Zal ik een fjord kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_manon_x

Zal ik een fjord kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 20:24

Tsja, ik mag misschien dit jaar een paard uit kiezen van mijn ouders.
En jaa ik zat toch gelijk te denken aan een fjord.
Nouja wat vinden jullie en wat zijn de voor en nadelen.

Ik vind ;
voordeel ; niet zo groot dus makkelijker opstappen en een beter gezicht voor mij omdat ik misschien toch wat forser ben.

Wat denken jullie ? Haha!

××.
Laatst bijgewerkt door Yell op 23-01-07 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

zandhopen

Re: Zal ik..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 20:31

hoi, ja het is een voordeel maar als nadeel heb je toch ook nog wel dat het echte fjorden zijn dus sterk Koe en ik weet niet wat je ermee wilt gaan rijden echt springen of dressuur maar ze kunnen het wel maar het is veel harder trainen ze zijn vind ik uit eigen ervaring dat ze heel nuchter zijn Haha! . succes!!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 20:58

Ik vind het de beste keuze, maar bedenk dat het geen kinderpony's zijn, tenminste de meeste niet.. Ze kunnen ontzettend eigenwijs zijn!!!

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:35

Ik zou er een nemen het zijn fijne paarden die echt heel lief zijn Lachen Natuurlijk wel eens ondeugend maar dat is vast niet erg Haha! je kan er ook veel mee berijken ( somige mensen denken van niet maar kijk maar Naar Taco en Guusje Haha! )

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:40

Hoelang les je al ?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:43

er zitten voor en nadelen aan, mijn ervaring met fjorden, van de manege, en nu mn eigen, is dat ze heel lief zijn, koel hard willen werken, winterhard zijn, taai, niet snel ziek, ect.
maar ze zijn vaak zo ontzettend sterk en dominant en eigenwijs, je moet ze wel aankunnen..
ik kan ze dus eigenlijk niet aan, maar heb nu mn eigen, en dat gaat steeds beter omdat je er alle tijd voor hebt eraan te werken.
dus, de 1 kan alles met een fjord, maar met de ander lopen ze gewoon weg.

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:26

Fjorden zijn zeker super paarden! maar bedenk je inderdaad wel dat ze een sterkte eigen mening hebben. Je moet bij de meeste fjorden goed weten wat je wil, anders zijn ze je zo de baas Lachen

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:38

persoonlijk vind ik het de leukste paarden die er zijn! maar heb ook wel wat pech gehad wat ziekte betreft, ze zijn over het algemeen sterk en wat soberder, koeler, heel slim en lief natuurlijk! succes met je beslissing, en ga bij meerdere kijken!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:41

fjorden hebben heel wat voordelen, maar andere koudbloed paarden ook.. ook warmbloed paarden hebben voordelen..

mijn tip.. keep an open mind.. en kijk ook bij andere rassen en soorten paarden Knipoog

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:41

Nou wij hebben sinds vorige week dinsdag een fjord gekocht, wat een eigewijs ding! Je moet echt consequent blijven anders nemen ze een loopje met je. Ze probeert nu al van alles uit wat ze wel en niet kan doen

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 23:03

Tja een fjord moet bij je passen zeg ik altijd maar.

Ze zijn nuchter, maar daarbij ook geniepiger (daar waar bloedjes meteen huppelen, nemen de fjorden sneller een loopje op, het voor hun, exact juiste moment Schijnheilig) en daardoor worden ze vaak weer als sterker aangekaart. Maar dat laatste vind ik wel meevallen, zolang je maar consequent blijft.
Verder vind ik de fjorden vaak ook beter te vertrouwen, zijn iets voorspelbaarder (vind ik hoor, zal iedereen zijn eigen mening over hebben).

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 08:36

Misschien is het een idee om in je omgeving te kijken of er mensen met een fjord zijn, en vragen of je die eens een keer kan helpen? Dan krijg je misscien een beetje een indruk van 'de fjord' Lachen

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 08:50

goed idee! hoogvliet is dicht bij heinenoord! je bent altijd welkom hoor! wammes mag op dit moment nog niet rijden, maar een kijkje komen nemen kan altijd,

ijslandermir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 11:31

Hoi,

ga eens rondkijken op Fjordenevenementen zoals keuringen ed. Dan krijg je een beetje een beeld. Fjorden zijn over het algemeen vrij rustig en koelbloedig (uitzonderingen daar gelaten). Maar idd ook sterk. Ze zijn makkelijk te houden omdat ze heel sober zijn. Ze zijn heel veelzijdig, kunnen alles een beetje. Hele geschikte paarden voor recreatie. Natuurlijk zijn ze ook wel geschikt voor dressuur, maar als je daar echt in uit wilt blinken is een ander paard geschikter voor je.

