Wel een ontzettend mooi paard zeg!Van, dank je voor de opheldering. Heel interessant dit, zo leer ik nog eens wat bij
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Van schreef:je leest het verkeerd bij de fjorden kennen ze alleen gra (wildkleur zwart/grullo) en maken ze geen onderscheid tussen een gra zonder crème(wildkleur zwart) en een gra met crème (wildkleur smokey black/smokey grullo)
Amber_ schreef:Ahh, dus die merrie had Rod meekregen van Briggen en dus niet het Gra gen.
Dus dat ze altijd gra van hun gra vader meekrijgen gaat niet op dan Van?
Francis schreef:Van schreef:je leest het verkeerd bij de fjorden kennen ze alleen gra (wildkleur zwart/grullo) en maken ze geen onderscheid tussen een gra zonder crème(wildkleur zwart) en een gra met crème (wildkleur smokey black/smokey grullo)
Dan lees ik het niet verkeerd maar staat het er verkeerd.
Jij schrijft in je eerste post dat Gra wildkleur zwart is en noemt dat smoky black en dat klopt gewoon niet.
Je kunt dan wel zeggen dat Gra óf grullo, óf smoky black is of beiden, maar grullo en smoky black zijn bij élk ras twee verschillende kleuren omdat er twee verschillende genen aan't werk zijn.
Bij Fjorden is Gra dus kennelijk zwart + dun (= grullo) of zwart + creme (= smoky black) of zwart + dun + creme (= smoky grullo). Dat kan, maar dat is niet allemaal smokey black. Daar ging het mij om.

Nado schreef:Jammer dat er zo over Hvit gedacht wordt, het is toch al een tijdje bekend dat perlino, cremello en smokey cream een verdunning zijn en voortkomen uit 2x creme-gen, terwijl een albino helemaal geen kleur heeft, maar juist het gebrek aan kleur betekent en het gevolg is van een abnormaliteit in de genen ?
)
. Ik ben daarom ook heel blij dat mijn Rod echte duidelijke Zebra / Aalstreep heeft.. 

Amber_ schreef:Dat is ook weer niet helemaal waar denk ik, want Gul.kan ook denk ik?
Als er achter beide Gra's iets verstopt zit?
Rod x Rod kan wel Brun worden dacht ik

uudje schreef:Gul en volgens mij word het dan uls is maar een hele minimale kans Amber, want dan moet er in 1 gra een creme gen zitten en die kans is echt heel klein.
Van schreef:Nado schreef:Jammer dat er zo over Hvit gedacht wordt, het is toch al een tijdje bekend dat perlino, cremello en smokey cream een verdunning zijn en voortkomen uit 2x creme-gen, terwijl een albino helemaal geen kleur heeft, maar juist het gebrek aan kleur betekent en het gevolg is van een abnormaliteit in de genen ?
helaas niet bij iedereen en dan zullen ze waarschijnlijk wel weer een andere reden verzinnen zoals te weinig fjorden kenmerken ofzo (alsof elke rod en gul mooie duidelijke aal- en zebrastrepen hebben)

Nies_ schreef:Ik snapt je gevoelMooi dat Van zich erbij is komen voegen, scheelt mij typ werk, hahaha. Als ik hoor het gra/zwart gen krijg ik de bibbers![]()
het is niet alleen bij de fjorden zo het word over het algemeen gedacht dat bruin een basis kleur is
Van Anton wist ik dat wel, dus dan is de kans met een rodblakk 50%. Vos (rod) is recensief, alle vossen (rodblakks dus) zijn daar dus homozygoot voor en dus geven ze het altijd door. pascalefjord schreef:snappen jullie dat ik het af en toe niet meer snap![]()
ik heb ook nog byoko dat is zelf een rodblak, zij is een topas x tjostar.
ze is twee jaar geleden gedekt door anton en daar kwam ook rood uit!
ik hoop dus dat zij het makkelijk doorgeeft.
pascalefjord schreef:zij geeft het dus áltijd door, het ligt aan de hengst die je erop zetik hoop dus dat zij het makkelijk doorgeeft.