[FOTO] Fjorden in the picture!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 19:19

Hij staat ook echt heel stoer, zo van duh, doe ik ff :')

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 08:44

Mocht er iemand interesse, of iemand kennen die interesse hebben bij hengsten, Parkenhoeve verkoopt al haar hengsten omdat ze willen stoppen met de hengsthouderij.
Ik zag het voorbij komen op Facebook.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 11:03

Ja ik zag het al inderdaad. Heel erg gek dat ze er mee stoppen he?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 11:24

Mijn vraag daarover is wel ligt dat aan de vereniging , aangezien er nu twee zijn waarvan waar die hengsten zijn gekeurd van deze stal onder het Shetland stamboek vallen.

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 17:49

Heel heftig en ook jammer.
Hun zijn destijds naar het nieuwe stamboek gegaan. En dat ze een fok regelement hebben ontvangen waar ze het niet mee eens zijn.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 12:22

Wonkeydonkey schreef:
Heel heftig en ook jammer.
Hun zijn destijds naar het nieuwe stamboek gegaan. En dat ze een fok regelement hebben ontvangen waar ze het niet mee eens zijn.

Het nieuwe stamboek (Vereniging van Fokkers en gebruikers van Fjordenpaarden), met wel de oude "mensen/ bestuur" zegmaar. Ik ben er toendertijd met Gio ook uit (de dekdienst) gestapt :j. Met hoe het stamboek (Verening Het Nederlandse Fjordenpaatden stamboek) tegenwoordig is, zou ik zo weer aangesloten zijn!

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 22:24

Als ik de berichten op hun pagina lees gaat het hen enkel om het regeltje over spermaonderzoek...ik ben het wel eens met hun mening daarover(dat dat weinig toevoegd),maar dat lijkt me nu geen reden om je hele fokkerij/hengstenstal op te ruimen.
In elk stamboek ga je wel tegen een aantal regels aanlopen waar je het niet mee eens bent. Je legt je daarbij neer of gaat naar een ander stamboek, keuze genoeg, toch?

Bij mij komt het een beetje over als een verkoopstruckje...aandacht trekken en dan je paarden te koop zetten. Dat is hun goed recht natuurlijk, maar volgens mij zit er wel meer achter dan enkel een regeltje waar ze het niet mee eens zijn.
Laatst bijgewerkt door Feelsoproud op 10-12-25 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 22:33

Ze zouden het idd nog kunnen proberen bij het nederlandse Fjordenpaardenstamboek. Maar ik heb geen hengst dus weet niet of dat daar ook zo is.

Ik vind het ook een beetje drastisch. Maar soms kunnen hengsten keuren en houden ook wel frusterend zijn. Zeker omdat het keuren toch wel een jurysport is.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:05

Eens met jou Feelsoproud! Want zij zitten toch niet bij het Stamboek van Nederlandse Fjordenpaarden? Er zijn er toch twee? Waarvan de naam me nu ontglipt.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:32

Vereniging van fokkers en gebruikers van het Fjordenpaard.

Zij zitten aangesloten bij het shetland stamboek.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:42

En dat Shetland Stamboek heeft nu de beslissing gemaakt om die regel in te voeren?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:43

Ik weet niet helemaal hoe het werkt als met het shetland stamboek. Ik dacht ook altijd dat alle regels wat gelijk op waren, maar dat verschilt dus ook nog behoorlijk.

Edit: ik kan iemand navragen

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 17:31

Dat durf ik ook niet te zeggen.
Mij rijst de vraag waarom ze niet een eigen paspoort hebben. Ik zou zelf niet blij zijn met een shetlander paspoort bij een Fjord.
Of zeg ik nu iets heel doms.... :')

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 20:44

Dat deel van het stamboek zitten de oude bestuursleden van het Fjordenpaardenstamboek. Hele hoop drama toen geweest :+

Waren uhh bijzondere vergaderingen....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 20:51

Las het inderdaad, maar zal om meer gaan dan sperma onderzoek, want daarvoor doek je niet je hengsten op ljikt me?

