Gra (grijze) Fjorden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Re: Gra (grijze) Fjorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 20:40

Maar dat geld voor isabel kleurige ook vind ik, heb je ook veel verschillende teinten in en vind ik ook alles lang niet even mooi ;)

Kan me heeeeel goed voorstellen dat de verleiding erg groot is hoor, fjord-nina en dat mag ook heus wel, in mijn ogen hoef je je nooit te schamen voor een voorkeur voor een bepaalde kleur. Zolang je de rest ook niet vergeet, wat bij jou duidelijk goed zit!

Want, laten we wel wezen, een paard met een bijzondere kleur krijgt, hoe dan ook, toch meer kansen in het leven, wordt makkelijker verkocht enzo en komt sneller bij een 'echte' liefhebber.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:08

Fjorden met net iets extra's komen inderdaad vaker terecht bij iemand die al in het wereldje zit en dus vaak een liefhebber.

Heb me op fjordenwereld echt zitten afvragen of wij zoveel mazzel hebben gehad met onze grijze.

Kleur, maat, met 5 jaar jong maar niet te en zonder exceem. Schijnt dat je dat maar moeilijk vindt. Heb haar toch een paar maanden gevolgd voordat wij ineens onverwachts koopplannen kregen. Voor wat ik zo zag heeft ze een maand of 4 te koop gestaan. Dat is toch knap lang. Misschien had dat te maken met het feit dat ze drachtig was. Dat was voor ons geen bezwaar, sterker nog in augustus waren we er helemaal happy mee. Was toch maar mooi een veulenkampioen wat er uit is komen rollen :D .

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:31

Zhellie had natuurlijk wel een beetje een reputatie.. Die is niet voor iedereen..

Grijze fjorden leveren vaak wel iets meer op..

Het is ook dat als je de kleur wilt behouden je soms wat consessies moet doen.. Er zijn niet heel veel grijzen en dat maakt het wel weer aantrekkelijker om met grijs te gaan fokken.. Misschien gaan er een paar generaties overheen eer je bent waar je wilt qua fokdoel, maar dan krijg je vanzelf betere, waarschijnlijk ook grotere, gra fjorden..
Rome is ook niet in 1 dag gebouwd..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:36

Nu ben ik wel benieuwd Esther naar Zhellies reputatie, ik heb er in ieder geval niet echt noemenswaardige problemen mee. Ze is wat heet en drammerig, maar zeker dat laatste is een kwestie van opvoeden. Nouja, je hebt het zelf gezien ;)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:33

Dat is natuurlijk zeker zo Jeskim :j Maar wie "krijgt" dan de paarden die dus met concessies gefokt zijn? Even een botte vraag hoor, want ik weet dat jij verder kijkt en denkt als dat, maar je "zit" natuurlijk wel met die paar generaties ertussen. Die moeten ook ergens heen en geschikt zijn voor een doelgroep en niet dingen mankeren waardoor ze eerder blessures zouden krijgen of een karakter hebben waardoor ze maar voor een kleine groep geschikt zijn. Om maar even wat te noemen hoor. ;)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:12

Even een andere vraag wat wel "gra" gerelateerd is. Stel je hebt een nakomeling van briggen die zelf isabel is, is het gra gen dan wel nog aanwezig? en stel hij dekt per ongeluk een witte welsh merrie kan daar dan een gra veulen uitkomen compleet met aalstreep? Ik vermoed dat dat mij een aantal jaar geleden is gebeurt, maar ben daar niet zeker van. Merrie was officieel drachtig van zweetvos ijslander. maar kwam een heel vreemd kleurig veulen uit. Wie weet het antwoord!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:16

