Jellebie

kwpener schreef:
nicky_rilana schreef:
gan ben ik echt scheel hoor maar dit geeft ook een hefboom werking. want de ring zit net onder.
het werkt iet scherper dan een pessoa bit op een de normale ring, en een pessoa op de normalen ring is ook al scherper.

en wat dacht je van onze trensjes daarmee knel je de tong af als je trekt en met een stang komt er meer druk op
ik heb dan liever meer druk op mijn tong dan een afgeknelde tong :D

Bitloos :D

minikatje

ach als dit mijn paard was had ik de teugels vervangen door ijzerdraad. :D

Jellebie

marianbv

Handen net boven de schoft houden.
De teugels iets langer laten.
Veel voorwaarts en veel overgangen maken.
DUs van stap naar draf, draf naar stap halthouden en weer voorwaarts.
Ook in draf bijv rustig draven en weer wat sneller dan weer wat langzamer en weer sneller.
Maak je fjorjdje voorwaarts op je been.
Lukt je dit goed dan komt de nagevelijkheid (aan de teugel dus) vanzelf.
En veel figuren rijden voltes slangevolte gebroken lijntjes en dat soort dingen.
Het paardje is nog jong en moet nog veel leren net als jij.
Laat die voorkant voor wat het is.
De motor zit aan de achterkant en als je die op gang kan brengen dan komt de voorkant vanzelf mee.
Enga aub geen twee uren rijden dat is veel te veel voor je paardje.
Half uurtje tot max een uurtje per keer is meer dan genoeg voor haar.
En rij je bijv 3 kwatier en ze is echt braaf stoppen dan beloon je haar ook daar ook mee en krijgt ze ook zin in het werk

En het allerbelangrijkste probeer iemand te zoeken die jou en je paardje hier bij begleiden kan

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:07

@bijna iedereen: met een vriendelijke toon komen berichten ook beter aan. Benader iemand vriendelijk en het komt binnen. Bij een veroordelende of boze toon sluiten mensen zich af. Dus denk na over wat je wil bereiken.

TS, je pony ziet er niet uit alsof het makkelijk is om hem aan de teugel te rijden. Het kan ook zijn dat als jouw fjord aan de teugel loopt, het neusje nog voor de loodlijn zit.
Waar je mee moet beginnen is het voorwaartse, met een actieve achterhand. Rijd je pony lekker naar voren. Als de achterhand goed actief is, stapt je paard met zijn achterhoeven in of voorbij de afdruk van zijn voorhoeven. Op de foto's kun je zien dat dat nog niet gebeurt. Ga daar dus eerst aan werken. Als de achterhand onder het lichaam geplaatst wordt dan gaat het paard meer bergop lopen en krijg je vanzelf die lijn die je graag wil zien. En dan hoef je ook geen enkele moeite meer te doen om je paardje daar te houden.
De achterhand kun je activeren door bijvoorbeeld tempowisselingen en overgangen te rijden. Maak haar goed aan je been, eis onmiddellijke reactie. Paar pasjes naar voren rijden, weer een paar pasjes terug... blijf niet rondhobbelen maar zet haar goed aan het werk.
Verwacht de eerste keer nog niet teveel, haar spieren zijn het werk nog niet gewend. Het komt wel.

Annika__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:08

jiltsjuh schreef:
beter gaan jullie me vertellen hoe ik het WEL moet doen. ipv me afkraken.

Allereerst zou ik je aanraden om iemand naar het zadel te laten kijken. Voor zover ik op de foto's kan zien, ligt deze zover naar voren dat het niet fijn is voor Kelly.
Dan zou ik je aanraden om les te nemen. Zoals je nu je paard 'aan de teugel' rijdt, is een behoorlijk onvriendelijke manier. Aan de foto's te zien trek je net zo lang aan het bit tot het paard van ellende haar hoofd buigt, om de pijn niet meer te hoeven voelen.
Wat de bedoeling is, is dat Kelly ontspannen gaat lopen, actief loopt, en haar rug ontspant. Om te beginnen zou ik goed gaan oefenen met het aan het been krijgen. Een oefening die ervoor zorgt dat zij goed op jouw been reageert. Probeer haar te rijden, zonder aan het 'aan de teugel rijden' te denken, hou gewoon de teugels op maat, meer niet. Dan ga je veel overgangen maken, je laat haar iets harder en iets zachter draven, en zorgt dat ze precies reageert op jouw benen. Dan kun je haar actief rijden op je been. Zodra je aan het 'aan de teugel rijden' wilt oefenen, is les erg belangrijk. Zoiets kun je niet vanzelf leren, in je eentje. En ik kan het hier ook niet uitleggen, daar heb je echt les voor nodig.
Veel succes met je leuke verzorgfjord! :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:08

Kinke

Re: Kelly aan de teugel voor de eerste keer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:09

ik denk dat het weinig zin heeft om rijtechnische tips te geven, TS zal toch echt les moeten nemen van een goede instructeur :)

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:10

jiltsjuh schreef:
Liesje1611 schreef:
Okee, laat ik even diep adem halen en proberen een post te plaatsen die een iets vriendelijkere ondertoon heeft dan mijn laatste posts.

