Gra (grijze) Fjorden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tineke90

Re: Gra (grijze) Fjorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:36

Ja klopt, vind ik wel heel apart.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 21:48

Velen zeiden dat het beter is ermee te wachten, dit ivm mogelijke moeilijke tijden die komen gaat/kan komen, zelfs mijn vriend staat er niet achter, en mijn vrienden die zelf stallen heeft zeiden het ook, en ze hebben het nu niet makkelijk, ze zeiden, nu heb je lekker geen kopzorgen, wacht ermee, maar ik had al 10 jaren lang eigen paarden gehad en weet heel goed waar ik aan begin en wat er bij komt kijken en wat het nodig heeft, maar toch dit alles maakt me nu toch dat ik me terugtrek, ze wezen me ook op dat er zoveel te koop staan, dat het niet voor niets is, dus dat ik blij moet zijn dat ik nu niks geen zorgen heb enzo.

Ik vind dit heel moeilijk hoor.

Dus ik blijf nog even dromen en genieten van deze topic.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 21:51

mijn tip; volg je eigen gevoel, ga niet alleen af op wat anderen zeggen

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 21:58

Mijn eigen gevoel zegt, het kan makkelijk, ander gevoel van mij, zegt ook dat ik verstandig moet zijn na wat anderen me zeiden en erop aanwees, dat ik dan lekker geen extra kosten heb enzo, en dus minder kopzorgen heb, dat het beter is te wachten op betere tijden??????

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 10:44

dat is iets wat alleen jij kan bepalen, wie zegt dat de zogenoemde tijden die moeten gaan komen ook daadfwerkelijk komen? ieder leeft naar zijn eigen portemonnaie, als je t nu kan en over n half jaar ook nog, why not?
tsja zorgens heb je r overal bij, wat je ook doet aan hobby etc

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 13:37

Carolinef: daar heb je wel een punt, het is dat ik geen paard zoek om het dan weer weg te doen, maar voor het leven, dus dat het lekker oud mag worden bij mij.

Het is meer dat mijn vrienden die 4 paarden hebben die het ook zeiden, en ze hebben het moeilijk, en ze komen ook in aanraking met anderen die ook een paard hebben en er worden om deze reden hier en daar te koop gezet en of verkocht is en juist omdat ik nog niet een paard heb dat het goed is om even mee te wachten dan ben ik lekker zorgeloos in deze tijden, ze bedoelen het heel erg goed en ik ken ze al jaren.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:08

Ik heb een grijze kruising, alé ja daar zijn we nog niet helemaal zeker van. Ik ga haar wel laten testen op het agouti gen, dan weten we of ze grijs of bruin is.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:55

:Z

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 21:39

Miekjuh: :Z ????

Ben je zooo moe van al die grafjorden hier hahaha

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 08:37

ik denk dat ze doelt op de opmerking van sjintoo,of het nou heel belangrijk is om precies te weten welke kleur je paard 'genetisch' is zegmaar.

want volgens mij is Miekjuh zelf wel fjordengek?

ik vind apart gekleurde fjorden iig supergaaf,ik ben dol op mijn gra.
maar ik ben er toen niet speciaal naar op zoek gegaan,een 'gele' had ik net zo leuk gevonden.

heb je al besloten wat je gaat doen ts?

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 08:56

Natuurlijk is dat niet belangrijk, maar wel leuk om te weten toch??

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 20:23

Het is inderdaad niet echt belangrijk die kleuren en of genetisch is en zovoort, als het maar lief is en je er plezier van hebt.

en over wat ik heb besloten? ik opende deze topic in eerste plaats om gewoon meer over ze te weten te komen en of er meer zijn, alles dus en waar je ze kopen kan, want echt ik kom ze maar heeeeel weinig tegen.

En raak steeds meer enthousiast over de kleur gra, echt mooi hoor. en nu ik mensen vertel in me omgeving en me naasten over dat ik weer een paardje wil, zeggen ze allemaal van die dingen, dus het wordt me afgeraden, tja dus dat maakt dat ik toch weer twijfel, en er nog ff mee wacht.

Nu over iets anders:

Kom maar op met meer gra's, hartstikke leuk en ook aparte anderkleurigen zijn welkom, want het gaat toch om zelfde ras: FJORD.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 07:34

Als Drafur er door komt zal het aanbod van Gra's misschien wel stijgen, hihi..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 07:45

Sjintoo schreef:

ja dat is persoonlijk.
voor mij zou het geen bal uitmaken om het precies te weten of niet(erg leuk veulen trouwens :D )

enne ts,je moet doen wat je wil en goed voelt,advies aannemen van je omgeving is natuurlijk prima,maar laat je er niet teveel door leiden.
ga je echt specifiek opzoek naar een gra,of gewoon naar een leuke lieve fjord ongeacht de kleur?