Mirjam

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 12:02

x_tico schreef:
Hoelang les je al ?

Umh ik les nog niet lang, maar ik ken al wel veel.
Ik les vanaf vlede jaar maart. En doe al onderlinge wedstrijden.
Ik weet wel hoe ik paarden moet aanpakken, dat wel.

wammesje schreef:
goed idee! hoogvliet is dicht bij heinenoord! je bent altijd welkom hoor! wammes mag op dit moment nog niet rijden, maar een kijkje komen nemen kan altijd,

Ohh, echt dat lijkt me leuk zeg !
haha, mij lijkt het me echt gaaf zeg, ik pb je even zo.
Bedaaaánkt alvast Haha!

ijslandermir schreef:
Hoi,

ga eens rondkijken op Fjordenevenementen zoals keuringen ed. Dan krijg je een beetje een beeld. Fjorden zijn over het algemeen vrij rustig en koelbloedig (uitzonderingen daar gelaten). Maar idd ook sterk. Ze zijn makkelijk te houden omdat ze heel sober zijn. Ze zijn heel veelzijdig, kunnen alles een beetje. Hele geschikte paarden voor recreatie. Natuurlijk zijn ze ook wel geschikt voor dressuur, maar als je daar echt in uit wilt blinken is een ander paard geschikter voor je.

Mirjam

Bedantk voor je reactie, ik wil toch liever een paard voor de dressuur, maar ik wil ook recratie doen.
Gewoon even lekker buiten rijden, lijkt me heeérlijk ! Haha!
en een goed idee voor de fjordenkeuringen enzo, ben nog nooit naar paarden evenementen gegaan !
Bedankt voor je reactie en tip Bloos

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:55

Misschien is je rijervaring dan nog niet voldoende, je moet heel wat in je mars hebben bij deze donderstenen. Ik kan natuurlijk niet vanaf een beeldscherm bepalen hoe goed je daadwerkelijk rijdt, maar als echte beginnerspony is het niet heel erg geschikt ben ik bang.

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 12:56

fjordnina schreef:
Misschien is je rijervaring dan nog niet voldoende, je moet heel wat in je mars hebben bij deze donderstenen. Ik kan natuurlijk niet vanaf een beeldscherm bepalen hoe goed je daadwerkelijk rijdt, maar als echte beginnerspony is het niet heel erg geschikt ben ik bang.

Tsjaa, ik weet het ook niet, ik rij nu B.
Dus maarja, iedereen zeg wel dat ik goed rijd, en natuurlijk heb ik ook heel veel lessen op fjorden gereden.

edit ; typo.

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 13:16

Tsja, er zijn meerdere rassen die niet zo hoog worden, dus als je alleen selecteert op de stokmaat, dan zijn er nog zoveel andere mogelijkheden.
Begrijp me niet verkeerd, heb zelf ook 2 fjorden, maar het is wel een heel specifiek ras en als je een paard voor de dressuur wil, dan kan je beter een NRPS-kopen. Met een fjord gaat het wel, maar je moet er wel net wat harder voor werken en je hebt je plafond eerder bereikt.
Misschien is het handig als ej eerst voor jezelf wat duidelijker in beeld krijgt wat je belangrijk vindt en waar een paard aan moet voldoen, voordat je je op 1 ras vastlegt.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 13:21

Ik sluit me helemaal bij Izabella aan. Hoe lang ben je? Misschien kun je zelfs beter meteen aan een klein paard beginnen? Anders heb je je pony straks een paar jaar, moet je hem weer wegdoen omdat ie te klein wordt. Dit geld niet voor een fjord uiteraard, maar dit is wel iets wat ik regelmatig zie op de manege: pony moet verkocht worden, tranen met tuiten natuurlijk...

