Kelly aan de teugel voor de eerste keer!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:59

saswes schreef:
barbara28 schreef:
jeetje ik vind sommige wel heel sarcastisch en banketstaaf met hun opmerkingen. Kom op, deze meid is 15. Als ik heel eerlijk ben, toen ik 15 was, was "aan de teugel" ook het ultieme, dan kon je rijden (dacht je toen). Inmiddels weet ik uiteraard ook wel beter...

Als tip kan ik je alleen maar heel afgezaagd meegeven, neem lekker les met je beestje. Dat is toch makkelijker dan om achter een schermpje te zeggen wat je moet doen. In de tussentijd zou ik me lekker niet met de voorkant bezig houden. Ga lekker werken aan het aan aan het been krijgen van je paardje, zorg dat ze daar vlug op wordt en stop lekker met een half uurtje/drie kwartier. Ik vind 2 uur wel wat lang...

Nou kijk, dit is nou een normale reactie, hier kan TS iets mee, dit is OPBOUWENDE kritiek. Vergeet niet dat de TS nog heel erg jong is en nog veel moet leren. Hoe reed je zelf toen je 15 was? En vooral wat zie je om je heen? Misschien worden fjorden idd niet met een bek van beton geboren, maar ruiters worden ook niet allemaal als Anky's geboren. Allemaal niet eigenlijk. En uiteindelijk worden we het ook allemaal niet.

ik reed zo toen ik 12 was . Toen ik 15 was had ik allang door dat ik mijn paard kapot reed!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:00

capopjekop schreef:
nicky_rilana schreef:
maar er hangt een ketting aan en dat zorgt voor een kleine hefboom werking

Hij zit aan de bril, dan heb je geen hefboomwerking lijkt me.

door dat er boven nog een klein stuk je boven de trens zit, en het bit ring ok iets onder de trens heb je een kleine hefboom werking

Silenna

Okee, laat ik even diep adem halen en proberen een post te plaatsen die een iets vriendelijkere ondertoon heeft dan mijn laatste posts.

Ts, zoals je waarschijnlijk al hebt gemerkt is je manier van rijden op dit moment alles behalve paardvriendelijk.
De manier waarop jij je pony 'aan de teugel' laat lopen, kan na een tijdje héél slecht zijn voor zijn/haar rug en benen. Waarschijnlijk (zo ziet het eruit, correct me if I'm wrong!) ga je aan de teugels trekken: links-rechts-links-rechts-links-rechts. Hierdoor gaat het bit heen en weer in de mond van de pony, wat, zoals je (hopelijk!) kan begrijpen, erg pijn doet. Ik raad je aan om op youtube wat filmpjes te bekijken over de inwerking van het bit .
Verder kunnen wij je nu wel gaan vertellen hoe je WEL naar ontspanning en nagevelijkheid (= 'prettiger' woord voor aan de teugel) kunt rijden, maar ik denk dat het héél verstandig is om les te nemen op deze pony. Daar hebben jij en je pony veel meer aan.
Ik hoop echt dat je dat doet, want ik blijf toch bij mn mening:
Als je op deze manier doorgaat met rijden, rij je dit paardje compleet de vernieling in.

kwpener

nicky_rilana schreef:
maar er hangt een ketting aan en dat zorgt voor een kleine hefboom werking

deze ketting zorgt er alleen voor dat het bit stil blijft liggen.
als je je teugel op het onderste gat gaat doen dan krijg je pas een hefboomwerking MAAR ze heeft
hem op het bovenste gaat

jiltsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 20:00

saswes schreef:
barbara28 schreef:
jeetje ik vind sommige wel heel sarcastisch en banketstaaf met hun opmerkingen. Kom op, deze meid is 15. Als ik heel eerlijk ben, toen ik 15 was, was "aan de teugel" ook het ultieme, dan kon je rijden (dacht je toen). Inmiddels weet ik uiteraard ook wel beter...

Als tip kan ik je alleen maar heel afgezaagd meegeven, neem lekker les met je beestje. Dat is toch makkelijker dan om achter een schermpje te zeggen wat je moet doen. In de tussentijd zou ik me lekker niet met de voorkant bezig houden. Ga lekker werken aan het aan aan het been krijgen van je paardje, zorg dat ze daar vlug op wordt en stop lekker met een half uurtje/drie kwartier. Ik vind 2 uur wel wat lang...

