[FOTO] Fjorden in the picture!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Furst

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 22:36

Dankje! Hij heeft zeker een lange voorpluk, haha. De enige van mijn 3 goudklompjes helaas

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 22:47

Welke afstamming is hij furst?

Lando is ook rood en heeft zo’n enorme pluk. Hij is een hermansen x tunar

Afbeelding

Norwayfjord, mooie foto!
Udsie is ook knap!

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 22:48

Abel is een Almglimt x Anton!
Mijn oudste merrie van bijna 3 is een Kamillas Tord x Tunar en mijn jongste merrie van bijna 2 is een Jakobgardens Junar x Hermansen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit zijn ze!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 22:55

Knap! Ik dacht dat Abel rood was maar dat is ie niet gok ik?

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 22:58

Hij is gulblakk. Wel donkerder dan Unola, haha. Hij lijkt wel rood soms. Maar eigenlijk is ie bleek.

Lando is ook zo een knapperd he!

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 23:59

Over voorpluk gesproken , ik zag een oude foto van Udith dat haar voorpluk door de jaren heen korter is geworden. Net als haar staart nadat een veulen er ooit op heeft lopen kauwen.

Ofira daarin tegen is echt een haarbal :')

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 18:48

Zijn er nog mensen naar de HK keuring geweest gisteren?

Als ik daar ben krijg ik toch weer fokkriebels voor volgend jaar. Helaas zijn de 2 hengsten die ik mooi vind niet geschikt vanwege de bloedlijn ( Loebas en Rivaal). Maar Loebas vond ik erg mooi , ook omdat het weer wat meer teruggaat naar het oudere type Fjord. De bloedlijn erachter spreekt mij ook erg aan.

Rivaal vind ik ook een plaatje, maar ik ben dan al een beetje bevooroordeeld omdat er Tempo bloed in zit, en ik automatisch al fan ben van Tempo nakomelingen.

De Franse hengst met de enorm lange benen vond ik ook wel leuk, maar voor mij nog wat onbekend en ik ken de nakomelingen niet. Ging om de hengst Mozart d'Ober. Heeft ook nog een flinke 'puppy' uitstraling om het zo maar te zeggen. Maar ik ben benieuwd hoe hij gaat uitgroeien en wat hij in de toekomst gaat doen.

De hengsten Jakobgardens Junar , Lavi, en Nilas spraken mij ook wat minder aan. Ik vind ze wat aan de kleine kant en de kleuren zijn ook niet helemaal mijn favoriete. Is meer een mening wat ik zelf vind, ik zou ze niet zo snel kiezen als dekhengst voor mijn merrie.

Mambo zv vond ik ook een plaatje. Maar ook bevooroordeeld omdat ik zelf twee merries heb met Manus bloed. Wel een hele belangrijke nakomeling in mijn ogen voor de fokkerij omdat Manus natuurlijk niet meer in leven is. Hij was wel wat aan de drukke kant tijdens de hengstenshow, maar werd knap gereden door een meisje van 14.

Olaf en Solar zijn natuurlijk ook prachtig, maar grijs vind ik toch een wat minder kleur. Ook heb ik niet zoveel met de Jelte lijn. Past ook niet helemaal bij mijn merrie. Ook wordt er met beide veel gefokt, ik hou wel van afwisseling in de fokkerij en niet alleen maar van dit of dat. Uiteraard zijn ze wel leuk om aan het werk te zien , zeker de grote Solar. En wat sprong hij ontzettend leuk en goed. Olaf liep ook leuk onder een westernzadel , maar het meisje wat hem reed liet hem niet heel fijn lopen ( kin op de borst waardoor hij wat traag oogde). Maar Olaf zelf was heel nuchter en niet snel onder de indruk. Dat is natuurlijk weer een heel groot voordeel wat een Fjord zeker moet hebben.

Ook leuk dat er zoveel Fjorden voor de kar werden getoond. Vooral de 3 hengsten voor een romeinse kar was indrukwekkend. Nu las ik wel dat ook daar mensen vonden dat ze paarden er niet fijn bijliepen, maar daar heb ik niet zo goed op kunnen letten.