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 08:33

Ben erg benieuwd wat Drafur gaat doen op de hengstenkeuring, kan helaas niet komen kijken dus als jullie mij op de hoogte willen houden heel graag.
:(:)

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 09:02

Snoevie ik zou het vooral leuk vinden om te weten moest ik later bij haar een veulen fokken. Ik hou wel van speciale kleurtjes zodus... Maar ook al is ze niet grijs, het blijft mijn allergrootste schat. Het is tenslotte Mieke haar dochter en Mieke betekent alles voor mij en zodus ook Falke :)

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:27

Jeskim schreef:
Als Drafur er door komt zal het aanbod van Gra's misschien wel stijgen, hihi..

"Met 1 hengst fok je geen grijs hoor"
was de reactie van Louis toen ik zei dat er eindelijk meer grijsjes gingen komen met Brijol :+ (moet Bart er nog maar een 2e bijkopen :P )

Ben ook zoooo benieuwd naar Drafur op de HK, als ze die niet doorlaten ga ik ze wat aan doen hoor!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 12:14

Snoevie: Ik ben nu erg geinteresseerd geraakt in fjorden, door iets wat me 3 en half jaar geleden was gebeurd, ik was op zoek naar een stalling voor mijn draver en die stal was een fjordenfokkerijtje, en zooo leuk die paarden en veulens en ze zien er erg goed uit en hebben een superleven bij de eigenaar, en die heeft me op deze dag aangestoken, toen is me interesse in de loop ter jaren gaan groeien, ik had op dat moment een draver dus ik ging niet teveel in de fjorden verdiepen.

Eigenlijk was een andalusier altijd mijn droom geweest, al van toen ik klein was maar ja die prijzen he, voor een goede anda moet je veel neertellen en dat heb ik er niet voor over, gewoon omdat ze ook ziek kunnen worden en of kunnen mankeren, het blijven paarden van vlees en bloed, en ik toch geen wedstrijden ga rijden en of ga fokken, dan is het onzinnig om heel veel neer te tellen voor een paard waar ik toch alleen maar recreatief mee ga rijden en plezier voorop staat, dus ik zoeken naar goedkopere andalusiers, jeetje alleen maar troep, en of mankeert wat en of is gesedeerd om me voor de gek te houden, en of men zegt het is een superpaardje, bleek achteraf een paard met trauma en of niet lekker met buitenrit te willen gaan, dat soort dingen, nu ben ik het zat en ben ik weer aan fjorden gaan denken, het blijven prachtbeesten met leuke kleur, zo is het ongeveer begonnen.

Vorig jaar had ik ook een gra ruin bekeken en gereden, hij beviel me zo goed, maar kon geen geschikte stalling vinden in de buurt wat bij hem past, dus is het niet doorgegaan, jammer maar ja, ik vind het gewoon belangrijk dat het dier ook fijn heeft en zoveel mogelijk krijgt als wat het gewend was bij de vorige eigenaar, en heb geen haast en ben ook niet actief op zoek, alleen zo af en toe zoeken en kijken of het wat is.

Maar over het algemeen vind ik fjorden in alle kleuren mooi, als het er maar goed en gezond is, en verzorgd is, maar de gra wat ik pas had gezien, wauw een prachtdier, ook al was het in een deken, maar die kleur echt mooi gewoon.

Dus wilde ik er meer over weten, want het zijn er maar echt heel weinig, ik ben echt maar 2 x gra fjorden in me leven tegengekomen in het echt, 1 x een kleine kudde, heel leuk, en 1 keer op die stalling waar ik naar een fjord was wezen kijken.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:48

Sjintoo schreef:

Eens :j Ik ga Malle ook laten testen, op Agouti en op rood. Gewoon omdat ik het leuk vind te weten óf ik uberhaubt kans maak op een kleur anders als bruin.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:34

Jeddah: Jij hebt in ieder geval geen kans op rood, wel op grijs. Sebastian gaf toch geen andere kleurtjes door dan brun?
Timor vererft wel het gragen dus de kans is aanwezig dat Benthe het ook meegekregen heeft.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:40

100% zeker weet je dat niet gezien je het alleen gezien zou hebben bij papa of mama als ze toevallig een "partner" treffen die ook rood draagt, en dan nog maar een kleine kans dat ze een rooie geven.

PS, we noemen haar Malle hoor :j

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:59

ik bedoelde het ook niet rot over de kleur trouwens hoor ;)

stiekem ben ik wel steeds meer aan het kijken voor een goede hengst voor Ravina.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:05

wat zal het worden Gra met rood, lijkt mij ook wel een leuke combinatie ik denk dat je alle kleuren kunt krijgen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:38

Als de Rod het agouti gen draagt, en de Gra ook het Rod gen, kun je Gra, Brun en Rod krijgen.
Draagt de Gra geen Rod, dan alleen Gra of Brun.
Draagt de Gra geen Rod en de Rod geen agouti, dan Gra of Rod
Draagt de Gra wel/niet Rod en de Rod is homozygoot agouti dan alleen Brun of Rod.
Draagt de Gra geen Rod en de Rod is homozygoot voor Agouti dan alleen Brun

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 19:43

hihi, kleurballen zijn het die fjorden hihi.

Dat van die hele lichte kleur blond fjord, vind ik ook heel mooi, net een palomino, en of Rodblakke, had ik ook eens gezien, ook leuk.