ouderwetse fjorden..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:40

_O- :') Hilarisch eigenlijk dit topic als ik het nu, vijf pagina's lang al, aan het doorlezen ben.

Ouderwets en nieuwerwets type bestaat namelijk niet. De fjord is al jarenlang in twee types voor handen: Het type dat werd gebruikt in de bosbouw en zwaardere landbouw en het type dat werd gebruikt voor de koets/licht vervoer of lichtere landbouwwerkzaamheden. WEL is er momenteel een groot verschil in de Fjorden qua uitstraling, waardoor de uitersten van beide types verder van elkaar weg komen te staan...je hebt de fjorden die echt de landbouwtypes zijn, met weinig front en qua bouw haast iets overbouwd met zeer sterke en soms ietswat korte achterhand, goede krachtige gangen maar niet extra ruim, deze paarden zijn gemiddeld genomen misschien ook een tikkeltje breder. Daarnaast heb je de Fjordtypes met juist veel front en houding, die mooi voor de koets staan en qua gangen ook meer in huis hebben, om sneller van A naar B te komen. Deze paarden staan meer in het rechthoeksmodel.
Dit laatste type komt dan ook in de voorkeur van fjordenliefhebbers veel meer naar voren momenteel, omdat deze types beter uit de voeten kunnen met ons huidige gebruiksdoel. Liefhebbers van het stevigere type, zullen deze altijd behouden in de fokkerij, maar de afzet wordt lastiger. Een gulden middenweg zal daarin de oplossing zijn, denk ik, om het genenpatroon van beide 'types' te behouden en op den duur van de landbouwtypes gebruik te kunnen maken om met de meer en meer koetstypes het allround-type te behouden. (dat zal ook altijd die vicieuze circkel zijn)

Het komt ook in de menige foto's die ik voorbij heb zien komen naar voren. Ik zie geen uitgesproken "ouderwets" (ofwel zwaar bosbouw) type er tussen zitten als ik eerlijk moet zijn. Ik zie gewoon Fjorden.

Maar om het beeld duidelijk te krijgen wil ik wel eens vragen voor degene die uitgesproken voorstander zijn van dat 'ouderwetse', wat is volgens jullie dan té 'nieuwerwets'?? Hebben jullie een voorbeeld op foto van een fjord die jullie echt te luxe vinden.

Dominique haar voorbeeld vind ik ook al een mooie vergelijking dat ook conditie heel erg veel kan bepalen in de uitstraling en bouw van een fjord, om te bepalen of ze al dan niet grof zijn.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 13:50

dus de fjorden van nu zijn qua karakter nog precies hetzelfde als vroeger?
ook hebben ze nog steeds die korte nek en erg breed gebouwd?

fjorden van tegenwoordig zijn wat heet in de omgang en met rijden, de fjorden van vroeger waren echte koudbloeden en koel in de kop.
het gaat erom dat er geen verschillende soorten fjord meer zijn.
vroeger waren er zeker ook smallere fjorden e.d. maar toen waren ook de korte koele fjorden er.
nu lijken deze wel te verdwijnen, althans ik kan ze nergens meer vinden.

EDIT:
even terug komend op je laatste vraag.
ik persoonlijk vind het karakter en de smalle bouw te 'nieuwerwets'.
ik ben gek van fjorden en zou er in de toekomst graag weer een kopen, maar dan wel de fjord die lekker breed is en koel in de kop
oftewel waar je opstapt en zo buiten een rondje rijd zonder dat hij 1keer schrikt en gelijk een bok show weggeeft.
dat is gewoonweg niet meer fjord eigen uberhaupt niet voor een koudbloed.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:24

Ja dat denk ik wel (en als ik de 'plaatjes' van vroeger terugkijk in het boek van Vestlandhest tot Fjordenpaard, dan zie ik ook van alle types wat, evenals condities overigens). Het zijn juist de eigenaren die veranderd zijn. Hier hebben we nog steeds fjorden staan die je gerust het werk wat ze vroeger deden kan laten doen. Ze zijn braaf bij kinderen, gaan door tot het bittere eind, 'zeuren' niet, geven niet op tijdens het werk en raken niet bij het minste of geringste in paniek.

