[FOTO] Fjorden in the picture!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

deedee19

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 11:51

En het is ook niet zo dat je je nu hoeft te vervelen gelukkig. Je hebt nog wel wat leukerds staan :D

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 17:01

Nou wat gewoon even een fijne training had moeten worden is geëindigd met een dierenartsbezoek :(

Ik merkte niks aan haar, ze was juist wat sloom met stappen. Eenmaal in draf ging ze keihard, ze mag best even hard draven maar dit ging oncontroleerbaar hard. Ik probeerde naar links te sturen maar ze trok haar hoofd opzij en begon alleen maar harder. Noodrem geprobeerd , kwam ik al tegen het hek aan en daarna ging ze weer aan het rennen. Ik probeerde weer om te sturen en wederom gebeurde er niks. Ik wou haar een tikje geven op haar hals om te verduidelijken dat ik er nog was en en om even duidelijk te maken dat ze mocht luisteren. Op dat moment maakt ze een beetje een rare beweging met haar hoofd en plots staan we stil en draait ze op haar plek rondjes. Ik dacht even dat ze een hersenbloeding had omdat ze ook zo'n onbestuurbaar werd. Maar ze kwam ineens weer bij zinnen en reageerde op mijn stem gelukkig. Pas toen zag ik dat ze een enorm dik en dicht oog had. Het duurde even voordat ik veilig kon afstappen.

Oog zag er niet best uit, ik vermoed dat ik in haar wilde bui de hals niet raakte maar het oog. Een heel stom ongelukje ik voelde mij zo schuldig. Gelijk de dierenarts gebeld. Oog ging eerst ook niet meer open en kwam troep uit.

Paar uur moeten wachten op de dierenarts maar het verbeterde ondertussen ook weer wat. Gelukkig was er geen schade aan het oog en alleen aan het ooglid. Na 1 of 2 dagen moet er al verbetering zijn. Ze mag dus even op rust en lekker grazen. Eenmaal in de wei ging ze direct staan grazen. In de paddock zocht ze steeds steun bij mij het zag er ook echt zo zielig uit.

Daarnaast wel geschrokken dat ze opeens zo onbestuurbaar werd. Juist omdat dat haast niet meer voorkwam en echt iets is van maanden geleden. Het kan zijn omdat we de galop aan het oefenen zijn op de volte dat ze dacht dat we dat gingen doen. Als ze iets moeilijk vind dan kan ze wel heel dwars worden maar dan kan ik haar snel weer rustig rijden. Ik hoop zo dat ze nu geen nare ervaring heeft.... vind het ook wel weer een beetje spannend om op te stappen. Misschien was er tegelijk wat anders aan de hand hoor wat ik over het hoofd gezien heb.

Voor nu eerst naar even herstellen het rijden komt wel weer.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 17:47

Oh wat rot! Kan me voorstellen dat je niet happig bent om er weer op te stappen, ik zou dat ook eng vinden. Zeker als ze oncontroleerbaar worden... Hopelijk is haar oog snel weer beter, gelukkig geen schade! :(:)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 17:59

Oh joh! Maar als er zooi uit het oog kwam, had ze het niet al en dat ze schrok omdat ze gewoon niks zag?

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 18:01

Oooh bah Zebrastreep, wat ontzettend heftig. En ook heel eng om zo de controle kwijt te raken.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 20:48

Iets met de ogen is altijd eng, hopelijk geneest ze snel.

Ik zou de eerste volgende keer even met een rustig paard samen gaan rijden. Paarden leven in het hier en nu, niet in dagen geleden, ik zou dus niet teveel vasthouden aan dit ongeval, als ik dat spannend. Al ga je de eerste keer even lekker 10 min stappen, komt vast goed.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 09:12

Brrr eng hoor. Kan het zijn dat ze gestoken is door iets? Het is ineens weer warm en er vliegt van alles. De mijne was de braafste ooit maar zodra er iets van een bij of wesp voorbij kwam was dat over.

Toen ik hem net had viel hij vanuit het niks ineens neer zo pats boem. Ik schrok me dood. Het boertje waar ik toen stond zag het gebeuren geeft hem een enorme klap op zijn flank. Ik was al zwaar beledigd...wat bleek? Er zat echt een enorm steekbeest op mijn paard. Die had boertje dus morsdood gemept. Paard stond direct weer op, schudde zich uit en ging eten :+

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 18:50

Inmiddels toch weer een fijne update. Vanmorgen met toch een beetje lood in mijn schoenen en voorbereid dat het wat erger zou zijn naar haar toe gegaan. Hele oog zag er weer uit als vanouds en geen zwelling meer te zien. Ze negeerde mij wel , maar ach dan neem ik maar even voor lief en snap ik wel :')

Misschien is een andere oorzaak de boosdoener geweest. Maar omdat het rondjes draaien en het oog wel begon nadat ik in mijn beleving haar een tik op de hals richting schouder wou geven vermoed ik toch de zweep. Het gedrag wat daarvoor was , is wel iets wat we in het verleden gehad hebben. Ofira is wel een paard die bevriest , of dus gaat rennen om onder iets uit te komen. Vaak zijn dit fasen en komen we hier wel weer door.

