eindelijk alle fjordenkleuren op stal!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:58

Ulsblakke heeft ook een creme-gen toch ? Is creme + wildkleurbruin als ik het goed onthouden heb ? Die creme-gen zorgt voor de lichte ogen :j Wel een ontzettend mooi paard zeg!

Van, dank je voor de opheldering. Heel interessant dit, zo leer ik nog eens wat bij :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:58

Van schreef:
je leest het verkeerd bij de fjorden kennen ze alleen gra (wildkleur zwart/grullo) en maken ze geen onderscheid tussen een gra zonder crème(wildkleur zwart) en een gra met crème (wildkleur smokey black/smokey grullo)

Dan lees ik het niet verkeerd maar staat het er verkeerd.
Jij schrijft in je eerste post dat Gra wildkleur zwart is en noemt dat smoky black en dat klopt gewoon niet.
Je kunt dan wel zeggen dat Gra óf grullo, óf smoky black is of beiden, maar grullo en smoky black zijn bij élk ras twee verschillende kleuren omdat er twee verschillende genen aan't werk zijn.
Bij Fjorden is Gra dus kennelijk zwart + dun (= grullo) of zwart + creme (= smoky black) of zwart + dun + creme (= smoky grullo). Dat kan, maar dat is niet allemaal smokey black. Daar ging het mij om.
Laatst bijgewerkt door Francis op 29-12-12 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:00

Ohhhhhh hell... Dacht dat ik het ging snappen.

Maar een Brun moet dus wel een verstopt gen hebben

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:02

@ Nado, ja Uls is een enkele verdunning van brunblakke, en heeft dus 1 creme gen.
En mijn kvit Fimke[ de ulsblakke op de foto is haar vader] komt uit twee ulsblakke ouders en is dus een dubbel verdunning.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:04

Amber_ schreef:
Ohhhhhh hell... Dacht dat ik het ging snappen.

Maar een Brun moet dus wel een verstopt gen hebben

Nu snap ik hem effe niet meer. Welk verstopt gen?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:07

Amber_ schreef:
Ahh, dus die merrie had Rod meekregen van Briggen en dus niet het Gra gen.

Dus dat ze altijd gra van hun gra vader meekrijgen gaat niet op dan Van?

er is geen gra gen
gra is zwart en brun is bruin en bruin is zwart met agouti

het gaat dus om het agouti gen
is een paard homozygoot voor agouti dan zal het nooit een zwart veulen geven maar een paard wat een zwarte ouder heeft kan nooit homozygoot zijn voor agouti

die merrie was dus heterozygoot voor agouti en er is dus 50% kans dat ze die doorgeeft, kruis je die merrie met een gra(zwart dus geen agouti) heb je 50% kans dat ze haar agouti gen meegeeft en 50% kans dat ze hem niet meegeeft, hadden beide ouders geen vos gedragen dan was het 50/50 brun of gra
maar aangezien beide ouders dus ook vos meedragen had je ook 25%kans op rod

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:10

Francis schreef:
Van schreef:
je leest het verkeerd bij de fjorden kennen ze alleen gra (wildkleur zwart/grullo) en maken ze geen onderscheid tussen een gra zonder crème(wildkleur zwart) en een gra met crème (wildkleur smokey black/smokey grullo)

Dan lees ik het niet verkeerd maar staat het er verkeerd.
Jij schrijft in je eerste post dat Gra wildkleur zwart is en noemt dat smoky black en dat klopt gewoon niet.
Je kunt dan wel zeggen dat Gra óf grullo, óf smoky black is of beiden, maar grullo en smoky black zijn bij élk ras twee verschillende kleuren omdat er twee verschillende genen aan't werk zijn.
Bij Fjorden is Gra dus kennelijk zwart + dun (= grullo) of zwart + creme (= smoky black) of zwart + dun + creme (= smoky grullo). Dat kan, maar dat is niet allemaal smokey black. Daar ging het mij om.

prima dan staat het er verkeerd wat ik bedoelde is dat een gra of wildkleur zwart(grullo, black dun hoe je het ook maar wilt noemen) is of wildkleur smoky (smoky grullo, smoky dun) is

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:11

@ Uudje, dus jij hebt een perlino :D Ik heb even in je profiel gespiekt, mooie kleur zo met die duidelijke streep nog in de manen! Begrijp ik goed dat Kvit ongewenst is ? Is daar een reden voor ?