Heet in de omgang? Een enkeling misschien....maar het gros van de fjorden hier kun je zo mee wegrijden. Wij maken er geen probleem van, dus hun ook niet. Dat een koudbloed geenszins 'uit zijn plaat' gaat is natuurlijk ook niet te verwachten..dat deden ze vroeger ook wel *ken de verhalen van menig op hol geslagen trekpaard, die een enkele reis kreeg*, maar in het werk moesten ze braaf zijn. En dat was er vroeger wel, en daar zit t m misschien ook in, véél meer sprake van strenge selectie. Nu wordt iéder paard aangehouden. Vroeger gingen alle paarden die niet braaf genoeg waren gewoon richting de markt/slager. Dat heeft dus, feitelijk gezien, niks te maken met 'wat wordt er nu gefokt', maar zeker meer 'wat wordt er nu nog aangehouden'....álles.
Korte nek? Jazeker, zet ze maar eens naast een rijpaard...met recht is de hals dan bij menigeen nog kort te noemen.
Erg breed? De fjord leeft nog steeds met een zadelboommaat gemiddelde van 33/34 cm. Daarnaast bepaald de conditie ook veel, een dikkerd is sneller 'breed' genoemd dan een slanke (wat dus feitelijk niet zo is, maar ook de echte bredere types, met veel borstinhoud lopen er zeker weten nog wel voldoende rond)

Daarom ben ik ook erg benieuwd welke Fjorden jullie onder 'nieuwerwets' scharen (met foto)?

oly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 23:04

ben wel eens beniewd wat jullie van mijn fjord vinden. ouderwets of modern.

hierbij een foto.

Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:36

Bella schreef:
Ja dat denk ik wel (en als ik de 'plaatjes' van vroeger terugkijk in het boek van Vestlandhest tot Fjordenpaard, dan zie ik ook van alle types wat, evenals condities overigens). Het zijn juist de eigenaren die veranderd zijn. Hier hebben we nog steeds fjorden staan die je gerust het werk wat ze vroeger deden kan laten doen. Ze zijn braaf bij kinderen, gaan door tot het bittere eind, 'zeuren' niet, geven niet op tijdens het werk en raken niet bij het minste of geringste in paniek.

Heet in de omgang? Een enkeling misschien....maar het gros van de fjorden hier kun je zo mee wegrijden. Wij maken er geen probleem van, dus hun ook niet. Dat een koudbloed geenszins 'uit zijn plaat' gaat is natuurlijk ook niet te verwachten..dat deden ze vroeger ook wel *ken de verhalen van menig op hol geslagen trekpaard, die een enkele reis kreeg*, maar in het werk moesten ze braaf zijn. En dat was er vroeger wel, en daar zit t m misschien ook in, véél meer sprake van strenge selectie. Nu wordt iéder paard aangehouden. Vroeger gingen alle paarden die niet braaf genoeg waren gewoon richting de markt/slager. Dat heeft dus, feitelijk gezien, niks te maken met 'wat wordt er nu gefokt', maar zeker meer 'wat wordt er nu nog aangehouden'....álles.
Korte nek? Jazeker, zet ze maar eens naast een rijpaard...met recht is de hals dan bij menigeen nog kort te noemen.
Erg breed? De fjord leeft nog steeds met een zadelboommaat gemiddelde van 33/34 cm. Daarnaast bepaald de conditie ook veel, een dikkerd is sneller 'breed' genoemd dan een slanke (wat dus feitelijk niet zo is, maar ook de echte bredere types, met veel borstinhoud lopen er zeker weten nog wel voldoende rond)

Daarom ben ik ook erg benieuwd welke Fjorden jullie onder 'nieuwerwets' scharen (met foto)?

Ben het voor groot deel met Bella eens.

De mijne wordt wel eens gezien als luxe, maar heeft ook korte hals, flinke voorborst,
zadel met maatje 30 hoef je er echt niet op te gooien.
(bedenk dat ik 1.84 lang ben en dan snapt iedereen dat ze echt niet heel dun kan zijn, want dan kon ik helemaal steppen)
Afbeelding

http://lh5.ggpht.com/_K_-98rq2IWw/SPpU2 ... %20128.JPG

En ondanks dat die van mij wel eens blij kan zijn, is het geen paniek haas, in tegen deel.
En je kan er een kind op zetten en weg laten rijden, ook na half jaar stilstaan.

