Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bienotje

Berichten: 10897
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:51

@Vjuli, volgens mij is het merendeel het met je eens dat naar de combinatie gekeken moet worden (heb ik hierboven nameloijk ook al eens geprobeerd te omschrijven). Maar in het geval van een paardenverhuur zal er toch echt een soort van voorwaarde gesteld mogen worden lijkt me. Dat is beter dan alle ruiters maar laten komen en dan halverwege alsnog diegene teleurstellen omdat je denkt dat het toch geen goede combinatie is (of er niets meer van durven te zeggen bv).

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:00

Denk dat dit per Fjord verschilt, en het rijden van de ruiter ook meespeelt.
Maar een smallere Fjord met minder bespiering zou ik het minder prettig idee vinden, terwijl ene wat bredere Fjord met voldoende sterke buik en rugspieren wel gemakkelijk 90kg kan dragen.
En een korte rug is weer sterker als een lange rug... Conditie is ook nog een extra meespelende factor.
Vind 90kg voor een gemiddelde Fjord niet per definitie te zwaar.

Vind het wel een goed idee van zo'n manege/verhuurder dat hij eisen stelt aan het gewicht, want als je naar rijervaring vraagt geeft dat neit altijd een duidelijk beeld. Dat hebben we met ponykampen wel geleerd. Kids die een klein jaartje reden reden soms beter dan kids die al 4 jaar op de rug van een paard rondhobbelen Bloos en zo neem je deze dieren wel in bescherming.

rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:51

Mijn fjord is redelijk rijtipisch gebouwd en ik rijd er met mij 78 gewoon op hoor. Niks aan het handje. Als ik zwaarder zou worden, tot vb 85 kilo, zou ik er ook op blijven rijden.
Waarom? omdat ze een hele sterke pony is die als ik aankom niet ineens 10 kilo meer op haar rug heeft omdat ik haar dagelijks rijd.
Verder zou ik iemand van 100 kilo wel even op mijn fjord willen zetten om een rondje te stappen of iets dergelijks.
Maar geen lange ritten, nee dat niet

Vjuli
Berichten: 124
Geregistreerd: 01-07-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:56

Hmm heel frustrerend, ik had net een heel stuk getypt, wil ik het verzenden is het ineens allemaal weg Boos!

Toch wil ik graag nog even kort reageren. Ik denk ook niet dat je makkelijk 1 maximaal gewicht kan gebruiken. Bij fjorden wordt vaak gedacht dat ze allemaal hetzelfde zijn, terwijl dat niet zo is. Bij (ohjee Haha! ) "gewone" pony's en paarden wordt immers ook per paard gekeken wat deze kan hebben.

Ik denk dat bij het bedrijf van de TS dan ook goed gekeken moet worden naar wat welke pony aankan. Ergens las ik dat de pony's áls ze al moeten lopen maximaal 2 tot 2,5 uur lopen. De meeste fjorden kunnen dit makkelijk met wat meer gewicht op hun rug. Mocht je toch een soort maximum willen, dan zou ik in de folder/aan de telefoon zeggen dat fjorden kleine sterke paardjes zijn, maar dat er wel een max zit aan hun draagvermogen. Als alternatief kun je de (te) zware mensen bijvoorbeeld een aangespannen rit aanbieden. (Scheelt ook weer in de pony's die lopen!)

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 21:19

nou ik heb dit topic even doorgelezen,en ik vind ook dat het per fjord verschilt hoeveel hij/zij kan hebben.
ik heb mijn oog laten vallen op een stevige fjord en ik ben zelf 85 kg,maar ik rij al wel 13 jaar dus ik denk dat ik zo'n dier niet echt in de weg zit,iig ben ik geen beginner.
het is niet het plan om heel intensief bezig te gaan zijn,gewoon lekker naar buiten en afwisselen met lessen,en af en toe een wedstrijdje.
wat denken jullie,zou ik te dik zijn voor een fjord?

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 22:18

Snoevie jij bent zeker NIET te dik hoor! Jullie moesten eens weten wat ik weeg en ik rij ook met een fjordje die dat gerust aan kan.

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 09:17

ik heb idd foto's van jullie gezien Sjintoo,en dat is zeker een prima combinatie.
nu weet ik zeker dat ik een fjordje wil kopen Lachen

Jessica1984

Berichten: 415
Geregistreerd: 13-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 17:09

Sjintoo schreef:
Snoevie jij bent zeker NIET te dik hoor!