Al met al weer een dag vol indrukken van de Hengsten. Vond het wel rustig dit jaar qua bezoekers. Maar goed het is ook vakantie en veel mensen hebben de griep te pakken. Een aantal hengsten hebben we ook niet gezien.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 22:56

Leuk verslagje Zebrastreep!

Ik ben er niet geweest, moet werken op zaterdag en vanuit belgie toch ook een behoorlijke trip, zeker als je geen fokplannen hebt :D !
Ik ben wel heel erg geinteresseerd in de fokkerij, dus fijn om het allemaal te kunnen volgen. Op facebook ook al wel wat foto's en filmpjes gezien.

Ik vind het altijd een beetje dubbel, zeker het showgedeelte. Het publiek wil wat zien, wil ambience en wat actie, en dat gaat uiteraard gepaard met stress en spanning bij de, veelal jonge, hengsten.
En dan is het beeld vaak ook niet zo 'fijn' meer. Het mag er natuurlijk ook niet overgaan en het is aan de hengstenhouders om in te schatten wat kan en wat niet.

Maar goed, zoals gezegd, ik heb het niet zelf gezien, zag er enkel op facebook ook iets over passeren dat er een aantal niet zo fijn voorgesteld werden.

Binnen een maand hengstenkeuring in belgie, daar hoop ik wel bij te zijn. Mijn dagje verlof is in elk geval wel al aangevraagd.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 23:27

Ik ben dit jaar ook niet geweest naar Nederland. Ik vond het programma ook nogal povertjes. De beelden die ik heb gezien stellen mij wel wat teleur. Bepaalde hengsten die echt met de neus op de borst worden getrokken. Dat was helaas vorig jaar ook al zo. Ook in Belgie hoor, helaas. Ik denk dat dat vooral ligt aan de "we doen het al 780 jaar zo, dus het is wel goed zo" mentaliteit bij veel oudere fokkers.

Zelf heb ik het dan totaal niet voor Rivaal. Ik weet niet hoe hij dit jaar was, maar vorig jaar was het echt een draak. Ik ben ook geen fan van Timor-lijnen. Timor zelf vind ik wel een knapperd, maar zou dus zelf niet zo snel met hem fokken.

Ergens jammer dat ik er niet bij was, maar kijk wel al uit naar die van Belgie. Ben vooral benieuwd of er wat nieuws bij zit voor onze Nederlandse en Belgische fokkerijen

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 08:21

Ik vond Rivaal echt 1 van de hoogtepunten van de dag, hij was dit jaar veel braver dan vorig jaar en liet zich goed zien. Kan ook echt leuk springen, ik was onder de indruk in ieder geval :D Helaas kan hij niet op Roos maar ik vind het echt een hengst om in de gaten te houden.

Hoe Olaf gereden werd was ik echt geen fan van, Mambo en Solar daarentegen werden echt enorm fijn gereden.

Er werden er dit jaar idd best veel voor de wagen voorgesteld, dat vond ik wel leuk om te zien in vergelijking met vorig jaar. Het enige wat ik persoonlijk jammer vind is dat er een 2,5 jarige voor de wagen liep die er duidelijk al een stuk vaker voor had gelopen. Daar zou van mij wel naar gekeken mogen worden vanuit het stamboek.

Ik moet zeggen dat me verder niet zoveel is bijgebleven, ik was heel benieuwd naar King en die liep echt braaf zijn rondje maar ik was niet zo onder de indruk van hem als vorig jaar en ook geen match voor Roos. Ik had echt fok kriebels maar die zijn een beetje voorbij nu, geen hengst gezien waarvan ik echt dacht: Die moet het worden! We gaan Roos dit jaar lekker naar de keuring en de ABOP doen en dan kijken we volgend jaar wel weer :D

Hopelijk zijn er dan ook wat meer hengsten die aangeboden worden, het was mager dit jaar vergeleken bij vorig jaar vind ik.

