waarom kijken mensen toch op je neer als je een fjord hebt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BBMarin

Re: waarom kijken mensen toch op je neer als je een fjord hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:25

heb niet alles gelezen.

Ik heb dit ook zo ervaren met mijn fjord.
Hij was 1,36 hoog en had altijd een lekkere volle buik ( zei altijd maar dat hij te kort was voor zijn buik :+ )

Ik reed dressuurmatig wedstrijden met hem en dat was keihard knokken.. niet omdat hij het niet kon, maar omdat je meteen al punten minder zowat heb bij binnenkomst.
sommige dressuurpaarden ( Let op: Heb totaaaall niets tegen dressuurpaarden, heb er zelf ook een!! ) gingen zonder balans, bokken bij aanspringen, TDH, door de proeven heen, maar omdat ze er zo mooi uitzagen en bijv. een goede middendraf hadden een dikke winstpunt.. Dan kwam ik daarna, dan reed ik keurig mijn proefje, geen stap verkeerd en dan krijg je 167 ofzo..

1 x heb ik een klachtenbrief naar de KNHS gestuurd nadat ik een wedstrijd had gehad waar ik mij zeer gediscrimeerd voelde. Zoals ik al zei, hij reed keurig zijn proef en er was niet aans de hand. Ik kreeg bijna een minpunt. Ik vragen hoe dat kwam en eerst draaide ze erom heen en toen zei ze keihard: "omdat je geen dressuurpaard heb!" Nou ik was zó kwaad! Ze moeten niet kijken met wat voor paard je rijd, maar hoe je rijd.
En dan krijg je van de KNHS een standaardbrief met afsluiting: "als je het plezier in het paardrijden maar niet verliest".

En begrijp me niet, ik was apetrots op mijn grote vriend en we gingen ook door.. maar heb vaak gedacht, ik stop ermee.
Uiteindelijk was ik M1 startgerechtig met hem (bij de paarden!)
Ben ook NH-Kampioen geweest met hem.

Heb ook een keer gehad dan had ik boven iemand anders gescoord en die dan tegen diegene naast haar zegt: "zó slecht heb ik toch niet gereden?"'
Niet echt motiverend..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:31

omdat ze zo heerlijk eigenzinnig zijn? Het blijft natuurlijk echt wel een verschil met een sportpaard.

J0ortje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 10:28

Heerlijk dit,,
Ik heb zoiets van: Ik ben trots op mijn Fjordje! koppie op en gaan met die banaan!
laat de anderen lekker kletsen. het ligt ook aanjezelf hoe jij jezelf en je paard presenteert toch!?
als ánderen' zich beter voelen of wat dan ook, laat ze er daar maar trots op zijn :D
en geniet van je dikbil! :9

Ik heb trouwens echt nog nooit zo'n opmerking iod gehad.. alleen maar leuke opmerkingen :9

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 10:36

Ik heb het echt nog nooit gehoord sinds ik Jim heb. Jim is een haflinger en sta op een stal met 1 tinker en de rest KWPN’ers. De meesten vinden hem juist leuk. Om zijn ondeugende, maar toch koele karakter, om zijn verrassend nette gangen, om mijn omgang met hem. Ook andere mensen vinden het juist leuk dat ik een haflinger heb en genieten echt van mijn verhalen met hem. Ik ben trots op hem en dat straal ik uit. En mensen die het niet leuk vinden? Dat is hun probleem en niet het mijne ;)

Je moet juist trots zijn op je fjordje! Het is jouw wereldpaard en daar gaat het om. De mensen die een fjord te min vinden zijn een fjord ook niet waard. Ik weet inmiddels uit ervaring dat het zeker niet de makkelijkste pony’s zijn.
Ik heb veel KWPN’ers gereden. En ja, ze waren druk en heet. Maar altijd te hanteren. Als mijn haf druk en heet is dan is dat 10x heftiger en met een stuk meer kracht. Aan de andere kant is hij met veel dingen lekker nuchter. Van de week hing er een stuk plastic los langs de bak en dat wapperde met windkracht storm. Alle KWPN’ers gingen stuiterend en rennend door de bak en mensen konden niet rijden. Jim schrok er 1x van en liep er verder gewoon langs. Heerlijk toch? De meesten waren toch wel ietwat jaloers dat ik gewoon mijn ding kon doen :D

Kortom: geniet lekker van je paardje en laat anderen lekker hun ding denken. Jij weet wel beter!

