[FOTO] Fjorden in the picture!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 12:52

Leuk hè, die zoektocht naar de geschikte hengst!

Zoals hier al gezegd is: goed kijken naar je eigen merrie en wat je zelf wil.
Vaak zeggen de nakomelingen meer over de vererving dan het type van de hengst zelf, maar bij jonge hengsten zoals Witano en Lasko kan je daar natuurlijk nog niet op beoordelen.

Denk ook goed na over het praktische en de beschikbaarheid: hoever wil je reizen, wil je de merrie(enkele weken)daar laten? Finfin bijvoorbeeld word elk jaar verhuurd: vorig jaar stond hij in België maar was toen niet beschikbaar voor merries van buitenaf. Als een hengst op enkele uren rijden staat moet je dat zien zitten om over en weer te rijden. Ik heb 2 jaar bij hestegaarden gedekt, merrie raakte niet drachtig en ben verschillende keren op en neer moeten rijden…dat stak op den duur behoorlijk tegen, en dat was ‘maar’ 120 km.

Om een oordeel te geven op de hengsten die je opnoemt(dit is mijn mening en hoe ik ertegenaan kijk, dat kan voor iedereen anders zijn)
Fjell finn zou ik qua type op elke merrie durven zetten. Hij geeft (bijna)altijd zijn mooie type en prachtige hoofd door. Hij is zelf vrij normaal qua hoogte maar op een kleine merrie zou ik hem dan weer niet gebruiken.
Thule is een mooi, correct paard en lijkt dit ook te vererven, maar als ik hem in levende lijve zie, mis ik iets. Ik weet niet goed wat, ik vind hem wat gewoontjes.
Lasko ben ik ook wel erg gek van: sportief type met een goede draf en zalige galop. Maar het is natuurlijk afwachten hoe hij zich verder ontwikkeld en hoe hij vererfd.
Van Finfin heb ik al veel aansprekende paarden gezien, maar ik heb hemzelf nooit écht gezien.
Witano durf ik niet goed mijn mening over geven…ik ben héél gek van Hannibal(Kim is ook een Hannibal), maar ik ben nooit fan geweest van Witano’s moeder, hoewel zij het op keuringen wel altijd top gedaan heeft. Zij was wel een super braaf paard(type liever lui dan moe), Hannibal maakt naar mijn idee net iets ‘gevoeligere’ paarden.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 08:00

Ja er zijn op de keuring weinig dingen gezegd eigenlijk. Ze had een te kort pijpbeen en een vlak kruis. Ze miste wat uitstraling en bespiering. Maar dat was het eigenlijk. Karakter zat goed en dat is iets wat ik wil behouden.

Was het er inderdaad vergeten bijzetten, haha. Haar hals en aanzet waren top en vonden ze heel goed, dus ook daar niet te veel aan veranderen. Maar fokken blijft gokken :D

Feelsoproud,

Dankjewel! Mooie uitleg! Ik heb ook al contact gezocht met de eigenaar van FinFin, maar die antwoord maar niet. Hij heeft via foto’s alles wat ik zoek in een fjord. Maar zou hem graag in het echt zien. Vooral voor de gangen en het karakter. Mijn plan is toch wel, als het zo ver is, om haar daar te laten.

Met de eigenaar van Witano heb ik nu ook contact en zij is heel fijn. En binnenkort ga ik nog eens naar Thule. Heb hem gezien op een andere locatie dan thuis en heb daar ook met de eigenaar over gesproken dat hij dus daar niet zichzelf was (hij kwam niet knuffelen, was druk bij het dekken en stond wel op een afstandje van de paarden, dus snuffelen kon niet en had het idee dat hij mentaal zich wat afzonderde). En wil hem daarom graag eens zien bij hun zelf.

Dan is de vraag, remt het fokken de groei van een paard of niet? Want als zij 134 blijft volgend jaar, wacht ik nog een jaartje. Wil wel dat ze wat maat krijgt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 12:40

Ik heb die van mij als jonge merrie laten dekken, ik ben daar qua mentaal aspect heel erg blij mee geweest. Ze is zoveel zachter, mensgerichter en wijzer geworden na het veulen.

Lastig dat iemand niet reageert, ik heb dat ook gehad toen ik opzoek was naar een hengst. Dat is voor mij dus oprecht een reden om een hengst te laten schieten. Wat dat betreft zou ik altijd weer terug gaan naar Hestegaarden. Zulke fijne no nonsens mensen. Ik denk dat als ik nog eens zou dekken ik mijn merrie naar hun zou brengen en zou zeggen: kijken jullie maar wat het beste past.

Ik heb toen ook super tof advies gehad van een Bokker in PB, even zoeken wie dat was, misschien post die hier ook nog mee. Had ik echt heel veel aan!