Om hier de vroljike noot dan maar weer in te zetten.
Zo heerljik om 's nahcts gewoon even op je ponyspycam te kjiken wat ze doen. Afbeelding
Afbeelding
Ze slapen ook wel tegeljik plat, maar afgelopen nacht was het toerbeurt denk ik.

Wou iets kerstigs met VEnteKleuter, dus mjin kerstballen krans uitgegraven, van Heps en Toobs had ik daar al foto's mee.
Dacht moeten we eerst even oefenen.. 30 seconden later, laat maar, hang ze wel gewoon om :+ . Al was het zooitje geworden als ie wel met plasticballen om zjin nek aan de kletter was gegaan. Maar het is VenteKleuter, best wel coole stoere vent, dus hji vond het best.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 23:18

Leuke foto's van je Fjord <3

--

Ik wil niet meer horen dat Fjorden sloom zijn. Ik stond uit te mesten bij Ofira en ze ging rollen en kreeg daarna een flinke uitbarsting. Ze dacht ik ga wel met jou spelen. Ze steigerde behoorlijk zelfs beetje op commando terwijl ik haar dat nooit geleerd heb.

Na 5 min was ze uitgeraasd, heb echt vreselijk gelachen.

Als goed is komen er binnenkort mensen kijken naar haar. Ene kant vind ik het moeilijk ze is wel gek op mij. En aan de andere kant weet ik dat het beter gaat zijn zo.

Udith gaat het helaas niet zo goed mee. Sinds ze is verhuist is ze nerveus met name met het binnenzetten. Tot 2 x toe heeft ze de staleigenaar omver getrokken met schade tot gevolg. De staleigenaar gaf aan dat ik wel kon blijven maar dan elke dag moet binnenzetten. Dit is helaas niet haalbaar voor mij. Het viel mij ineens op dat ze wat vreemd schrikachtig gedrag vertoont , maar ook tegen het draad aanloopt. Mijn vermoeden is een beetje dat haar zicht slechter is geworden. Overdag gaat het goed, maar zodra het donker wordt , is ze onzeker en schrikachtig. Zeker met onbekenden. Ik vind ook dat ze niet helemaal happy oogt kan er mijn vinger niet opleggen maar ik wordt er zelf ook niet blij van.

Per toeval kwam er een plekje voorbij op 5 min fietsen van mijn huis. Sinds ik in dit dorpje woon heb ik wel de kans om de paarden dichterbij bij huis te gaan houden. Het is nog in opbouw maar ik kan in januari komen kijken. Ze kan dan weer buiten staan en zelf kiezen of ze gebruik wil maken van een schuilstal. Zo hoop ik dat het moment van stress wat ze nu ervaart met het binnenzetten verdwijnt. Betekend wel weer een nieuwe plek met nu echt onbekende paarden. Maar ik denk dat ze wel gelukkiger gaat zijn als ze haar eigen gang weer kan gaan. En ik kan haar ook beter verzorgen op die manier en ondersteunen als ze verder achteruit gaat.

Met Warian gaat het super goed! Hij is zo braaf en makkelijk en ik ben echt helemaal weg van hem. Misschien had ik al veel eerder een hengstje moeten kopen. Hij is veranderd in een aanhankelijke knuffelige jongen.
Wel blijkt zijn voeten wat af te wijken en naar buiten te staan. Toch een beetje misgefokt. Maar ik heb geen ambities voor keuringen of wedstrijden dus ik vind het wel prima zo. Als hij maar braaf is en vriendelijk.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 23:52

Net als bij mensen zijn er zoveel verschillende types binnen een groep :D Gritthe is ook een snelle, die moet ik eerder inhouden dan dat ik haar moet vragen iets te versnellen. Het enige moment waarop ze een normaal tempo heeft is wanneer ze ziek is. Mijn stalgenootjes hebben dat dan vaak niet door omdat ze dan heel braaf is, zoals veel hun paard willen hebben zeg maar. Deze week was het weer raak, maandag had Gritthe zandkoliek :( gelukkig merkte mijn staleigenaar op dat ze veel meer lag dan normaal en heeft toen mij opgebeld. 2 keer met spoed de dierenarts erbij want met de eerste keer medicatie verbeterde ze niet.
Het was stressvol, maar het heeft me wel weer laten inzien wat voor goed paard ik heb. Zo meewerkend bij de dierenarts ondanks dat ze zich zwaar ellendig voelde en de onderzoeken helemaal niet prettig voor haar waren.
Ze moet nu 500 gram psyllium per dag krijgen. Het voordeel aan een fjord is dat ze dat met een beetje slobber zo opeet :Y) :D