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:09

Ja maar dat zal ook wel gebeuren denk.. ik was ook berentrots op Nimroy, heb nog nooit zo'n geweldig paard gehad/gezien als hij! We lieten ons ook niet uit het veld slaan..maar als jij op wedstrijden steeds onterecht lage punten krijgt (in vergelijking met de anderen) dan is dat erg vervelend.. Niet omdat je niet trots bent, maar omdat je niet met respect behandeld word.

Nimroy deed altijd zijn stinkende best en was zeer serieus met wedstrijden bezig, maar als hij dan niet serieus genomen werd omdat hij een klein dik fjordje was.. vond ik dat erg kwalijk en sneu tegenover mijn paard! En die teleurstelling die je krijgt van andere mensen, dat gevoel wil je niet aan je paard geven..

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:17

Ik heb zelf dan geen fjord, maar ik vind ze echt geweldig. Ik heb een tijdje een fjod gereden van een bokker (anitaolja) en WAT EEN HEERLIJK BEEST is dat zeg! Gewoon trots zijn op je paard en die mensen niet zo serieus nemen! :D

Elisebalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:32

Ik denk dat er nog veel mensen zijn, die de fjord zien voor de kar en niet onder het zadel. Wat ik erg jammer vind, heb zelf eerst op een 14jarige fjord lang gereden en daarna nog op een 3jarige. Het zijn erg fijne beesten om op te rijden. Ze hebben zo hun eigen karakter maar dat maakt ze juist zo leuk. Ik vind ze geweldig, en ik zal me er echt niet druk over maken hoe andere denken erover. Als je zelf maar plezier heb met je beestje.

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:36

hey,
ik heb niet alles gelezen, maar ik heb ook een fjord gehad, en iedereen zei tegen mij hey wat een leuk paardje en mooie manen, knip je dat zelf??

ik heb juist leuke ervaringen ivm opmerkingen die ik kreeg. hij was nogal klein dus ik kreeg ook wel eens t ehoren, "wordt het niet tijd voor een grotere"
en dan zei ik meestal niks en als ik wel iets zei; als u hem betaald?? hahaha

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 00:34

Moet zeggen dat er een hoop vooroordelen zijn, als ze mijn fjord zien gaan dan veranderd dat vaak wel.. Of, de vast hier bekende opmerking, die is leuk voor een fjord..
Ben wel eens aangekeken als een hondendrol, dat was ook omdat ik met de trekker + trailer naar de manege was gegaan en er uit die trailer ook nog eens een fjord kwam, hihi.. Heb er smakelijk om gelachen..
Mijn familie van de ene kant doet wel neerbuigend over een fjord, maar dan kijk ik even naar de prijzen die ik in vrij korte tijd bij elkaar heb gesprokkeld en wat zij er nu eigenlijk van weten..

Pebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:03

Gek, ik vind fjorden juist super leuk :D
Zoek ook een bijrijdfjord maar kan er geen vinden ;(
Zoek je er toevallig een? :o

ske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:36

wat vervelend!!!! ik heb zelf geen fjord maar een hafinger.
hou van bijde rassen! ik heb het nog nooit gemerkt dat mensen neerkijken op dit soort rassen.
miss omdat ik zelf apetrots op mijn paardje ben.
heb er zelf al een paar gekend met een paard die zijden had ik er ook maar zo 1 gekocht!
dus ik denk dat je een beetje in een dikke nekke stal terecht bent gekomen!
want heeeeel veel mensen vinden ze leuk. zelf als ik ga buitenrijden hoor ik ook veel mensen zeggen wat moooooi. laat je ni gek maken! :(:)

Zibby_Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:22

Toen ik bij paardenkennissen aangaf serieus zin te hebben om een Fjord te kopen, kreeg ik als antwoord:Wat???! Je gaat toch niet op zo'n GEIT??!!! (Ik moest daar evengoed wel vreselijk om lachen, want het kwam er vrij komisch uit met een oprecht geschrokken gezicht.)
Ook bij anderen kreeg ik: Zo eentje met van die bokkkengangen(!), daar kan je toch helemaal niks mee..?
Héééél apart, om het zo maar eens uit te drukken.

Ik heb trouwens totaal niet de behoefte om mijn keuze te verdedigen tegenover de zogenaamde anti-Fjord mensen, het interesseert me helemaal niet wat een ander vindt.
Gelukkig zijn er zat die het wel gaaf vinden, zo'n stoere Noor; op het strand hoor je wel vaak van wandelaars: Goh, wat een apart paard heb jij! Of kinderen, die vinden het net een grote knuffelbeer.
Dat zijn de dingen waar ik helemaal *D van word en daar ga ik voor; ik ben veel te blij met mijn paardjes om er ook maar één moment ongelukkig van te zijn dat een ander er een rare opmerking over maakt.
Maar ik (her) ken de reacties dus wel...

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:30

Sinds vorige week staat er een Fjord bij ons op stal en die is leuk !!
Ik kon mijn ogen er niet van af houden toen we samen in de bak aan het rijden waren :P

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:45

Ik krijg ook vaak leuke opmerkingen als ik buiten rij, van wat een prachtig paardje en wat een apart paardje en ze ziet er zo lief uit enz :D heb ook eens gehad dat een ouwe man aan mij vroeg oh is dat nou een shetlander? haha moest echt lachen

ske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:59

SecretLIN schreef:
Ik krijg ook vaak leuke opmerkingen als ik buiten rij, van wat een prachtig paardje en wat een apart paardje en ze ziet er zo lief uit enz :D heb ook eens gehad dat een ouwe man aan mij vroeg oh is dat nou een shetlander? haha moest echt lachen

lol wat heb je gezech
ja het is een shetlander alleen is die van mij gewoon wa groot uitgevallen! een fjordenshetje :P

ShanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:17

Weet je, volgens mij gaat het niet zozeer om het wezen 'Fjord', maar wel om het feit dat dit een paard is dat opvalt tov andere paarden, net zoals met bv arabieren :j.

Ik vind Fjorden leuk om naar te kijken maar verder heb ik niets met ze, en dat mag! Maar je zult mij nooit horen afgeven op ze, daar heb ik geen enkele reden voor. Ik heb zelf een arabier en aangezien dat ook een ras is dat mensen er meteen uitpikken, krijg ik ook weleens met vooroordelen te maken. In mijn ogen ligt dat er gewoon aan omdat ze 'uitsteken' tegenover het gemiddelde paard en daardoor dus makkelijk een gespreksonderwerp vormen. Alleen is het natuurlijk erg vervelend dat leuke opmerkingen daar raar of zelden deel van uitmaken! Laatst hoorde ik een meid op de manege tegen haar vriendin zeggen dat arabieren voor niets goed zijn WANT ken jij dan een arabier die ooit al eens hoge punten behaald heeft met springen of dressuur oid ?? Nou, kan me niets schelen wat zij ervan denkt, ik hou van mijn paard om wie hij is en om het duo dat wij vormen, mijn ambitie is helemaal niet om wedstrijden te gaan rijden dus wat zou het?

