Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amber_

Berichten: 10138
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:45

Ik vind dat mensen snel doen alsof paarden zielig zijn. Ze zijn niet van Suiker hoor, ze kunnen best een stootje hebben. Worden ze hard van... Ik heb geen max. kilogewicht wat er op mijn Fjord mag. Nu heb ik geen bijrijder, maar af en toe iemand die het leuk vind mag er best even op.

Dat van IJslanders vind ik helemaal niet kloppen... Ik rijd bij een vrouw op haar 3 IJslanders. Ze zijn alle 3 rond de 1.37, iel gebouwd, en die vrouw weeg toch al gauw zo'n 85 kilo ! Nou ze heeft nog moeite met het inhouden van die beesten hoor. Geen problemen mee..


Moniek
Berichten: 4027
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: grave

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:54

paarden zijn zeker niet van suiker.
maar het zijn ook geen robotten die alles aan kunnen.
En de ene heeft er wl moite mee en de ander niet.
Maar waar ik een hekel aan heb is dat mensen door gaan ondanks hun gewicht omdat ze het anders discriminatie vinden als ze niet mogen.
Want uiteindelijk willen hun ook hun pleziertje.
en word het paard maar even vergeten.

Moniek
Berichten: 4027
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: grave

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:55


Anoniem

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:03

Hmmm ik kan je wel vertellen dat die drie op de eerste foto wel wat wegen. Maar goed, even om onze spierbonk te demonstreren. Was eigenlijk op zoek naar een foto met mij op haar rug, maar die kon ik niet vinden. Deze drie kwamen ook wel aan een kilo of 100 samen. En in dit geval zaten ze er eventjes op, maar zoals ik al zei, gebeurt het ook vrij regelmatig dat er echt door één of meerdere personen van (samen) ruim 100 kilo best lang op wordt gereden.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:07

veraA schreef:
Maar onder de fjorden heb je ook dikke verschillen hoor. Je hebt van die inieminie's en wat slankere, en van die wat forsere types.

Het topic gaat over een verhuurbedrijf waar ze voornamelijk redelijk vorse, maar ook een paar wat ielere hebben, en ik vind het goed dat ze een gewicht stellen, want die beesten moeten dag in dag uit iemand op hun rug hebben.
De mensen hier in het topic die iets dikker zijn en een fjord hebben, kúnnen rijden, en weten dat ze wat zwaarder zijn en proberen hun pony dus zo min mogelijk in de weg te zitten(hoop ik toch Tong uitsteken )
Die mensen die bij dat verhuurbedrijf rijden verschillen, de 1 rijd en zit niet in de weg, maar de ander hobbelt rond. Als het dan een hummel van 30 kg is die hobbelt, is dat niet zo erg, maar als er een volwassen iemand van boven de 80/90 op je rug hobbelt, lijkt me dat nou niet zo prettig..


Daar heb je wel een punt denk ik. Het feit dat de dieren echt de hele dag moeten lopen is natuurlijk wel iets om mee in overweging te nemen. Maar dan zou ik de hele dag met dezelfde ruiter (stel eigenaar) niet eens zo'n probleem vinden. Maar je hebt verschillende mensen, de een kan rijden, de ander minder, weer een ander niet. Dat lijkt mij voor elk paard een belasting. De vraag is dan overigens of dat perse met gewicht te maken heeft. aLs ik de manegepony's vroeger zag lopen met de verschillende soorten graatjes dan lijkt me dat overigens evengoed een belasting.

Wat ik wel een goede overweging vind is om bv. te zeggen het paard loopt max. 3 of 4 uur. Ongeacht wat voor ruiter je er dan op hebt stel je een limiet aan de uren dat een dier werkt.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:09

Sythaa schreef:
annepaardoes schreef:
en je moet niet kijken of de pony het nog leuk vind je moet kijken of het nog wel kan ja of nee


precies want de meeste paarden en pony's lopen wel door.... prettig of niet, ze zijn vrijwel allemaal "eager to please...." helaas. Neem nou de Haflinger (136 cm) van mijn vriendin (dikke 100 kg). Dat arme beest steekt zijn hoofd in de lucht tijdens de dressuurles (ja er moet door deze combi ook nog dressuur worden gereden....) dus knoopt men er gewoon een elastiek aan, en het hoofdje is naar beneden... als ik dat zie dan denk ik maar 1 ding: pony BOK BOK en nog eens BOK, gooi de ruiter eraf!!! maar helaas, net als vele anderen, is ie veel te goeig, en loopt ie gewoon door, dan maar met een elastiek aan zijn hoofd.......... Huilen


Dan moet de ruiter opgevoed worden. Dat dier wordt niet op een goede manier gereden. Dat heeft neits met het gewicht te maken maar met het feit dat ze blijkbaar niet d emoeite wil doen om het dier dressuurmatig goed te rijden. Vind ik erg kwalijk. Een sterk, goed gegymnasticeerd paard kan heel erg veel. Maar ja, als je er bij voorbaat al hulpmiddelen aan gaat hangen dan kom je inderdaad niet ver.

