Fjorden manen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 08:20

Leuk leuk leuk al die lange manen.

Dit is mijn merrie in september:
Afbeelding

Dit was enkele weken geleden:
Afbeelding

Ze groeien nu sinds augustus 2010.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 09:49

Hoi Allemaa, kom er even bij als jullie het goed vinden :D

Wat een prachtige fjorden met prachtige manen hier!!

Ik heb zelf een 2,5 jarige fjordenruin met devolgende manen, even met een link want ik krijg de foto's maar niet klein genoeg om ze zo te plaatsen :o :

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 9163_n.jpg

Wil ze graag langer laten groeien, dus niet afknippen, de voorpluk is nog wat korter omdat in het vrijloopgebied waar hij stond voor ik hem had hij als omheining prikkeldraad had en ze er dus doorheen gingen om gras te eten endergelijke.

Ik vraag me dus af of het echt werkt, vlechten erin, nu werken ze lekker warm maarzouden ze langer worden van vlechten?
Bij mijn haflinger doe ik dat wel al jaren, maar die heeft niet de beste manen voor een haflinger :+

Wat zouden jullie doen, wel of niet vlechten?

Natasja_ygor

Re: [Centraal] Fjorden manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:02

Vlechten is enkel alleen dat er minder snel klitten in komen en minder snel de haren afbreken. Dus ze groeien dan niet sneller ;)

Ik zou ze gewoon lekker los laten en af en toe een paar vlechtjes erin. :)

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:12

Is het echt waar? Of in ieder geval een ongeschreven 'regel' dat fjorden met een vrij korte voorpluk ook qua manen niet veel lengte verkrijgen? Anders kan ik nu net zo goed de schaar er weer in zetten ;(

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:29

Gee idee of dat klopt, ik denk het niet, wel is het ook genetisch bepaald hoelang manen worden en hoe dik.
Soms zit het er gewoon niet in zoals bij mijn haflinger :-)

Ik laat ze dus lekker los hangen, lekker warm ook nu voor hem, en klitten doen ze niet spray er 2x pw antiklit en verzorging in :-)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:48

Ma_ris_ka schreef:
Is het echt waar? Of in ieder geval een ongeschreven 'regel' dat fjorden met een vrij korte voorpluk ook qua manen niet veel lengte verkrijgen? Anders kan ik nu net zo goed de schaar er weer in zetten ;(

Ja vaak wel :j. De voorpluk hoort bij de manen en is dus genetisch bepaald.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:26

Hier gewoon een boogje, langer staat hem écht niet!

Afbeelding

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:43

Hmm.. **twijfel twijfel** Ik ga er even overnadenken wat ik ga doen. Ik vond kort ook wel heel mooi bij mn fjord..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:33

Ik heb Jimmy van de week maar weer onder handen genomen haha.
Kan het toch echt niet aanzien als ie langzaam in een wc borstel veranderd :+

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:34

Eros gister avond. Zijn al aan het sparen vanaf oktober 2010.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:25

Ooh, dan groeien die van Vie best snel als ik zie hoelang sommige al aan het sparen zijn. :) Vie had in februari nog een boogje. :j

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:31

Ik was met mijn fjordengup ook bezig met laten groeien, dit deels omdat mijn handen het knip en scheerwerk niet aankunnen, deels omdat ik lange manen gewoon heerlijk vind. :') Helaas kreeg gup vorig jaar meteen al zomereczeem met anderhalf jaar, dus het gaat een uitdaging worden ze mooi te houden := maar hoe dan ook exczeemdeken op, dus een mooi boog is dan evengoed lastig :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:13

Afbeelding
:D

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:35

Afbeelding
cas zijn manen los. op deze lengte blijft het nu al een tijdje hangen helaas.
Afbeelding
en na een mislukte vlechtpoging :D

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:40

zie steeds meer lange maantjes voorbij komen :D

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 04:00

Ma_ris_ka schreef:

Hoe erg ik ook van lange manen hou, een echt korte voorpluk met een bos manen vind ik geen vertoning, knip ze dan gewoon lekker af.

Dat van bv Cas vind ik ook niet echt mooi, gewoon snoeien op de lengte dat t witte nu is, vind langer echt niet mooi bij zo'n voorpluk. Ook bij bv Fjordy vind ik een boog veel mooier. Bij een nog kortere pluk vind ik een boog toch echt de enige oplossing.

Dan is er natuurlijk ook nog te lang, zoals imo van de misschien bij jullie wel bekende Boris, de manen van Angel vind ik ook te lang worden en ze blijven maar groeien dus die gaan er dan na de winter ook deels af, ben er nog niet uit of het lang blijft of 'sport'coupe wordt. Ik denk het laatste, zoals Beauty het heeft. Lijkt me ook fijner voor het beest ipv die dikke zware bos, zeker in de zomer.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 08:15

Nies_ schreef:
Ma_ris_ka schreef:

Hoe erg ik ook van lange manen hou, een echt korte voorpluk met een bos manen vind ik geen vertoning, knip ze dan gewoon lekker af.

Dat van bv Cas vind ik ook niet echt mooi, gewoon snoeien op de lengte dat t witte nu is, vind langer echt niet mooi bij zo'n voorpluk. Ook bij bv Fjordy vind ik een boog veel mooier. Bij een nog kortere pluk vind ik een boog toch echt de enige oplossing.