Nou kijk, dit is nou een normale reactie, hier kan TS iets mee, dit is OPBOUWENDE kritiek. Vergeet niet dat de TS nog heel erg jong is en nog veel moet leren. Hoe reed je zelf toen je 15 was? En vooral wat zie je om je heen? Misschien worden fjorden idd niet met een bek van beton geboren, maar ruiters worden ook niet allemaal als Anky's geboren. Allemaal niet eigenlijk. En uiteindelijk worden we het ook allemaal niet.

klopt, hier heb ik ook echt wat aan!

yliljeey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:01

Oh ik wist niet dat fjorden monden van beton hadden als ze geboren worden.
Of is het gewoon standaard dat je een fjord net zo lang in de bek moet trekken tot zijn kop naar beneden gaat.
Als je op mijn FJORD zou zitten zou ik je hoogst persoonlijk ala minuut van die knol aftrekken.

Weet je wat eigenlijk nog erger is...dat is dat TS altijd de verkeerde instructeurs heeft gehad en nu dus zo denkt dat he zo moet. Dat is pas erg!!
Nu maar hopen dat TS nog iets opsteekt van al jullie afblafferij en op zoek gaat naar een goede instructeur.[/quote]

nu kraak je mijn instructrices af!
terwijl je ze niet eens kent,.
wie zegt dat ik zo reed als ik ook in de les deed?
deze fjord komt er wel.
en ik ook wel.
beter gaan jullie me vertellen hoe ik het WEL moet doen. ipv me afkraken.[/quote]
ik denk dat iedereen gewoon probeert te zeggen dat je hier mee moet stoppen. ne als je tenminste iets van paarden weet dan voel je dat hij niet ontspannen loppt en dit is gewoon keizielig

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:02

Citaat:
deze fjord komt er wel.
en ik ook wel.
beter gaan jullie me vertellen hoe ik het WEL moet doen. ipv me afkraken.

Wacht even.
Je gaat me niet vertellen dat je les hebt?

jiltsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 20:02

Liesje1611 schreef:
Okee, laat ik even diep adem halen en proberen een post te plaatsen die een iets vriendelijkere ondertoon heeft dan mijn laatste posts.

Ts, zoals je waarschijnlijk al hebt gemerkt is je manier van rijden op dit moment alles behalve paardvriendelijk.
De manier waarop jij je pony 'aan de teugel' laat lopen, kan na een tijdje héél slecht zijn voor zijn/haar rug en benen. Waarschijnlijk (zo ziet het eruit, correct me if I'm wrong!) ga je aan de teugels trekken: links-rechts-links-rechts-links-rechts. Hierdoor gaat het bit heen en weer in de mond van de pony, wat, zoals je (hopelijk!) kan begrijpen, erg pijn doet. Ik raad je aan om op youtube wat filmpjes te bekijken over de inwerking van het bit .
Verder kunnen wij je nu wel gaan vertellen hoe je WEL naar ontspanning en nagevelijkheid (= 'prettiger' woord voor aan de teugel) kunt rijden, maar ik denk dat het héél verstandig is om les te nemen op deze pony. Daar hebben jij en je pony veel meer aan.
Als je op deze manier doorgaat met rijden, rij je dit paardje compleet de vernieling in.

ik trek er niet aan.
ik maak kneepjes in de teugels, en houd ze stil.

xManon_

Je hebt blijkbaar geen idee waar je mee bezig bent.
Je denkt dat je het goed doet en dat het ontspannen en aan de teugel is als je paard met z'n kin op z'n borst doet.
Waarschijnlijk door gebrek aan les, kun je niks aan doen, je wist gewoon niet beter.
Nu wel! Het is dus NIET goed om je paard te rijden zoals jij het doet.
Neem les, volg wat tips op van bokkers hier.. ik denk dat je rustig bij de basis moet gaan beginnen.
Houd je teugels gewoon op maat en zorg dat je pony goed aan het been is en goed soepel.
Rij veel overgangen en tempowisselingen met haar. Daar wordt ze goed actief van.
Daarnaast lekker veel voltes rijden en stelling vragen.
Zo gaat je pony z'n spieren goed gebruiken en als je je handen stil houdt, zal ze in principe vanzelf zakken en écht ontspannen gaan lopen!