Maar je schrikt je inderdaad helemaal rot! Het lijkt gelijk alsof ze compleet blind.... Ze zien natuurlijk ook geen diepte meer op dat moment dus dan wordt je ook een soort van gedesoriënteerd. Ik heb zelf al wel eens ( door een paard notabene) een blauw oog gehad. Je lijf went er ook wel snel aan dat één oog een langere periode wat dichtzit , maar in het begin is het echt zoeken. Maar aan een paard kun je dat niet uitleggen dus die schieten gelijk in de vluchtmodes.

Morgen gaan we het weer proberen. Als goed is komt de bijrijder dan ook. Ik ga er eerst zelf wel even op , want ik wil niet dat mijn bijrijder na nog geen maand al een vervelende ervaring met haar krijgt. Mocht ze weer niet naar links willen sturen of vreemd gedrag vertonen dan plan ik een les in voor hulp want daar ga ik alleen niet helemaal uitkomen.

Vandaag in ieder geval met Udith een fijne buitenrit gemaakt met een stalgenootje. Dat heeft mij wel even goed gedaan.

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 14:09

Vandaag maar eens naar Loki gegaan, door ziekte al een dikke week niet meer geweest.
Meneer lag heerlijk te slapen in de weide.Afbeelding
Ook hier heel langzaam begonnen met het zadelmak maken.
Het zadel is wel wat groot, maar voor het wennen aan iets op zijn rug en een singel om de buik kan het prima. Ik ga er sws nog niet op.
Hij deed er niks op uit, alsof hij dit al heel zijn leven doet.
Ik sta zo versteld van zijn brave karakter. Afbeelding

@Zebrastreep, prettig dat alleen het ego gekwetst was en dat het nu beter gaat.
Misschien jouw paard aan de longe doen, zodat er iemand op de grond bij staat.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 16:03

Heeft er toevallig iemand een Massimo trail? Ik hou ze tweedehands in de gaten want ik zit niet echt lekker op huidige Wintec. Met zoekfunctie kom ik verschillende meningen tegen qua zitmaat. Iemand een idee hoe lang het zitgedeelte is bij 17,5 of 18,5 inch?

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 16:26

Ik lees al een tijdje mee, maar meld me hier maar eens. Sinds 9 maanden lid van de gele aardappelclub. Mijn staleigenaar raadde me al telkens een fjord aan, en toen ik er éen op markplaats zag staan en ik was wezen kijken snapte ik gelijk waarom. Wat een heerlijke paarden zijn dit <3
Momenteel kan ik haar wel achter het behang plakken want de mijne zit in een uit test fase :') maar ze is een heerlijk knuffelige teddybeer

Dit is Gritthe (Zizoran x Timor) van 14 jaar. Wij wandelen voornamelijk
Afbeelding

Afbeelding

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 16:43

Wat leuk, en welkom.
Ik vind het zo leuk dat we van heel stil naar actief zijn gegaan in dit topic.
Knappe Fjord, ben je van plan om te gaan rijden?

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 17:31

Dankje! Geen idee of ik ooit actief ga rijden, ik stap er wel eens op maar heb haar gekocht voornamelijk om te wandelen. Ik ben er in het voorjaar afgevallen en ben pas vorige week er weer eens opgeklommen. Ik had geen angst, gewoon een tijd geen zin en te moe om te rijden. Maar toen ik er weer op zat vond ik het toch spannender dan gedacht. Dus nu ben ik langzaam weer aan het opbouwen met rijden. Denk sowieso dat het zadel wat ik bij de aankoop kreeg niet meer past. Wat voor zadels hebben jullie op je fjord liggen?

Mr_Mx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 17:47

Pfff, wat is dit topic actief, bijlezen is een hele klus....

'Saskiafjord', die fjordenspeeltuin wordt erg leuk!

Zebrastreep, wat een vervelende ervaring, gelukkig dat het oog er weer goed uitziet.

Zadelvragen; ik heb proefgereden met een massimo trail. Lag prima op mijn erg brede fjord. Alleen ik paste niet in de 17,5 inch.... Bij andere zadels wel. Door de kussens van de trail wordt de zitting korter. Hou er dus rekening mee dat je een inch groter moet hebben dan je gewend bent.