Ts, zoals je waarschijnlijk al hebt gemerkt is je manier van rijden op dit moment alles behalve paardvriendelijk.
De manier waarop jij je pony 'aan de teugel' laat lopen, kan na een tijdje héél slecht zijn voor zijn/haar rug en benen. Waarschijnlijk (zo ziet het eruit, correct me if I'm wrong!) ga je aan de teugels trekken: links-rechts-links-rechts-links-rechts. Hierdoor gaat het bit heen en weer in de mond van de pony, wat, zoals je (hopelijk!) kan begrijpen, erg pijn doet. Ik raad je aan om op youtube wat filmpjes te bekijken over de inwerking van het bit .
Verder kunnen wij je nu wel gaan vertellen hoe je WEL naar ontspanning en nagevelijkheid (= 'prettiger' woord voor aan de teugel) kunt rijden, maar ik denk dat het héél verstandig is om les te nemen op deze pony. Daar hebben jij en je pony veel meer aan.
Ik hoop echt dat je dat doet, want ik blijf toch bij mn mening:
Als je op deze manier doorgaat met rijden, rij je dit paardje compleet de vernieling in.

ik trek er niet aan.
ik maak kneepjes in de teugels, en houd ze stil.

Als je dát had gedaan, had het er niet zó uitgezien. Heel simpel.
Je zaagt, geen twijfel over mogelijk.

kwpener

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:10

[/quote]

en wat dacht je van onze trensjes daarmee knel je de tong af als je trekt en met een stang komt er meer druk op
ik heb dan liever meer druk op mijn tong dan een afgeknelde tong :D[/quote]

Bitloos :D[/quote]

dat is ook een oplossing ja :+ :D

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:11

Liesje1611 schreef:

Ehm sorry hoor , maar met alleen kneepjes had het er net zo uitgezien . Zolang hij zijn achterhand er niet goed onderzet en zich niet goed ontspant , zal dit het effect zijn . Of ze nou zaagt of kneepjes geeft.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:11

kwpener schreef:
dat is ook een oplossing ja :+ :D

haha het was voor de mijne echt een wondermiddel :=

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:12

Kinke schreef:
ik denk dat het weinig zin heeft om rijtechnische tips te geven, TS zal toch echt les moeten nemen van een goede instructeur :)

welkom bij de club :)
ts heeft idd veel proftijt van goede begeleiding.
maar dan moet ze haar ego wel even opzij zetten :)

maar denk dat het haar wel lukt als ze het inziet.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:12

kwpener schreef:

ik heb dan liever meer druk op mijn tong dan een afgeknelde tong :D[/quote]

Bitloos :D[/quote]

dat is ook een oplossing ja :+ :D[/quote]
ik hou het maar bij mijn bit, maar bij veel mensen zou bitloos wel een goede opsie zijn

minikatje

Re: Kelly aan de teugel voor de eerste keer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:13

uhh, nee.
bitloos is niet voor veel mensen een optie.
die gaan dan net zo rijden als met bit.
en dat gehang op de neus streelt mijn ogen ook niet.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:14

MaritAriel schreef:
Liesje1611 schreef:

Ehm sorry hoor , maar met alleen kneepjes had het er net zo uitgezien . Zolang hij zijn achterhand er niet goed onderzet en zich niet goed ontspant , zal dit het effect zijn . Of ze nou zaagt of kneepjes geeft.

Daar heb je gelijk in, heb me waarschijnlijk niet goed uitgedrukt:
Kneepjes geven kan je ook doen zonder strenge handen die op je bovenbenen liggen.
Dit is wel het geval, dus denk ik niet dat dit kneepjes waren.
Kneepjes is (volgens mij) toch nog echt vriendelijker dan zagen met je handen op je bovenbenen.

Jellebie

nicky_rilana schreef:
ik hou het maar bij mijn bit, maar bij veel mensen zou bitloos wel een goede opsie zijn

zeker weten , en niet niet omdat ze dan harder kunnen trekken , maar neem mijn paard . Die ging altijd volledig tegen het bit in en was niet te houden . Een keer het bit er uit gedaaan ; djeeez een heel ander paard haha :D . En dat zal voor veel paarden anders zijn maar wie weet werkt het voor deze fjord :D

yliljeey

ik rij zelef bitloos. met itloos het je veel beter gevoel over wat je doet aan trekken

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:15

minikatje schreef:
uhh, nee.
bitloos is niet voor veel mensen een optie.
die gaan dan net zo rijden als met bit.
en dat gehang op de neus streelt mijn ogen ook niet.

ehm gehang op de neus ? Ik weet niet hoe jij je paard rijd hoor maar als mijn paard gewoon netjes luisterd naar mijn been voelt zij geen druk op der neus :)

Pfff ik ga weer eens offtopic :+
Laatst bijgewerkt door Jellebie op 27-12-11 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:16

en zelfs kneepjes geven is onzin :)

liverpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:16

Ik vind de meeste opmerkingen die gegeven zijn zeer onvriendelijk!

Gelukkig zijn er wat mensen die tips geven.

Van mij mag er een slotje op.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:17

http://www.bokt.nl/wiki/Aanleuning

Misschien handig om dit ook na te lezen :j . Ts, zoek een goede instructrice en ga daarmee verder, mocht je ondertussen wel gaan rijden, doe dan in ieder geval je beugels een stuk langer.
Verder, zoals al vaker is gezegd, ga héél veel overgangen rijden, 3 passen stap, 3 draf, stukje middendraf, stap, halt houden. Ga zo maar door, dit kun je ook doorvoeren in de figuren.

Vanaf het computerscherm kunnen wij je hier ook niet helpen.