Anoniem

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:09


Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:12

Moniek schreef:
Er word hier uitgegaan dat een fjord omdat hij over het algemeen zwaarder is gebouwd dat hij het wel aan kaan.
Ik ben het hier niet mee eens.
De trakkracht van een paard ligt vele malen hoger dan de draag kracht.
Bij ons op stal rijd er een vrouw op een haflinger die zeker over de 110 kilo weegt.
Nou kan je vertellen dat het dier het er erg moeilijk mee heeft.
Alleen al het door zitten hoor je het dier kreunen en steunen.
Laats liep hij wat gevoelig op zijn hoefen ze vroeg toen aan haar vriendin of het zal helpen als ze af zal stappen op een lacherige manier.
Ik kon toen mijn mond niet dicht houden en zei,JA dat zal zeker helpen.
Het paardje rijd ook mee met een ander meisje en dan loopt hij stukke beter.
Dus op de stelling van de ts antwoord ik JA ermoet zeker een maximaal aantal kilo's komen voor de draagkracht van elk paard.


Dan ben ik benieuwd hoe je verklaard dat paarden met 120 kilo, waarvan vaak zo'n 30 kg dood gewicht 160 km lopen. In wedstrijdverband en dan ook nog op tempo. En vaak praat je over iele arabjes van zo'n 1.40. Ik ben zelf van mening dat je gewoon ook moet zorgen (maar dat moet altijd natuurlijk) dat je dier op een juiste manier getraind wordt. Ik ken ook mensen die boven de 100 kg zijn en die dressuur rijden, hoog niveau! Paarden zijn niet altijd per definitie groot maar WEL goed getraind. Ik geloof in training. Ik denk dat je daar gewoonweg een paard heel sterk kan maken.

Anoniem

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:14

Goed gezegd, Faas.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:19

Moniek schreef:
een keertje voor de fun kanmik nog mee leven mits het ider het ook niet erg vind.
Maar intensieve arbeid met iemand van over de 100 kilo ben ik het toch niet mee eens.
Denk eens aan de opdonders die hij elke keer krijgt op zijn rug.
Nou heb het gezien hoor hoe die haf bij ons het moeilijk heeft.
en dan heb ik het niet over een luxe gebouwde haf.
Maar een lekker breed beestje maar ook die heeft zijn grenzen.


Denk jij dat de opdonders van een slank iemand die alleen maar zit te bonken geen kwaad kan dan?

Dat mensen met een maatje meer reageren vind ik overigens een dooddoener. Makkelijk om zo te zeggen. Logisch toch dat juist die mensen ook reageren?

Mijn paard wordt intensief mee gewerkt. Al jaren. En al jaren staat hij onder goede supervisie van een arts, een fysio en hoefsmid. Onafhankelijk van elkaar. Mijn paard is nog niet een keer in slechte conditie verklaard. Ook op de wedstrijden niet en of het nou koud of bloedheet is hij is nog nooit afgekeurd. En altijd met complimenten van de arts 'fit 2 continue'. Dat zegt voor mij persoonlijk meer dan mensen die maar in het wilde weg dingen roepen die ze niet eens fatsoenlijk kunnen onderbouwen.

Bienotje

Berichten: 10897
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:41

Grappig, iedereen beantwoord dit nav eigen ervaring. Mening van men hier wordt veelal bepaald aan de hand van voorbeelden en praktijksituaties die toevallig zo voorvallen.

Bij alle discussies of een bepaald formaat ruiter nog op een bepaald paard past, denk ik dat specifiek naar de combinatie gekeken moet worden. O.a. het volgende natuurlijk:
* Gewicht van de ruiter
* Grootte van het paard

Maar wat ik nog belangrijker vind is dit:
*Evenwicht en rijtechnisch kunnen van een zwaardere ruiter (conditie)
* Conditie en trainingsniveau paard (leeftijd eigenlijk ook)

Een getraind paard kan zonder problemen een zwaardere en geoefende ruiter tillen, terwijl een ongetraind paard al moeite kan hebben met een lichtere ruiter. En uiteraard kan een ongeoefende ruiter met gewicht een paard behoorlijk in de weg zitten met rijden en zwaar zijn, maar een wat zwaardere ruiter kan prima de bewegingen volgen van een paard waardoor deze daar totaal geen hinder van ondervindt (mits het paard een opbouwende training en conditie heeft gehad en aangewend is om zwaardere ruiters te kunnen dragen)

Per combinatie verschillend dus.

