fjordsportdiploma

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaBrehm

fjordsportdiploma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 21:02

Heeft iemand enig idee wanneer er weer gereden kan worden voor de fjordsport diploma's.
Ik heb een hele tijd terug mijn a- diploma gehaald, maar ik wil nu weer verder, maar weet niet waar dat kan en wanneer.
Wie weet dit?

hadas

Re: fjordsportdiploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:05

nou ik weet wat je bedoeld. ik heb de laatste keer mee gedaan. Ik weet niet of je lid bent van het fjorden boekje maar daar staat het dan wel in. het is ongeveer in juni/ julie. maar dat weet ik niet zeker. het is in de buurt van jubbega daar heb ik toen gereden. maar je moet het fjorden boekje maar even in de gaten houden denk ik dan maar.

MirandaBrehm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 21:26

Ik ben wel lid van het fjordenstamboek, maar ik had nog geen data gezien in het laatste boekje.
Ik rijd nu wel al L1 met de knhs wedstrijden, maar als je mee wil doen aan de fjordenwedstrijden, dan moet je in de catergorie starten waar je een diploma van hebt. Ik voel me echt niet te goed, maar ik ga echt niet mee doen met een A wedstrijd.

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:30

Het ligt er ook aan in welke regio je je diploma wil rijden, bel anders Noortje van Leeuwen reg zuid holland 0186601095

MirandaBrehm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 21:33

bedankt voor de tip!
Ik kom ook idd uit zuid-holland

Wilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 06:15

Er wordt ook wel eens in Ridderkerk diploma gereden. Waar woon je in Zuid Holland, ik ben namelijk de laatste keer naar Wijk bij duurstede geweest. dat is voor mij 40 minuten. Haha!

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:46

haha okay dat wist ik dus niet dat er in heel nederland diploma word gereden maar ook wel logies. je moet nu ook altijd theorie doen voor dat je start. heb al met meerdere fjorden mee gedaan. maar nog nooit A gereden volgens mij mag je die overslaan?! rij nu L1 en B springen. vind het opzich wel gezellig altijd maar ja vet duur!! €15 voor 1 keer starten.. beetje belagelijk!!

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:00

Neraldo schreef:
Ik ben wel lid van het fjordenstamboek, maar ik had nog geen data gezien in het laatste boekje.
Ik rijd nu wel al L1 met de knhs wedstrijden, maar als je mee wil doen aan de fjordenwedstrijden, dan moet je in de catergorie starten waar je een diploma van hebt. Ik voel me echt niet te goed, maar ik ga echt niet mee doen met een A wedstrijd.

diploma rijden en fjordsportwedstrijden is wel wat anders he. de fjordsport wedstrijden zoals de fjorcup zijn gewoon wedstrijden alleen voor fjorden en ze tellen gewoon voor je knhs punten mee.

diploma rijden is van het stamboek. daar zal je ook al ben je l-1 nu eerst je b diploma moeten rijden heb je die gehaald kan je voor het l-1 enz. hier zit ook een klein stukje theorie bij.

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:07

ja klopt maar A hoeft volgens mij niet verplicht.

miepmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:58

maccie schreef:

diploma rijden en fjordsportwedstrijden is wel wat anders he. de fjordsport wedstrijden zoals de fjorcup zijn gewoon wedstrijden alleen voor fjorden en ze tellen gewoon voor je knhs punten mee.

diploma rijden is van het stamboek. daar zal je ook al ben je l-1 nu eerst je b diploma moeten rijden heb je die gehaald kan je voor het l-1 enz. hier zit ook een klein stukje theorie bij.

