[FOTO] Fjorden in the picture!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 20:59

Kalea schreef:
De mijne is deze zomer 540 kg gewogen, klassiek type van 1.46m. Is ondertussen wat afgevallen want dat mocht wel..

Ja precies…. Ik kan mij herinneren dat Luuk van de zomer tijdens de keuring 70kg moest afvallen. Weet alleen niet meer het startgewicht… Dacht 575… Maar lijkt mij ook wel weer heel veel

MarjanB

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 21:06

Lees al lang alleen even mee maar goed ik weet dat Lando 580 woog bij de oud eigenaar en toen ik hem kocht was ie nog zwaarder :=

Vandaag na een bosrit van 2,5 uur. Hij heeft nu een los vel omdat ie al zoveel afgevallen is _O-
Afbeelding

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 21:46

Furst schreef:
Hier ook een motivatiedip. Hoe houd iedereen het vol in de winter en regen om de paarden bij te houden in training? Enkel buitenbak hier, lol.

Oh arme Udith. Gelukkig is het nu al beter met haar zeg!

Niet. En ik heb een binnenbak. Mij niet bellen in de winter :D

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 22:04

Heidi is 1,42 en weegt ongeveer 475 kilo.

In de winter zijn wij ook minder fanatiek hoor. Op droge dagen ga ik nog wel lekker een ritje maken buiten, maar anders heeft Heidi best veel vrij...

Zeker nu ik weer even bijrijder-loos ben haha

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 22:36

Roxana is in september op de keuring gewogen, 520 kg. Ze is 1m47, niet extreem zwaar type en naar mijn idee stond ze toen ideaal qua gewicht.

Afbeelding

Hier een beetje dubbel gevoel qua rijden.
Heel veel zin in, heel gemotiveerd, maar het lukt me niet vaak genoeg.
Ik heb zelf geen piste, maar kan wel naar de piste van de rijvereniging. Dit is wel een klein half uurtje met de trailer. Ben om 18 thuis van werk, eten, stallen/paddock mesten en paarden verzorgen/voeren...als ik dan ook nog eentje wil rijden is het 22u vooraleer ik thuis ben. Dat zie ik ook niet iedere avond zitten, en met 2 paarden worden ze dus wat weinig gereden naar mijn zin(2 à 3 keer per week).

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:19

Ik was ook gevalletje mooi weer rijder altijd. Nou stond paard ook 24/7 buiten dus had nooit zin om hem in het zweet te werken in de winter. En de laatste tien jaar heb ik eigenlijk ook bijna alleen maar buiten gereden. Ik ben echt zoooo geen bakmens. Maargoed ik wil het rijden binnenkort weer op pakken. Eens kijken of ik ergens een paar lesjes kan volgen (tja toch maar in die bak :') ) en als dat goed gaat heb ik eigenlijk het idee door het land heen verschillende buitenritten te boeken. Wilde plannen...kleine sitenote: ik heb al vier jaar ofzo niet meer gereden dus het kan wat tegen vallen :')

Mr_Mx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 13:38

Zebrastreep; Die foto van de groepsrit met al die fjorden is wel jaloersmakend :) .

Handig al die stokmaten met het gewicht erbij!

Vorige zomer waren die van mij allebei te dik. Ze liepen nog zonder graasmasker in de wei. Ook al was het maar 2 uurtjes, je verkijkt je erop hoeveel gras een fjord in die tijd naar binnen kan werken.

Marnix 7 jaar 149 stokmaat was toen 560 kilo. Nu al een jaar 526
Sjoko 4 jaar 146 stokmaat was toen 530 kilo. Nu al een jaar 496

Afbeelding
Zo zagen ze er aan het begin van hun 'afvalkuur' uit

Ik vind Sjoko nog steeds wat te dik, maar ik ben al blij dat ik hem op dit gewicht hou....

In het najaar maak ik altijd een standfoto van Sjoko.

Afbeelding
Dit is de foto van 2023

Afbeelding
En dit is van dit jaar. Hoewel hij hier hetzelfde gewicht heeft, vind ik hem toch beter in verhouding.
Hoe kijken jullie hier na?
Natuurlijk ook opvallend is dat hij dit jaar zijn manen niet heeft afgeschuurd. Dat geeft ook wel aan dat hij beter in zijn vel zit.

Afbeelding
Poseren vindt Sjoko maar saai dus probeerde hij het wat leuker voor zichzelf te maken. Dat leverde deze fraaie spontane jambette op.

Afbeelding
Deze fanatieke buiging was wel op commando.

Afbeelding
Hij heeft nu wel een volwassen uitdrukking. (hoewel hij nog steeds ook heel boevig kan kijken...)

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 14:49

Ik vind 'm op de nieuwste foto ook beter in verhouding :j en hij heeft appeltjes, dus hij zit echt beter in z'n vel:D

Saskiafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 15:13

Ik heb Sjoko en Marnix live gezien in de zomer en vindt ze er mooi uitzien. In de winter vallen ze wel een beetje af, omdat het gras minder wordt en ze harder moeten werken om warm te blijven. Ik zag 2 blije, gezonde fjorden.

