Ik probeer je advies te geven, over dat mensen je heel wat serieuzer nemen, als je niet meteen op je achterste benen gaat staan
Meer niet!Ik mep mijn paarden ook niet, dan heb je me verkeerd begrepen.
Ik rijd met boomloos of zonder zadel, en het liefst met halster(rijden alleen buiten).
Met m'n shetlanders wandel ik al van jongs af aan buiten en doe verder alleen grondwerk.
Een van hun staat sinds kort voor de sulky, met halster!
Ik kan een zweep voor, achter, naast, onder, boven, bij hun hoofd en tegen hun aan zwaaien, en ze geven geen ENKELE kick.
Ze hadden er zelfs geen enkele respect voor, waardoor de drijvende hulp bij het longeren wat moeilijk werd.
Dit is me uiteindelijk wel gelukt, door consuquent te blijven!
Alleen als mijn paard een trap richting mij geeft, of niet luisterd naar iets wat ze maar al te goed weten.
Dan krijgen ze wel een tik ja.
Hoe denk je dat ze dat in de kudde doen?
Dat ze nooit een mep van de alva merrie krijgen als ze iets doen wat niet mag?
Hoe denk je anders dat die kudde bij elkaar gehouden wordt?
Als mijn paarden een tik krijgen, dan gaan ze vaak meteen staan smakken, en zoeken ze weer contact.
Dan worden ze ook beloont met een kriebel, en kriebelen ze mij ook terug.
Dit is ALLEMAAL PUUR NATUURLIJK GEDRAG!!!
Vaak als ze wat doen, als ze maar al te goed weten dat iets niet mag.
Gaan ze uit zich zelf al staan smakken.
Ze zijn echt niet dom hoor!!
Maar het belangrijkste is wel, kijk eerst naar jezelf, en dan naar je paard!

ik heb wat jij hebt gezegd Bella, hem 'opgejaad' en mee gespeeld. hij lette steeds beter op en liep me keurig achterna.
maar dacht met 'mep' onee he
ik rijd zelf ook veel met zadel. Nu vooral nu Fleur drachtig is.. daardoor is ze ook heel wat sjaggerijniger. Soms rijd ik met Fleur met halster maar die reageerd niet op hulpen die ik dan geeft. ze is heel 'sterk' heeft 3 jaar gewoon in een weitje gestaan met wat schapen