Ben ik het mee eens!

miloetje

Berichten: 2238
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Provincie Groningen

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 22:36

over een opmerking wou ik even wat zeggen. Er stond ongeveer: mensen gaan steeds moeilijker dan over het gewicht.. en daarmee ben ik eens.
Ik bedoel er staat hier dat een shet max 40 kilo kan dragen. Kinderen in nederland worden steeds zwaarder( volgens berichten dan). Mijn neefje van 9 weegt ook al 40 kilo. Dus dan zouden de shetten alleen maar voor kinderen zijn die echt licht zijn? vroeger crosten er mensen van 70 kilo op shetjes rond, niet goed maar e shetjes gingen er niet dood aan..(gelukkig niet)) ik rijd ook buiten met shet van 1.05 en met mijn 50 kilo gram oei nou ben ik veeeel te zwaar.. overigens ben ik niet dik met mijn amper maatje 34

maar ontopic: hangt af van conditie, bouw en stokmaat van fjord. en natuurlijk wat je wil doen. als je graag ook eem b parcoursje wil springen of klein wedstrijdje en je wil met 100 kilo op een fjord die rytipsch is gebouwdvan 1.42 vind ik het veel. maar een goede conditie fjord van 1.45 die wat steviger is moet op buitenritten wel iemand van 100 kilo kunnen houden( ze wegen minstens 500 kilo) en zwaarder dus een vijfde van gewicht..

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:57

miloetje ik ga volledig met u mee!
Alles hangt gewoon af van de situatie: hoe rijdt de persoon en wat is de fjord gewoon!

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 08:45

absoluut.elke fjord en elke ruiter is anders,maarja dat geldt natuurlijk niet alleen voor fjorden(al vind ik die wel het leukste van allemaal Tong uitsteken )

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:40

Voila sie Snoevie, met u valt tenminste te praten Knipoog

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 18:44

merci ;P
maarja zo is het wel.je kan niemand over 1 kam scheren

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 21:12

Nee da's waar!

brenda21
Berichten: 452
Geregistreerd: 10-03-05

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:15

Ik weeg zelf 65 kilo, en merk goed aan mijn fjord als er iemand op zit die zwaarder is. Hij is dan sneller moe, en struikelt veel. Ik vindt 75 a 80 kilo toch wel het maximum voor mijn fjord. Ik zou het ook niet eerlijk tegenover hem vinden als ik er vaak iemand op laat rijden die veel zwaarder is dan mij, dat is hij gewoon niet gewend. Knipoog

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 17:13

oke het is natuurlijk ook wat een fjord gewend is.
als hij altijd iemand van 50 kg draagt en daarna iemand van 90 kg,dan is dat een behoorlijk verschil.
wil denk ik niet direct zeggen dat ze het niet aankunnen,maar het is logisch dat ze moeten wennen

douschka

Berichten: 158
Geregistreerd: 30-12-05
Woonplaats: Noord-brabant

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 21:12

Hoe wil je het controlen? Iedereen op een weegschaal zetten?
Ik denk dat veel mensen onderschatten over gewichten
Er lopen veel meer mensen rond die 80 kg of meer wegen dan je denkt Knipoog

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 21:53

ik heb trouwens een gesprek met de eigenares van een pennsionstal hier gehad,en zelfs die vond dat ik makkelijk op een fjord kan rijden............en zij heeft met haar man al jaren ervaring met de stal die ze runnen,dus ik denk dat zij het wel weten........

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 11:02

Ik weet niet of het al was gemeld, maar er staat hier een heel stuk over in de laatste Hoefslag. Daar staat in dat een Fjord max. 94 kilo kan dragen. Wat veel mensen denk ik niet weten, is dat een Arabier maar 63 kilo en een IJslander maar 70 kilo kan dragen, maar dat is een heel andere discussie...

Joltsje

Berichten: 9058
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 11:04

en een KWPN'er maar 74 kg... (ben 1 kg te zwaar.. maar jah ben ook 1.80 m) beetje apart

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 12:09

waar ik benieuwd naar ben is waar ze die getallen vandaan hebben. hebben ze daar onderzoek naar gedaan? hoe is dat onderzoek gedaan?

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 12:42

sommigen doen alsof paarden van suiker zijn zeg..........

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 12:59

Snoevie schreef:
sommigen doen alsof paarden van suiker zijn zeg..........


Onzin, dit is wetenschappelijk onderzocht. Een paardenruggetje is blijkbaar niet gebouwd om dergelijke grote gewichten te houden en ik ben blij dat ze eindelijk tot dit inzicht zijn gekomen Ja.

Poenarie

Berichten: 4974
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: Noord Holland

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 13:03

Ik stap soms ook weleens samen met mijn vriendin op Aar.
Ik weeg 60 en zij weegt 55, maar dan gaan we niet moeilijke oefeningen doen.
Lekker stappen en laatst voor het eerst een galopje gedaan- het kan makkelijk, anders had hij het niet gedaan, want zo is hij.

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 13:36

Mijn vader is laatst ook op Amo gestapt, dat past nog prima.
Mijn vader is lang (1.92) en weegt rond de 100 kilo. Amo is kruising fjord, iets groter dan de meeste fjorden maar wel een stuk smaller. Ging prima hoor, Amo vond het alleen maar leuk. Nu is dat wel wat anders, omdat mijn vader niet galopeert oid. (hij vind stappen al wiebelig genoeg), maar wil alleen maar aangeven dat ze echt wel wat kunnen hebben.