Ik denk dat je het nu door elkaar gaat gooien.
diplomarijden en fjordsportwedstrijden zijn een onderdeel van het stamboek

En de fjordcupwedstrijden worden door een knhs vereniging georganiseerd:j

MirandaBrehm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 19:52

Hallo allemaal,
bedankt voor jullie reacties.
Ik heb idd in ridderkerk al eens een a diploma gehaald.
Ik reed toen A omdat mijn fjord nog maar net kon galopperen, dus ik durfde het nog niet te wagen.
Nu zijn we duseen tijdje verder en wilde ik dus graag weer diploma rijden. We willen ook graag dit jaar naar een keuring toe.
Dit is ook helemaal nieuw voor ons. Dus als je nog tips voor me hebt dan hoor ik dat wel.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 07:28

miepmuts schreef:
maccie schreef:

Ik denk dat je het nu door elkaar gaat gooien.
diplomarijden en fjordsportwedstrijden zijn een onderdeel van het stamboek

En de fjordcupwedstrijden worden door een knhs vereniging georganiseerd:j

Idd Fjordcup is geen fjordsportwedstrijd maar een gewone KNHS wedstrijd.
Fjordsportwedstrijden worden door het stamboek georganiseerd en mag je alleen aan meedoen als je een van de diploma's hebt gehaald. Een klassering bij de KNHS telt niet. Oftewel al be je bij de KNHS Z2 dan nog moet je eerst je B diplomaatje halen omdat het stamboek van mening is dat ze bij de KNHS geen verstand hebben van dressuur of springen Knipoog

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:50

Vippie schreef:

Idd Fjordcup is geen fjordsportwedstrijd maar een gewone KNHS wedstrijd.
Fjordsportwedstrijden worden door het stamboek georganiseerd en mag je alleen aan meedoen als je een van de diploma's hebt gehaald. Een klassering bij de KNHS telt niet. Oftewel al be je bij de KNHS Z2 dan nog moet je eerst je B diplomaatje halen omdat het stamboek van mening is dat ze bij de KNHS geen verstand hebben van dressuur of springen Knipoog

Ik denk dat het nivo bij KNHS hoger ligt, heb mn fjordsport B diploma, vond het wel heel leuk!!!

miepmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 12:51

Vippie schreef:
Een klassering bij de KNHS telt niet. Oftewel al be je bij de KNHS Z2 dan nog moet je eerst je B diplomaatje halen omdat het stamboek van mening is dat ze bij de KNHS geen verstand hebben van dressuur of springen Knipoog

Je kunt het ook omdraaien, stel je hebt je Z diploma fjordsport, maar je hebt nog nooit een knhs wedstrijd gereden.
Je vraagt je startkaart aan, zul je toch wel in de B moeten beginnen en netjes je 10 wp per categorie moeten rijden hoor.

Je moet niet vergeten dat je dmv fjordsport je predikaten voor je fjord kan halen.(waar jezelf ook gebruik van hebt gemaakt
in je profiel te zien)
En ik denk dat je de "fjordsporters" en KNHS ruiters niet met elkaar kunt vergelijken. En met fjordsporters bedoel ik niet de diploma rijders.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 07:56

Idd omgedraaid kan ook.

Ik heb overigens de proeven gehaald in de NPC tijd en zal nooit fjordsport starten (omdat het gewoonweg te duur is tov KNHS wedstrijden) of fjordsportwedstrijden.

FS, FNRSers en KNHSers kun je idd niet vergelijken, en dat is jammer want het niveau zou toch gelijkmoeten liggen. Bij de FNRS en KNHS is dat goed gelukt en is onderling overstappen mogelijk. Maar de FS blijft gewoonweg achter en na de L is er geen meerwaarde meer om door te gan met de preven omdat een overstap naar de KNHS of andersom niet mogelijk is.

FS diploma rijden om je paard een stapje hoger te krijgen in het stamboek ala, maar FS wedstrijden zie ik absoluut geen meerwaarde in. Sorry.

miepmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:23

Vippie schreef:
.

zal nooit fjordsport starten (omdat het gewoonweg te duur is tov KNHS wedstrijden) of fjordsportwedstrijden.

FS diploma rijden om je paard een stapje hoger te krijgen in het stamboek ala, maar FS wedstrijden zie ik absoluut geen meerwaarde in. Sorry.

Te duur?? Als ik omreken wat ik voor mijn kinderen kwijt ben bij de KNHS om een klasse hoger te komen, wordt ik er niet vrolijk van als ik dat zie. (lidmaatschap knhs, startkaart, per proef min. €6,00 startcoupon á 1,50, op z'n minst 10 proefjes voor 10 wp, dat is op z'n goedkoopst €75 euro voor een klasse) dan vind ik €15 euro voor een diploma prima te doen. Maar ja hobby mag wat kosten.

