Wat deed jou Fjord om je uit te proberen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:34

_Denise_ schreef:
Ik werd gewaarschuwd dat ze druk was met buitenrijden, en dat ik haar vooral op de terugweg goed in moest kunnen houden.
Had het erop gewaagd, paardje meegenomen en tot m'n grote verbazing was ze poeslief, deed ze exact wat ik wilde en was ze wel redelijk snel, maar prima bij te houden. Dat ging ongeveer goed tot een keertje of 5, en daarna ging ze precies doen wat me verteld werd: heel erg drammen op de terugweg. Zodra ze 1x d'r zin heeft en in draf zit, is er ook geen houden meer aan. Gemeen he, ze gaf me eerst de indruk dat ze het prima kon met me. :+

heel herkenbaar, de eerste paar keer had ik een wereldknol onder mn kont....en nu!....op de terugweg!...begint met drammen, niet zn zin krijgen dribbelen, stilstaan, vooruit schieten, bokken en toen kreeg die door waarom die zn vette speknek er niet op kon zetten(thiedemann)het gevecht met de thiedeman, ik had een zeer woeste fjord onder me!

thiedeman heb ik maar aangeschaft nadat meneer zn nek erop zette en ik dus echt geen controle meer had en ik als de dood was dat we met een bloedgang naar huis zouden gaan!

en in de bak??...is meneer niet vooruit te branden!...dus het is en blijft altijd een gevecht met hem!..maar hou wel van hem! <3

Pinky6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:12

Nou oke dan maar ik zal het zeggen omdat jij het zo graag wilt ik kom dus op die manege om voor de laatste keer proef te rijden die pony kent me al en gaat lekker hard hinniken dat is dus 1 doof xD. tijdens de reis moest die pony weer zo gek doen heletijd bokken.... zijn we ffe gestopt bij een boer ( dat gestiekem ) ffe met haar spelen in weiland denkt ze het grappig te vinden mij om te duwen rarara waar val ik in xD das dus 2 waterbak fobie xD. en ja hoor alweer deed die pony zo gek ben dus in de trailer gegaan dom dom dom trapt ze uit opwinding tegen mijn knie das 3 gebroken knie.. ( nee hoor gwn een grote toverbal op mijn knie... )
eindelijk toen we er waren nou je das nog nie het gekste die pony ziet gras begint te eten ik val in de sloot xD das 4 slootfobie ( nog iets mer water O.O ) lalalalala ffe pony op stal zetten yes niks mis ik ging dus ffe naar de zadelkamer haar kastje in orde maken wie komt er op bezoek? jaja mijn nieuwe pony nu is dat dus 5 bezoekers fobie in zadelkamer xD ( latijnse naam D; :gabberosie ieritos os soevrandos ) ik pony weer terug zetten en zo is het onstaan
geloof je me nie? nou kijk: als je lacht om een pony's streken denkt die pony of paard dus dat zijn baasje dat leuk vindt en gaat dus de streken steeds verder doen blijkbaar.... en nou ben ik heel melig en haar vorige bazin ook dus... jmmr genoeg geen foto's xD zou wel leuk zijn....

linda4you

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:55

Helemaal niets.. hahah.

Elleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:17

Bij mij is ze heel hard gaan crossen :D

radiostar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:49

Het fjordje dat ik rij loopt over het algemeen heerlijk! Op de eerste tien minuten na..
Hij heeft dan de neiging om weg te sjezen, gewoon om te kijken wat hij maken kan. Als je dan rustig blijft en diep zit is hij zo weer bij je. Ook wordt hij een beetje 'boos' als ik te veel druk op de teugel zet (is bij hem eigenlijk ook niet nodig), dan gaat hij echt hangen.
Maar als ik vanaf het begin rustig ben, is hij dat ook. En lopen dat-ie doet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:59

Mijne wordt de laatste tijd eigenlijk steeds liever :*
Hij gaat nooit meer echt aan de kletter. Wel is hij nog steeds in het begin van de buitenrit niet vooruit te branden als hij alleen op pad moet, maar dat is na een kilometer wel over.
Ik heb hem al terug kunnen zetten van een liverpoolstang op een dubbel gebroken liverpool en dit weekend zet ik hem nog verder terug op een dubbel gebroken kneveltrens. (toen ik hem kreeg werd hij al met de stang gereden, anders kon je hem niet houden)

lizavk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:23

Ik heb mijn fjord zelf ingereden,
dit ging allemaal zonder problemen gelukkig! :D
Ze is nu ongeveer een maand onder het zadel en ze pakt alles netjes op!
Ze heeft met inrijden nog geen bokje gelaten!
Echt een toppertje!

