keuring 2 sep Beekbergen

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Finnea

Berichten: 10074
Geregistreerd: 06-11-02

Re: keuring 2 sep Beekbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:18

Ik ben dit jaar naar 4 keuringen geweest en er is me wat de jury betreft niks negatiefs opgevallen. Ja, dat ze strenger keuren, maar dat vind ik juist een pluspunt. Bij een keuring draait het om selectie, de betere (fok)dieren scheiden van de mindere. Het is altijd leuk als een kenner jouw fjord mooi vindt, maar zodra ze negatief commentaar hebben weten ze opeens niet waar ze mee bezig zijn. IMO een beetje kortzichtig.

Anoniem

Re: keuring 2 sep Beekbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:57

zo ging dat niet helemaal Yoline, ik denk dat iemand uit het bestuur wel weet hoe het gaat. En die is naar verschillende keuringen geweest en die ziet dat elk jurylid weer anders kijkt en andere dingen mooi vind.

En dat heeft niks mee te maken met mijn eigen fjord.
Ik weet dat veel mensen mijn fjord mooi vinden en ik vind dat zelf ook, en hoe ze dat op een kerung wel of niet bekijken maakt me echt niet uit hoor, wil toch niet echt met d'r fokken! 1 keer een veulen voor mijzelf en das alles Ja
Heb haar voor me eigen plezier en niet voor de fok, dus 1e 2e of 3e premie of in het ergste geval geen premie had me niets uitgemaakt Lachen
dus daar heeft het echt niets mee te makenEn daar komt bij...een premie is maar 1 jaar geldig.
Dus elk jaar heb je weer nieuwe kansen en staat zo'n premie niet voor het leven getekent.

maar het valt wel op dat er jaren geledensuper veel fjorden meededen en ze nu amper de 1000 halen in totaal..

waarom? omdat veel mensen het niet vinden kloppen Knipoog

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Re: keuring 2 sep Beekbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:05

Cinnepin schreef:
zo ging dat niet helemaal Yoline, ik denk dat iemand uit het bestuur wel weet hoe het gaat. En die is naar verschillende keuringen geweest en die ziet dat elk jurylid weer anders kijkt en andere dingen mooi vind.

En dat heeft niks mee te maken met mijn eigen fjord.
Ik weet dat veel mensen mijn fjord mooi vinden en ik vind dat zelf ook, en hoe ze dat op een kerung wel of niet bekijken maakt me echt niet uit hoor, wil toch niet echt met d'r fokken! 1 keer een veulen voor mijzelf en das alles Ja
Heb haar voor me eigen plezier en niet voor de fok, dus 1e 2e of 3e premie of in het ergste geval geen premie had me niets uitgemaakt Lachen
dus daar heeft het echt niets mee te makenEn daar komt bij...een premie is maar 1 jaar geldig.
Dus elk jaar heb je weer nieuwe kansen en staat zo'n premie niet voor het leven getekent.

maar het valt wel op dat er jaren geledensuper veel fjorden meededen en ze nu amper de 1000 halen in totaal..

waarom? omdat veel mensen het niet vinden kloppen Knipoog


Ik vind het behoorlijk suggestief dat je veronderstelt dat het aantal deelnemers is afgenomen vanwege de jurering. Kun je dit ook onderbouwen? Wat weet jij van alle mensen die niet (meer) meedoen, waarom zij niet meedoen? Ik vind dat je met dit soort uitlatingen op internet het stamboek en de juryleden ernstig te kort doet. Wellicht is het verstandig dat je dit soort zaken gewoon bespreekt met het stamboekbestuur in plaats van deze uitlatingen hier op bokt te plaatsen.

Anoniem

Re: keuring 2 sep Beekbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:14

ik heb dit gehoord vn iemand ( betrouwbare bron ) die veel mensen kent ( en dan ook ceht heel veel ) met fjorden, lid van het stamboek die dus niet meer gaan omdat ze vinden dat er bepaalde zaken niet kloppen...ik zeg niet dat IKDAT ZELF vind Knipoog

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15120
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: keuring 2 sep Beekbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 06:55

Waarom zeur je dan zo dat het niet goed zit? Ik zou zeggen, ga naar het stamboek zelf. Je hebt het altijd over dat jouw paardje goed is, en dat ze gewoon verkeerd gejureerd hebben, waarom zeg je dat dan niet tegen ze? Als je het allemaal zo goed weet, ga dan zelf maar bij het stamboek werken ofzo, maar dan ben ik weg.

