wie voert er Pavo summerfit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deau

wie voert er Pavo summerfit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 20:05

Aangezien ik wel eens pavo summerfit wil gaan voeren.
Ben ik ben benieuwt wie het allemaal voert en of jullie er tevreden mee zijn

_Cassandra_

Re: wie voert er Pavo summerfit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:10

Ik geef het oxbow Lachen
Ben er wel tevreden mee en ox al helemaal. Begint al te flippen als hij me met zo'n koek ziet lopen Vork
Ik geef als ik gereden heb altijd een hele koek en als hij gewoon stil heeft gestaan een halve.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:12

ik heb het een maand ongeveer aan mijn paardje (haflinger) gegeven... maar ik merk geen verschil met of zonder eerlijk gezegd.
het is wel een lekker en verantwoord tussendoortje voor je paard!

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:15

Wat voor een verschil is de bedoeling dat je ziet? betere vacht? helderder uit de ogen kijken? fitter zijn?

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:15

ik wil je hier even naar verwijzen om je te laten lezen dat een paard niks anders nodig heeft dan gras of hooi.

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

en dan kijken bij natuurlijke voeding.

een fjord is een sober ras, en kan goed functioneren met heeeel weinig eten!

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:16

Mijn pony kreeg het een tijd ipv biks omdat ze op dieet stond Lachen We gaan nu weer overstappen op gewone sportbrok, want ze is echt veel meer gaan werken.
Ben er wel tevreden over, en pony ook, want die koeken zijn echt hap-slik-weg.

Als ze zomers op de wei staat krijgt ze ook van die koeken voor de vitamientjes Knipoog

Zaina

Niezzz schreef:
Wat voor een verschil is de bedoeling dat je ziet? betere vacht? helderder uit de ogen kijken? fitter zijn?

dat is een goeie vraag, die dingen heb ik niet zien veranderen door de koeken

flicka

Ik geef iedere dag een koek. De koeken zijn voornamelijk voor de mineralen en vitamines en zijn dus geen krachtvoer. De mijne krijgt verder voordroogkuil en als ik gereden heb (nu hooguit 2x per week) dan krijgt ze naast d'r koek en 2 wortels ook een pondje haver. De koeken bevallen prima. Ze heeft geen soep meer in haar ogen sinds ik ze voer (nu ca. 3 maanden).

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:17

Onze paarden krijgen ze ook Lachen Ik vind het erg handig. Je kan ze zo geven en er zit geen energie in, maar wel vitamines en mineralen. Onze paarden zien er dit jaar beteruit, maar of dat helemaal door de pavokoeken komt weet ik niet Lachen

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:18

Zaina schreef:
Niezzz schreef:

dat is een goeie vraag, die dingen heb ik niet zien veranderen door de koeken

Als je je paard iets lekker wil geven kan je hem net zo goed een wortel geven, als het toch geen goed effect heb

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 20:23

Mijn fjord wordt op het moment niet bereden en staat op het moment op een weide zonder gras.
Ze kreeg nou wortels, 0.2 kilo brok en een halve baal hooi per dag -samen met een shet-
Aangezien ik de brok graag weg wil hebben omdat ze erg tempramentvol is.

Ook wil ik het in de zomer doorvoeren omdat ze eczeem heeft.
En ze dus wel vitamines nodig heeft.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:26

ja en voor de mensen die het voor de vitamines en de mineralen geven wil ik dit even zeggen:

Vitaminen
Vitamine is een naam die door onderzoekers uit een grijs verleden is toegekend aan een aantal stoffen die mensen niet zelf kunnen maken maar wel nodig hebben. Inmiddels zijn er veel meer soorten noodzakelijke stoffen bekend, maar de naam "vitamine" is voorbehouden gebleven aan de tamelijk willekeurig gekozen verzameling stoffen van de oorspronkelijke onderzoekers.
Deze zogenaamde "vitaminen" hebben vaak geen enkele verwantschap; de ene is een hormoon (vitamine D) terwijl anderen bouwstoffen zijn.
De definitie was "stoffen die je nodig hebt maar niet zelf kan maken", en dat betekent feitelijk dat sommige vitaminen voor mensen voor dieren helemaal geen vitaminen zijn! Zo is vitamine C een stof die mensen door een of ander defect niet zelf kunnen maken, maar de meeste dieren (inclusief paarden) kunnen dat wel, en voor die dieren is vitamine C dan strict genomen ook geen vitamine.