"Gra" = eigenlijk de afwezigheid van de Agouti gen. De Agouti gen maakt van een zwart paard een bruine.
"normale" Fjorden zijn dus eigenlijk bruin. Bij een Gra is die Agouti gen niet aanwezig en zijn ze dus zwart.
Als 1 ouder Gra is, betekend dat dat het veulen niet meer als 1 Agouti gen kan hebben, immers, van de Gra ouder kan hij er geen krijgen, want die had er geen.
Dat wil dus zeggen dat ELKE Fjord met 1 Gra ouder heterozygoot is voro Agouti.
Als je zo'n Fjord kruist met een paard die geen Agouti heeft, dan heb je 50% kans dat het veulen dat wel krijgt, en 50% kans van niet. Dus, in antwoord, ja, dat is mogelijk.
(Als die witte welsh dus ook niet homozygoot was voor Agouti)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:29

Daar was ik al een beetje bang voor. Ik zal eens kijken of ik foto's van het betreffende veulen kan inscannen. Andere vraag hoe groot is de kans dat een zweetvos ijslander, een veulen verwekt MET aalstreep. Hij had er zelf geen en komt ook niet in de familie voor. Veulen is later trouwens koffie bruin vos geworden.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:35

Veulens hebben vaak een aalstreep, in alle kleuren. Een aalstreep op zichtzelf is heel normaal,. ook in alle kleuren en heeft niet gelijk te betekenen dat het paard een wildkleur heeft, daar zijn meer dan alleen de aalstreep als kenmerken nodig (zolas, vooral, de lichtere kleur).

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:47

Jeddah bedankt voor de snelle reacties! ik zal kijken of ik morgen een paar foto"s kan inscannen. Ik heb namelijk altijd al getwijfeld maar wilde er geen duur dna test tegen aangooien, omdat het opzich niet veel uitmaakte voor mij, of de toekomstige eigenaar (het ging vooral om karakter van moeder.) Maar het is wel iets wat ik me nog steeds afvraag. Ze is na haar dekking met de ijslander in een wei gegaan met wat ik dacht 2 ruinen maar de fjord was/is een klophengst, zoon van briggen en een "mislukte" gra fjord. Fokster wist zeker dat ie gra zou woren en heeft hem de naam nojgra gegeven. Erg komisch voor een isabel.

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:55

chocobroodje schreef:
Jeddah bedankt voor de snelle reacties! ik zal kijken of ik morgen een paar foto"s kan inscannen. Ik heb namelijk altijd al getwijfeld maar wilde er geen duur dna test tegen aangooien, omdat het opzich niet veel uitmaakte voor mij, of de toekomstige eigenaar (het ging vooral om karakter van moeder.) Maar het is wel iets wat ik me nog steeds afvraag. Ze is na haar dekking met de ijslander in een wei gegaan met wat ik dacht 2 ruinen maar de fjord was/is een klophengst, zoon van briggen en een "mislukte" gra fjord. Fokster wist zeker dat ie gra zou woren en heeft hem de naam nojgra gegeven. Erg komisch voor een isabel.

Was er wel een poging gedaan om die Nojgra te castreren?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:14

Ja vriendin van mij heeft hem rechtstreeks van de fokster en die zei dat ie gecastreerd was. Maar die vertelde ook dat ie als veulen door haar woonkamer liep enzo? Op het moment dat vriendin1 naar hem ging kijken bij fokker had ze haar heup gebroken na val van paard. Wij weten nu welke dat was! Inmiddels is ie verkocht aan een andere vriendin. Hij is in de wei echt super braaf kunt erop springen staan en van alles, maar onder het zadel is en blijft ie een heel moeilijk. Vooral met andere vreemde paarden, gaat ie zich echt als hengst gedragen! Enorm breed lopen en snuiven en de stoere jongen uithangen. Ik ken hem sinds ie van de fokster weg is en rijd hem nu 10 jaar later nog steeds :) Ik ken hem vrij goed en hij kan best veel maar wil zo vreselijk weinig en als ie boos is kan ie echt gevaarlijk worden omdat ie niet meer kijkt waar die gaat en dan kun je hem uit een hekwerk gaan plukken.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:24

Dat is echt het sneue van klophengsten die kunnen echt last hebben van hun hormonen die dan niet 'normaal' zijn.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:36