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 13:47

IKbenEllen schreef:
Ik sluit me helemaal bij Izabella aan. Hoe lang ben je? Misschien kun je zelfs beter meteen aan een klein paard beginnen? Anders heb je je pony straks een paar jaar, moet je hem weer wegdoen omdat ie te klein wordt. Dit geld niet voor een fjord uiteraard, maar dit is wel iets wat ik regelmatig zie op de manege: pony moet verkocht worden, tranen met tuiten natuurlijk...

Ik ben zelf bij de 1.70 dus ja.
Maarja ik weet ook verder niet wat voor paard/pony ik anders zou kiezen ik wil absoluut een paard dat bij me pas in verband met fors enso.
Anders moet ik aan de Tinker of een Fries, niet dat dat zo erg is maar dat ras kost gewoon veel geld, en die zijn ook niet zo goed in dressuur, tuurlijk ze kunnen het wel maar ze zijn het gewoon nét niet.
Als jullie snappen wat ik bedoel.

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 13:50

Fjorden zijn ook niet zo goed in dressuur. Daar moet je flink handig voor zijn wil je daar wat uitkrijgen. En zoals gezegd: je zit eerder aan de top van het kunnen van je fjord.
Als je echt serieus dressuur wil gaan rijden, kijk dan eens naar een leuke E-pony (NRPS of zo).
En ik ben zelf ook 1.72, maar pas prima op mijn fjordje van 1.45.
Een Fries is trouwens weer veel groter, je wilde toch iets met een lage stokmaat?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 13:53

misschien een leuke stevige kruizing met ruime gangen, en wat dacht je van een highlander, ik ken er 1, mén wat een beest is dat, echt sterk, helder koppie erop, een hals en manen, echt prachtig, gewoon die uitstraling, en hij kan ook sjouwen!
die ik ken is niet te koop, maar op zich, het is wel een heel gaaf ras!
of de Merens heb je ook nog, zijn ook echt super mooi!

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 13:59

izabella schreef:
Fjorden zijn ook niet zo goed in dressuur. Daar moet je flink handig voor zijn wil je daar wat uitkrijgen. En zoals gezegd: je zit eerder aan de top van het kunnen van je fjord.
Als je echt serieus dressuur wil gaan rijden, kijk dan eens naar een leuke E-pony (NRPS of zo).
En ik ben zelf ook 1.72, maar pas prima op mijn fjordje van 1.45.
Een Fries is trouwens weer veel groter, je wilde toch iets met een lage stokmaat?

Ik wil niet persee hoog de dressuur in, maar lijkt me wel leuk en gaaf natuurlijk Knipoog
En jaa ik wl eigelijk wel een ras met een lage stokmaat, want dats gewoon makkelijker, en fries kom ik toch nooit aan Knipoog

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 14:03

Marigold schreef:
misschien een leuke stevige kruizing met ruime gangen, en wat dacht je van een highlander, ik ken er 1, mén wat een beest is dat, echt sterk, helder koppie erop, een hals en manen, echt prachtig, gewoon die uitstraling, en hij kan ook sjouwen!
die ik ken is niet te koop, maar op zich, het is wel een heel gaaf ras!
of de Merens heb je ook nog, zijn ook echt super mooi!

Haha dat ras ken ik niet, even kijken op internet enso. Haha!
En merens ken ik wel maar niet persoonlijk dus daar ook even informatie over zoeken, bedankt !

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:04

Voordelen van een fjord:
-Ze zijn gemiddeld genomen niet zo groot (dat is dus voor jou een voordeel)
-Ze zijn niet zo prijzig
-Ze hebben de naam sober in het onderhoud te zijn
-Ze zijn lekker nuchter (de meesten)
-Ze hebben een leuke uitstraling
-Ze hebben een flink doorzettings vermogen
-Ze zijn winterhard

Nadelen van een fjord:
-Ze zijn echt beresterk... Vergis je er niet in
-Ze zijn ontzettend eigenwijs
-De meesten zijn niet echt geschikt om mee te dressuren (dat voorbeeld van Taco en Guusje is meer uitzondering dan regel)
-Als je niet consequent bent lopen ze zo over je heen, je moet echt de baas zijn
-Ze verdrukken het vaak als ze pijn hebben oid, waardoor je het pas merkt als het echt goed mis is
-Ze zijn niet geschikt als beginnerspaard (of je moet echt zo'n brave sul hebben)