[FOTO] Fjorden in the picture!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 22:35

deedee19 schreef:
Marjan ik zou voor Lando voor een deken gaan die een gewone en geen T-sluiting heeft. En ook voor een deken met loopsplitten voor. Dan heb je net wat meer speling.

Helaas sloopt m’n Welsh dekens met loopsplitten -O-
Denk dat ik nog de amigo met v sluiting ga proberen die lag ook mooi op m’n oude merrie
Afbeelding

monsera

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 00:31

Heb je de gewone bucas of de bigneck?
Zit een heel verschil in hoor.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 03:52

monsera schreef:
Heb je de gewone bucas of de bigneck?
Zit een heel verschil in hoor.

Gewone, maar big neck sluit niet lager toch?

GekOpFjorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 08:51

Ik heb de amigo bravo xl
Hele fijne deken (V sluiting)

Afbeelding
Afbeelding

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 10:40

De dierenarts is gisteren geweest , conclusie Udith heeft luizen. Gelukkig nog niet in overdreven mate en is de verspreiding klein en zijn het enkele luizen op bepaalde plekken. Waarschijnlijk is ze er ook allergisch voor en reageert daarom zo heftig op de jeuk. Behandeling is wassen en na 10 dagen de behandeling herhalen. Wel lastig want het is een buitenpaard en eigenlijk kunnen we nu niet wassen. Dat wordt jerrycans kopen en zelf warm water meenemen. En het liefst moet het ook nog droog zijn..... Dus voordat ik kan gaan behandelen ben ik al echt wat dagen verder. Ergens anders wassen is geen optie , de luizen zijn ook overdraagbaar in bijv een stal of poetsplaats.

An zich waren de luizen niet het grootste probleem , maar eerder de oorzaak. Het komt vaak bij paarden voor met een verminderde weerstand. De dierenarts zat ook wat te denken aan PPID.... Iets waarvan ik al jaren denk het zou mij niks verbazen, maar ik stel het ergens ook nog uit omdat ze niet de typische symptomen heeft wat past. Maar een van de symptomen is sneller een infectie of schimmel/luis/mijt en het trager genezen. Dat zou dan wel weer passend zijn.

PPDI zou onderzocht moeten worden. Al gaat het op meerdere vlakken niet haalbaar zijn om dagelijks medicatie te geven. Of ze echt ernstig last heeft durf ik niet te zeggen. Haar vacht zag er in ieder geval voor de rest goed uit en een deken hoefde ze niet op. Die zoektocht kan ik dus weer stopzetten.

Nou ja we gaan eerst de luizen aanpakken , snel hopen op een redelijk droge dag.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 12:18

De Amigo XL! Die is echt top. Logt hier op de breeeeeede tinkers, op de shire en fjord. Top dekens.
En niet zo belachelijk duur als de bucas big neck. Die ik overigens helemaal niet zo big neck vind :Y) weinig van mijn cobs passen die.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 13:31

Kun je geen ander spul krijgen voor de luizen?
Ik kreeg een flesje mee dn goot dag over de grond bovenlijn dn weg waren de luizen.

Dat is toch niet te doen met dit weer om te wassen.

Ik kreeg mijn fjord niet in de oude deken de gewone bucas van mijn vorige merrie. Maar dezelfde maat in de bigneck past wel gewoon.
Ik heb zo geen foto helaas.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 15:26

Ik krijg altijd Butox voor luizen bij mn paarden. Hoef ze dus niet te wassen. Mijn oudere ruin die overleden is, had ook altijd kwaaltjes en verminderde weerstand dus hij en vorig jaar mn jonkies zaten er mee. Echt klote, maar gelukkig niet iets wat niet te verhelpen is. Had trouwens bij die ruin ook vermoeden van PPID, maar 3x negatief getest

Mr_Mx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 16:31

Zebrastreep; lastig, luizen in de winter bij een buitenpaard. Wat je ook zou kunnen proberen is veerust tegen vliegen. Mijn ervaring is dat luizen daar ook dood door gaan. Ik heb een paard gehad die in de winter ook vaak last van luizen had. Stond ook buiten met een dikke vacht en wassen was geen optie. Hij had de luizen op zijn hals onder zijn manen (lekker droog en warm). Als ik daar veerust op spoot en het een beetje met een rubber handschoen invreef, kwamen de luizen uit de vacht gekropen en gingen dood. Valt te proberen, zo'n bus kost niet zoveel, je kan het heel plaatselijk gebruiken en je hoeft niet te wassen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 20:12

Ze zitten bij haar met name onder de buik, gelukkig is het niet enorm ernstig.

Ik heb maar bedacht dat ze gewoon op stal gaat. Al zijn luizen besmettelijk, mijn jonge paard heeft een goede weerstand en de dierenarts geeft aan luizen meer voorkeur hebben voor één gastheer en vaak ook voor een slechte weerstand. En de stal maar ontsmetten daarna en het stro eruit.

