[FOTO] Fjorden in the picture!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 14:53

Hier gaat het even rot betreft met mijn Fjorden.

Udith heeft zondag een fikse blessure opgelopen. Waarschijnlijk is ze gevallen of iets in die richting. Ik trof haar kreupel aan en ze sleepte met haar achterbenen. Ze wou liever helemaal niet lopen. Spoedarts gebeld en gelukkig konden ze snel komen. Verschillende testen gedaan en gelukkig koliek of iets in de hersenen uitgesloten omdat haar reflexen het gelukkig ook nog goed deden.

Waarschijnlijk een spierscheuring of verrekking in de spieren en of pezen. Ze staan op pijnstilling momenteel maar het gaat een beetje af en aan. Ze had echt een pain face zondag, de glinstering was uit haar ogen. Dat heeft ze nu wel weer terug en ze reageert helder en alert en eet en mest verder goed.

Rust is eigenlijk de enige oplossing. Ze staat nu in de paddock... vind ze niks aan, maar het is niet anders.

Over Ofira ook niet zo'n leuke update. Door het plots inkrimpen van de stal (met goede reden) zit ik er over te denken om haar te gaan verkopen. Udith wil ik niet weg doen, dus Udith zou haar plek moeten krijgen. Naar een andere stal zie ik niet zo zitten omdat ik hier al lang kom en erg achter het beleid sta qua paard en welzijn. Ook qua kosten wordt het te duur om Ofira ergens anders te stallen.

Ik krijg een jaar om er over na te denken. Ik hoef nu niet direct te beslissen. Streven is wel dat haar veulen Hier nog geboren gaat
worden. Eerst de boel maar rustig laten landen en dan zien we wel weer.

Furst

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 14:58

Da’s heftig nieuws, wat rot! Hopelijk hoef je haar toch niet weg te doen uiteindelijk.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 15:38

Hè wat naar! Hopelijk doet de rust Udith goed. En veel sterkte met de keus om Ofira te moeten verkopen :knuffel: het scheelt dat je nog wrl tijd hebt, maar wat je ook doet die keuze is niet makkelijk

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 18:35

Ik schrik van jouw nieuws Zebra, wat verschrikkelijk.
Wel fijn dat je merrie wat opknapt, wat zal je geschrokken zijn.
En ook jammer dat je andere Fjord misschien weg moet. Dat is nooit leuk, die keuze.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 21:08

Oh zebra :(:) hoop dat je snel wat meer weet!

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 21:47

Het is even dikke pech , maar het herstel van Udith is nu even het belangrijkste. En ik hoop ook dat het goed komt, ze is niet de jongste meer en dat geeft mij toch wel extra zorgen.
Het ging mij bij haar al lang niet meer om het rijden, dus als ze nu met pensioen zou moeten is dat geen ramp. Maar het idee dat ze pijn heeft vind ik wel heel naar en vervelend. Ik ga nu twee keer per dag heen, maar ondanks dat ze stijf is en nog niet goed loopt is ze wel vrolijk en heeft ze nog een glinstering in haar ogen. Komt ook enthousiast aan ( gekropen bijna) voor een knuffel en haar eten. De medicatie is ze niet zo'n fan van. Gelukkig is het een zeer sterke en koppige Fjord en geeft ze niet zomaar op. Vandaag kreeg ik wel een goed berichtje met dat ze languit lag te slapen. Dat ze kan liggen en weer in de benen komt geeft mij wel goede hoop dat de schade te overzien gaat zijn.

En met Ofira kan ik gelukkig nog lang nadenken en het laten bezinken. Misschien komt er wel een spontaan idee of oplossing op mijn pad. Ene kant ben ik mijn plezier ook wel wat verloren , en tegelijk vind ik het heel zonde om dat idee te hebben. De eerste dag dat ik het idee in mijn hoofd had , merkte ik gelijk al dat ik haar wat begon te ontlopen. Kan het beestje niks aan doen... Is meer dat ik zelf het even niet kon. De tijd zal het leren wat de 'beste' keuze gaat zijn.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 13:59

Ja hele lastige keuze. Aan de andere kant...een jaar is nog een hele tijd. Er kan nog van alles gebeuren en wellicht op je pad komen. Sterkte met je besluit. Het valt niet mee.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 18:11