Furst

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 12:43

Oh leuk! De eigenaar van Witano zei dat dekken de groei wel kon remmen, en dat vind ik wil een nadeel. Toevallig wel net antwoord van die eigenaar van FinFin, haha. Ze had m’n berichtje gemist!

Hestegaarden is ook top. Ik hoop zeker nog advies te krijgen

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 12:51

Ik heb geen merrie, maar zou persoonlijk niet snel een van de hengsten van Hestegaarden kiezen. Ik vind ze allemaal net wat te sportief. Maar ja, het is maar goed dat ik geen geld heb want anders had er al een merrie op stal gestaan en dan was de hengstkeuze waarschijnlijk ook al rond en had ik straks veel te veel paarden :')

Afbeelding
Sepp staat inmiddels weer lekker veel op de wei en krijgt wat meer praatjes, heel fijn met longeren als hij besluit weg te rennen :') maar we werken eraan.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 12:57

Ik was voor mijn kleine stevige Fjord eerst ook opzoek naar een ouderwets type, toen bij Granat uitgekomen van Hestegaarden en ik heb nu een jaarling wat precies goed in model staat en een mooie maat krijgt( vind ik dan, ben geen keurmeester :+ )

Ik heb principieel meer met het oudere model Fjord, maar ben nu wel echt super blij met de maat, luxe en beweging die in mijn jaarling zit. Zeker omdat ik daar weer mee wil doorfokken en ik dus nu een makkelijkere merrie heb om keuzes te maken qua hengst dan die kleine korte :D

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 13:58

Of dekken de groei remt…Kim is op 2 jaar gedekt, omdat de toenmalige eigenaar haar te groot vond. Ze werd alsnog 1m52.
Het zou niet mijn keuze zijn, maar ik heb ook niet de indruk dat ze er nadeel aan ondervonden heeft, zo vroeg dekken.
Veel hangt ook af van de ontwikkeling van de merrie: ze kunnen klein zijn maar wel al goed ontwikkeld, dan lijkt dekken op 3 mij geen probleem.
Eentje die nog iel en puppyachtig is,is een jaartje langer wachten misschien beter.

Ik ben zelf geen fokker, daar heb ik niet de plaats en mogelijkheden voor. Maar de fokkerij interesseert mij wel enorm.
Ik heb dit jaar 1 veulen, écht voor mezelf gefokt met het oog op de sport.
En dan kwam ik inderdaad uit bij de wat sportievere hengsten van hestegaarden.
Ik ging eigenlijk voor een Granat uit Kim, wat voor de doorwinterde fjordenfokker misschien een beetje ‘vloeken in de kerk’ was, want dat is 2x groot en hoogbenig .
Echter raakte Kim niet drachtig, dus dan maar Roxana gebruikt en die was wel meteen drachtig. En voor het typische fjordentype ook een betere combinatie, benieuwd wat ze binnenkort op de keuring van haar vinden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 16:03

Ik heb een ruin en geen zicht op hengsten maar goed ik zou kijken naar wat je wil behouden en wat juist niet en daarop selecteren.

Ik ben net voor het eerst alleen naar het bos geweest *\o/* super blij en dacht op t eind oh ik had eigenlijk een groter rondje moeten maken. Echt zo genieten :D
Afbeelding

En er begint langzaam wat vorm in te komen _O-
Afbeelding

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 18:41

Marjan wat fijn!!! Ik moet nog even de ballen krijgen om alleen op pad te gaan met m’n nieuwe maatje. M’n vorige paard was een ramp buiten dus eerst nog maar even vertrouwen opbouwen :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 18:46

Oskarrino schreef:
Marjan wat fijn!!! Ik moet nog even de ballen krijgen om alleen op pad te gaan met m’n nieuwe maatje. M’n vorige paard was een ramp buiten dus eerst nog maar even vertrouwen opbouwen :)

Dat gaat jou ook lukken! Ik heb elke keer nog kriebels als ik het zadel pak. En heb echt veel angst. Maar hij is zo braaf en te managen, dat ik als ik er op zit mezelf gewoon goed voel.

Ben op 1 plek wel even afgestapt want er stond een haspel net langs de weg en een trekker half op het fietspad. Dus even een stukje gelopen en in het bos weer opgestapt. Maar goed ik vond t ook helemaal niet gek dat dat even iets teveel was want hij draaide net langs ons heen en het water spoot in de bomen naast ons :')

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 18:49

Oskarrino schreef:

You’re not alone! Ik voel me ook angstig. Ook bij het in de bak rijden en al denken aan rijden. Dit jaar is die angst weer ontzettend aanwezig en erg waardoor het plezier in de paarden wel echt weg is. Krijg nu wel medicatie, maar is toch niet helemaal hetzelfde. We komen er wel. Ooit

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 19:56

Furst, klinkt heftig zeg! Hoe is het gekomen?