Ik neem liever dat risico dan een koud paard die vervolgens daarvan ziek wordt.

Ik heb ooit een vaccinatie geprobeerd maar dat was niet heel erg aan te raden, vond dat ook wat te spannend dus daar kies ik liever ook niet voor.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 20:31

Bedankt voor de deken tips!

Voor luizen kan je ook veerust proberen of vragen om butox dan hoef je niet te wassen

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 23:06

Voor luizen inderdaad goed sprayen met veerust. Ff iedere dag, goed tegen de haren in. Dag of 10 volhouden. Dan zijn ze als sneeuw voor de zon verdwenen :D

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 15:01

Ik heb haar afgelopen maandag toch gewassen , en de behandeling had direct effect. Het mogelijk koud krijgen viel echt reuze mee , door onrust had ze zich zo droog gestapt in de stal. Udith had nog net meegekregen dat de rest naar nieuw gras ging |o , daardoor had ze niet zoveel geduld. Ze had vooral last van FOMO , stel je voor dat het gras op is.
Na een paar uur weer naar de wei , daar leek ze zicht toch prettiger te voelen. Op stal met hooi en wat lekkers kan dat toch niet overtreffen. Nu zie ik haar niet meer krabben , de behandeling moet nog wel een keer herhaald worden na 10 dagen.

Maar goed dat opgelost en het volgende probleem is al om de hoek komen kijken -O-

Gisteren haalde ik haar uit de wei en ik dacht wel wat loop je voorzichtig maar goed ouder paard ongelijk bodem dus niet echt iets raars. Totdat ik bloed op haar voorbeen zag. Ik had natuurlijk niks bij mij om het schoon te maken ( ze staan op een wei stukje van stal) behalve honingzalf dus dat maar gesmeerd. Ik kon de wond ook niet heel goed beoordelen het leek mee te vallen. Totdat ik haar weer in de wei had en zag dat ze kreupel was en het been soms wat wou ontlasten. Stalgenoot is nog na mij geweest omdat ik moest werken maar behalve het slechte lopen leek ze toch wel oké.

De wond vandaag schoongemaakt en die stelt eigenlijk niks voor het is een heel klein gaatje. Vermoeden is dat ze getrapt is , er is een nieuwe pony met ijzers en ze zijn natuurlijk de rangorde aan het bepalen. Het is denk ik domme pech geweest.

De wond maakt mij niet zoveel uit dat kan gebeuren, maar dat ze kreupel is maak ik mij wel zorgen over. Vandaag belastte ze het been wel duidelijk meer maar ze loopt er niet lekker op. Haar voorbenen zijn al niet de beste meer dus ik maak mij uiteraard wel een beetje zorgen. Paar dagen rust en hopen dat het snel gaat verbeteren. Ze eet en is verder blij dus dat is wel een fijn teken. Ik mocht er ook aanzitten zonder problemen.

Met Ofira gaat alles gelukkig goed, staat wel veel stil en begint een buik te krijgen. En dat moet ook als je drachtig bent.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 16:11

Arme Udith, die oudjes rollen ook zo makkelijk van het ene kwaaltje naar het andere :knuffel:

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 16:22

Hopelijk is ze snel beter Zebrastreep.
Toch maar opletten, kleine wondjes zijn vaak het gevaarlijkst, zeker als ze diep zijn, wat niet altijd goed te zien is.

Hier gaat alles gewoon z’n gangetje.
Winter-modus.
Niet altijd het ideale weer voor buitenritten dus vrij veel pistewerk de laatste weken.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 17:39

Feelsoproud schreef:
Hopelijk is ze snel beter Zebrastreep.
Toch maar opletten, kleine wondjes zijn vaak het gevaarlijkst, zeker als ze diep zijn, wat niet altijd goed te zien is.

Hier gaat alles gewoon z’n gangetje.
Winter-modus.
Niet altijd het ideale weer voor buitenritten dus vrij veel pistewerk de laatste weken.

Klopt het is heel lastig te zien en het is ook echt zo'n plek waar de huid dun is dus dat bloed direct ook erg. Ben vooral bang voor een peesblessure...

Maartje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 17:58

Sterkte voor Udith! Hopelijk knapt ze snel weer op. Fijn dat het met Ofira wel goed gaat :)

Met Udsie gaat het ook goed. Van de week gemeten op 1,41m.

In de outlet van Lemieux heb ik een mooie regendeken kunnen scoren die ik ook voor mijn andere paard heb. Hij is iets aan de ruime kant, maar dan kan hij nog even mee. De hals heb ik eraf gelaten.
Afbeelding
Afbeelding

En Udsie mocht ook nog even een dekje passen <3
Afbeelding

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 14:36

Ik ga maar hamsters houden denk ik...