Let wel op, dit gaat ze nooit doen als het zadel niet goed past of als jij haar in de weg zit aan de voorkant als je zo trekt! Zorg dus eerst dat het zadel goed past, anders kan ze haar rugspieren niet gebruiken.
Succes!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

gan ben ik echt scheel hoor maar dit geeft ook een hefboom werking. want de ring zit net onder.
het werkt iet scherper dan een pessoa bit op een de normale ring, en een pessoa op de normalen ring is ook al scherper.

Kinke

TS, wat wel gaaf zou zijn...als je een keer een les van bokker Mindfields zou kunnen krijgen. Weet niet of ze in jouw regio komt hoor maar denk dat er je dan heel veel uitgelegd gaat worden over hoe wel en hoe niet te rijden.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:03

jiltsjuh schreef:
Liesje1611 schreef:

ik trek er niet aan.

Zagen dus

minikatje

minikatje schreef:
lieve ts, aan de teugel betekent niet dat jij goed kan rijden :)

deze fjord is jong en niet echt in training.
wat jij nu aan het doen bent is niet goed voor haar en voor jou.
zij leert er niets van en jij bent alleen maar bezig met in de krul trekken.
daar draait het hele paardrijden niet om.

- leg het zadel goed
- overleg of je een ander bit mag.
- ga eens rechtop zitten
- doe je beugels langer
- laat je teugels langer
- neem les!

2 uur wroeten in een paardenmond is niets waar je trots op moet zijn.
dat is eigenlijk dierenmishandeling.
het is namelijk hetzelfde als jouw gymleraar jouw 50 rondjes laat rennen met je handen vastgebonden op je rug.

http://artikelen.foobie.nl/dieren/ontsp ... ardrijden/
[RT-P] Hoe laat je je paard over de rug en ontspannen rijden

dit is niet om jouw af te branden, maar om je in te laten zien dat dit niet de manier is waarop je een paard moet rijden.

tip: klik ook de links aan.
staat nog meer info.

Inca

Wendy_Komen schreef:
Ik heb 1 tip, stap er de komende tijd enkel op als je een GOEDE lesgever naast je hebt staan.

Ik ben het met je eens maar het is wel een hele lastige om een goede instructeur te vinden. Wan hoe ga je het kaf van het koren scheiden als je nog niet weet wat je niet weet? Hoe weet je dan waar je nieuwe instructeur aan dient te voldoen om dressuurmatig een leuk rondje te kunnen gaan rijden met lijfsbehoud van je paard?

Jellebie

Citaat:
deze fjord komt er wel.
en ik ook wel.

Ik kan niet vertellen wat je wel moet doen want dan ben ik oneindig bezig . Stop met rijden totdat je goede begeleiding heb en doe tot die tijd grondwerk . Als je echt om je paardje geeft doe je dat. ;)

jiltsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 20:03

Liesje1611 schreef:
Citaat:
deze fjord komt er wel.
en ik ook wel.

Wacht even.
Je gaat me niet vertellen dat je les hebt?

ik heb geen les.
wel gehad.
maar dat was tever fietsen, 3 kwartier fietsen voor half uurtje rijden , en dan nog weer 3 kwartier terug.

Lieffiefi

Wat een Reltopic weer...

Maar goed, TS, het is een leuk dier om te zien, maar neem wel les...
Het nageeflijk rijden kan heel moeilijk zijn.
Zelfs ik kreeg het niet voor elkaar zonder intensieve begeleiding....

Sunnda

Cowgirl schreef:
saswes schreef:
Nou ik vind de reacties allemaal wel sterk overdreven hoor. Het is een fjord, hij is niet van suikergoed.

Waar je ook misschien op kunt letten TS, is dat je wat meer rechtop zit. Misschien is het toeval, maar op veel van de foto's hang je wat naar links of houd je je hoofd zelf naar links gekanteld. Leuke fjord heb je.

Oh ik wist niet dat fjorden monden van beton hadden als ze geboren worden.
Of is het gewoon standaard dat je een fjord net zo lang in de bek moet trekken tot zijn kop naar beneden gaat.
Als je op mijn FJORD zou zitten zou ik je hoogst persoonlijk ala minuut van die knol aftrekken.

