[FOTO] Fjorden in the picture!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:51

Oeps, arme Udsie!

Saskiafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 22:15

Wij geven ook regelmatig een week 500 gram psyllium per dag aan onze fjorden, gemengd met een beetje fibrebeet gaat het goed naar binnen. Het eventuele zand in de maag en darmen komt dan mee naar buiten.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 18:28

Dat doe ik indd ook. Gewoon de zaadjes, besteld bij Pit&pit meestal. Ik doe ze door speedibeet. Hij heeft het meestal zo op.

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 18:58

Hier begonnen met de psyllium brokjes, ik had gelezen dat iets meer geven beter is. Dus dat ook gedaan. Voor een weekje is dit en daarna een goede wormspuit.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 20:48

Vandaag een groepsrit gemaakt met stal

Afbeelding

Ik was met Udith mee , Ofira loopt ergens voorin met haar nieuwe bijrijder. Laten we het erop houden dat de jonge paarden veel minder drama maken dan de oudere paarden. Udith was zo hard aan het draven met haar hoofd heel overdreven als een zz dressuurpaard. Benen mooi onder het lijf en de staart omhoog :') even showen en laten merken dat ze nog lang niet moe is. Struikelen was ook gelijk een stuk minder. Eenmaal terug op stal had ik wel verwacht dat ze kapot zou zijn. Maar nee ze stond nog steeds helemaal aan.

Ofira daarin tegen was de rust zelve. Zij laat zich absoluut niet gek maken. Extra hard draven? Nee daar doet ze niet aan. En ik maar denken ik neem de bejaarde dan kan ik relaxt rijden. Maar ik had mijn handen zeker vol aan Udith.

Resultaat na de rit , een behoorlijk bezweet paard. Wel enorm om haar gelachen , ze doet nog vrolijk mee. Ze mag dan 25 zijn, maar ze is er nog lang niet klaar mee.
Afbeelding

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:57

Zo herkenbaar dit. RB stond echt altijd aan in het bos. Doodvermoeiend soms...

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 20:44

Heerlijk die frisse oudjes altijd :') dan voelen ze zich in ieder geval goed.
Gritthe was laatst ook zo ontzettend fris, die heb ik maar gelongeerd en ze bleef maar draven uit zichzelf ondanks dat ik vroeg om te stappen. Uiteindelijk maar aan het halstertouw wezen stappen om weer af te koelen, en daarna ging ze weer draven zodra ik opzij stapte :') ze was daarna ook flink bezweet, ondanks dat ik haar hals en borst geschoren heb. Dat scheren deed ze ook zo braaf trouwens. Ik wist niet of ze het kende dus heb ik de scheermachine aangezet aan het begin van het gangpad, maar dat boeide haar niet. Stapje dichterbij, geen reactie. Nog dichterbij, nog steeds geen reactie. Naast haar staan, boeide nog steeds niet. Ik ben begonnen met scheren en het was ook zo klaar. Heerlijk paard dit <3
Ik ben een weekendje weg en een stalgenootje zorgt voor Gritthe en vanmiddag kreeg ik een lieve foto dat Gritthe lekker aan het slapen was in de paddock. Zo lief <3 ik ben zo blij dat ze zich goed voelt, ze heeft zelfs appeltjes!

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 11:58

Fijn als de senioren nog zo fit zijn. Mijn oudje was de laatste weken iets minder maar gister draafde hij weer door de wei en had hij een schik toen ik ons hondje op zijn rug zetten. Hij gaat nog voor de 34 denk ik :D

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 17:07

Deze info heb ik van de 2e en vorige eigenaar van mijn Fjord Banjer.
Is er iemand die haar toevallig kent?

Wij hebben hem van Trudy de Jager gekocht en zij had hem al vanaf veulen. Zij wilde destijds met hem gaan fokken maar hij bleek net 2 centimeter te klein. Dus hij is geruind toen hij 4 jaar was.

Oh ja hij is nu 19 jaar.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 09:19

Zebrastreep heerlijk met al die Fjordjes <3

Fijn dat het zo goed gaat met Gritthe vikawiek! Heerlijk als ze nog lekker fit en blij zijn!

Zegt mij niks monsera :)

Met Olaf en Roos gaat het super goed <3 Helaas lig ik met een lichte longontsteking thuis maar ze worden goed verzorgd door mijn beste vriendin en mijn moeder :) Mijn moeder heeft afgelopen zondag voor het eerst op Roos gezeten, helemaal trots was ze! Roos was ook braaf en dat met iemand die al jaren niet heeft gereden, echt goud waard dat dier <3

Afbeelding

Laatste keer rijden met mij vorige week dinsdag

Afbeelding

Afbeelding

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 10:31

Oef, beterschap!

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 21:05

Beterschap! Een longontsteking is niet fijn, die moet je even goed uitzieken.