Nee dat merk je idd duidelijk aan hem ik denk eerlijk gezegd dat de meeste hem hadden laten afmaken, maar hij is nu een stuk rustiger dan vroeger. Vriendin1 heeft met hem dressuurles gehad van zeer goede instructeur, heeft 4 lessen geduurd voordat ie normaal dravend door de bak ging! Had die man ook nog niet meegemaakt maar uiteindelijk mee gestopt omdat die man erg ziek werd. Vriendin2 heeft ook van alles geprobeerd maar alleen met hem gaan rijden doen we niet meer. Nu heeft ze mijn "oude" pony ook gekocht paar jaar geleden, ze heeft nu iemand die er redelijk mee kan rijden en hun rijden regelmatig samen en dan gaat het vrij goed maar tis wel echt een ettertje af en toe foto's staan in mijn profiel btw

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 21:33

Jeddah schreef:
Dat is natuurlijk zeker zo Jeskim :j Maar wie "krijgt" dan de paarden die dus met concessies gefokt zijn? Even een botte vraag hoor, want ik weet dat jij verder kijkt en denkt als dat, maar je "zit" natuurlijk wel met die paar generaties ertussen. Die moeten ook ergens heen en geschikt zijn voor een doelgroep en niet dingen mankeren waardoor ze eerder blessures zouden krijgen of een karakter hebben waardoor ze maar voor een kleine groep geschikt zijn. Om maar even wat te noemen hoor. ;)

Die tussengeneraties moet je natuurlijk zelf houden om mee door te fokken, te verbeteren!! Anders heeft die aanpak niet zoveel zin natuurlijk.. Mocht er nu een keer een hengst tussen zitten dan vindt die ook wel een plekje, zijn nog steeds leuke paarden natuurlijk die recreatief prima gebruikt kunnen worden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 21:38

Leuk dat er hier ook meer verhalen komen over het fokken en over het karakter, wat mij betreft is alle info en of verhalen welkom, het is leuk en interessant.

Nu lees ik hier dat Briggen een isabel kleurig fjord is??? ik dacht dat hij een gra was?

Ik kom Briggen steeds tegen, hij is dus een beroemde hengst.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:14

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 11:50

chocobroodje schreef:
foto's staan in mijn profiel btw

Heb even in je profiel gekeken maar ik vind maar 1 fotootje waar de naam Nojgra bij staat, een hoofdfoto van achteren genomen. Verder kom ik de namen Wiebe en Nana tegen. Wie zijn dat dan?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 14:38

Bedankt, gek ik had altijd gedacht dat Briggen een echte gra kleurige hengst was.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 16:09

Ragdollcat schreef:
Bedankt, gek ik had altijd gedacht dat Briggen een echte gra kleurige hengst was.

Issie ook. In Noorwegen spreken ze over grablakke, in Nl wil dat wel eens omgezet worden naar gra-isabel.

__rosalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:53

Vjestagirl schreef:

daar is mijn gra fjordje ook gefokt! hij is ook van briggen x urla.
foto's in mijn profiel ;)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:07

Anita45 schreef:
chocobroodje schreef:

Heb even in je profiel gekeken maar ik vind maar 1 fotootje waar de naam Nojgra bij staat, een hoofdfoto van achteren genomen. Verder kom ik de namen Wiebe en Nana tegen. Wie zijn dat dan?

Nana en nojgra is hetzelfde paard wiebe is zijn partner in crime hahaha

ouzzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:09

Anita45 schreef:
chocobroodje schreef:

Ha Anita we zijn er net achter dat dit de Wiebe (Ninke/zidar) is die wij miste. Haha

ouzzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:12

Sorry Anita, Wij zijn Zarah op FW, ( Emmy).

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:05

ouzzie schreef:
Sorry Anita, Wij zijn Zarah op FW, ( Emmy).

Haha, ik ben er inmiddels achter hoor. We zien elkaar zaterdag. Ik heb er zin in.