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:14

Fijn he die fjordenkleuren? Je kan er zo lekker van in de war raken.
@ Nado, ja ik heb een perlino[kvit], helaas is die kleur niet gewenst, komt vooral door onwetendheid, er word gedacht dat het albino's zijn en dat ze kanker krijgen en ga zo maar door.
Ook zouden ze te weinig kenmerken van de fjord hebben.
Jammer, maar ik zit er niet zo mee hoor.

Nado

Re: eindelijk alle fjordenkleuren op stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:25

Jammer dat er zo over Hvit gedacht wordt, het is toch al een tijdje bekend dat perlino, cremello en smokey cream een verdunning zijn en voortkomen uit 2x creme-gen, terwijl een albino helemaal geen kleur heeft, maar juist het gebrek aan kleur betekent en het gevolg is van een abnormaliteit in de genen ?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:28

Nado schreef:
Jammer dat er zo over Hvit gedacht wordt, het is toch al een tijdje bekend dat perlino, cremello en smokey cream een verdunning zijn en voortkomen uit 2x creme-gen, terwijl een albino helemaal geen kleur heeft, maar juist het gebrek aan kleur betekent en het gevolg is van een abnormaliteit in de genen ?

helaas niet bij iedereen en dan zullen ze waarschijnlijk wel weer een andere reden verzinnen zoals te weinig fjorden kenmerken ofzo (alsof elke rod en gul mooie duidelijke aal- en zebrastrepen hebben :roll:)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:31

Klopt wat je zegt :j. Ik ben daarom ook heel blij dat mijn Rod echte duidelijke Zebra / Aalstreep heeft..

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:33

Ja ik weet zeker dat Fimke meer kenmerken heeft dan een gul, een guk heeft bijv geen duidelijke aalstreep, Fimke wel.[ Ze heeft zelfs hele lichte zebra strepen op haar benen] Maar goed, dat zal altijd een discussie blijven waar je toch nooit uit komt.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:44

Wat een pagina's ineens! Leuk :D
Amber_ schreef:
Dat is ook weer niet helemaal waar denk ik, want Gul.kan ook denk ik?
Als er achter beide Gra's iets verstopt zit?

Rod x Rod kan wel Brun worden dacht ik :j

En kvit kan dus ook :j
uudje schreef:
Gul en volgens mij word het dan uls is maar een hele minimale kans Amber, want dan moet er in 1 gra een creme gen zitten en die kans is echt heel klein.

gra x gra wordt nooit en te nimmer uls. Want uls is brun + cr en da ken dus nie.
Van schreef:
Nado schreef:

helaas niet bij iedereen en dan zullen ze waarschijnlijk wel weer een andere reden verzinnen zoals te weinig fjorden kenmerken ofzo (alsof elke rod en gul mooie duidelijke aal- en zebrastrepen hebben :roll:)

Achja, als het ze niet aan staat verzinnen ze toch wel iets. Is bij de fjorden zo, is overal zo.

Mooi dat Van zich erbij is komen voegen, scheelt mij typ werk, hahaha. Als ik hoor het gra/zwart gen krijg ik de bibbers :o O:)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 00:06

Ja nies, zie nu ook dat ik een fout heb gemaakt, bedoelde kvit.[ maar dan moet er dus wel creme gen in een gra voor komen en die kans is heel klein.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 00:08

Inderdaad, de kans is zo goed als nihil, maar het kan wel :)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 00:09

als je 2 gra die beide crème dragen kruist heb je inderdaad ook kans op kvit :j

Nies_ schreef:
Mooi dat Van zich erbij is komen voegen, scheelt mij typ werk, hahaha. Als ik hoor het gra/zwart gen krijg ik de bibbers :o O:)
Ik snapt je gevoel :+ het is niet alleen bij de fjorden zo het word over het algemeen gedacht dat bruin een basis kleur is