Dan is er natuurlijk ook nog te lang, zoals imo van de misschien bij jullie wel bekende Boris, de manen van Angel vind ik ook te lang worden en ze blijven maar groeien dus die gaan er dan na de winter ook deels af, ben er nog niet uit of het lang blijft of 'sport'coupe wordt. Ik denk het laatste, zoals Beauty het heeft. Lijkt me ook fijner voor het beest ipv die dikke zware bos, zeker in de zomer.

mijn cas bedoel je? heb er een aantal voorbij zien komen nl. no way dat ik de schaar erin zet. zijn voorpluk heeft een middenlengte, net onder de onderkant van zijn ogen, niet lang maar ook zeker niet kort dus. als ik het zou gaan snoeien tot aan de lengte van het witte is dat foeilelijk. dan blijft er een ontplofte boog over!
dan zou deze lengte overblijven alleen dan wit en zwart op dezelfde lengte:Afbeelding.
ik laat het lekker lang zoals hier ;). staat hem goed: Afbeelding
overigens was het van boog naar de lengte van de eerste foto gegroeid in een half jaar tijd en de laatste foto is weer 2 jaar later

kelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:09

Ik ben het wel met Sanne eens :j Vind het niet bij alle fjorden mooi idd. Met een korte voorpluk is boog denk ik mooier :)

Beauty d'r manen, al zijn ze een beetje zielig want ze heeft meestal een halsdeken op dus het valt een beetje uit ;)

Afbeelding

Afbeelding

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:18

Ohh ik vind het echt zo lastig wat ik nu moet doen.. Sanne verwoord nu precies waar ik bang voor ben; dat kort hem gewoon echt mooier zal staan. 'Probleem' is; ik heb Chuus sinds mei 2011 en ben sinds september aan het sparen, dus ik kan helemaal niets zeggen over hoe lang het nog kan worden. Al heb ik wel de voorbode van de korte voorpluk. Ik zal eens foto's plaatsen.

Chuus eind juni 2011.. Sindsdien nog twee keer geknipt..
Afbeelding

Chuus gisteren
Afbeelding

Zoals jullie zien heeft Chuus geen lange voorpluk, maar wie weet hoe lang ze nog kunnen worden? Vind dat hij zijn huidige lengte al wel snel verkregen heeft. Moet ik niet gewoon doorgaan en zien wat er gebeurd? Onderwijl wel het idee hebbende dat kort wellicht het mooiste bij hem staat? What to do? Wie weet heeft de vorige eigenaar ook zijn voorpluk wel bijgeknipt (je zou verwachten van niet, maar het kan....).

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:22

Je kunt het even laten groeien, kijken hoe jij het eruit vind zien, je hebt er natuurlijk zo de schaar weer ingezet en smaken verschillen. Voorplukken kunnen ook nog groeien, bij Angel hangt het nu tot onder dr neus, terwijl het eerst net op de neusriem hing, ook bij bv Vie zie je dat de voorpluk een stuk gegroeid is. Sann deed er bij Vie dacht ik niks aan (?), ik heb Angel van de zomer in de vlechten gehouden, ook de voorpluk en maar 1x per week alles uitgekamd ipv elke dag, toen het kouder werd de vlechten eruit, maar de voorpluk alsnog maar 1x per week uitkammen. Weet niet of het echt werkt, maar daar lijkt het wel op.

Die foto van Cas met kortere manen vind ik toch echt mooier, vind dat springerige wel grappig en als t wit op dezelfde lengte is zal het al een stuk minder zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:34

Jaa klopt, Vie zijn voorpluk is ook nog een stuk gegroeid. Doe af en toe antiklit erin en borstel hem heel soms. Ik laat Vie zijn manen trouwens nu in de winter nog doorgroeien, en in de zomer misschien weer sportcoupe.. of dan ook nog door laten groeien. Ben er nog niet over uit. :)

Dit was trouwens Vie zijn voorpluk vorig jaar:
Afbeelding

En een paar weken terug. :)
Afbeelding

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:49

en toch gaat de schaar er niet in. zijn manen zijn een mooie lengte en ik vind dat korte ontplofte sportcoupe gedoe echt heel lelijk. ik ken maar 1 fjord waar ik het wel leuk bij vind maar daar past het gewoon echt bij kwa karakter en totaal plaatje. }>

Yellow_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:16

Hoi allemaal!
Dit zijn de manen van mijn fjord, ze heeft ze zomerexceem en slaagt er elk jaar in om op een onbewaakt moment een stukje te schuren, daarom is het wit niet mooi meegegroeid. Ik laat ze lang omdat ze anders niet onder de hals van haar exceemdeken past.
Afbeelding
Alle manen omhoog! :D
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CD8ZVERE.jpg

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:25

Het wit zie je bij die van mij ook niet, maar daar val het ook 2 kanten op waardoor wit verstopt word onder een lading zwart.

kelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:28

Boog is mooier bij Chuus :)

Lengte hierboven vind ik mooi, Jammer dat ze zo schuurt!

Beauty's voorpluk is ook langer geweest,tot op d'r neus. Om de een of andere manier lukt dat niet meer..