Inmiddels heeft de marketingmachine het begrip "vitamine" volledig omarmd, en hoewel het aantal verschillende vitaminen eigenlijk best beperkt is heeft men toch kans gezien om een aantal preparaten op de markt te brengen dat het aantal verschillende vitaminen vele malen overtreft. Het meest gebezigde motto is "meer is beter". Maar, is dat voor paarden wel zo?

De Amerikaanse veterinaire hoogleraar J. Rooney schrijft in zijn boeken: "Bij de meeste vitamine-gerelateerde problemen die ik als arts bij paarden tegenkom is er geen sprake van een tekort, maar juist een schadelijke overdosis aan vitaminen."...

Vitamine A
Iedereen weet dat in worteltjes veel caroteen zit, de voorloper van vitamine A. Minder bekend is dat het ook volop in gras (hooi) zit. Vitamine A wordt in de darmwand uit caroteen gemaakt. Het is dan ook onnodig om extra Vitamine A te geven. Een overdosis kan abortus en andere narigheid tot gevolg hebben.
Vitamine B
Alle vitaminen uit het B-complex worden in voldoende mate aangemaakt in de dikke darm door de daar levende bacterieën. Alleen dat al is voldoende voor de dagelijkse behoefte. Verder komen de meeste vitaminen uit het B-complex ook voldoende voor in de dagelijkse voeding. Onnodig dus om hier nog wat extras van te voeren.
Vitamine C
Vitamine C zit volop in fruit en groenten. Paarden zijn niet alleen fruit- en groenteneters maar maken vitamine C ook nog eens zelf! Volkomen onnodig dus om dit aan je paard te voeren.
Vitamine D
Wordt door het lichaam zelf, onder invloed van zonlicht, gemaakt. Naar buiten dus dat paard, niet alleen beter dan chemische vitamine D maar ook beter voor de benen en hoeven van je paard. Vitamine D zit bovendien in ruime mate in gras en in niet al te oud hooi. Vitamine D wordt opgeslagen in het vetweefsel zodat er ook op donkere dagen voldoende vitamine D beschikbaar blijft. Bij een gezonde huisvesting is het dus onnodig om vitamine D bij te voeren. Een teveel aan vitamine D is schadelijk en zorgt voor verkalking van pezen en bloedvaten.
Vitamine E
Vitamine E zit voldoende in gras, hooi en kuil. In hooi neemt de hoeveelheid vitamine E langzaam af; in hooi dat langer dan een jaar is opgeslagen kan te weinig vitamine E zitten. In alle andere gevallen is het onnodig extra vitamine E te verstrekken. Omdat vitamine E in het vetweefsel wordt opgeslagen heeft het paard een vitamine E reserve.
Vitamine K
Vitamine K wordt in voldoende mate aangemaakt in de dikke darm door de daar levende bacterieën. Alleen dat al is voldoende voor de dagelijkse behoefte. Verder komt vitamine K ook voldoende voor in de dagelijkse voeding. Onnodig dus om hier nog wat extras van te voeren.
Biotine
Dit is gewoon een vitamine uit het B-complex, ook wel vitamine H genoemd. Een tekort kan leiden tot zwakke hoeven, maar als je paard er genoeg van heeft (en dat is zeer waarschijnlijk) dan zal een extra dosering geen enkel effect hebben. Afgezien daarvan bevatten de peperdure potjes "biotine" 99% suiker. Wel een erg dure manier om je paard een suikerklontje te geven! Als je de hoeven van je paard wil verbeteren kun je beter een natuurlijke bekapping overwegen.

Mineralen

Mineralen spelen een essentiele rol in het goed functioneren van het lichaam. Zonder mineralen geen leven, maar gelukkig is het niet al te moeilijk om aan mineralen te komen, en bezit het lichaam diverse mechanismen die de opname van mineralen reguleren. Een liksteen is in normale situaties voldoende om alle mineralen aan te bieden, zodat het paard ze zelf naar behoefte kan opnemen.

Problemen kunnen echter gemakkelijk ontstaan wanneer we mineralen aan het paard gaan opdringen, bijvoorbeeld door ze door het voer te vermengen. Het paard heeft dan geen keus meer, en de de verhouding tussen de mineralen kan verstoord raken. Ook al is de verhouding van de mineralen door de fabrikant geoptimaliseerd, wanneer de dosering wordt verhoogd zouden de verhoudingen moeten veranderen, maar dat kan natuurlijk niet.