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:30

Mijn lease fjord, was in het begin echt een schat.
Kon hem zo pakken en berijden zonder dat hij wat deed, hij was dan ook de eerste waar ik na een lange tijd niet gereden te hebben weer op stapte.
Pas toen ik zelf weer wat meer vertrouwen kreeg, en bijvoorbeeld wel eens mensen mee nam om te kijken, begon te te klieren en standaard altijd te bokken! En ja, soms lag ik er dan af :')

Net alsof hij dan even wil laten merken dat ik echt nog niet hoef te vinden dat ik super goed kan rijden.:P

sannie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:49

Een fjord van een vriendin van mij ging altijd, als er iemand anders op reed, opeens de hoek in als je gewoon aan het rijden was.
En een fjord van de manege gaat altijd eerst happen als je onzeker bent.

jendemen25

Re: Wat deed jou Fjord om je uit te proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:37

mijn fjord is superbraaf, maar nu ik steeds vaker er in m` n eentje op uit trek krijgt ze kuren... en dan op de meest onhandige plekken... zoals gister van alles expres schrikken terwijl je op een net iets te smal polderweggetje rijd met aan beide kanten een slootje...ik weet dat het expres is want als ik met een ader paard rijd, dan wilt ze alleen maar voorop en lijkt ze wel te zeggen; loop maar achter mij aan want ik ben nergens bang voor... morgen mag ze het zelfde rondje! lekker phu!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:40

jendemen25 schreef:
mijn fjord is superbraaf, maar nu ik steeds vaker er in m` n eentje op uit trek krijgt ze kuren... en dan op de meest onhandige plekken... zoals gister van alles expres schrikken terwijl je op een net iets te smal polderweggetje rijd met aan beide kanten een slootje...ik weet dat het expres is want als ik met een ader paard rijd, dan wilt ze alleen maar voorop en lijkt ze wel te zeggen; loop maar achter mij aan want ik ben nergens bang voor... morgen mag ze het zelfde rondje! lekker phu!

_O- echt een fjord, doet ie van mij ook, maar als hij geen zin heeft om alleen op pad te gaan dan gaat de hele truckendoos open :D

turbo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:38

Wat heeft hij niet geprobeerd haha!
Steigeren, bokken, er van door gaan en noem maar op

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:42

Mijn vorige verzorgfjordje;
we hadden geen bak, dus kon alleen buitenrijden. Ik dacht laten we eens dressuuroefeningen doen op een zandvlakte. Degene met wie ik daar aan het rijden was, was aan de andere kant van de vlakte. Mevrouw wilde daar het liefst altijd achter aan, maar was goed tegen te houden. Nou na wat rondjes gedraafd te hebben wilde ik een verzameld galopje proberen en wat voltes e.d. Dat zag ze niet zitten, eerst stilstaan en staken. Na een paar tikken een hoop gebok. Na nog een aantal tikken een half rondje braaf gegaloppeerd en daarna bit vastpakken en keihard de bosjes in sjesen. Tot dat ze zich zelf helemaal had vastgelopen, dat ik af moest stappen om haar achterwaarts terug te duwen.

Een andere keer op de dezelfde vlakte; met 4 fjorden een wedstrijdje aan het galopperen van de ene naar de andere kant, was er eén ruin bij die iedere keer rechtsomkeert maakte en van de groep weg rende en steeds ergens de bosjes in rennen.

En met uit de wei halen om beurten (de bovenste 2 paarden stonden samen in de wei) uitbreken, steeds weer terugzetten. Uiteindelijk rende de 1 in de wei rondjes en de ander buitenom mee, met mij scheldend erachter aan. Dit geren eindigde op het mooie pasgemaaide gazon voor de serre van een grote villa, waar ze het gazon had omgeploegd door haar geren. En daarna weer heel braaf meelopen alsof ze niets gedaan heeft.

Verder:
- altijd alles in willen halen (andere paarden, maar ook hardlopers en fietsers)
- in een heel ander tempo terug naar stal
- zelf de weg in het bos beter kennen dan mij
- na iedere pauze tijdens een lange rit denken dat we naar huis gaan en dus harder lopen
- weglopen bij opstappen, vooral zonder zadel
- heel stiekem steeds dichterbij komen en je eten stelen (bijv. zelfs bananenschillen) en er dan hard mee wegrennen

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 17:07

Hoelang duurde het bij jullie nadat je je fjord gekocht had, dat hij/zij je uit ging proberen?
Ik heb mn fjordje nu 4 week, maar vandaag heeft ze voor het eerst gebokt. 2 x.
Niet erg hoog.... maar toch....

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:26

Ik heb nu sinds 1,5 week een fjordje, en er wordt al druk uitgeprobeerd (zowel met rijden als aan de hand). Vandaag was er nog een akkefietje met een buxusstruik.

