[FOTO] Fjorden in the picture!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:10

Balen zeg!

Heb je hem veel in de molen en/of buiten lopen? Wij zijn misschien nog wat ouderwets met castreren, boxrust en alleen maar stappen aan de hand en koelen, we zijn anders toch bang voor infectie of open gaan van de wond. Maar ik weet eigenlijk niet wat de huidige adviezen zijn na castreren?

Antibiotica is wel ff lekker voor de zekerheid denk ik :) .

Ik ga mijn 2 Fjordjes fokken voor de verkoop, het lijkt mij leuk ze eigenlijk 'te laten reserveren' op dag 1, zodat iemand bij de geboorte, of vlak erna kan zijn. Hoe leuk is het dat je kan zeggen dat je je paard vanaf dag 1 kent?
Echte verkoop uiteraard pas bij afspenen, want heb geen zin in gedoe zoals van wie het veulen is als het een been breekt ofzo, dan is dat risico voor mij :o

vikawiek

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:15

Wat een narigheid wonkeydonkey :( Hopelijk geneest het voorspoedig

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:32

ruitje schreef:
Balen zeg!

Heb je hem veel in de molen en/of buiten lopen? Wij zijn misschien nog wat ouderwets met castreren, boxrust en alleen maar stappen aan de hand en koelen, we zijn anders toch bang voor infectie of open gaan van de wond. Maar ik weet eigenlijk niet wat de huidige adviezen zijn na castreren?

Antibiotica is wel ff lekker voor de zekerheid denk ik :) .

Ik ga mijn 2 Fjordjes fokken voor de verkoop, het lijkt mij leuk ze eigenlijk 'te laten reserveren' op dag 1, zodat iemand bij de geboorte, of vlak erna kan zijn. Hoe leuk is het dat je kan zeggen dat je je paard vanaf dag 1 kent?
Echte verkoop uiteraard pas bij afspenen, want heb geen zin in gedoe zoals van wie het veulen is als het een been breekt ofzo, dan is dat risico voor mij :o

De markt is wel een beetje ingestort merk ik. De prijzen beginnen wel steeds wat te zakken.

En soms is de vraag ook wel bijzonder hoor. Ik kom ook wel berichten tegen van mensen die een jonge Fjord zoeken met liefst 15 jaar ervaring. En vaak grote Fjorden is ook wel veel vraag naar.

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:39

Hij gaat twee keer per dag in de molen, voor 25 minuten. Hij is met wandelen dan toch wat sterk en wil wel eens proberen om weg te trekken.
Het is idd een maand nu, ik had er al zo langzamerhand een zadel op willen hebben. Maar het is even afwachten allemaal nu.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:44

Wat vervelend dat het zo lang aanhoudt zeg! Ik duim voor jullie dat het snel over is. Bij Olaf duurde het 1,5 week, toen hebben ze antibiotica gegeven en was het eigenlijk heel snel gewoon rustig en netjes. Hij stond toen op de kliniek maar mocht wel even een paar uurtjes in de wei elke dag.

Roozie, zo gek op dit paard <3
Afbeelding
Afbeelding

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:01

Ik heb gelukkig nooit problemen met castreren gehad maar laat ze altijd op de kliniek doen en daar dan ook even enkele dagen op boxrust staan. Dit is wel echt een pech situatie, toevallig een jong paard bij ons in Pension heeft het nu ook, in staand met een roesje gedaan en doorloopt dezelfde pech. Ik zou hem toch niet in de molen doen, echt even op stal en wat aan de hand stappen.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:33

ruitje schreef:

Ik denk dat je momenteel niet moet fokken voor de verkoop. Afgelopen jaar schitterende veulens gezien, kampioensveulens die echt einde seizoen nog in de verkoop stonden. De markt van enkele jaren terug is toch echt terug gelopen. Enkele uitzonderingen daar die tussen bekende snel verkocht zijn, of uit zo bijzonder combi (buitenlandse) lijnen komen dan men ze aankoopt voor hun fokkerij.

Ik was zelf ook voornemend er een fjord erbij te kopen, dan zeker een veulen.
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een bekende fokker, een veulen uit bewezen lijnen maar de kosten van een paard erbij zijn wat mij tegen houdt. Alle kosten vliegen de pan uit en ik vind het onverantwoord om er nog een paard bij te nemen. Ik wil als ze ziek worden genoeg buffer hebben daar zorg voor te dragen. Dierenarts, hoefsmid, voer, stalling het wordt allemaal veel duurder en, het moet allemaal wel te behappen zijn.

Zelf fok ik minipaardjes, ik heb 1 veulentje dit jaar maar ik fok alleen als het aanhouden daarvan ook een mogelijkheid is. Je kan als je merrie's straks drachtig zijn een oproep plaatsen, je weet nooit. Of adverteren als ze geboren zijn, kleine tip laat men dan wel altijd een aanbetaling doen, het zou niet het eerste veulen zijn wat dan toch last minute niet gekocht wordt.