Finnea

Berichten: 10074
Geregistreerd: 06-11-02

Re: keuring 2 sep Beekbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 10:46

Zo komt het anders wel over.

En om de lagere opkomst te wijten aan het niet kloppen van zaken bij het stamboek, vind ik erg kort door de bocht. Er zijn andere oorzaken aan te halen die z'n effect hebben op de gehele paardensector en niet specifiek alleen op fjordenkeuringen. Denk aan de regelgeving m.b.t. chippen en de hoge kosten die het houden van een paard met zich mee brengt.

Om toch maar even op de fjorden in te gaan, de meeste fjorden op de keuringen zijn jarenlang van grote fokkers geweest. Particulieren kwamen in veel kleinere aantallen naar de keuring. Waarschijnlijk minder belangstelling voor het keuren, of omdat ze er niet veel van wisten. De grote fokkers hebben vaak de paardenstapel teruggebracht, dieren verkocht e.d. Ze worden ouder dus zijn minder met de fokkerij bezig of hebben andere interesses gekregen. Kosten te hoog, etc. Oldeberkoop was bv. een grote keuring, totdat de voornaamste 'leverancier' overleed en zijn fjorden niet meer op de keuring kwamen. Dit geldt voor wel meer keuringen.

Nu wil ik overigens het stamboek niet ophemelen, ik ben het met een aantal dingen ook niet eens. Maar met de keuringen heb ik geen problemen.

Anoniem

Re: keuring 2 sep Beekbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 12:57

@ rooslovertje je overdrijft wel he?
ik was gewoon tevreden hoor met de premie die z behaalde, en als ik dan blij ben dat mensen naar me toe komen om te zeggen dat mijn paard de mooiste was die er tussen loopt is het verkeerd?
Het is en blijft een jury sport. Wat zij er van vinden telt in het stamboek datw eet ik ook wel.
En dan nog, het is maar een jaar geldig. Het stelt dus niet super veel voor.

Ik vind het veel leuker dat r veel mensen naar me toe komen die haar voor trouw foto's willen gebruiken ( wat gebeurt is ) dat ze 2 keer in een tijdschrift heeft gestaan en dat er al iemand naar me toe is gekomen dat als ik een veulen zou willen fokko zij het veulen wilde hebben etc...

dat doet mij veel meer dan een premie hoor Knipoog


maar over de keruingen er zijn veel meer mensen die zeggen dat het niet klopt hoor!

en of ik dat vind doet er niet toe, het gaat erom dat ik dat gehoord heb.

oja en het is alleen maar goed dat je je eigen paardje mooi vind en goed, ben je tenminste trots op je eigen paard en zo hoort het ook!

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Re: keuring 2 sep Beekbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 14:45

Cinnepin schreef:
@ rooslovertje je overdrijft wel he?
ik was gewoon tevreden hoor met de premie die z behaalde, en als ik dan blij ben dat mensen naar me toe komen om te zeggen dat mijn paard de mooiste was die er tussen loopt is het verkeerd?
Het is en blijft een jury sport. Wat zij er van vinden telt in het stamboek datw eet ik ook wel.
En dan nog, het is maar een jaar geldig. Het stelt dus niet super veel voor.

Ik vind het veel leuker dat r veel mensen naar me toe komen die haar voor trouw foto's willen gebruiken ( wat gebeurt is ) dat ze 2 keer in een tijdschrift heeft gestaan en dat er al iemand naar me toe is gekomen dat als ik een veulen zou willen fokko zij het veulen wilde hebben etc...

dat doet mij veel meer dan een premie hoor Knipoog


maar over de keruingen er zijn veel meer mensen die zeggen dat het niet klopt hoor!

en of ik dat vind doet er niet toe, het gaat erom dat ik dat gehoord heb.

oja en het is alleen maar goed dat je je eigen paardje mooi vind en goed, ben je tenminste trots op je eigen paard en zo hoort het ook!


Als je het niet super veel voor vindt stellen waarom maak je je er dan druk om? En schrijf je toch suggestief behoorlijk gefrustreerd over jouw mening inzake de afname van het aantal deelnemers?
En over de geldigheid van een premie: kan dan in jouw ogen wel een jaar geldig zijn, de stempel krijg je de rest van het leven van je paard niet meer uit het paspoort Knipoog !