Sowieso lijkt het me voor paardenverhuur zeker erg goed om een stelregel te gebruiken, ongeoefende ruiters kun je beter eerlijk tegen zijn en bij voorbaat al telefonisch het een ander toelichten/ vragen met gewicht. Evt. gaan ze maar ergens anders heen waar de paarden groter zijn.

Geoefende ruiters is wat anders, even een paar proefminuten in de bak om kunnen van de ruiter te bepalen.

Ik denk dat een max. gewicht voor fjorden (mits goed getraind) best rond de 100 kilo kan liggen. Er vanuit gegaan dat ze dit niet dagelijks hoeven te dragen en ook geen dagritten lang dan Lachen

@Moniek, dat toevallig de haf op jouw manege in jouw praktijkidee een zwaardere ruiter heeft die moeite heeft met meegaan van de bewegingen. Dat betekent nog niet dat alle zwaardere ruiters hier moeite mee hebben en dat alle fjorden, haffen etc. die worden gereden door ruiters van ca. 100 kilo hier zo´n moeite mee hebben. Kijk eens kritisch naar de conditie van het betreffende paard en de rijkunsten van de ruiter. Toegegeven, kan prima zijn dat de combinatie van deze twee nu eenmaal slecht bij elkaar past en als het paard daar last van heeft is dat een slechte zaak. Maar dat betekent nog lang niet dat geen enkel relatief kleiner paard met een zwaardere ruiter overweg kan..

Moniek
Berichten: 4027
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: grave

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 11:06

haha moet wel ff lachen omde reactie;s die ik krijg op mijn posts.
Heb hier ook niet gezegd dat een slank iemand zijn paard kan tegen werken.
Maar ik geloof dat dat niet de discussie is.
En heb ook niet gezegd dat een zwaarder iemand nooit zal kunnen rijden op een paard.
'Ik heb gezegd dat er wel heel makkelijk vanuit gegaan word dat een haf fjord etc het kunnen enkel alleen omdat ze zwaarder gebouwd zijn.
Zwaarde gebouwd is niet altijd sterker gebouwd.
@ faas Ik heb niks tegen zwaar gebouwde mensen ik vind gewoon niet dat je een persoon van meer dan 100 kilo op een paard kan laten rijden waarvan je ziet dat het dier het niet aan kan.
@bienotje Ik heb toch ook niet over alle paarden en alle ruiters.
En over ruiters die met een maatje meer goed kunnen rijden en weten wat ze doen en daar door geen belemmering zijn voor hun paard heb ik geen problemen mee.
Maar er zijn er zat die op een leuke doordeweekse dag ff komen rond hobbelen en totaal niet weten waar ze mee bezig zijn.
En dan komt 120 kilo in het zadel toch harder aan dan 50 kilo.
Of het opaard dan nu wel of niet goed getraind is.

Lielle

Berichten: 66272
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 11:31

graag de discussie voortzetten zoals op deze laatste bladzijde OK dan!

Anoniem

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 11:37

@TS: 90 kilo niet-kunnen-rijdend is zeker vervelender dan een 90 kilo die wél kan rijden. Maarreh, waarom niet de kleine Fjorden wat meer ontlasten en één of twee grotere/sterkere reserveren voor mensen die wat zwaarder zijn?

JoanneArnhem

Berichten: 909
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 12:26

@Nouks, omdat we paarden hebben die echt vooral voor de buitenritten zijn en paarden die vooral voor de trekkracht zijn.
Op de paarden die vooral trekken kun je niet met goed fatsoen rijden, vooral geen dagjes-mensen die in hun leven 1 of 2 keer een paard hebben gezien.
We hebben alle soorten en maten fjorden ,aar ze zijn helaas niet allemaal geschikt voor hetzelfde...
Dus die pony's voor de buitenritten zijn er, maar dus niet allemaal 1.50 meter.


De uitgang van het bedrijf is vooral huifkar verhuur, als er dan nog allemaal maten rij-fjorden gekocht moeten worden hebben we er straks 20 ipv 13.... Haha!