Mijn advies is om gewoon te doen wat je graag doet met je paard waar jij ongetwijfeld gek op bent. Je moet jezelf tegenover niemand bewijzen, gewoon genieten van je knollie :+: !

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 16:23

Kinderen en veel volwassenen vinden zo'n fjord enig om te aaien als die door de stad wandelt.
Geef toe ze zien er heel knuffelbaar uit.
Meestgestelde vraag.... (buiten wat is die bult op haar neus..) waarom staan zijn haren recht op???

Zo'n kleiner exemplaar vinden veel mensen toch laagdrempeliger om te aaien dan een groot paard :D

Overigens heeft mijn kleine paard een groots karakter, wat ze fysiek te kort komt, compenseert ze dus
ruimschoots met een enorm GROOTS karakter.

Zoals al ergens eerder gezegd, echt neergekeken, nee.. niet echt.. wel grappige incidentjes gehad.
Wel een keer bijzonder onaangenaam op een wedstrijd ingereden..
Je rijdt toch op een relatief klein paard..
In het Z zitten vaak verder relatief grote paarden, zeker als je selectie gaat rijden.
Dan is het bijzonder vervelend als stel van die omhoog gevallen blinde egotrippers denken dat ze alleen
in de bak zijn en iedereen van de sokken rijden.
Zit je dan op relatief groot paard, valt dat nog wel mee. (die werden ook klem gereden)
Maar bij herhaling klemgereden worden door een 1.80 is niet grappig als je op een 1.47 zit.
Vond ik toen niet blij, heb daar ook niet meer gestart.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:52

Nou dat hoeft niet altijd expres te zijn. Als we de ringen apart hebben (dus losrijden met enkel paarden) en er loopt een kleiner ding bij wil ik die zelfs wel eens missen met mijn wannabe-pony van 1.56 simpelweg omdat ik gewend ben dat ze groter zijn dan die van mij :') Ik kijk dus niet "onder" haar... :=

Lindava1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:30

helaas wel herkenbaar!
Rijden met een fjord is nou eenmaal harder werken, maar de resultaten mogen er echt wel wezen!
En als je iets behaald heb met je fjord geeft het ook veel meer voldoening, en kan je iedereen eens laten zien dat ze ongelijk hebben!
Ik vind ze mooier, ze hebben een hoger knuffelgehalte terwijl ze ook heel stoer, mooi en sierlijk kunnen zijn!
Ik vind ze veelzijdiger, en mijn voorkeur gaat ook echt uit naar een fjord, wat de rest er ook van vind!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:34

Het is niet harder werken dan met eender welk ander paard :=

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:51

amanda1980 schreef:
Ik moet zeggen dat ik op zich ook weinig met fjorden had voor ik cas kocht. Dat was geen eens tegen het ras op zich maar gewoon om zijn hoogte. Ik hou niet van het rijden op dribbelende pony's. De stappen zijn vaak veel kleiner in vergelijking met een paard en dat vind ik niet prettig rijden. Mijn fjordje heeft behoorlijk ruime gangen dus dat valt bij hem reuze mee.
Dat stukje snap ik dan nog wel

Dus een vooroordeel dat je zelf hebt, daarvan kun je wel begrijpen dat mensen dat denken. Maar andere vooroordelen niet :+ .
Maar zo werkt dat dus. De een heeft gewoon meer met een paard of ras dan met een ander.

Ik denk dat jij er zelf gevoelig voor bent en daarom denkt dat andere mensen zo denken.
En tegenover wie zou jij je moeten bewijzen. Jij bent blij met hem, wat kan jou het schelen wat anderen van hem denken.