Anoniem

Re: keuring 2 sep Beekbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 14:49

dat maakt voormij ook helemaal niks uit Knipoog ze is toch niet voor de fok of verkoop Lachen

en dit gaat allemaal beetje offtopic het gaat hier om de keuring te beekbergen die geweest is en niet over de keruingen algemeen, ik heb mijn mening gegeven en daar blijf ik bij Lachen

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Re: keuring 2 sep Beekbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 15:43

Cinnepin schreef:
dat maakt voormij ook helemaal niks uit Knipoog ze is toch niet voor de fok of verkoop Lachen

en dit gaat allemaal beetje offtopic het gaat hier om de keuring te beekbergen die geweest is en niet over de keruingen algemeen, ik heb mijn mening gegeven en daar blijf ik bij Lachen


Goh apart dat je nu zegt dat het je niks uitmaakt..... je bent wel druk aan het vertellen dat je paardje ondanks de magere punten door de toeschouwers wel als mooi beoordeeld werd en dat je dat belangrijk vindt. Dan maak je je er toch wel druk om lijkt me zo Knipoog

Anyway je hebt uiteraard recht op je eigen mening. Ik vind het alleen niet correct dat je, om je mening te staven, aannames doet over de juryleden van het stamboek. Daarin proef ik wel een zekere rancune ten aanzien van jouw keuring....

Persoonlijk zou ik van een mindere premie in het paspoort van mn paardje ook niet echt blij worden. Wat alle toeschouwers dan ook zeggen. Maar ja ik heb jouw "probleem" niet want mijn fjordenmannetje is in 2004 1ste premiepaard geworden en daar ben ik supertrots op Haha!

Anoniem

Re: keuring 2 sep Beekbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:04

je doet net alsof een 2e premie niets voorsteld...ik ben daar ook blij om hoor.
en die 1e premie is niet meer geldig die je haalde...dan zou je elk jaar naar de keuring moeten en opnieuw die 1e premie moeten blijven behalen Knipoog

en zoals ik al zei ze is niet voor de fok of verkoop Knipoog dus maakt die premie niets uit, dat is alleen maar gunstig als je met 'r wilt fokken ( wat jij met je ruin niet eens meer kan dus vanwaar naar de keuring? ) of verkoop. Lachen en dat is voor mij allebij niet van toepassing Knipoog

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Re: keuring 2 sep Beekbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:19

Cinnepin schreef:
je doet net alsof een 2e premie niets voorsteld...ik ben daar ook blij om hoor.
en die 1e premie is niet meer geldig die je haalde...dan zou je elk jaar naar de keuring moeten en opnieuw die 1e premie moeten blijven behalen Knipoog

en zoals ik al zei ze is niet voor de fok of verkoop Knipoog dus maakt die premie niets uit, dat is alleen maar gunstig als je met 'r wilt fokken ( wat jij met je ruin niet eens meer kan dus vanwaar naar de keuring? ) of verkoop. Lachen en dat is voor mij allebij niet van toepassing Knipoog


Ah voor jou is je premie misschien niet meer geldig, voor mij is mijn eerste premie eeuwig geldig! Het is voor mij de bevestiging dat ik een zeer rastypische correct gebouwde fjord heb. Ik heb die dag een superleuke dag gehad en met veel plezier aan de keuring deelgenomen en mijn ruin heeft een hele goede beoordeling gehad. Dat is voor mij voldoende! Omdat ik inderdaad niet met hem kan fokken blijf ik geen keuringen afstruinen jaarlijks nee, ik steek mijn energie in de dressuursport dat vindt ik leuker Haha!

Over keuringen met ruinen, je moet dat iets breder zien dan puur voor jezelf. Ook al kun je met een ruin niet fokken kan het doel wel tweeledig zijn. Het is enerzijds mooi voor de eigenaar als een dier een 1ste premie en goede punten haalt, anderzijds is het voor de fokkerij in zekere zin ook wel waardevol, het zegt toch ook iets over de nakomelingen van een hengst en merrie, of de nakomelingen nou merries, ruinen of hengsten zijn....

that's it wat mij betreft Haha!

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Re: keuring 2 sep Beekbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:21

We zullen het met de CK even na vragen Knipoog Olaf wil daar vast wel een antwoord opgeven Ja en anders Maureen wel!