Ben benieuwd naar de keuring in België! Moet nog even kijken of wij gaan of niet :)

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 10:22

De 2,5 jarige hengst zeiden we hetzelfde over, die staat al een tijdje langer voor de kar. Zouden ze inderdaad wel wat strenger op moeten zijn, maar ik denk bij alle stamboeken wel.

Olaf werd niet heel fijn gereden nee. Bleek ook nog maar sinds 2 weken een combinatie te zijn. Ik zou het dan toch wat langer de tijd geven en kiezen voor een disciplines en ruiter die goed bij elkaar passen zodat je je hengst goed kunt laten zien.

Rivaal was zeker een stuk rustiger dan vorig jaar, hij sprong ook heel netjes en gecontroleerd. Al gaf hij mij vorig jaar ook een goede indruk omdat hij zo mooi kon draven.

Helaas is België wat te ver weg, maar misschien voor in de toekomst een leuk uitje

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 14:11

Ik ben echt fan van Rivaal, mooie hengst met genoeg beweging.
Dit jaar ook niet geweest, ik had niet zoveel zin en zo te horen is het een goede keuze geweest.
Is er iemand lid van het "andere" Fjorden stamboek?

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 16:51

Wonkeydonkey schreef:
Ik ben echt fan van Rivaal, mooie hengst met genoeg beweging.
Dit jaar ook niet geweest, ik had niet zoveel zin en zo te horen is het een goede keuze geweest.
Is er iemand lid van het "andere" Fjorden stamboek?

Nee en dat ben ik ook zeker niet van plan. Het is een vereniging geen stamboek. De mensen daar hebben in hoogtijdagen van de fjord ervoor gezorgd dat het stamboek op zeep geholpen werd, hebben dingen gedaan die niet om over naar huis te schrijven zijn. Veel succes met je club maar mij gaan ze er niet zien..

Ik was op de hengstenkeuring, vond er dit jaar geen enorme uitblinkers of verassingen tussen zitten.

Olaf vond ik inderdaad slecht gereden, er lag een westerntuig op maar het had weinig met westernrijden te maken.

Ik denk zelf dat de show Veel hengsten geen goed doet. Het is allemaal wat simpel, ziet er gestressd uit, heeft geen meerwaarde om het zo te zeggen..

Vond de aanspanning voor de slee mooi om te zien, Rivaal sprong braaf met zijn amazone maar het is niet iets waar ik speciaal voor zou komen of nou echt reclame voor de hengsten.

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 17:13

Wat ik mij dan afvraag, de Fjord heeft (niet altijd) minder bravoure dan een Fries of KWPNer, maar waarom wordt er bijvoorbeeld niet een stukje vrijspringen getoond. Het rond razen door een bak zoals nu vind ik niet zo heel mooi. Maar wie ben ik.
Ach, ik ben niet zo bekend bij de Fjorden. Ik weet dat er destijds hommeles was, maar niet veel van mee gekregen.
Ver van houden dus, ik dacht serieus dat ze een tweede stamboek waren.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 20:18

Wonkeydonkey schreef:
Wat ik mij dan afvraag, de Fjord heeft (niet altijd) minder bravoure dan een Fries of KWPNer, maar waarom wordt er bijvoorbeeld niet een stukje vrijspringen getoond. Het rond razen door een bak zoals nu vind ik niet zo heel mooi. Maar wie ben ik.
Ach, ik ben niet zo bekend bij de Fjorden. Ik weet dat er destijds hommeles was, maar niet veel van mee gekregen.
Ver van houden dus, ik dacht serieus dat ze een tweede stamboek waren.

Tja, daar denk ik vaak bij, als ik wil springen koop je een springpaard. Fjorden zijn in mijn ogen het familiepaard, het betrouwbare veelzijdige dier. Het is daarom wel leuk dat dit getoond wordt maar het kan denk ik beter tot zijn recht komen.