Wat een rot bericht Zebrastreep, gelukkig heb je nog even om erover na te denken maar rot is het wel. Sterkte! :(:)

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 18:53

Wij zijn vandaag bij de dochter van de merrie van NorwayFjord gaan kijken en waren instant verliefd <3

Normaal was het niet de bedoeling er nog een fjord bij te kopen, maar merkten hier dat een 4e paard niet slecht zou zijn. Pension zagen we dan wel niet meer zitten door slechte ervaringen… dus lieten het gewoon een beetje op ons afkomen. Ze is momenteel nog drachtig en gaat pas na het afspenen van het veulen naar ons komen. Ook moet ze nog gekeurd worden, maar als dat allemaal goed is hebben wij onze droom ook waar kunnen maken met een grå fjordenmerrie <3

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 19:16

Proficiat Furst! Spannend *\o/*

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 19:18

Ja heel spannend! Eerst moet ze nog bevallen. Dan kunnen we keuren. Al vermoed ik dat ze wel oke zal zijn. Dus nu is het aftellen tot de geboorte en dan afspenen :D

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 21:15

Hè wat vervelend Zebrastreep. Ik was vanmiddag even in Balloo met mijn merrie en zag Udith in de paddock staan, ze stond er wel vrolijk bij <3 En heel erg rot dat je misschien een paard moet verkopen. Enorm verdrietige situatie voor iedereen.

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst Furst!

Balloërveld oortjes <3
Afbeelding

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 22:03

Wat leuk om te horen :D het gaat met Udith gelukkig weer de goede kant op. Ze mag morgen weer naar de wei. Nog even een laatste weekend bij haar vriendjes voordat helaas een aantal weggaan. Ze blijft alleen nog wat stijf, maar ze tikt bijna de 26 aan dus dat hoort er ook wel een beetje bij.

Het is heel verdrietig dat Ofira misschien weg moet. Maar ik krijg gelukkig nog extra tijd om na te denken wat heel fijn is! Maar alles eromheen blijft natuurlijk nog veel verdrietiger.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 09:45

Ik wil voorzichtig terug aansluiten..
Mijn senior is eind januari doodgegaan.
Afbeelding
Ik ben terug naar 1 Fjord en 1 ijslander nu..

Rafiki (simba) wordt 4 eind mei. We gaan nu toch maar eens kijken of we wat arbeidsvoorwaarden kunnen opstellen..
Een van de dingen die Diddle altijd deed was de voortuin kort houden.. we hebben geen grasmaaier.. dus ik ben de twee nieuwe aan het inwerken.. helaas zijn deze ingesteld als tuinfrees..

Afbeelding

Afbeelding

Rafiki heeft zijn eerste twee keer een bit/hoofdstel gedragen

Afbeelding

En hij wordt fysiek "af"

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb veel moeite om de paarden terug op te pakken nu Diddle er niet meer is. Maar dat lijken ze beide gelukkig prima te vinden. Komt wel weer als mijn tranen zijn opgedroogd..

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 10:14

Oh wat verschrikkelijk om te horen. Geef jezelf ook de tijd om te helen en te rouwen! Laat het toe.

Knappe Rafiki wel! Hij pakt alles goed op precies?

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 10:45

Furst schreef:
Oh wat verschrikkelijk om te horen. Geef jezelf ook de tijd om te helen en te rouwen! Laat het toe.

Knappe Rafiki wel! Hij pakt alles goed op precies?

Ik ben al sinds 26 januari zo lek als een mandje inderdaad. Het lukt nu net om tijdens werktijd droog te blijven. 18 jaar innige liefde met je allereerste pony gaat duidelijk niet in de koude kleren zitten -O-

Rafiki is een grandioze beukbeer.. hij kwam hier twee jaar terug met een fight mentaliteit op álles.
Nu vinden we een weg.

