Ouderwets en nieuwerwets type bestaat namelijk niet. De fjord is al jarenlang in twee types voor handen: Het type dat werd gebruikt in de bosbouw en zwaardere landbouw en het type dat werd gebruikt voor de koets/licht vervoer of lichtere landbouwwerkzaamheden. WEL is er momenteel een groot verschil in de Fjorden qua uitstraling, waardoor de uitersten van beide types verder van elkaar weg komen te staan...je hebt de fjorden die echt de landbouwtypes zijn, met weinig front en qua bouw haast iets overbouwd met zeer sterke en soms ietswat korte achterhand, goede krachtige gangen maar niet extra ruim, deze paarden zijn gemiddeld genomen misschien ook een tikkeltje breder. Daarnaast heb je de Fjordtypes met juist veel front en houding, die mooi voor de koets staan en qua gangen ook meer in huis hebben, om sneller van A naar B te komen. Deze paarden staan meer in het rechthoeksmodel.
Dit laatste type komt dan ook in de voorkeur van fjordenliefhebbers veel meer naar voren momenteel, omdat deze types beter uit de voeten kunnen met ons huidige gebruiksdoel. Liefhebbers van het stevigere type, zullen deze altijd behouden in de fokkerij, maar de afzet wordt lastiger. Een gulden middenweg zal daarin de oplossing zijn, denk ik, om het genenpatroon van beide 'types' te behouden en op den duur van de landbouwtypes gebruik te kunnen maken om met de meer en meer koetstypes het allround-type te behouden. (dat zal ook altijd die vicieuze circkel zijn)
Het komt ook in de menige foto's die ik voorbij heb zien komen naar voren. Ik zie geen uitgesproken "ouderwets" (ofwel zwaar bosbouw) type er tussen zitten als ik eerlijk moet zijn. Ik zie gewoon Fjorden.
Maar om het beeld duidelijk te krijgen wil ik wel eens vragen voor degene die uitgesproken voorstander zijn van dat 'ouderwetse', wat is volgens jullie dan té 'nieuwerwets'?? Hebben jullie een voorbeeld op foto van een fjord die jullie echt te luxe vinden.
Dominique haar voorbeeld vind ik ook al een mooie vergelijking dat ook conditie heel erg veel kan bepalen in de uitstraling en bouw van een fjord, om te bepalen of ze al dan niet grof zijn.