Maar het is natuurlijk niet makkelijk dit te organiseren. En niet iedereen staat erom te springen iets te tonen, veel hengsten worden ook niet dagelijks gereden.

Zelf zou ik het intressanter vinden als je bv op de website van elke hengst een filmpje kan opzoeken. Waar je het dier vrij kan zien bewegen en evt onder het zadel/voor de wagen indien van toepassing. Heb je ook een breder bereik.

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 21:02

Dat is idd niet zo verkeerd. Sws vind ik dat er weinig te vinden is van en over de dekhengsten. Nu heb ik zelf een hengst, die van Gjøvik komt en de opa Orsta. Orsta is echt heel oud bloed. En was niet de makkelijkste wat ik her en der heb opgepikt.
Het zou mooi zijn als er echt een goede proffesionele video was, stap draf galop en misschien een klein sprongetje.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 15:39

Vandaag heb ik Olaf weer eens gemeten! Toen ik hem kocht zeiden een paar mensen dat hij te klein voor mij ging blijven dus daar heb ik best wat stress over gehad :+ Nou, ik ben dik tevreden want ik heb meneer vandaag op net geen 1.38m gemeten en hij moet nog 2 worden eind april!

De smurf in november 2023
Afbeelding

En nu, hoef me niet meer dubbel te vouwen om hem te knuffelen :+ <3
Afbeelding

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 15:58

2.5 en voor de kar is heel wat anders dan erop he. Ik ben tot op heden geen onderzoek tegen gekomen waaruit blijkt dat die paarden minder lang meegaan, sterker nog, uit onderzoek bij renpaarden( en dat is dan ook nog eens erop..) blijkt dat paarden die als 2 jarige pittige arbeid hebben gehad, langer presteren.

Dat gezegd hebbende:
Ik denk dat de paardensport onder een vergrootglas ligt en je beter als alle stamboeken in zijn geheel kan zeggen: paarden onder de 4 doen we geen shows, wedstrijden etc mee.

Ik vind de die grijze d' Ober prachtig!

Hebben jullie beeldmateriaal van Rivaal? Ik kan het nergens vinden namelijk.

Nog even voorpluk delen.

Afbeelding

Hoe staan jullie in Fjorden met lange manen? Mijn Utje heb ik nog nooit geknipt en die heeft nu manen tot haar schouder, ik vind het gewoon zonde ze af te knippen maar het 'hoort niet' in mijn hoofd :')

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 17:10

Ik vind het over het algemeen leuk, die lange manen. Maar ik vind het niet bij elke fjord mooi staan.
Verder kan het me niet boeien wat "hoort", ik knipte ook de sokken van m'n Fries er af :Y)

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 17:36

Ik vind het leuk bij andere Fjorden als ze lange manen hebben maar heb zelf echt de voorkeur voor een mooie, strakke boog :)

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 17:38

Ik ben ook team boog. Ik vind lange manen er bij fjorden doorgaans wel heel onverzorgd uitzien. Op een paar fjorden na

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 19:25

Ik denk dat Lando ontploft qua warmte met lange manen _O-

Heb vandaag zadelpasser hier gehad. Lando zijn emmer zat op het eind goed vol en was helemaal van slag na het zoveelste zadel. Gelukkig mag ik dit weekend zelf nog even testen.

Knappe kop ruitje!

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 19:33

Afbeelding
Ik vond lange manen zo mooi bij Loki. Maar ja...
Nu heeft die een kaal nekje.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 23:30

Ik zal als ik er aan denk morgen even een foto maken van mijn haarbal!

Bedankt voor de pb met info over Rivaal,mooie hengst!

Ik wil misschien toch weer dekken, komt qua planning handig uit. Mijn Utje is van Granat, ben ik best tevreden over maar die is naar de VS, dus nu ff verder zoeken.

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 09:58

Graag gedaan, is ook zeker een van mijn favorieten. Zit ook erg veel pit in, vorig jaar met de keuring heb ik gelachen om zijn brutaliteit.