Mowgli23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:16

Mijn fjord heeft regelmatig geen zin om in de bak te rijden, je krijgt hem dan nauwelijks in draf en gaat ook vaak stilstaan, als je met sporen of met zweep aan de gang gaat, gaat hij helemaal stil staan en dan nog zo dicht mogelijk in de hoek. Met buitenrijden dan probeert hij op elk punt wel om te keren, als je met hem alleen op pad wilt gaan, gebeurt alleen niet zo vaak dat ik alleen weg ga. Ik rij normaal altijd samen met iemand anders die ook een fjord heeft en als we samen gaan doet hij het niet. Als we met z'n tweeën buiten rijden en we gaan op de plekken waar we normaal in galop gaan, dan wil hij nog wel eens met zijn hoofd gaan zwiepen/draaien en dan heel hard gaan bokken en dan heel hard gaan galoperen. Gelukkig is hij makkelijk terug te krijgen. Maar hij heeft af en toe wel een turbo-knop die hij alleen zelf regelt haha, wanneer hij zelf zin heeft, en dat is niet altijd zo. Dus een lekker eigenwijse fjord. :)

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:34

Mn fjord die ik nu al 9 jaar heb heeft al vanalles gedaan :D Toen we hem kochten wassie echt zo'n lekker betrouwbaar beessie. Toen ik nog niet zo heel goed kon rijden toen was hij ook altijd nog wel braaf maar zodra ik beter ging rijden ging hij mij ook uitproberen. Ineens wegspringen, in galop er vandoor gaan, eerst weigeren voor een hindernis en er dan vervolgens met een enorme sprong overheen gaan waardoor ik elke keer voor het zadel zat. Inmiddels is meneer nu al 25 jaar maar haalt steeds meer geintjes uit :') Wegspringen, versnellen, in galop hard gaan. En zo heb ik dit jaar ook nog een keer meegemaakt, 6 jaar niet meer gevallen. Ging met m in t bos rijden in relax galopje ineens ziet hij weer wat en vanuit het niets ineens de handrem erop en tegelijkertijd haaks om naar rechts. TOen lag ik er ineens naast. Hij is dna wel zo lief dat hij dan wel gelijk door heeft dat ik er naast lig en ook direct stil bleef staan. Ik lag op de grond met mn zweep in de ene hand en teugels in de andere hand :+
En ook mensen die kunnen rijden die er op gaan die probeerd hij ook gelijk uit. Mensen denken altijd dattie braaf is en sullig maar vervolgens test hij ze ff door ineens vanuit het niets in galop hard de bak door te gaan }>

En zo heb ik een andere fjord gehad, tank van een beest. Geen manieren, eerste weken ging het goed met rijden. Had mn andere fjord toen al en ik ging dan eerst op de dikke tank en mn zus op mn andere fjord. Halverwege omruilen. Tot dat mn zus er een keer eerst op wilde, toen ging hij de bak door bokkend en steigerend. Elke keren daarna heb ik er alleen nog maar op gereden en toen was het constant bokken.. Toen issie maar weer weg gegaan :+ Andere fjord heb ik dus nog wel.

Schiet me net te binnen, fjord die ik nu dus nog heb, die lieten we vaak om de stal heen lopen hij kon geen kant op. Kon mooi de kantjes een beetje bij maaien. Nouja mijn vader achter in het land fjord bleef constant braaf eten. Tot mn vader om het hoekje was toen ging meneer gauw naar binnen de brokken bak leeg vreten! Zo slim! Dat hij gewoon af wacht tot ze hem niet meer zien en dat hij dan gauw naar binnen gaat }>

yvet31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:13

oohhh, ik lees het allemaal al :')
ze zijn soms ook zo slim he? weten echt wel waar ze mee bezig zijn, en dan zo heerlijk bezig, en als je er dan af valt, zo ontzettend schuldig kijken alsof ze niks hebben gedaan, ochochoch, het zijn me toch ook beestjes..

op de vorige manege hadden ze gewoon een rodeofjord, zodra hij wat moest doen, bok draai bok draai stijger draai.. en dan wachten tot je er af lag, nou die was snel genoeg weer weg, in 1 les 3x afgevallen, poepoe

me eigen paardje kan er ook wat van hoor ! heel hard rennen, stoppen, omdraaien, geweldig -_-
dan hebben we nog longeren waarbij hij altijd omdraait, stijgert en bokt

hij is sws links is links, als ik links wil, ga ik ook echt links. en hij is ook echt te sterk joh!

of vooor de gek houden, dat iets eng is, of hij het niet snapt, terwijl hij dondersgoed weet wat het is :') hij vond een 'tak' toen ook zo eng. terwijl er een hond achter hem aan kwam, blaffend. want dat was niet eng. maar die tak! poe!

hij heeft altijd ook nog het handige om uit het weiland te onsnappen, eerst onder het schrikdraad door, en dan gewoon aan de andere kant van het weiland gaan grazen waar niet eens meer gras is, maar Natuurlijk veel beter is!

ochoch, het is me er eentje hoor!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:54

toen ik de fjord op stal ree die van de eigenaar is (loopt niet in de lessen) ging die hart draven

Daphne1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:34

Bij die van mij weet je het maar nooit, het is net hoe dr bui is ze blijft je gewoon verassen.