mijn fjord krijgt een paar keer per week een handje muesli met gedroogde brandnetel en vitamine/mineralen poeder. Zijn menu bestaat hoofdzakelijk uit hooi, veel hooi
marjan1986
Geplaatst: 03-12-09 13:45
mijn fjord zit aan 2 kilo krachtvoer per dag, dit bestaat uit zwarte haver mix, Pavo energy control (een soort super sportbrok) en Pavo Kruidenmelange. momenteel zit hij nog maar aan een kilo voer per dag, omdat hij voorlopig niet bereden kan worden. Maar voorheen en straks gaat hij weer aan de 2 kilo krachtvoer, dit heeft hij zeker ook nodig omdat ik 1 tot 2 keer per week wedstrijd met hem heb en elke week les met hem heb. En wat extra pit mag hij wel hebben. Voor de rest krijgt hij nog 2 keer per dag hooi en 2 keer per dag kuil. En staat 2 uren per dag buiten het rijden om in de bak. Het is gelukkig niet een fjord die van de lucht groeit, maar ik moet het wel in de gaten houden.
Mi_Amore
Geplaatst: 03-12-09 13:53
Mijn haflingermerrie krijgt ook geen krachtvoer, dan heb ik een gigantische hyperactieve merrie.
Niet elk paard heeft het nodig hoor.
funnyhorses
Geplaatst: 03-12-09 17:50
mijn fjord krijgt 2x daags 3/4 schepje musli (enjoy v Pavo) Daar doet ze het goed op,gewone brok is geen doen,dan vliegt ze ipv lopen!
unica
Geplaatst: 06-12-09 17:31
Unica (fjord) krijgt ong. 3/4 krachtvoer in de ochtend, en dan krijgt ze tussen de middag 1/2 muesli, en 's avonds krijgt ze weer 3/4 krachtvoer. Ook krijgt ze er lijnzaad bij. En natuurlijk hooi, dit gewoon verspreid over de dag. Ik train fanatiek met haar dus ze heeft dit wel nodig.
Ravel krijgt 1/2 kilo basisbrok in de avond. Verder staat hij vanaf 08.30 tot 13.30 op het land, daarna naar binnen voor een volle emmer wortelen en onbeperkt voordroogkuil.
Meneer wordt niet dik, heeft het wel goed zo volgens mij!
Dientje_Yara
Geplaatst: 20-12-09 11:27
het verschilt per paard denk ik en het werk wat hij doet.
Mijn fjord krijgt sinds kort wel elke dag wat haver bij gevoerd
cvelthuis
Geplaatst: 25-12-09 16:24
Ik denk dat het er ook aan ligt wat je allemaal met je Fjord doet, gewoon buitenritten of echt springen of dressuur?
rockingcj
Geplaatst: 03-03-10 09:48
een fjord is een sober ras maar uiteindelijk komt het er op neer hoe de spijsvertering is mijn fjord word elke dag intensief geredenen heeft een zeer snelle spijsvertering is ook niks te dik 2 kilo brok per dag eenhalf napje mix en 4 plakken hooi het is per paard verschillend en je moet gewoon kijken hoe je paard er uit ziet ruwvoer is het belangrijkste
Dreeke
Geplaatst: 03-03-10 13:23
Mijn bijna 3 jarige staat op 1/2 schep Museli (Natures Best van Pavo) per dag daarnaast krijgt hij onbeperkt hooi.
die van mij kreeg 1 kg bix per dag en dat was toch een race wagen! Nou ja toen overkocht en tot nu toe niet meer gegeven en ik denk dat ik in de zomer/lente 100 gram kruidenbix ga geven
Amber_
Geplaatst: 03-03-10 15:33
cvelthuis schreef:
Ik denk dat het er ook aan ligt wat je allemaal met je Fjord doet, gewoon buitenritten of echt springen of dressuur?
Zeker
Fjordy krijgt nu maar halve schep brok per dag.
Maar in het SGW seizoen krijgt hij 24/7 gras, en halve schep brok per dag. Maar 2 dagen voor én na een wedstrijd 1kilo Sportmix erbij.
het verschilt denk ik gewoon van fjord naar fjord, ongeacht wat de fjord kwa werk doet de 1 red het meer dan prima op hooi en een liksteen en de ander heeft net even wat extra's nodig. De meeste fjorden zullen het op geen/minimaal krachtvoer meer dan prima doen , tot je echt heel veel van ze vraagt kwa werk ,
maar ik ben van mening dat je zo min mogelijk krachtvoer erin moet stoppen ...iets meer bijgeven is heel makkelijk spek eraf werken heel wat minder
Op het moment krijgt mijn fjord 3x per dag een halve schep brok, ze krijgt veel hooi en ze staat op de wei. Ik heb d'r nog niet zo lang, maar we zijn hier mee begonnen om het te proberen en tot nu toe lijkt dit goed te zijn
Siepi
Geplaatst: 09-03-10 22:48
Omdat Yfke een paar maanden geleden spier bevangen was krijgt ze nu maar een handje vol brokken wij hebben namelijk een boerenbedrijf met melkkoeien en de paarden krijgen dus heel goed kuilvoer en hebben dan tenminste de fjord bijna geen brokken nodig
Arra
Geplaatst: 13-03-10 19:22
Barlo krijgt s'ochtends en s'avonds 1/4 schep biks en s'middags een halve of hele schep muesli met een beetje daily plus lijnzaadolie peen en extra vitamine E en selenium. En uiteraard 3 of 4 keer per dag kuil en hooi.
Ik geef mijn fjord elke dag na het rijden een halve schep krachtvoer en hij krijgt in de wei wat hooi, maar die energie van de krachtvoer heeft hij wel nodig omdat ik wel veel met hem doe.
adoratie
Geplaatst: 24-03-10 11:23
wij geven de fjordjes geen krachtvoer maar bietenpulp met zemelen en gerst, eventueel wat lijnzaad voor een mooie vacht en goede verharing (klein handje per dag) en eventueel knoflook in de zomer.. het geeft ze geen energie maar wel vitaminen en 'vulling'