Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Na het les heb ik even oorlog verklaard aan die dikke wintervacht, voorlopig wint de vacht nog, ik kan echt blijven poetsen, er blijft maar haar afkomen, wat ik stiekem niet heel erg vind, extra excuus voor veel tijd met de paardjes

Gelukkig is mijn lesgeefster 'toevallig' ook smid en had ze morgen nog een gaatje in haar agenda om de paardjes uit de nood te helpen

Lange rechte stukken galop gingen vanzelf, heerlijk, lekker door de weides op buitenrit, wat mis ik dat op dagen als vandaag, maar goed... Al ging dat wel echt beter en beter, van de zomer (of al sneller
) hoop ik lekker te lessen & dan komen we er samen wel, wij hebben dressuurmatig ook geen hele hoge doelen ofzo, vooral werken aan een goede basis & inderdaad balans en kracht, verder is ons doel vooral plezier maken & lekker veel gaan wandelen

): ik ‘hoor een aantal van jullie ‘zeggen’ dat het mss meer ligt aan de ruiterkwaliteiten, dat de galop niet lekker gaat. Maar je moet wel bedenken dat ook Ankie een paard niet lekker kan uitzitten als hij eerst heel hard gaat rennen (vaak kop omhoog, dus rug lekker strak: stuiteren gegarandeerd) en dan in galop valt en steil door de bochten gaat. Dat zit niemand lekker uit. Dus niet te streng voor jezelf. Er zijn allemaal leuke oefeningen die de galop (en daarmee ook de zit van de ruiter) verbeteren. Behalve de halt/achteruit en dan wegdraven, kun je ook een hindernis gebruiken (als hij van springen houdt, tenminste. Of wel nog tr rijden valt met een hindernis in de bak. Mijn ouwe fjordenruin Leo vond springen zó leuk, dat hij vanuit elke hoek als een idioot naar de hindernis schoot om eroverheen te mogen. Niet heel praktisch om de galop te oefenen
. En mijn fjordenmerrie vindt springen echt stom. Daar heb ik echt een flink zware balk moeten neerleggen om haar zover te krijgen om haar benen op te tillen, anders ging ze er gewoon dwars doorheen. Eigenwijs een fjordentrekje?
).
. Maar ja, kan nou eenmaal niet alles hebben.
simoneeee schreef:Bedankt voor je uitleg Fabster! Dit zijn zeker dingen die we mee kunnen nemen en sommige daarvan oefenen we ook al. Het gekke is dus dat ze vanuit stap en zonder ruiter zelfs vanuit halt wel kan aanspringen! Ook merk ik gewoon dat ik, nu we meer galopperen, aan mezelf kan werken en ik voelde dus dat ik heel erg kneep en aanspande zodra we gingen galopperen. Ik kan er nu al een stuk losser opzitten en daarom weet ik dat er ook een stuk bij mij ligt.
). Dus we hebben nog iets te oefenen. Gisteren toevallig onze eerste ‘galopsprong’ gehad. Het was nogal nat en hij wilde niet door een plas draven, dus daar sprong hij steeds overheen
. Klinkt een beetje suf, maar dit toeval helpt ons allebei om wat meer vertrouwen te krijgen. Het is nogal een heethoofd (en ik ben dus evht meer een fjordentype), dat ik t zelf af en toe ook niet echt leuk vind. Maar het komt vanzelf goed. Veel oefenen.
En lichtrijden biedt inderdaad ook verlichting als ik lang heb doorgezeten
!