Ik heb een redelijk oude wintec wide dat op mijn beide paarden past. Daarnaast een nieuwe tekna wide die ook goed ligt. De tekna glijdt iets makkelijker bij het opstijgen, maar ik denk dat met een andere singel dit wel te verbeteren is. Ikzelf zit liever op de wintec. Mijn bijrijder vindt de tekna juist een fijn zadel.

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 18:45

Ik ga ervoor kiezen om hem te beleren met een westernzadel, ik ga het eerste jaar vooral buiten rijden en dressuur komt wel als hij een jaartje of 4 is.
De plek waar ik sta heeft geen bak oid. En we staan aan het natuurgebied De Borkeld.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 20:49

Ik heb een wintec wide maar dit is tijdelijk, ik wil hem een mooi dressuurzadel laten aanmeten.

Een Tekna vind ik zelf niet zitten, Edix wordt veel gebruikt maar daar heb ik er al zoveel belabberd van zien zitten, dat trekt mij niet.

Voor een paard in opbouw, groei of die niet veel gereden wordt zou ik altijd gaan voor iets was aanpasbaar is.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 21:03

Hee! Een nieuwe gele aardappel! Welkom!

Ik heb een oud tweedehandsje op haar liggen nog, ligt goed en we rijden toch maar weinig nog.

Binnenkort wil ik wel wat nieuws, maar ze is zo kort en mijn kont is echt te dik voor een heel klein zadel dus dat gaat nog een ding worden.

Vandaag dacht ik spontaan: ik rijd haar ff de voortuin in bij mijn ouders, leuk voor mijn kids.

Eerst stuk steen, toen zette ze 1 pas op het grind en schrok zich de vetcholera :')

Gingen we in 3 sprongen door de voortuin :D . Had haar snel weer hoor, maar ik dacht wel even dat we heel mijn moeders tuin gingen verwoesten
:')

Saskiafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 21:04

Afbeelding
Afbeelding
LOL met de knol, staat bij ons boven aan. Rijden veel buiten, door onze mooie omgeving.
Onze speeltuin is een onderdeel van de wei en is nog in ontwikkeling. Dus ideeën zie ik graag.

Saskiafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 21:12

Zebrastreep, ik hoop dat jouw fjord weer opknapt en jij er weer rustig mee kunt rondrijden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 21:25

Ruitje _O- sorry maar beelddenker

Leuk een nieuwe fjord in het topic :D
Zebrastreep, hopelijk snel weer de oude
Lol met je knol is altijd goed :D

Hier een tekna letek maar ben er ondertussen achter dat het kopijzer eigenlijk de verkeerde vorm heeft voor z’n ronde bouw. Dus ga even kijken wat nu handig is. Ook korte rug en dikke billen aan mijn kant.

Vandaag weer ff buitenrit gemaakt en moest even als schaalgrootte bij een paar bigass paddestoelen poseren _O-
Afbeelding
Had helemaal verwacht dat ik wel wat dressuur zou gaan rijden, nou ik rijd dus alleen maar in t bos eigenlijk. Twee keer een poging gedaan om serieus te doen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 22:37

Nou als ik zo mooi woonde als jij zou ik dat ook alleen nog maar doen.
Hier moeten we bijna altijd langs de weg. Paar leuke stukjes.

Maar rij wel meeste tijd buiteritjes. En standaard 1 keer per week longeren in de bak.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 22:46

Mijn dochter heeft vandaag met ze gesprongen.
1e keer met Banjer sinds hij bij ons is.
Toen les gereden op een super leuke kleinschalige stal.
En s avonds nog een keer gesprongen op Ollie.
Dus druk dagje voor haar.

Foto's zijn uit een filmpje en niet heel duidelijk.
Maar even hoor het idee.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 08:35

Wat is er een hele hoop gebeurd zeg, wow!

En een nieuwe fjord, gaaf!

Hier gaat het wat minder. Mentaal voel ik me niet echt heel goed. Maar dan is Tara er. Komt ze zo lief bij me staat rusten. Oh echt, wat hou ik van haar.. Ben ook niet meer opgestapt sinds mijn val en dat baart me weer zorgen. Vandaag maar weer eens grondwerk doen met Abel. Er staan sinds kort schapen naast de bak en daar schrok hij van ook tijdens het grondwerken. Dus ben zelf wat onzeker geworden. Tara geeft er maar weinig om eigenlijk.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 10:07

Fijn om jullie zadel keuzes te lezen

Furst :knuffel: hopelijk voel je je snel weer wat beter. Mooi om te zien dat Tara je veel steun geeft. De mijne doet dat ook, zo fijn dat contact

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 18:00

Ja vind ik ook! Ik hoop vooral dat het weer niet lang duurt voor ik weer op Abel kruip, haha. Ik ben het weer aan het uitstellen