Weet je wat eigenlijk nog erger is...dat is dat TS altijd de verkeerde instructeurs heeft gehad en nu dus zo denkt dat he zo moet. Dat is pas erg!!
Nu maar hopen dat TS nog iets opsteekt van al jullie afblafferij en op zoek gaat naar een goede instructeur.

deze fjord komt er wel.
en ik ook wel.
beter gaan jullie me vertellen hoe ik het WEL moet doen. ipv me afkraken.[/quote]

Die fjord komt er wel....waar dan? in de vernieling gaat op deze manier zeker lukken..

Ik vind het idd schokkend dat iemand van 15 zo denkt over paardrijden...en snap ook nooit waar de eigenaar van het paard is in dit verhaal..ik zou niet moeten zien dat een verzorgsters zo´n geintje uithaalde..want dat was meteen einde oefening.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:04

Sorry maar ziet er echt niet uit, je zet je handen vast en hebt het verkeerde bit te pakken.
Ik denk dat door het bit dat jij gebruikt in combinatie met het trekken je paard de tong tegen of zelfs over het bit gooit en over een week of 2 niks meer lukt omdat je paard last van zijn gehemelte krijgt.
Ik zou zeggen probeer eens een enkel of dubbelgebroken bitje en rijd niet meer tot je een fatsoenlijke instructeur/-trice hebt gevonden.

Verder inderdaad even naar het zadel kijken, boom is waarschijnlijk wat te krap.

EDIT:

Zie dat je 15 bent.
Ik ben net 2 dagen 16 en dacht zoals jou toen ik een jaar of 6, misschien 7 was.
Dus even realistisch nadenken zal ook veel schelen.

EDIT2:

Op marktplaats zijn vast genoeg instructeurs/-trices te vinden die ook op adres komen, even je postcode intikken en de maximale afstand, dan heb je binnen no-time een instructeur-trice.
Laatst bijgewerkt door moelly op 27-12-11 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Jellebie

Inca schreef:
Wendy_Komen schreef:
Ik heb 1 tip, stap er de komende tijd enkel op als je een GOEDE lesgever naast je hebt staan.

Ik ben het met je eens maar het is wel een hele lastige om een goede instructeur te vinden. Wan hoe ga je het kaf van het koren scheiden als je nog niet weet wat je niet weet? Hoe weet je dan waar je nieuwe instructeur aan dient te voldoen om dressuurmatig een leuk rondje te kunnen gaan rijden met lijfsbehoud van je paard?

http://www.annevandiemen.nl , de beste die je kunt hebben :D ( vind ik := )

Douraque

Kneepjes in de teugel is ook niet correct. TS: je moet het paard van achter naar voren rijden, de motor van een paard zit achter.

Dus ga 4x in de week rijden, focus dan niet op de voorkant. Dus alleen maar zorgen dat de fjord aan het been is, voorwaarts is en blijft. Dan komt de nagevelijkheid vanzelf. Dus niets met je handen doen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:05

Dat arme paard! Twee uur lang geruk en gepluk aan de teugels. Ik kan me hier soms zo boos om maken.. Dier loopt alles behalve goed.. Je rijd hem zo de vernieling in. Doe iets met de tips uit dit topic!!

Sodeletuut

jiltsjuh schreef:
ik trek er niet aan.

Kneepjes zijn gewoon een mooi woord voor zagen, dus trekken, dus fout... Op deze manier gaat je paard kapot..

kwpener

nicky_rilana schreef:
gan ben ik echt scheel hoor maar dit geeft ook een hefboom werking. want de ring zit net onder.
het werkt iet scherper dan een pessoa bit op een de normale ring, en een pessoa op de normalen ring is ook al scherper.

en wat dacht je van onze trensjes daarmee knel je de tong af als je trekt en met een stang komt er meer druk op
ik heb dan liever meer druk op mijn tong dan een afgeknelde tong :D

Jellebie

jiltsjuh schreef:
ik heb geen les.
wel gehad.
maar dat was tever fietsen, 3 kwartier fietsen voor half uurtje rijden , en dan nog weer 3 kwartier terug.

Ja maar je moet ook les hebben met je fjord . Aan huis dus .