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 14:30

Ja gewicht blijft een uitdaging bij fjorden, ook hier :o In mijn vakantie heeft Finnea ook vakantie gehad en dat is helaas te zien. Dus nu weer aan de bak :D

<3
Afbeelding

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 18:25

Er zijn hier een aantal fjorden met hoefschoenen geloof ik? Ik heb nog Scoot boots van mijn vorige paard maar krijg ze net niet aan.. Worden jullie fjorden natuurlijk gekapt of lukken de hoefschoenen ook met gewoon bekappen? Ik had hem op voorijzers maar voor het weinige dat we doen vind ik dat zo prijzig.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 21:20

Hier alles blootvoets en natuurlijk bekapt

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 22:57

Heidi had ik eerst op blote voeten, toen kreeg ze gevoelige zolen en heb ik haar paar jaar rondom op ijzers gehad.

2 jaar geleden achter ijzers eraf gehaald en op scoot boots overgegaan. Vorige winter voor er ook af gehaald en ook schoenen voor gekocht. Gaat prima zo.

Heidi wordt elke 8 a 9 weken traditioneel bekapt.

Niet meest charmante foto, maar hier kun je d'r schoenen goed zien.
Afbeelding

Heidi staat in een loopstal met groot gedeelte betegeld, in de loopstal loopt ze gewoon met blote voeten. Alleen als ik naar buiten ga doe ik d'r schoenen aan. En tot nu toe gaat dat erg goed.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 23:56

Bedankt voor de info, ik hoop dat het hier ook gaat lukken met schoenen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 11:39

Hier ook gevoelige zolen.
Is dat een fjorden ding?
Mijn vorige 2 pony's nooit last van gehad en nu 2 fjorden met dunne zolen.

Ik heb vorige maand de Scoot Enduro's gekocht.
Maar verlies ze regelmatig.
Ik rijd altijd in de berm, maar hier hebben we kleigrond dus zuigt wel wat. Maar als ik de verhalen mag geloven zouden ze daar gewoon tegen moeten kunnen.
Baal als een stekker. Heb ze aan laten meten en ze waren erg duur.
Al wat dingen vervangen door kleinere en straker gezet. Maar lijkt niet te helpen.

Ik wil eigenlijk ook niet hele stukken draven over de weg om ze dan maar aan te houden. Voor de benen niet en dan slijten ze ook vreselijk en kan ik net zo goed ijzers er onder laten zetten kwa prijs.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 12:29

Ik heb 3 fjorden gehad, waarvan er nog 2 in bezit. 1 heeft geweldige voeten de ander niet..
De fjord die ik had had overigens ook hele sterke voeten.

Ik denk dat men vanaf veulen af aan al te weinig energie steekt in goed bekappen, heb recent veel 3 jarige bekeken, veel hadden er kwalitatief slechte voeten/standen, wat niet nodig was geweest.

Daarnaast zijn ze gevoelig voor bevangenheid en komt daar ook een stukje problemen vandaan op de zolen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 13:40

Zal denk ik ook een rol spelen.
We hebben ze gekregen net 21 en 19 jaar. Beide hadden ook voornamelijk in het bos gelopen. Op zachte ondergrond.
Hier lopen ze op een mini paradijsje met ook verharding.
Maar heb op de meeste stukken al rubberen matten liggen tegen het slijten van de hoeven.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 14:14

Lando had hele gevoelige zolen. Gewoon in te drukken met je duim. Nu die hier staat is dat enorm verbeterd terwijl de bekapper hetzelfde is gebleven. Die was enorm verbaasd bij de eerste keer bekappen dat z’n voeten zo snel verbeterd waren.

Maar durf nog niet zonder schoenen naar het bos met hem. Heb scootboots voor hem gekocht

Nu nog een passende deken vinden.. hebben jullie big neck dekens?

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 14:19

Marjan die had ik niet ondanks dat RedBull echt een "big neck" heeft. Ooit eens eentje besteld en hij paste hem verre van! Ik had de dekens van Hypostore (Master) Die zijn goed verstelbaar en pasten goed. Hier stond hij 24/7 buiten...nul keer doorgelekt...en het heeft wat geregend afgelopen jaar. Ze zijn ook prima betaalbaar (vermoed nu op cyber monday misschien zelfs met korting)

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 14:43

Ik heb de bucas bigneck voor beide.
Had voor de vorige 2 pony's s ook al bucas. Vind dat een mooie pasvorm. Maar de gewone paste deze fjordjes niet in.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 16:06

MarjanB schreef:
Lando had hele gevoelige zolen. Gewoon in te drukken met je duim. Nu die hier staat is dat enorm verbeterd terwijl de bekapper hetzelfde is gebleven. Die was enorm verbaasd bij de eerste keer bekappen dat z’n voeten zo snel verbeterd waren.

Maar durf nog niet zonder schoenen naar het bos met hem. Heb scootboots voor hem gekocht

Nu nog een passende deken vinden.. hebben jullie big neck dekens?

Welke maat Scoot boots heeft hij? Als ik hier de voeten opmeet zou hij een grotere maat hebben dan die ik heb liggen maar lijkt me raar.. Ik durf niet ‘door te duwen’ uit schrik dat ik ze niet meer uit krijg :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 16:29

Haha ze gaan wel vrij lastig aan soms hoor vooral omdat het hoekje omklapt. Heb maat 4 voor en 3 slim achter

De bucas is geen succes helaas
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 18:38

Ik heb voor Luuk bucas, Rambo en van Nika. Geen enkele een bigneck. Hij past alle 3 de merken top!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 15:06

Mijn dochter met haar vriendin op onze fjordjes.
Having fun

Afbeelding

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 16:14

Marjan ik zou voor Lando voor een deken gaan die een gewone en geen T-sluiting heeft. En ook voor een deken met loopsplitten voor. Dan heb je net wat meer speling.