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 20:01

Geen idee. Ik loop al heel mijn leven wel met angst en depressiestoornis rond en autisme dat pas laat is gediagnosteerd. Nu pas heb ik daar hulp voor en ben ik aan mijn klachten aan het werken. Heb ook best veel trauma (non-paardgerelateerd). Nu ben ik een bijrijder aan het zoeken. Maar ik hunker er echt naar om lekker buiten te gaan rijden om mijn hoofd leeg te maken in plaats van dat mijn hoofd ee vol van word, haha. Dus ja, dat is dat. Soms is het echt wel verdrietig en teleurstellend. Vorig jaar ging het bijvoorbeeld wel beter, maar wel enkel in de bak. Niet buiten.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 06:36

Ach jeetje zeg… dat is wel heftig :(:) hoop dat je toch weer zonder angst kan rijden in de toekomst!

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 11:59

Ik hoop het ook! Ik wil ook weer plezier hebben! :D

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 15:06

Marjan ik vind het wel echt gaaf om te zien dat je zo je match hebt gevonden <3

Furst ik geloof echt dat jij het plezier weer gaat vinden, dat gun ik je zo!

Hier is de zoektocht naar een 2e Fjord rustig aan weer begonnen. M'n moeder is zo gek van Olaf dat ze nu zelf ook een Fjord wil (waar ik dan voornamelijk voor ga zorgen/mee ga rijden haha). We waren eerder dit jaar al opzoek maar onderweg naar een bezichtiging reed ik de auto van m'n moeder aan gort. Die is inmiddels weer gemaakt en nu gaan we langzaam weer rond kijken, we zijn al bij een heel gave gra ruin wezen kijken maar m'n moeder en ik twijfelen of we de optie om ooit een veulentje te kunnen fokken uit willen sluiten door nog een ruin te kopen. Verder is het wel een heel gaaf paard. Lastige keuze :+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 18:47

Ik zou een merrie doen, ik vind het echt leuk dat ik nog kan fokken.

Maargoed, dat ben ik :+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 21:03

Op de Fjordenpaarden BeneLux groep o p FB komt een gaaf gekleurde merrie voorbij :D

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 21:27

ruitje schreef:
Op de Fjordenpaarden BeneLux groep o p FB komt een gaaf gekleurde merrie voorbij :D

Ja ik zei nog tegen m'n moeder vanmiddag, we gaan geen gra kleurige merrie binnen ons budget vinden. We gaan zondag waarschijnlijk kijken :+

Daannvd92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 21:32

NorwayFjord schreef:
ruitje schreef:

Ja ik zei nog tegen m'n moeder vanmiddag, we gaan geen gra kleurige merrie binnen ons budget vinden. We gaan zondag waarschijnlijk kijken :+

Oh super leuk, ik zag die ook voorbij komen. Echt een heel knap dier. <3

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 11:55

Ik gun het mezelf ook om weer plezier te vinden!

Echt leuk dat jullie die gaan bezichtigen. Al blijf ik fan van die ene bruine waar je zou gaan kijken :D Ben benieuwd hoe het morgen loopt. Ik zou ook voor een merrie gaan. Nu ik zelf merries heb, wil ik niets anders meer. En ik hoop in de toekomst ook alle fjordenkleuren te hebben in merrie :D 2 van de 5 hebben we natuurlijk al <3

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 12:46

Ja die lijkt inmiddels verkocht te zijn helaas :) Maar een gra merrie zou wel echt een droom zijn die uit komt dus ik ben heel benieuwd morgen <<) We waren er inmiddels toch ook wel redelijk uit dat we de optie om veulentjes te fokken niet uit wilden sluiten en toen kwam deze voorbij haha

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 14:10

Hier minder leuk nieuws.
Ik sleep al jaren mijn oude kruiwagen achter me aan, ik had hiervoor een Fries en heb toen deze kruiwagen gekocht.
Werd ik vorige week niet beschuldigd dat ik deze kruiwagen van de huidige stalbaas had gestolen. Ik heb hem meerdere foto's gestuurd van mijn kruiwagen, die ik hier in de tuin had staan toen ik even paardloos was.
Was alsnog zijn kruiwagen, dus ik heb hem verteld dat ik het niet ok vind dat ik van diefstal word beschuldigd, krijg ik van hem te horen 'Ach, zo is er altijd wel wat.'
Vandaag bij andere mensen wezen kijken, ik wil zsm weg van mijn huidige stal.
Wat een poedersuiker gevoel is dat zeg, ik ga helemaal niet meer met plezier naar stal.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 14:13

Wat erg! Mensen zijn zo snel oordelend. Hopelijk vind je snel een leuke plek!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 15:05

Is dit een professionele stal? Raar hoor, sta je ook niet prettig zo :o

Ik zou ook best ooit nog een Gra fokmerrie willen. Maar dat is zoiets, daar moet ik op het juiste moment tegen aan lopen ofzo.

Verder hier nog mensen met wensen :') ?