Limanade

Berichten: 8782
Geregistreerd: 21-08-06

Re: keuring 2 sep Beekbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:49

sjonge jonge he... zeggen dat je het niet kan schelen maar een ongeveer een maand na dato van je eerste post reageer je nog wel..
neeeee nee je maakt je er niet druk om... Clown

meestal lees ik hier alleen maar op dit forum gewoon voor de lol en info... maar op jou MOET ik gewoon reageren... ik vind je namelijk nogal arogant en achterbaks overkomen...

je paardje heeft geen 1e premie.. sow what??? je zegt zelf daar geen problemen mee te hebben maar waar maak je je dan nog zo druk om???
daarbij vind ik dat je wel heel arogant over komt over je paardje!! iedereen vind zijn eigen paard mooi!!! en dat er mensen naar je toe komen dat je een mooi paard heb.. nou dat gebeurt bij iedereen hoor!!! word eens wakker!!! denk je dat jou paard de enige speciale is op de wereld?? voor jou ja.. maar voor anderen schijnbaar niet en al helemaal niet voor de keurmeesters anders had hij wel 1e premie gehad toch?? en dan nog achteraf gaan janken... doet me echt denken aan een klein kind die haar zin niet krijgt...

word aub eens wakker en zie dat de wereld niet om JOU draait!!!

Anoniem

Re: keuring 2 sep Beekbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:53

ik krijg eerder het idee dat anderen zich er mee druk om maken dan ik.
Ik mag mezelf toch wel verdedigen?

@ limagentle, jij doet mij erg denken aan een schaduw acount, heb getemt.
Ik vind dit topic meer ruziend dan gezellig.

Wat jullie overmijn paard denken mogen jullie zelf weten maar om het nou zo de grond in te kraken vind ik schandalig.
Ik reageer niet meer in dit topic en wacht af wat de mods met mijn tem doen!

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Re: keuring 2 sep Beekbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 21:07

Er kraakt niemand jouw paard af, in het hele topic niet.

Jij trekt de deskundigheid van de juryleden van het Fjordenpaardenstamboek in twijfel. En DAAR krijg je commentaar op. En terecht, want als dat je mening is dan hou je die of voor jezelf of bespreek je die met het stamboekbestuur. Zulke zaken hoef je niet hier op Bokt op een onvolwassen manier te bespreken. Dat jij niet de punten krijgt die je graag zou willen geeft je niet het recht om het stamboek in een kwaad daglicht te stellen.

Limanade

Berichten: 8782
Geregistreerd: 21-08-06

Re: keuring 2 sep Beekbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 00:18

Cinnepin schreef:
ik krijg eerder het idee dat anderen zich er mee druk om maken dan ik.
Ik mag mezelf toch wel verdedigen?

@ limagentle, jij doet mij erg denken aan een schaduw acount, heb getemt.
Ik vind dit topic meer ruziend dan gezellig.

Wat jullie overmijn paard denken mogen jullie zelf weten maar om het nou zo de grond in te kraken vind ik schandalig.
Ik reageer niet meer in dit topic en wacht af wat de mods met mijn tem doen!


zoals ik al in je pb-tje hebt geschreven... ik ben hier voor het eerst en heb nooit eerder een account gehad hier en daar zullen de modjes ook achter komen...

erg flauw om op zo'n manier proberen te 'winnen'

maar dat zegt wel weer genoeg over hoe je schijnbaar bent...

en kan iemand me uitleggen wat een tem is???

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15120
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: keuring 2 sep Beekbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 06:29

@LimaGentle; Dat is een knopje (rechts, teM) en daarmee roep je een moderator, die dan een oogje in het zeil houdt, zowel in het topic als bij de accounts.

Maar even een vraag... Waarom maak je er een probleem van als ''het jou toch niet uitmaakt'' ? Dat snap ik niet... Je vind het niet erg dat Bonito een 2de premie heeft gekregen, want jouw paardje mag toch ''alles'' (fotoshoots enz...). Maar tóch post je het hele topic vol hoe het stamboek fout zat ? Vork

Kelly_Taco

Berichten: 6727
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Re: keuring 2 sep Beekbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 08:39

Dames laten we het hier gezellig houden.
Als er klachten zijn over het stamboek is het verstandig om dit op te nemen met de heer Van Bon in plaats van het hier op een forum te zetten.