Uit onderzoek is gebleken dat steeds meer paarden lijden aan een Magnesium tekort, en één van de oorzaken is nu juist het teveel aanbieden van mineralen, waardoor er zoveel calcium beschikbaar komt dat magnesium niet goed meer kan worden opgenomen, ondanks de ruime beschikbaarheid.

Samham

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:27

Ik voer die koeken ook aan mn pony. Sindsdien zijn die rare kringen op haar hoeven verdwenen. We gebruikten het eerst als aanvulling, omdat ze niet te veel bix mocht, maar toen we met de koeken stopten kwamen de kringen weer op haar hoeven. Dus mijn mening is dat die koeken wel effect hebben. Het is naar mijn idee een goede aanvulling qua vitaminen.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 20:27

Misschien had je mijn bericht niet gelezen, maar mijn fjord is schuurder.
Ze heeft Zomereczeem en ik wil dit jaar het voer gaan veranderen.

Wellicht met summerfit

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:32

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:35

Tjah leuk dat verhaal Zaina, maar ik heb een pony die hoefbevangen is geweest ( Nah ja gaat nooit weg natuurlijk, maar is stabiel laten we het zo zeggen) En die mag dus alleen hooi wat al ouder is en moet oppassen met hem op de wei zetten. Dus dan zijn zulke koeken toch wel een uitkomst om toch die extra vitaminen binnen te krijgen.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:35

wat eet hij dan voor ruwvoer??

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:37

mijn paard krijgt ook elke dag een koek en mijn shet een halve.
Ik vindt het wel handig, want de shet geef ik liever geen brok of mengeling omdat ze snel te dik wordt, daarom krijgt ze enkel hooi en elke dag een halve koek

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:40

Zaina schreef:
wat eet hij dan voor ruwvoer??

Voor wie is de vraag Vork

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:41

voor jou hihi

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 20:44

Zaina, wat zou jij dan voeren aan een eczemer?

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:46

Steffie89 schreef:
Zaina, wat zou jij dan voeren aan een eczemer?

ik zal me er eens even in gaan verdiepen.. ik heb zelf nog geen ervaring met eczeem!
maar het kan inderdaad wel helpen om het voer te veranderen.. ik ga je helpen met informatie zoeken Haha!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 20:48

Bedankt als je dat voor mij wil uitzoeken.
Ik vind dat natuurlijke namelijk wel intersant.
Weet alleen nooit waar ik het moet gaan zoeken.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:49

http://www.natuurlijkinbalans.nl/zomereczeem.htm

http://www.hipposeternity.nl/ervaringsverhaal.htm

Mijn paard heeft zomerexceem. Heeft dat iets met voer te maken?
Normaalgesproken niet.

Zomer exzeem is een allergische reactie van paard of pony op steken van kleine mugjes, waardoor ernstige jeuk ontstaat aan manen, staart of huid. Het wordt daarom ook wel maneneczeem, staarteczeem of huideczeem genoemd en komt in bijna alle landen van de wereld vooral ’s-zomers voor. (In het duits heet Zomer eczeem "Sommerekzem", in het engels "Sweet Itch" of "SSRD").

Zomerexeem kan in principe bij alle paarden of pony’s voorkomen, hoewel vooral de wat koudbloedigere rassen zoals IJslanders, Fjorden, Haflingers, Shetlanders, Tinkers, Welsh Cob of Irish Cob wat gevoeliger voor eczeem lijken.

Wetenschappelijk is niet bewezen dat zomerexceem iets met voeding te maken heeft. Wel lijkt het wel vaak juist aan het begin van de zomer, wanneer paarden ruimschoots beschikking hebben over vers eiwitrijk gras, vaker geconstateerd te worden.
Daarom kan het bijvoeren van Reform-Kruiden-Muesli in die periode wellicht preventief werken. Door de hoge vitaminering, de extra kruiden en de extra aetherische oliën wordt de vertering en de algemene weerstand versterkt

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:50

Zaina schreef:
voor jou hihi

Hij krijgt nu 4 plakken hooi verdeeld over de dag ( rond half 7 / 7 uur s'ochtends, rond 12 uur, rond half 5/ 5 uur en rond 9 uur s'avonds de laatste.