Ik heb met mijn haflinger tussen de paarden gereden. Ik heb lol gehad en heb nooit last gehad van rare blikken of "discriminatie" bij de jury. Sommigen zullen het niks hebben gevonden, sommigen kwamen me juist opzoeken om een compliment te geven. Ik was daar ook niet mee bezig, ik reed daar voor mezelf en niet om anderen iets te bewijzen. En ik was zo trots op mijn paardje, daar kon niemand afbreuk aan doen.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:29

Ach, dat heb ik ook gehad bij mijn fjord.. :P Maar de meeste reacties die ik krijg zijn toch wel heel positief! Mijn oppaskindje rijd liever op mn fjord dan om mn shetlander. :D Omdat 'de fjord' er het liefst uitziet.! :+: Gewoon negeren! Jij bent toch trots op hem, wat boeit jou dat wat wat anderen van hem vinden? Er zijn vast wel een boel mensen die hem leuk vinden hoor! ;)

ske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:34

thoraklover schreef:
Ach, dat heb ik ook gehad bij mijn fjord.. :P Maar de meeste reacties die ik krijg zijn toch wel heel positief! Mijn oppaskindje rijd liever op mn fjord dan om mn shetlander. :D Omdat 'de fjord' er het liefst uitziet.! :+: Gewoon negeren! Jij bent toch trots op hem, wat boeit jou dat wat wat anderen van hem vinden? Er zijn vast wel een boel mensen die hem leuk vinden hoor! ;)

mee eens!
ieders smaak is verschillend.
is gewoon dom dat sommige er komentaar op geven!
ik zie liever haflingers en fjorden dan paarden!
lekker boeiend! ieders vind zijn kindje het mooist :j
al de rest doet er niet toe!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:56

amanda1980 schreef:
Wat is er mis met een fjord? Het lijkt wel of er zo op je neer word gekeken als je een fjord hebt. Ik sta nota bene geen eens op een luxe stal of manege! Gewoon een simpele pensionstal. Ok wel met 45 paarden en pony's.

Ik moet zeggen dat ik op zich ook weinig met fjorden had voor ik cas kocht. Dat was geen eens tegen het ras op zich maar gewoon om zijn hoogte. Ik hou niet van het rijden op dribbelende pony's. De stappen zijn vaak veel kleiner in vergelijking met een paard en dat vind ik niet prettig rijden. Mijn fjordje heeft behoorlijk ruime gangen dus dat valt bij hem reuze mee.
Dat stukje snap ik dan nog wel maar waarom kijken ponyeigenaren dan zelfs nog op je neer?
Weinigen zeggen het in mijn gezicht maar je merkt het gewoon. Er is o zoveel belangstelling voor paarden en pony's op stal behalve als het om een fjord gaat. Alsof ze oninterressant zijn. Niet alle fjorden zijn dik sloom en lomp.

Ik heb nooit wedstrijdambities gehad maar ik krijg steeds meer de drang om mensen even te bewijzen wat mijn fjordje allemaal wel niet kan. Vorige week heb ik al bewezen dat mijn fjordje beter caveletjes kan lopen dan een flink dressuurpaard. helaas hebben maar weinig mensen het gezien.

Ik ben het gewoon zo zat dat bij andere rassen vooral word gesproken over kijk eens hoe mooi, goed, knap, ruim etc etc etc en bij fjord vooral wat er niet goed zou zijn.
Ook met een bijrijder zoeken merk je het. Stalgenoten met een ander ras, groot paard of pony, hebben binnen no time via marktplaats zelfs betaalde bijrijders. Heb je een fjord haken heel veel mensen bij voorbaat al af.

Sorry hoor, moest ff spuien.

Dit zit tussen je eigen oren.
Je straalt iets uit, waardoor mensen zo reageren.
Als je zelf trots en blij met je paard bent en daar niet aan twijfelt, dan reageren mensen ook daarna.
Voor jou is dit toch het gouden paard? Straal dat dan ook uit. De rest komt vanzelf.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 08:02

dat je zelf iets uitstraalt ben ik niet mee eens,je hebt er gewoon banketstaaf mensen bij,die heus niet kijken of jij er wel of niet aan twijfelt.

maar lekker boeiend,andere mensen met andere rassen maken het ook mee