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 00:12

Oh, ja, vreselijk! Ik kijk weleens in kleurentopics van 'normale' paarden en ken die benamingen niet allemaal, maar dan lees ik dat weer en denk ik ohjee dat wordt toch niks :')

shirleypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 10:38

snappen jullie dat ik het af en toe niet meer snap |o

ik heb ook nog byoko dat is zelf een rodblak, zij is een topas x tjostar.
ze is twee jaar geleden gedekt door anton en daar kwam ook rood uit!
ik hoop dus dat zij het makkelijk doorgeeft.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 10:46

Wist niet dat Topas rod nakomelingen had, leuk :D Van Anton wist ik dat wel, dus dan is de kans met een rodblakk 50%. Vos (rod) is recensief, alle vossen (rodblakks dus) zijn daar dus homozygoot voor en dus geven ze het altijd door.

shirleypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 10:58

ik weet nog niet door wat ik haar laat dekken, het liefst in duitsland.
maar stel dat dat geingewikkeld is dan weet ik het niet meer, misschien dan door uls of gra.
meer keus heb je hier niet.

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:36

pascalefjord schreef:
zenith heeft als vader almglimt en ze is gedekt door brijol.
witteke is van anton en is gedekt door tempo.
cris is een manus x briggen en is gedekt door tempo.

Cris kan ik niet helemaal thuisbrengen, wie is dat dan?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:17

pascalefjord schreef:
snappen jullie dat ik het af en toe niet meer snap |o

ik heb ook nog byoko dat is zelf een rodblak, zij is een topas x tjostar.
ze is twee jaar geleden gedekt door anton en daar kwam ook rood uit!

bij paarden komen 2 basiskleuren voor, zwart en vos
zwart is dominant, als het er is zie je het ook
vos is recessief, er zijn 2 genen nodig voor dat je het ziet

zwart word aangegeven met E en vos met e

er zijn dus qua basiskleur maar 3 opties
EE = het paard is zwart
Ee = het paard is zwart, drager van vos
ee = het paard is vos

van de buitenkant kun je dus niet zien of een zwart paard vos draagt of niet maar een vos kleurig paard draagt nooit zwart

een vos kleurig paard kan qua basiskleur alleen maar vos doorgeven aangezien er geen zwart in zit, hij/zij zal dus altijd een e doorgeven
kruis je een ee(vos) met een EE(zwart) dan word het veulen sowieso Ee(zwart, drager van vos)

kruis je een ee(vos) met een Ee(zwart, drager van vos) dan word het veulen of Ee(zwart, drager van vos) of ee(vos)
het zwarte(Ee) paard bepaald dus bij deze combi de kleur van het veulen

kruis je een ee(vos) met een ee(vos) dan word het veulen een ee(vos)

wil je dus een rodblak(vos) uit je rodblak dan zul je moeten dekken met een rod of gul dan word het veulen sowieso vos en met een gul heb je dan 50% kans dat de hengst zijn crème gen meegeeft.
je kunt haar ook laten dekken door een brun of gra die vos dragen, dan heb je 50% kans op vos maar dan moet je wel weten of de hengst vos draagt of niet
pascalefjord schreef:
zij geeft het dus áltijd door, het ligt aan de hengst die je erop zet

naast de 2 basiskleuren zijn er een heleboel modifiërs, genen die invloed hebben op de basiskleur en deze veel of weinig veranderen
de meest voorkomende daarvan is agouti, agouti tast de zwarte basiskleur aan en maakt van een zwart paard een bruin paard, de basiskleur blijft zwart maar door het agouti gen ziet het er anders uit. Het agouti gen heeft geen effect op vos, je kunt dus aan een vos niet zien of deze wel of niet agouti draagt.

shirleypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 15:36

zeer ingewikkelt!!!

Anita, ze heet chrisje vader manus mv:inco.
ken je de rest wel?
weet jij toevallig wat over udalien ,model/keur merrie?
vader briggen, mv:yerxes.
weet jij toevallig wat voor proef zij heeft afgelegt?

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:24

Dat is Muis? Van Sandrien?