Het leek vandaag weer een stukje beter te gaan met Udith, minder kreupel en ze bewoog ook beter. Wond goed kunnen verzorgen en tot zover alles oké.

Ik zet haar in de wei en 2 paarden schrikken van iets en rennen er vandoor. Ik had Udith nog vast zij laat zich niet zo snel van haar stuk brengen maar ze wou wel van mij weg. Ik laat haar los en ze draait plots snel om en rent weg. Gelijk weer hartstikke kreupel, in draf zag het er heel beroerd uit maar daarna in stap was het ook niet goed. Tijdens het draven zag je echt aan haar dat ze dacht dit lukt niet ik heb pijn.

Nu is rust natuurlijk het beste in combinatie met bewegen, maar dit soort grapjes kan ze dan beter niet doen.....

En ik vind Udsie haar naam zo leuk haha! Hele vrolijke leuke Fjordennaam!

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 18:24

Maartje7 schreef:
Sterkte voor Udith! Hopelijk knapt ze snel weer op. Fijn dat het met Ofira wel goed gaat :)

Met Udsie gaat het ook goed. Van de week gemeten op 1,41m.

In de outlet van Lemieux heb ik een mooie regendeken kunnen scoren die ik ook voor mijn andere paard heb. Hij is iets aan de ruime kant, maar dan kan hij nog even mee. De hals heb ik eraf gelaten.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

En Udsie mocht ook nog even een dekje passen <3
[ Afbeelding ]

Die is al best aan de maat! Knappe Udsie <3

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 22:30

Dan is Udsie een beetje in dezelfde groeicurve als Rixx, die had die maat ook op zijn leeftijd.

Rixx zijn wolftanden zijn verwijdert, daar had hij wel even last van, we mochten 14 dagen geen bit in doen. Ook is vrijdag zijn vriendin op stal overleden, daar is hij wel even sip van.

Bijna vakantie, dan gaan we even wat leuke dingen doen, hij is er even aan toe..

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 11:45

mvdbijl schreef:
Dan is Udsie een beetje in dezelfde groeicurve als Rixx, die had die maat ook op zijn leeftijd.

Rixx zijn wolftanden zijn verwijdert, daar had hij wel even last van, we mochten 14 dagen geen bit in doen. Ook is vrijdag zijn vriendin op stal overleden, daar is hij wel even sip van.

Bijna vakantie, dan gaan we even wat leuke dingen doen, hij is er even aan toe..

Ach wat sneu voor Rixx dat zijn vriendin is overleden, het doet toch wat met ze. Wolftanden kunnen er altijd beter maar uit, krijgen ze er geen last meer van.

--

De pech zet deze week wel een beetje door. Gisteren even de zorg voor Udith uit handen gegeven en een fijne update gekregen dat de kreupelheid niet erger is geworden. Dus dat is goed nieuws *\o/*

Ofira heeft het alleen weer veel te bont gemaakt zaterdag. Mijn bijrijder was aan het rijden in de bak. Ofira ging er vandoor (geschrokken van een stuk wapperend zeil) en gaf een paar gemene bokken waar de bijrijder niet op berekend was. Helaas gevallen en de bovenarm gebroken...

Ik voel mij best schuldig, al geeft ze zelf ook aan het is een jong dier,het hoort erbij en ik was te laat met ingrijpen.

Is ook wel zo maar ik ben wel een beetje boos op Ofira. Al jaren trainen we juist dat voorwerpen die lawaai maken geen reden is om gelijk door het lint te gaan. Maar misschien de combinatie van kouder weer , wind , minder op de wei. En soms heeft ze nog wel eens een bui waarbij ze even gek doet.

Bijrijder ligt er in ieder geval 6 weken uit en moet misschien nog een operatie. Echt even heel erg balen, ze begonnen net ook wat te wennen aan elkaar. Ik vind het nu ook wel een beetje spannend om te gaan rijden, maar goed dit zal niet elke keer zo gebeuren.

Maartje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 19:32

mvdbijl schreef:

Leuk om te horen. Hoe groot is hij nu?

Wat verdrietig voor Rixx. In ieder geval alvast; fijne vakantie!

Sterkte voor je bijrijder Zebrastreep!

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 10:20

Citaat:

Hij is afgelopen september gemeten op 1.48 (4jaar) toen hij 3 was vorig jaar 1.44cm.

Maartje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 18:01

mvdbijl schreef:
Citaat:

Hij is afgelopen september gemeten op 1.48 (4jaar) toen hij 3 was vorig jaar 1.44cm.

Dat is een mooie maat! Ik ben benieuwd hoe groot Udsie gaat worden :D

Saskiafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 13:06

Creatief bezig geweest, 2 naambordjes gemaakt voor onze 2 fjordenAfbeelding
Afbeelding