Denk overigens dat vroeger, de paarden wel tandje harder moesten werken dan nu.
Dat scheelt ook in ongewenst gedrag en dat men toen meer oog had op het wezen paard zelf, omdat dat je bestaans wijze was.
En velen het van oudsher meegekregen hadden.
En als je toen als paard niet voldeed, en de kar van de boer sloopte ging je ook in de worst.

Blijft gewoon als een paal boven water staan dat een fjord een fjord is en moet blijven en iets verschil in type zal je altijd houden,
natuurlijke variatie, is ook gezond!

En hier zijn we wel heeeel positief over fjorden, lees ook vaak genoeg, dat fjord niet te houden is met dit of dat bit...
En dat ie er in het bos vandoor gaat, of niet te remmen is in de bak..
Dus ook fjorden zijn niet Roomser dan de Paus. (hoe graag we dat ook willen geloven)

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:45

Ik heb ook een ouderwetse type fjord , Geen idee welk merk :+ ,
Ze is 137 groot en 14 jaar oud , en onverstoorbaar :D ,

Ik ben trouwens wel benieuwt of iemand weet of er op 1 of andere manier te achterhalen is welke hengst erachter zit ,
Ze is pas later gechipt en zaten geen pap bij ,
Foto in mijn profiel

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:50

Mijn fjord wordt door veel mensen ook als luxe bestempeld.
Ze is ook vrij groot (1.52) heeft geen extreem korte hals en
is dressuurmatig redelijk makkelijk te rijden. Als ik haar vergelelijk
met andere fjorden waar ik op heb gereden. Nageven gaat met haar
hals supermakkelijk bijvoorbeeld.

Foto's staan in het topic in mn onderschrift..

belle_boef

Re: ouderwetse fjorden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:39

Jullie hebben het heel vel over het uiterlijk maar ik merk (werk met 50 verschillende fjorden) dat het karakter heel erg veranderd. Ze worden elk jaar ''heter'' en daarmee veel minder geschikt voor een kind of recreatieruiter.

Momenteel lopen er 2 3 jarige die zoveel pit hebben dat bijna ongekend is voor een fjord.
Ze gedragen zich als een heet rijpaard (denk aan kwpn'ers oid)

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:45

norski

Hier geef ik je GROOOOOT gelijk in. ik heb een ouder weds type fjord, en hij is super cool in z'n koppie en heel voorwaards onder het zadel(komt omdat hij graag voor je wil werken), maar verder heel kalm en rustig en soms een beetje lui.

En mijn zus heeft een rijtyppisch gefokte fjord, het ''nieuwe '' type fjord. Die kan geen seconde stilstaan, is verschikkelijk voorwaards en heet onder het zadel, en schikt van vanalles. Verder wel lief, maar zoekt naar allerlei mogelijkheden om ergends onderuit te komen en als hij geen zin heeft gaat die in rengalop door de bak. Tijdens het rijden denk je afentoe niet meer dat je op een rustig en relax fjordje zit, nee dan denk je haast dat je op een hete arabier zit.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 14:04

norski schreef:
Jullie hebben het heel vel over het uiterlijk maar ik merk (werk met 50 verschillende fjorden) dat het karakter heel erg veranderd. Ze worden elk jaar ''heter'' en daarmee veel minder geschikt voor een kind of recreatieruiter.

Momenteel lopen er 2 3 jarige die zoveel pit hebben dat bijna ongekend is voor een fjord.
Ze gedragen zich als een heet rijpaard (denk aan kwpn'ers oid)

precies, dat staat volgens mij ook in mijn OP en andere berichten.

ik ben het helemaal met je eens!
dat is nu zo zonde.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:20

ligt dat dan ook niet aan de huidige manier van voeren? vroeger kregen fjorden weinig krachtvoer, en arm voer. tegenwoordig word er ook maar sportbrok en kuil en rijk voer in gepropt. Denk dat dat ook een stuk scheelt.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:23

Ja inderdaad ! Maar ook gewoon opvoeding, training en consequent zijn speelt een grote rol daarin.
Vind nogal makkelijk om het op het 'nieuwe type' te schuiven ?