Afbeelding
Maar dit bij trailer laden oefenen is dus ook Rafiki }:0

Afbeelding
(Heb er maar 2 nu, dus we zijn aan het oefenen zodat we op stap kunnen naar vrienden, of een rijbak. Dan kan Rafiki daar in een paddock ofzo. :Y) )

Hij is leuk, lekker ongecompliceerd botte knoest gedrag. (Mijn IJslander is een ontzettend gevoelig dier die op een gedachte al voldoende hulpen krijgt en vol overgave het goede antwoord zoekt en geeft. Rafiki geeft vol overgave zijn makkelijkste antwoord en als dat je niet zint moet je je vraag maar aanpassen want DOEI }:0 leuk contrast :+ )

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 19:40

Wat verdrietig van je Fjord, en zo lang samen dat hakt er wel even flink in kan ik mij voorstellen. Ik vind je jonge Fjord er erg leuk en aansprekend uitzien. Zit een mooi hoofje op.

--
Udith staat inmiddels weer op de wei. En ik dacht oude bejaarden paarden zijn altijd zo heerlijk rustig. Zodra ze doorhad waar we heen gingen werd het een soort van 2,5 jarige hengst. Dribbelen op de plaats, proberen weg te rennen en heel overdreven gillen. In de wei rende ze nog bijna over mij heen :+ ze draaide ook goed en was niet kreupel. Na 2 min actie ging haar kop naar beneden om te grazen en was de rust wedergekeerd.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 15:34

Mooi he, dat landseizoen ze allemaal weer 3 jaar maakt haha!

Ik vind Rafiki een mooie paard, wat is zijn afstamming?

Pypsa vind mennen echt fantastisch. Dit is haar 3e keer hier voor de vierwieler. Ik heb echt het idee dat dit helemaal haar ding is, zo werkbaar als ze is.

Ik ging daarna nog trailerladen oefenen, ik kan Pypsa nu de trailer insturen op afstand en dan wacht ze op 'blijf' en komt ze achteruit op 'kom maar' , maar ik zei tegen mijn bijrijder: neem Ursin ook even mee om in de bak te oefenen( die kan nu gewoon laden, ga met een 2 jarige nog niet die extra moeilijke manier doen)

Naaah, er viel niks te beginnen met Pyp, omdat haar 2 jarige in de bak was. Alleen maar gaten graven en willen lopen :+

Heb ze sinds een week weer bij elkaar in de groep staan,maar ga ze denk ik maar uit elkaar halen. Zijn bij jullie de merries ook zo gehecht aan hun oudere kinderen?

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 11:44

Oh Ruitje wat een knap beeld zo voor de wagen! En een heerlijk oefenpad heb je ook zo!

Jij vond Rafiki in augustus ook al knap :)) , heb uit mijn berichtje van toen zijn afstamming gekopieerd (ben er te weinig in thuis om het te onthouden :o )
Zijn vader is Gjøvik en zijn moeder is er een van Havik IV
Ik hoop hem volgend jaar ook voor de wagen te laten beleren trouwens! :+: Diddle zijn vierwieler staat er nog en die zou perféct passen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 13:09

Sorry hoor, ben een zeef hahaha! Ah, heb zelf ook een mooie Havik gehad!

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 20:06

ruitje schreef:
Sorry hoor, ben een zeef hahaha! Ah, heb zelf ook een mooie Havik gehad!

Ik mag niks zeggen he. Ik wist de afstamming van m'n paard niet meer dus hoopte domweg dat ik die eerder hier had getypt :Y) :+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 20:46

:')

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 20:55

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik weet in elk geval niet wat hier in de lucht zit..maar ze gedragen zich alsof ze dagelijks een paar kilo sportbroek krijgen >;)

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 21:12

Hier vandaag voor het eerst sinds maanden ook weer eens de kar erachter geknoopt. Heidi was meteen aan en wakker! Heerlijke rit gemaakt, en Heidi kwam dus ook flink nat terug, morgen is m'n bijrijdster er dus die heeft was te doen hahaha. Einde van de maand gaan we mee doen met de Villa Pardoes rit, 25 km voor het goede doel, dus wilde haar wel weer even voor de wagen gehad hebben voor die tijd. Maar ze gaf er zoals altijd helemaal niks om.

Zaterdag op de equitana geweest, mooie set touwhalster met neckrope gekocht. Helemaal blij mee!

Afbeelding

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 17:49

Staat haar echt mooi, dat felroze!