Nog even voor de duidelijkheid, dagtochten worden bijna niet gereden (ok met 1 van ons wel), pony's lopen hooguit 2 a 2,5 uur per dag, waarvan dan zeker 1 uur waarbij dan alleen gestapt word, dus een zwaar leven met allerlei dagtochten of 4 of 5 uur werk per dag, daar komen ze niet aan.
wat dat betreft hebben ze een luizenleventje...

@Faas, het huifkarcentrum zit in Assel, vlakbij Apeldoorn

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 12:43

Bienotje schreef:
Grappig, iedereen beantwoord dit nav eigen ervaring. Mening van men hier wordt veelal bepaald aan de hand van voorbeelden en praktijksituaties die toevallig zo voorvallen.


dat is waar. En ook wel logisch eigenlijk.

Citaat:
Bij alle discussies of een bepaald formaat ruiter nog op een bepaald paard past, denk ik dat specifiek naar de combinatie gekeken moet worden. O.a. het volgende natuurlijk:
* Gewicht van de ruiter
* Grootte van het paard

Maar wat ik nog belangrijker vind is dit:
*Evenwicht en rijtechnisch kunnen van een zwaardere ruiter (conditie)
* Conditie en trainingsniveau paard (leeftijd eigenlijk ook)


Hier kan ik me helemaal in vinden.

Citaat:
Een getraind paard kan zonder problemen een zwaardere en geoefende ruiter tillen, terwijl een ongetraind paard al moeite kan hebben met een lichtere ruiter. En uiteraard kan een ongeoefende ruiter met gewicht een paard behoorlijk in de weg zitten met rijden en zwaar zijn, maar een wat zwaardere ruiter kan prima de bewegingen volgen van een paard waardoor deze daar totaal geen hinder van ondervindt (mits het paard een opbouwende training en conditie heeft gehad en aangewend is om zwaardere ruiters te kunnen dragen)

Per combinatie verschillend dus.

Sowieso lijkt het me voor paardenverhuur zeker erg goed om een stelregel te gebruiken, ongeoefende ruiters kun je beter eerlijk tegen zijn en bij voorbaat al telefonisch het een ander toelichten/ vragen met gewicht. Evt. gaan ze maar ergens anders heen waar de paarden groter zijn.


Ook mee eens. Alleen zijn er altijd van de mensen die denken te kunnen rijden. Of gewoon niets toelichten omdat ze het belang van het paard niet eens zien.

Citaat:
Geoefende ruiters is wat anders, even een paar proefminuten in de bak om kunnen van de ruiter te bepalen.

Ik denk dat een max. gewicht voor fjorden (mits goed getraind) best rond de 100 kilo kan liggen. Er vanuit gegaan dat ze dit niet dagelijks hoeven te dragen en ook geen dagritten lang dan Lachen

@Moniek, dat toevallig de haf op jouw manege in jouw praktijkidee een zwaardere ruiter heeft die moeite heeft met meegaan van de bewegingen. Dat betekent nog niet dat alle zwaardere ruiters hier moeite mee hebben en dat alle fjorden, haffen etc. die worden gereden door ruiters van ca. 100 kilo hier zo´n moeite mee hebben. Kijk eens kritisch naar de conditie van het betreffende paard en de rijkunsten van de ruiter. Toegegeven, kan prima zijn dat de combinatie van deze twee nu eenmaal slecht bij elkaar past en als het paard daar last van heeft is dat een slechte zaak. Maar dat betekent nog lang niet dat geen enkel relatief kleiner paard met een zwaardere ruiter overweg kan..


Heb er in de auto net nog eens over nagedacht. Wat ik namelijk wel een verschil vind is het volgende. De zwaardere mensen die ik hier op bokt ken en daarbuiten rijden paard. Maar er is wel een verschil in lichaamsbouw vind ik. Eerder werd even het voorbeeld gegeven van vet wat in de weg zou zitten. Ik weet zelf even niet hoe ik dit nou tactisch moet brengen maar er is wel een verschil in de bouw van de gemiddelde zware mens of de ruiters alhier vind ik. Ik heb geen last van vet wat in de weg zit. Ik heb teveel, dat zal ik niet ontkennen maar alles is wel redelijk stevig zeg maar. Het klotst niet alle kanten op. Jee, wat een beeldspraak Haha!. En daarin zit denk ik wel een verschil. Ik moest ineens denken aan een kennis van vroeger die mijn gewicht had maar waar ik zo'n twee keer nog in paste. Zij reed geen paard, deed verder niet aan sport. Ze wilde op mijn paard rijden. Ik heb dat beschaafd afgewinpeld. Want ik vond dat toch wel een verschil namelijk. Ik heb zelf een ontzettend goede conditie. Anders hield ik die uren ook niet uit, zeker niet op die donderstraal van mij Haha!. Maar ook niet op onze merrie die inmiddels ook lekker aan het sjouwen is.