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 15:06

Hier hebben we ook wel wat hetere fjorden staan die inderdaad buiten het plaatje vallen, maar dat zijn maar een paar...
Maar het gros van de jonge paarden is nog gewoon Fjord, die je gerust een paar dagen/weken/maand stil zet en weer opstapt. Die gerust een halve dag kunnen staan kijken en niet bij ieder wissewasje schrikken of 't 'm op een lopen zetten enz enz.

Maar daarnaast...vroeger waren er ook wel 'hetere' fjorden al...ze deden het braaf in het werk omdat ze het tevens geleerd werd, braaf te zijn, maar ze waren niet altijd de makkelijkste. De stammerrie hier, geboren in 1982 was ook wel een dame met karakter en pit wat ook wel uit haar fokrichting scheen te komen. En zo ken ik meer 'oudjes' die je niet kan wegschrijven als 'brave kinderpony' bij uitstek. Uiteindelijk hebben ze het wel geleerd braaf te zijn en waren ze dus wel geschikt voor de kinderen, maar ook zij moesten gewoon dingen leren. Tevens zijn er gewoon een aantal bloedlijnen bekend die iets pittiger zijn dan andere bloedlijnen. Maar daar behoren ook een aantal oudere hengsten bij :j (dus weet niet hoeveel vroeger je over wil spreken??)

Overigens...het hebben van geduld is ook iets wat paarden aangeleerd kan worden. Vroeger (en hier ook nog) krijgen de paarden bijvoorbeeld 'muur-training'. Ze worden vastgezet aan de muur en moeten daar gewoon een uur of iets langer wachten terwijl wij bijv gaan koffie drinken...het ene paard neemt daar met een paar minuten al genoegen mee, de ander heeft een half uur nodig, etc...maar ze leren het uiteindelijk wel. Maar er zijn zát paarden die dit nooit meer aangeleerd wordt, om te wachten, tja...dan worden ze ook wel ongeduriger, omdat ze het niet kennen om te moeten wachten.

Opvoeding speelt tevens mee...zet je een fjord bij een kudde KWPNers dan zal dit paard hoogstwaarschijnlijk 'heter' worden, dan als je een KWPNer bij een kudde Fjorden zet.

Wat ik dus ook een beetje probeer te zeggen is dat Fjorden niet per definitie mijn inziens heter worden, maar heter worden (op)gevoed. Maar, zoals in ieder ras, enkelen daargelaten...

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 18:17

het voer daar geloof ik persoonlijk niet in, mijn fjord kreeg hooi (geen kuil) en 1 handje brok waar niets in zit enkel in de winter.

het opvoeden zit wel iets in.
echt de hele makke (kinder/beginners) fjord voor op buitenrit zonder gekke dingen vind ik niet meer,
of iedereen houd die natuurlijk zelf :=

Bella,
ik zou heel graag weten welke afstamming de makkere fjorden doorgeeft.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:26

De Fjorden waar ik het over had komen bij een oud boertje weg die er mee fokt, niks geen sportbrok. Wel moddervet (deze twee overigens eerdere jaren bracht hij betere fjorden)
Ze staan in een kudde met enkel koudbloeden (fjorden en shetlanders) leren bij ons vaststaan, zo lang als nodig, worden opgevoed door de andere paarden in de kudde. Maar met beleren zijn ze gewoon anders dan de fjorden die we eerder (5 jaar geleden) van hem kregen en dat uit dezelfde merrie lijnen elke keer. Waarschijnlijk wel een andere hengst dat weet ik niet.

Maar ze worden hier al alle jaren op dezelfde manier opgevoed maar ik merk gewoon dat de fjord die wij graag zien toch verdwijnt (bij die fokker dan)

Nog even een heel mooi voorbeeld zo kregen we 3 jaar terug een fjorden merrie van hem die kakelmak was en het jaar daarop een volle broer was een rodeopaard. Waar dat verschil in zit, wie zal het zeggen.