Misschien zien jij en ik de meerwaarde van de fjordsportwedstrijden niet in, maar ik denk dat het voor de groep die er nu gebruik van maakt (lees vooral manegeruiters en niet wedstrijdgerichte kinderen) toch een leuke competitie is.En niemand is verplicht om er aan mee te doen.

Maar om nu meteen te zeggen dat het stamboek van mening is dat de knhs geen verstand heeft van springen of dressuur vind ik nogal ver gaan. Fjordsport is noodgedwongen geboren uit het feit dat de voormalige npc regeling niet door de knhs overgenomen werd. De NPC heeft hier erg zijn best voor gedaan ook voor andere stamboeken, maar er konden wat lidmaatschappen betreft geen uitzonderingen voor stamboeken gemaakt worden. Waren de diploma's overgegaan naar de knhs dan was je pas duur uitgeweest.

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 19:34

okay srry maar ik snap het even niet meer. wat is het verschil tussen fjortsport en diploma rijden? dacht dat het gewoon de zelfde dag was? en dan nog de fjortcup? zit ook niet heel erg in dat wedstrijd wereldje jammer genoeg!!!! wil zooh graag wedstrijden rijden met een goed en getalenteerd paard.. maar die heb ik (nog) niet. alleen verzorg pony's en paarden. maar hopelijk komt het allemaal nog!!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 07:19

hadas schreef:
okay srry maar ik snap het even niet meer. wat is het verschil tussen fjortsport en diploma rijden? dacht dat het gewoon de zelfde dag was? en dan nog de fjortcup? zit ook niet heel erg in dat wedstrijd wereldje jammer genoeg!!!! wil zooh graag wedstrijden rijden met een goed en getalenteerd paard.. maar die heb ik (nog) niet. alleen verzorg pony's en paarden. maar hopelijk komt het allemaal nog!!

Diploma rijden doe je om je paard hoger in het stamboek te krijgen aan predikaten. Met dat diploma mag je dus ook fjordsportwedstrijdjes starten, dit zijn onderlinge wedstrijden georganiseerd door het stamboek. Je kunt hier verder geen predikaatverhoging mee krijgen, het is gewoon puur voor de fun. Dit is niet op dezelfde dag, tenzij dat zo georganiseerd is maar meestal zijn het apparte dagen.

Fjordcup is een KNHS wedstrijd speciaal voor fjorden (er is er ook een in Limburg georganiseerd door Fjovrili en er is er dit jaar weer een in Noord Holand), hier heb je dus een KNHS startkaart voor nodig als je winstpunten wilt rijden die meetellen. Er is ook altijd een onderlinge rubriek waar je je voor in kunt schrijven (hier heb je GEEN fjordsportdiploma voor nodig). Deze wedstrijd wordt geheel los van het stamboek georganiseerd.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 07:36

miepmuts schreef:
[
Te duur?? Als ik omreken wat ik voor mijn kinderen kwijt ben bij de KNHS om een klasse hoger te komen, wordt ik er niet vrolijk van als ik dat zie. (lidmaatschap knhs, startkaart, per proef min. €6,00 startcoupon á 1,50, op z'n minst 10 proefjes voor 10 wp, dat is op z'n goedkoopst €75 euro voor een klasse) dan vind ik €15 euro voor een diploma prima te doen. Maar ja hobby mag wat kosten.

Maar met je klassering bij de KNHS kun je wel veel meer kanten op, zo kun je meedoen aan jurycursussen, instructeursopleidingen, kan je klassering meetellen bij andere takken van de sport en kun je binnen 1 organisatie meerdere takken van paardensport bedrijven. Met duur bedoel ik het verschil tussen idd die 6 euro voor een proefje bij de KNHS en de 15 euro voor een proefje bij het stamboek, dat is dik het dubbele en je kunt er buiten het stamboek helemaal niks mee.

miepmuts schreef:
[Misschien zien jij en ik de meerwaarde van de fjordsportwedstrijden niet in, maar ik denk dat het voor de groep die er nu gebruik van maakt (lees vooral manegeruiters en niet wedstrijdgerichte kinderen) toch een leuke competitie is.En niemand is verplicht om er aan mee te doen.