Dat is dus even wat ik nog in de auto bedacht en waar ik denk dat wel een verschil in kan zitten.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 12:44

Lielle schreef:
graag de discussie voortzetten zoals op deze laatste bladzijde OK dan!


Is een stuk prettiger op deze manier he? Knipoog

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 12:47

Nouks schreef:
@TS: 90 kilo niet-kunnen-rijdend is zeker vervelender dan een 90 kilo die wél kan rijden. Maarreh, waarom niet de kleine Fjorden wat meer ontlasten en één of twee grotere/sterkere reserveren voor mensen die wat zwaarder zijn?


Dat is een gedachte die wel al achterhaald schijnt te zijn. Een groter paard hoeft niet per definitie sterker te zijn dan een kleiner paard. Er zijn meer factoren die meespelen. Een paard met bv. een hele lange rug is gevoeliger voor gewicht dan bv. een paard met een kortere rug. Mijn paard heeft bv. een betrekkelijk korte rug. Alleen aan de maat van een paard denken is in mijn ogen niet voldoende rekening houden met andere factoren en eigenlijk net zo onverstandig als alleen maar aan het gewicht van een ruiter denken.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 12:48

@joanna: volgens mij zijn wij ergens bij Uchgelen of zo geweest.

Moniek
Berichten: 4027
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: grave

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 13:05

@faas ik snap jou mening helmaal en ben het er ook mee eens.
Als je weet waar je mee bezig bent en je hebt je paard goed onder de man moet er niks uitmaken.
Maar helaas is dit in de praktijk wel eens anders.
mensen die wat meer aan de maat zijn en niet kunnen rijden en dan afgewezen worden op hun gewicht kunnen dan heel beledigd reageren.
terwijl het gewoon de harde waarheid is.
En nogmaals die haflinger waar ik over sprak loopt niet goed bij haar terwijl ze toch behoorlijk goed kan rijden.
ik heb er wat van gezegd omdat ik het gewoon niet vond kunnen.
Het is me niet in dank afgenomen,helaas maar heb er geen spijt van.

Tinkebel

Berichten: 3992
Geregistreerd: 09-11-04

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 13:17

Moniek schreef:
@faas ik snap jou mening helmaal en ben het er ook mee eens.
Als je weet waar je mee bezig bent en je hebt je paard goed onder de man moet er niks uitmaken.
Maar helaas is dit in de praktijk wel eens anders.
mensen die wat meer aan de maat zijn en niet kunnen rijden en dan afgewezen worden op hun gewicht kunnen dan heel beledigd reageren.
terwijl het gewoon de harde waarheid is.

En nogmaals die haflinger waar ik over sprak loopt niet goed bij haar terwijl ze toch behoorlijk goed kan rijden.
ik heb er wat van gezegd omdat ik het gewoon niet vond kunnen.
Het is me niet in dank afgenomen,helaas maar heb er geen spijt van.


Idd, in de praktijk zie je soms dingen die je niet had kunnen bedenken, maar toch (bewust of onbewust) gebeuren. Daar moet je rekening mee houden Ja

En idd, het is de harde waarheid. Daar kunnen we moeilijk of makkelijk over doen, maar het is gewoon zo. Een wat dikker iemand zal moeten accepteren dat somige dingen gewoon niet voor ze zijn weggelegd. Net zoals grote mensen moeten acepteren dat ze ooit ook eens uit hun (bijv) D-pony groeien. Alleen hebben de meeste(NIET ALLEMAAL) dikke mensen de mogelijkheid om af te vallen, en de lange mensen kunnen niet ineens gaan krimpen. Dus wat dat betreft hebben lange mensen het meestal zwaarder met hun 'beperkingen' omdat ze er niks aan kunnen doen. (Somige dikkere mensen hebben een ziekte, I know, die kunnen er dan ook niks aan doen Ach gut maar zullen het toch moeten accepteren en niet omwille hun eigen plezier toch dingen doen die niet verantwoord zijn)

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 13:33

Faas schreef:
Dan moet de ruiter opgevoed worden. Dat dier wordt niet op een goede manier gereden. Dat heeft neits met het gewicht te maken maar met het feit dat ze blijkbaar niet d emoeite wil doen om het dier dressuurmatig goed te rijden. Vind ik erg kwalijk. Een sterk, goed gegymnasticeerd paard kan heel erg veel. Maar ja, als je er bij voorbaat al hulpmiddelen aan gaat hangen dan kom je inderdaad niet ver.