Vandaag weer met Rixx naar les geweest. Hij doet het zo braaf, galopperen vindt hij nog moeilijk maar gaat ook steeds beter. Enorm trots op hem <3

Ik zie dat ik hier geen filmpje kan plaatsen maar voor de mensen met insta, fjord.rixx :-)

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 08:16

Ik heb hem gezien. Als je kijkt hoe jong hij nog is en hoe hij daar rond gaat dat is toch geweldig. Braaf dier!

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 08:51

Bedankt beide!

Ik had hem gezien mvdbijl, ziet er echt super netjes uit!

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 12:29

deedee19 schreef:
Ik heb hem gezien. Als je kijkt hoe jong hij nog is en hoe hij daar rond gaat dat is toch geweldig. Braaf dier!

Ja, hij is nog niet zo gek lang onder het zadel en we doen rustig aan maar, hij vindt het zelf enorm leuk.

Hij gaat zo mee op de auto naar les, met 3 grote paarden in de bak, hij geeft er niet om. We zeggen hier het is een beetje een kruising van Rocky en Moby, van beide het beste :-)

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 12:31

Nou dat klinkt geweldig. :D

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 14:09

Ben even heel kort naar stal geweest en een beetje gestapt op m'n barebackpad <3 Roos vond het ook leuk :D

Afbeelding

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 16:45

Wat een heerlijke foto <3

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 17:44

Dapper hoor iedereen die nu zo actief bezig is in de koud en regen :brr:
Ik heb gelijk weer een motivatiedip.

Gisteren trof ik Udith aardig in de stress aan in de wei. Ze probeerde met alle benen te krabben aan haar buik en was aan het stampen. Ze wou wel eten en oogde verder actief en fit dus koliek leek uitgesloten. Ze bleek onder op haar buik een behoorlijk natte en vieze plek te hebben. Ze belaagde andere paarden omdat ze zo graag gekriebeld wou worden om maar van de jeuk af te komen. Ze kon er simpel weg niet bij en had veel symptomen van ongemak ( gapen , schudden ect.). Het was natuurlijk hartstikke nat dus ik kon ook niks vinden, en op een rot plek om wat te kunnen zien. Maar ze werd duidelijk gek van de jeuk. Als ik aan de plek zat trok ze haar bovenlip ook een beetje vreemd op.

Op advies van een stalgenoot snel honingzalf opgehaald , voor zover het kon met warm water de boel wat schoongemaakt en een flinke laag zalf erop. Met name omdat het weekend was en in de hoop om het wat te verlichten.

Vanmorgen al een appje van een stalgenoot dat ze rustig stond te grazen. Toen ik kwam zag ik geen gestrest paard meer en oogde ze veel meer ontspannen. De plek was nog een beetje vies maar ze had niet meer geprobeerd te krabben. Nogmaals goed schoon gemaakt en de zalf erop.

Udith geeft niet snel pijn of ongemak aan, dus als ze dat wel laat zien is er ook echt wel wat aan de hand. Nu wil ik nog wel laten uitzoeken waar dit wegkomt. Ze begint wat meer kale plekken te krijgen her en der. Ik vermoed iets van mijt. Ze is al een aantal weken wat wisselend aan het stampen en in de benen aan het bijten. Het is heel lastig soms , de symptomen verdwijnen soms ook plots en dan komt het weer terug. Wat dat betreft soms een nadeel dat Fjorden diehards zijn en pijn of ongemak nauwelijks toegeven.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 21:50

Hier ook een motivatiedip. Hoe houd iedereen het vol in de winter en regen om de paarden bij te houden in training? Enkel buitenbak hier, lol.

Oh arme Udith. Gelukkig is het nu al beter met haar zeg!

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 22:56

Ik heb juist meer energie in het najaar dan in de zomer, en ik heb een binnenbak :+ wat bij mij ook helpt om motivatie op te krikken is video's kijken van paardenyoutubers :+ krijg daar altijd nieuwe energie en ideeën van!

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 06:33

Hier allang blij dat ik überhaupt iets te rijden heb, mocht wel de paarden van m'n beste vriendin rijden maar dat is toch anders. En ik heb iets om naartoe te rijden, wil volgend jaar keuring en ABOP doen en haar voorstellen in de beste conditie mogelijk :) En meedoen aan het 70 jarig jubileum van het Nederlands stamboek!

Maar eerst moet ik weer even fit worden want na beetje rondjes stappen was ik al compleet gaar :+

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 09:52

Hier niets kunnen doen afgelopen week. Natte buitenbak. Gister leek hij weer goed te drogen en begin je voorzichtig weer hoop te krijgen, maar gisteravond weer terug bij af. Wat een water........

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 20:17

Afbeelding

Afbeelding

Luuk is vandaag gewogen…. Is dit beetje een netjes gewicht voor een fjord? Ff foto toegevoegd toen hij net geschoren was paar weken terug al. Hij is zeker al wat afgevallen maar mag nog wel wat af denk ik? Hoe zwaar zijn jullie fjorden?

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 20:28

De mijne is deze zomer 540 kg gewogen, klassiek type van 1.46m. Is ondertussen wat afgevallen want dat mocht wel..