Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Doet de jury zijn raampje open of ik even langs kom, denk nou die gaat zeggen, meid wat was je allemaal aan het doen!? Nee complimenten, wat een leuke pony en ik had hem netjes voorgesteld, daar werden ze blij van. Ik heb denk ik achterom gekeken of ze ons bedoelde
Furst schreef:Ik werd ook niet heel erg warm van de beelden moet ik toegeven, ik ben ook blij dat ik niet vanuit Belgie gegaan ben. Doorgaans vind ik de Nederlandse keuring wel leuker dan die van Belgie.. En er zijn mensen die het niet eens zijn met hun punten en dat dan willen aanvechten dan denk ik "waarom wil je je energie daar in steken?". Ik begrijp dat soms niet. Als eigenaar ben je al helemaal niet subjectief en soms moet je durven luisteren naar de commentaar die zij geven. Dusja.. 14 maart aanstaande die in Belgie. Ben benieuwd of het bij ons beter gaat zijn
mvdbijl schreef:De fjord is een recreatiepaard, natuurlijk is het goed om naar alle gangen te kijken, een beetje springen mag best maar springen zit ook een heel stuk in techniek die je als ruiter goed moet aanleren, enthousiasme kunnen creëren, en ook al ben ik groot fjordenfan, als je wilt springen, dan koop je een springpaard
mvdbijl schreef:Furst schreef:Ik werd ook niet heel erg warm van de beelden moet ik toegeven, ik ben ook blij dat ik niet vanuit Belgie gegaan ben. Doorgaans vind ik de Nederlandse keuring wel leuker dan die van Belgie.. En er zijn mensen die het niet eens zijn met hun punten en dat dan willen aanvechten dan denk ik "waarom wil je je energie daar in steken?". Ik begrijp dat soms niet. Als eigenaar ben je al helemaal niet subjectief en soms moet je durven luisteren naar de commentaar die zij geven. Dusja.. 14 maart aanstaande die in Belgie. Ben benieuwd of het bij ons beter gaat zijn
Nou, het is wel zo dat je vaak een herkeuring kan aanvragen. Dit kan niet bij het Fjordenpaarden Stamboek. Als je echt geen vertrouwen in de uitslag hebt is dat wel iets wat belangrijk is. Niet bij een merrie of ruin, dan ga je het jaar erop weer maar een hengst welke je eerst jaren opfokt wel vind ik zelf.
Nu ligt het wel aan de situatie maar, als je uitleg echt kant nog wal slaat met het resultaat kan ik mij voorstellen dat je het er niet bij laat zitten.
Zelf vind ik het belangrijk dat je als jurycorps vertrouwen wekt bij de leden, je bent in dienst van het stamboek en dus de leden. Wat nu veel gebeurd is de hengsten in het buitenland laten keuren want daar komen ze er makkelijker doorheen. Zo help je een stamboek natuurlijk om zeep.. Maar ik kan ook begrijpen dat men dit doet als er geen vertrouwen is?
Zebrastreep schreef:Het is al wel jaren zo dat er veel hengstenhouders inderdaad vooral naar Duitsland gaan. Het blijkt wel makkelijker te zijn om een hengst daar goed te laten keuren.
Nu was het stamboek hier met het oude bestuur ook geen feestje. Zodra je kwam met een grijze waren ze daar niet echt enthousiast over. Bij voorbaat al, dus dan snap ik wel dat mensen zeggen dan niet dan komen we niet meer bij jullie. Bij voorbaat had je dan al verloren.
Zo was er ook een hele tijd geleden een verhaal van een hengstenhouder waarbij op voorhand al via de mail werd gezegd : laat je hengst maar thuis we gaan er niet eens naar kijken want we keuren hem toch niet goed. Ook dit was met het oude bestuur. En dit ging om een fokkerij die zich al vaker bewezen had dat het prima paarden afleverden.
Dan raak je mensen langzamerhand wel kwijt.
Wel vond ik het mooi om te zien dat er toch weer een samenwerking was tussen stamboek en het hengstenfonds van het zogezegde tweede fjordenpaarden stamboek.
En het oude type Fjord verdwijnen ben ik nog niet zo bang voor. De zogezegde sport fjordenpaarden die teveel richting pony gaan krijgen vaak toch mindere punten. Ik zie vooral de oudere types vaak eindigen als dagkampioen.
Citaat:In dit geval week de uitslag zelfs ver af van het lineaire scoreformulier.
Zo'n uitslag wekt alles behalve vertrouwen.
Ik ben aanwezig geweest en heb mij verbaasd over de uitslag.
Nu kijk ik ook met een gebruiksdoel naar een paard dus ik ben geen jurylid.
Maar de uitslagen van de lineaire scores en de daadwerkelijke cijfers waren zeer vreemd.
mvdbijl schreef:Citaat:In dit geval week de uitslag zelfs ver af van het lineaire scoreformulier.
Zo'n uitslag wekt alles behalve vertrouwen.
Ik ben aanwezig geweest en heb mij verbaasd over de uitslag.
Nu kijk ik ook met een gebruiksdoel naar een paard dus ik ben geen jurylid.
Maar de uitslagen van de lineaire scores en de daadwerkelijke cijfers waren zeer vreemd.
Ik sprak Claudia, begrijp haar wel.
Als dit niet met elkaar oploopt en je geen toelichting krijgt waarmee je uit de voeten kan wekt dit gewoon boosheid en frustratie. Het is ook niet of zij net sinds gister meeloopt..
Zelf stond ik afgelopen zomer op de keuring, paard wat jaar ervoor 40 punten haalt krijgt er 37.
Ik weet zelf wat de minpunten van mijn paard zijn maar daar werd ik alleen door de speaker en toezichthouder is het op aan gesproken. De jury strafte hem af wegens vocht op de sprong. Daar schrok ik van, direct de week erna naar de kliniek geweest. Daar hebben uiteindelijk 4 artsen staan kijken maar hij heeft geen vocht op de sprong of wat nu in een blad stond, een rommelige sprong.
Zulke dingen kan je niks mee, ik plan een dierenarts bezoek wat me weer een hoop geld kost en daar sta je dan. Nu denk ik het is voor mij het meest perfecte paard wat er is, en ik hoop dat hij na een ABOP nog eens een mooie 1e premie kan lopen zodat dit resultaat wat voor zijn moeder kan betekenen maar zelf denk ik waar doe ik dit allemaal voor.
Kan me helemaal voorstellen dat als je een hengst opfokt, maanden naar dit toewerkt dit een enorme domper is. Je verwacht dan een goede toelichting.