Idd niemand is verplicht om eraan mee te doen, maar dat geld net zo goed voor welke wedstrijd dan ook. Voor manegeruiters zijn er overigens de FNRS proeven (waarmee je weer leuk in kunt stromen bij de KNHS als je ineens fanatiek wordt), daar heb je ook maar 2 proefjes nodig om een stapje hoger te komen en ook daar heb je aanverwante juryopleidingen en dergelijke.

miepmuts schreef:
[Maar om nu meteen te zeggen dat het stamboek van mening is dat de knhs geen verstand heeft van springen of dressuur vind ik nogal ver gaan.

Sorry zijn de letterlijke bewoodingen van het stamboek. Ik ben zelf FNRS jury en toen er juryleden werden gezocht voor de fjordsport leek me dat leuk. Dat ik al reeds jury was en bij de KNHS ook nog lekker meerij in diverse diciplines was eerder in mijn nadeel dan in mijn voordeel en bovenstaande werd mij letterlijk gezegd. Ik zou dus de hele jurycursus opnieuw moeten volgen, doehoeiiiiiiii

miepmuts schreef:
[Fjordsport is noodgedwongen geboren uit het feit dat de voormalige npc regeling niet door de knhs overgenomen werd. De NPC heeft hier erg zijn best voor gedaan ook voor andere stamboeken, maar er konden wat lidmaatschappen betreft geen uitzonderingen voor stamboeken gemaakt worden. Waren de diploma's overgegaan naar de knhs dan was je pas duur uitgeweest.

Fjordsport is gewoon een andere naam voor de NPC proeven omdat deze naam niet meer gebruikt mocht worden toen deze ophield te bestaan. De proeven zijn gewoon verbouwde KNHS proeven.
Als diploma's overgegaan waren naar de KNHS was je zeker niet duurder uitgeweest omdat je er dan veel meer mee kunt. En als ik af en toe het niveau zie van de proeven dan was dat helemaal niet zo slecht geweest om hem niet zomaar kado te geven.

Overigens vind ik het nog steeds jammer dat het stamboek de aankondigingen van KNHS wedstrijden voor fjorden uit het stamboekorgaan weert, ze missen zo de aansluiting met een zeer grote groep leden die hun fjord voor meer dingen gebruiken dan om het gras te maaien en veulens te poepen. Leden die de promotie van de fjord een warm hart toe dragen.
Fjordsportwedstrijden en KNHS wedstrijden bijten elkaar niet. Een fjordsporter zal wellicht ooit KNHS gaan starten, maar een KNHSer nooit Fjordsport. Het is jamer dat het stamboek dat niet ziet.

MirandaBrehm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 09:13

Ik wil idd alleen mijn diploma's behalen en ik denk niet dat ik met de wedstrijden mee zal doen.
Maar wie weet in de toekomst wel.
Als je maar lekker met je fjordje bezig bent.

MirK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:09

Het is maar net waar jouw prioriteiten liggen wat betreft de keuze tussen KNHS of Fjordsport. Dat je meer kunt met KNHS is alleen interessant als je idd meerdere disciplines wilt beoefenen of jury wil worden. Maar dat wil niet iedereen Haha! .
Als je paard predikaten moet halen voor het stamboek heb je geen bal aan de KNHS en is het Fjordsportdiploma interessanter.
Daarbij gaat de kostenvergelijking naar mijn idee helemaal niet op. Misschien voor de wedstrijden zonder diploma wel (weet niet hoe duur die zijn) maar als je een L diploma dressuur wilt halen en dat is haalbaar binnen een dag, ben je voor 30 euro Ldressuur. Op een KNHS wedstrijd heb je toch wel 10 winstpunten nodig en als je elke proef 1 punt haalt ben je uiteindelijk wat meer kwijt.
Ik kan er niet zo mee zitten dat het stamboek en KNHS 2 verschillende werelden zijn, KNHS is zeer grote organisatie en het stamboek is redelijk onafhankelijk en wil dat misschien wel graag zo houden. Een hoop fjordeneigenaren hebben helemaal niks met wedstrijden rijden en de KNHS, misschien dat dat er nog wel meer zijn dan de wel wedstrijdgerichte fjordeneigenaren.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 15:26

Misschien moeten we als fanatieke KNHS starters dan maar een eigen stamboek op gaan richten die de fokkerij van sportfjorden ondersteunt en stimuleert???? Dat worden er namelijk meer en meer. Haha!