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:01

AMEN Annabel!
Dit topic vind ik zooo leuk, daar moet ik even op reageren, vooral toen ik dit las:

Wendie1992 schreef:
Er zijn nu zelfs mini fjordjes (soort van falabellas alleen dan met de fjorden look like)

Ik ben namelijk de eigenaresse van 2 NMPRS (jawel Nederlands Mini Paarden Registratie Stamboek) merries die toevallig een Fjordachtige kleur hebben, die ook gewoon bij andere rassen voorkomt (Ijslanders, enz.). Omdat ik Fjordenliefhebber ben, heb ik de manen in een boog geknipt, maar daar worden het geen Fjorden van, hoor!
Afbeelding

Verder ben ik een enorme liefhebber van het (wat ik altijd ook zo noemde) ouderwetse werktype. Heb jarenlang gereden met de inmiddels 25-jarige Goodnest van mijn buurman, een echte werker die absoluut onder het werkpaardentype valt. Zij is zelfs op 20- of 21-jarige leeftijd reservekampioen geworden in Dordrecht op de keuring, dus de heren keurmeesters kunnen dit type ook echt nog wel waarderen. Maarrrr…. Wel een beetje een vos in schaapskleren qua karakter! Voor de buurman ging ze door het vuur, ik heb haar tot haar 23e onder het zadel gereden (afstamming Tunar) en ze zat er niet mee om mij er nog effe lekker af te bokken. :P
Zelf heb ik Kjeld, een inmiddels 21-jarige braverik die je eigenlijk wel als “kinderpony” mag omschrijven van het oude type. 3 Gangen erop: stap, draf, galop…. Niet teveel ruimte, niet teveel complicaties. Ook had ik Naisven, mijn lievelingsFjord van het echte oude type (robuust, stomp, kort, geen wereldgangen), met een eveneens ouderwetse omschrijving (die ik hier nog niet voorbij heb zien komen trouwens: lomp, eigenwijs, lui, nergens bang voor, loeisterk) die mij toch wel met enige regelmaat onvrijwillig in het zand liet belanden. :+

Ik kom genoeg leuke luxe Fjorden tegen met een super cool karakter die het ook heel leuk doen in de sport én voor een wagentje of met een kind erop. Voeding doet een hoop, maar ook discipline inderdaad.

Ik ben enige tijd geleden bij een presentatie van Dhr. Van Bon van het stamboek geweest over het Fjordenpaard door de jaren heen. Hieruit blijkt (proest) dat het Fjordenpaard van oorsprong een niet zo groot, slank, hardwerkend paardje was, dus het “ouderwetse” type blijkt minder “ouderwets” dan ook ik dacht! Het blijven in ieder geval fjord x fjord afstammelingen en ik kom nog genoeg robuuste types tegen hoor. Maar ja, het is zoals met elk goed paard… daar wil je niet vanaf, dus staan er niet veel van te koop….

hflove78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 22:13

een fjord id een fjord
modern of ouderwets
ik heb zelf een wat modernere fjord
maar hij kan voor de kar en hij is super goel in de kop :D ik moet een keer door een paadje met mijn fjord van 2 m breed tussen twee trekkers
dus super koel terwijl hij wel 1.46 m is dus het maak niet uit en iedereen moet het zelf weten. :o

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 22:19

Het is alleen jammer dat er steeds meer hete fjorden zijn ipv de hardwerkende koele fjorden.

Maar ik vind echt heel veel fjorden, als ze er goed verzorgd uitzien prachtig.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 22:26

Ja maar ook dat 'verschilt'. Ik vind het heerlijk, een hete Fjord.. Fjordy is op sommige momenten super druk.
Zoals vandaag :+ ! Maar dat maakt het juist zo afwisselend :j

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 22:37

Maks is echt het ''ouderwetse'' type, onwijs rustig, koel, maar hij kan ook verschrikkelijk uit z'n dak gaan met longeren (gelukkig niet als ik erop zit := ). Dan bokt en piept hij alles bij elkaar, en showen en strekken met die beentjes!!
Met rijden kan hij soms ook heel fris (en eigenwijs) zijn.. Dat hoort ook zeker bij fjorden denk ik..