Gritthe en ik zijn onlangs begonnen met dubbele lange lijnen, en dat was echt een goede oefening voor ons beiden en we vonden het beide ook super leuk! Ik hoop dat ik haar binnenkort weer even daarmee op kan pakken, ik ben altijd wat terughoudend met aan het werk zetten wanneer ze net ziek is geweest

Hopelijk is de nieuwe stal prettig voor Udith en wennen jullie snel. Zo'n verhuizing is nooit leuk natuurlijk.
En geniet lekker van Warian :D

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 08:15

Haha hier ook echt geen slome Fjorden :+ Roos is best pittig en snel maar wel heel braaf, die is niet kijkerig en schrikkerig zoals de KWPNers van m'n beste vriendin maar wel gewoon lekker vlot. Spannend dat er binnenkort kijkers voor Ofira komen, hopelijk is er een klik. Wel balen dat het met Udith minder gaat, hopelijk kunnen jullie in januari verhuizen!

Balen van de zandkoliek bij Gritthe! Hopelijk helpt de psyllium goed :) Dubbele lange lijnen is echt heel leuk om te doen! Ik doe het vaak met Roos ter afwisseling.

Hier ben ik Roos weer aan het opbouwen, die had helaas een kleine blessure aan haar been. We waren aan het rijden en ze liep echt zó fijn, ik dacht dat ik eindelijk kon paardrijden want het ging fantastisch. En toen ineens kreupel uit het niks -O- Dus gestapt afgelopen weken, CellKick elke dag en nu lijkt ze weer helemaal goed :D Nu stappen opbouwen en dan weer onder het zadel verder opbouwen. Hopelijk snel weer helemaal goed!

Met Olafje ben ik lekker grondwerk en vrijheidsdressuur aan het oppakken, dat doet ie mega leuk <3 Op de foto hieronder ging hij liggen op commando! Olaf is altijd bruin/geel in de winter ipv wit, daar heb ik me al bij neergelegd :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 12:34

Wat een heerlijke foto's <3
Balen van roos, hopelijk gaat het opbouwen voorspoedig

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 13:53

VikaWiek, betershcap hopelijk lukt het met de zaadjes het zand eruit te krijgen.

Zebrastreep, hmm, dat klinkt alsof ze inderdaad een probleem heeft met iets.
Dat wordt puzzelen.

Norwayfjord, fjin dat ze weer helemaal goed is, mooie foto's

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 16:19

Wat tof, liggen op commando, lekker makkelijk met opstappen als ik later oud ben :+

Merk je nu nog wat aan Gritthe? Of is ze weer helemaal zichzelf? Dubbele lange lijnen heb ik ook veel gedaan met Pypsa en Ursin doen we dat nu ook mee!

Ik hoop dat je leuke mensen vind voor Ofira!
Misschien kan je met Warian nog wat corrigeren met de stand? Als ze jong zijn gaat dat soms nog wat, maar je kan er geen rechten voet onder plakken natuurlijk :o

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 19:16

Gritthe is weer helemaal zichzelf gelukkig :D

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 09:07

Dat is wel prettig, zoiets lijkt me echt heel erg naar.
Loki gaat stabiel, gisteren was hij het toppunt van fris met longeren.
Dan ben ik altijd maar blij dat ik er niet op zit.
Afbeelding
En zijn knappe koppie, hij zag een paard rennen.
(Afbeelding

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 11:51

Hahaha die is lenig!!

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 12:09

Hahaha lekker fris!

Hier nog 1, die zijn we aan het opbouwen met stappen en ik dacht lui een half uur op de AC lijn te kunnen lopen en Roos op de hoefslag stappen maar ze had andere plannen *\o/* :') Ik kon dus aan m'n conditie werken en ernaast lopen -O-

Afbeelding