Een hoop fjordeneigenaren hebben wellicht niks met wedstrijden (op wat dilpomaproefjes na), maar daar hoeft een groep eigenaren die dat wel heeft toch niet onder te lijden? Dat gebeurt nu wel namelijk.

Maargoed einde discussie daar ging het hier niet om.

Het verschil tussen de 3 verschillende manieren van proeven rijden met je fjord is hopelijk duidelijk.

MirandaBrehm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-07 21:37

Jazeker,
Ik snap het helemaal
Bedankt allemaal

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:26

Vippie schreef:
Een fjordsporter zal wellicht ooit KNHS gaan starten, maar een KNHSer nooit Fjordsport. Het is jamer dat het stamboek dat niet ziet.

Zag dus geen meerwaarde in fjordsport proeven en ben dus ook niet verder gegaan dan B. Heb toen ook maar mijn lidmaatschap stop gezet en ben dus door een aantal gebeurtenissen van het stamboek volledig afgeknapt op het stamboek.

Start wel nog steeds KNHS wedstrijden (1x per maand ongeveer) en ben nu dus intussen L2-dressuur tussen de paarden. En rij eigenlijk alleen wedstrijden als ik daar zin in heb (dus zo super fanatiek ben ik nu ook niet). En hecht hier dus meer waarde aan dan van het stamboek.

Maar voor sommige ruiters kunnen fjordsport wel interessant zijn. Ieder zo zijn eigen smaak.

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:45

Wil ik even wat rechtzetten! Het is niet zo dat het stamboek vind dat de KHNS geen verstand heeft van (dressuur)rijden! (al zijn er mensen die dat wel vinden dat dat zo is)

Er is gekeken om samenwerking met de KNHS te hebben, maar dit was gewoon te duur, tov het aantal leden en het aantal mensen wat proeven rijd. Boos! Voor ieder lid moest er afdracht betaald worden namelijk.

Daarnaast werd vroeger onder NPC gereden maar dat bestaat niet meer sinds de oprichting van de KNHS.
Het stamboek heeft om kostentechnische reden dus de FjordSport opgezet, mede dus voor de leden! Het extra deel wat er bij komt (wat de KNHS niet vraagt), de theorie miststaat niet. Er zijn mensen die gewoon niet weten waar de schouder van hun paard zit of wat enkele essentiele onderdelen van het hoofdstel of zadel zijn Lips are sealed

De FjordSport diploma is in hoofddeel een meerwaarde voor het stamboekpapier van de betreffende Fjord.
Tevens kan de FjordSport diploma's zorgen voor een hogere stamboekwaarde van je paard (ze kunnen mbv goede keuringsresultaten en bepaalde diploma's model of ster verklaard worden)!
Daarnaast is het voor (vaak jonge) ruiters soms ook een mooie meerwaarde om zo'n diploma te behalen.
Als je een keertje een proefje wilt rijden, kun je ook bij de FjordSport terrecht Ja

Voor fanatiekelingen is de KNHS weer handiger. Veel verschillende plekken om te starten, en ieder weekend is er wel ergens in de buurt wedstrijd! Afgod
Maar misschien dat wanneer de Fjordsportwedstrijdjes verder ingeburgerd zijn, deze ook op meerdere plekken georganiseerd zullen worden Ja
Ook heb je een ander waardingssysteem bij de KNHS wat veel mensen aanspreekt.
Het nadeel is dat er soms iets minder Fjordenminded gejureerd wordt op deze wedstrijden, daar heb je bij de Fjordsport geen last van.

miepmuts schreef:
Je vergeet de contributie van de rijvereniging (en die verschillen per vereniging enorm! De KNHS haalt daar een bijdrage vanaf voor de wedstrijdstarters. Daarnaast vergeet je je verenigingsgeld dat je aan het stamboek betaald.