Deze ruiter is, helaas, niet op te voeden. Verhaal komt overeen met dat van Moniek. Het ligt niet aan de pony, dat is gewoon een lieve kleine Haflinger van 136 cm. Die met kinderen en kleinere mensen braaf zn best doet, ook met dressuur. Steekt nooit zn neus af of wat dan ook. Alleen als zij hem rijdt zie je hem zwoegen, en dan in de dressuur het hoofd hoog dragen en de neus afsteken. DAT wordt dan opgelost met een elastiek.... en dat vind ik verschrikkelijk. Deze ruiter luistert helaas nergens naar..... Paarden moeten tegen dit soort ruiters beschermd worden, vind ik, als paardenliefhebber.

Niet iedere pony is even sterk. En per definitie kan niet iedere koudbloedpony door een zwaar persoon bereden worden. Een tijdgrens instellen is geen oplossing. Een richtlijn is beter, en dan kan er per paard bekeken worden of die overschreden kan worden of gehandhaafd moet blijven....

Vjuli
Berichten: 124
Geregistreerd: 01-07-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 00:35

Ik ben het eens met het feit dat je niet zo maar klakkeloos iedere ruiter op een fjord kunt zetten. Het is denk ik goed dat er een richtlijn zal komen voor bijvoorbeeld het bedrijf van de TS, alhoewel er denk ik ALTIJD naar de (evt) combinatie gekeken moet worden. Er wordt hier namelijk de laatste pagina's vooral gepraat over het gewicht en de rijkunsten van de ruiter, maar ik denk dat belangrijke factoren nl lichaamslengte en bouw van zowel ruiter als paard ook zeker niet vergeten moeten worden!

Zelf rijdt ik al jaren op (verzorg)fjorden en ik ben ook niet een van de lichtste. Ik ben ongveer 1.74 en ik weeg iets meer dan 80 kg (alhoewel ik nu wel een paar kilo te zwaar ben). Ik zit echter wel strak in mijn vel, dit is (en dit is geen excuus!) mijn bouw. Persoonlijk zie ik liever personen zoals mijzelf op een paard dan iemand die misschien kleiner en ook wel lichter is maar waarbij de boel wel uit evenwicht is en waar vanalles meehobbelt en klotst. Hetzelfde geldt voor een man die misschien lang is, die zou ik ook niet graag op een fjord van 1.40m zetten. Dat zit elkaar gewoon in de weg. Ik vind het dan ook niet helemaal redelijk dat er álleen naar het gewicht van een ruiter gekeken wordt. Er zijn zoveel andere factoren wat een combinatie een geschikte of een ongeschikte combinatie maakt, of dit nou voor buitenritten of dressuur is.

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:18

Tja, hoe de discussie eerst werd gevoerd schoot me af en toe in het verkeerde keelgat, maar ik vind dat het nu netjes gaat, laten we het zo houden!

Ik heb zelf een fjord van nu vier jaar en ik weeg toch echt wel ongeveer wat jullie hier steeds als bovenwaarde aanhouden. Mijn fjord is ook nog eens een uk gebleven, hij is zo'n 1.35, maar ik heb nog nooit gemerkt dat hij problemen met mij had.
Op de volgende foto zat ik er voor de allereerste keer op, en hij zag er meteen al niet uit alsof hij er onder zou bezwijken. Ik denk dat je naar het paard moet kijken, ik stap ook niet zomaar op elke pony, ik kijk wel uit, maar ik heb het gevoel dat de fjorden die ik regelmatig gereden heb, toch echt geen problemen met mij hebben.
Afbeelding

Ik heb er dus zelf niet zoveel problemen mee, zolang ze met mij nog net zo makkelijk aan de haal gaan als met mijn vriendin van 55kg. Maar soms als ik berichten zoals ik hier wordt ik er wel eens wat nijdig van. Op mensen die zeuren, maar ook zeker op mezelf, omdat ik het maar niet voor elkaar krijg die kilo's er af te krijgen.
Afbeelding
(overigens heeft hij op deze foto niet al die dingen om zijn hoofd om hem in te tomen, maar om te wennen aan het bit)