Fjord: Paard of pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Fjord: Paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 19:47

Heey,

Zoals ook al in de titel staat. Is een fjord nou een paard of een pony?
Ik heb horen zeggen dat het een paard is, maar als je naar de schofthoogte kijkt zou je zeggen van niet.

Groetjes

_Cassandra_

Re: Fjord: Paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:17

Allebei Lachen Er zijn tegenwoordig ook grote fjorden met een stokmaat van door de 1.50 tot 1.56.
Weet zelf eigenlijk ook niet helemaal waar de benaming fjordenpaard vandaan komt, omdat het eerst alleen de stokmaat van een pony was, maar misschien dat iemand anders dit uit kan leggen Lachen

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:19

er staat altijd in boekjes;
''het heet fjordenPAARD, maar de stokmaat is meestal pony.''
zoiets dan hé!

HarjoHB105

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:51

Tot 10 jaar geleden waren de fjorden al groot als ze 1.50 waren. Nu is het veel voorkomend dat de fjorden groot zijn. Maar idd het ras is Fjordenpaard, maar het zijn pony's vanwege de stokmaat ja.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:23

Ik zeg altijd paard. Ik weet niet waarom maar ik vindt ze echt paarden, misschien omdat ze wat meer mans zijn dan een welshje ofzo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:27

Volgens mij een paard, net als IJslanders..

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:47

Ze dragen en trekken ook net zoveel (of meer) als een paard Haha!

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 23:54

Ik zelf vind het ook meer paard als een pony. Ze zien er meer uit als paard en zijn ook veel sterker dan pony's. Maar ik dacht misschien een leuk discussie topic? Maar de meeste zijn het met elkaar eens zie ik Vork

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:58

Ze zeggen fjordenpaard, maar ik vind het echt een pony

Laura1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 00:00

Ik vind het gewoon ponies, net zoals ijslanders... Gewoon kijken naar de stokmaat vind ik. Ik vind het altijd zo achtelijk dat mensen erop staan dat je hun ijslander of fjord een paard gaat noemen... werd gewoon serieus een keer iemand kwaad op me omdat ik pony zei, nou dat vind ik echt belachelijk..

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 00:02

De meeste fjorden zijn officieel (qua schofthoogte) wel pony's. Maar net als bij IJslanders en haflingers en nog een aantal ponyrassen worden het paarden genoemd. Dit komt doordat er vooral vroeger veel mee gewerkt en gereden werd door volwassenen. En ja, een volwassene die op een pony rijdt..dat klinkt toch niet echt, vonden ze. Deze rassen werden dus eigenlijk voor volwaardige rij-en lastdieren aangezien (niet dat een pony dat niet is, maar dat vonden ze nu eenmaal) en werden daarom paarden genoemd.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:09

Qua hoogte: Pony
Qua (werk)kracht: Paard

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:21

In het land van herkomst waar het echte trekpaarden, vandaar de naam als ik het goed begrepen heb.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:23

In mijn boek van m'n brevetten staat dat een pony tot 1M 48 een pony heet, daarboven is het een paard. Wellicht klopt dit ook wel! aangezien ze dit boek in heel België voor de brevetten gebruiken..

Op bokt zie ik vaak dat mensen hun pony een paard noemen of hun paard een pony noemen terwijl het niet klopt.. Verklaring?

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:46

ik heb een fjordenpony ( 1.36 ) en een fjordenpaard ( 1.56 )

ik vind zelf sommige fjorden echt pony's zie mijn ukkie, kwa gangen, power en maat echt een pony. mijn andere fjord is wat groter heeft hele andere gangen veel meer power dat vind ik toch meer naar het paard gaan..

maar als je zegt fjordenpony? ik vind 't niet klinken. het is gewoon een fjordenpaard, al vallen veel in de pony maat het ras is nou eenmaal zo groot kwa gemiddelde maar de dieren stellen wel iets wat meer voor dan een gewone pony van rond de 1.40 hihi.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:49

marocje98 schreef:
De meeste fjorden zijn officieel (qua schofthoogte) wel pony's. Maar net als bij IJslanders en haflingers en nog een aantal ponyrassen worden het paarden genoemd. Dit komt doordat er vooral vroeger veel mee gewerkt en gereden werd door volwassenen. En ja, een volwassene die op een pony rijdt..dat klinkt toch niet echt, vonden ze. Deze rassen werden dus eigenlijk voor volwaardige rij-en lastdieren aangezien (niet dat een pony dat niet is, maar dat vonden ze nu eenmaal) en werden daarom paarden genoemd.

officieel zijn het paarden en onofficieel zou je het pony's kunnen noemen, om de redenen die jij noemt.

fjorden, haflingers en ijslanders (zover ik weet) zijn de PAARDENrassen die naar hun naam een paard zijn. dus deze 3 zijn paarden. de meeste hebben een pony maat maar door hun naam zijn het paarden. officieel gezien zijn haflingers, fjorden en ijslanders dus paarden.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:50

In nederland hebben wij E-ponys.. 1.48 tot 1.56 als ik het goed heb..
in belgie heb je dit weer niet, dus in belgie als je dan een fjord heb is het een paard boven de 1.48.
Een fjord kan je gewoon bij de ponys starten (meestal zijn dit D-pony maten)
Dus kwa schoft is het een pony, Soms een paard Lachen

Katriien

Pony , ze zijn toch kleiner dan 1.48

Marigold

het is inderdaad fjordenpaard, met een pony stokmaat.
voor mij is het echt ideaal, voor mijn lengte moet ik wel een paard hebben, en ik vind pony's veel leuker om te rijden enzo dan paarden, nou heb ik een een fjorden paard-pony, klein genoeg om zo op te springen, en met het vermogen van een paard Lachen

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 14:08

Ik heb weleens gehoord dat een paard meer ribben heeft dan een pony. Een paard heeft dacht ik 18 ribben en een pony eentje of twee minder heb ik weleens gehoord. De fjord is officiel qua schofthoogte een pony, alhoewel de fjord tegenwoordig steeds groter wordt. Maar officiel is een fjord qua hoogte een pony. Ik heb gehoord dat een fjord daarentegen wel 18 ribbben heeft...dus gelijk aan het aantal ribben van een paard. Vandaar dat de fjord het fjordenPAARD genoemd wordt.

Ik heb dit verhaal eens gehoord, dus ik weet niet zeker of het waar is. mocht ik de grootste onzin vertellen..dan vast mij excuses Clown

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 14:13

Katriien schreef:
Pony , ze zijn toch kleiner dan 1.48

Uhm, niet echt. Fjorden heb je wel tot 1.56. 1.48 is eerder regel dan uitzondering momenteel.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 14:14

Dus conclusie:

officieel: Halfingers,Fjorden,Ijslanders zijn paarden. (Mss door de ribben,volhouding,..)
Onofficieel: Pony's (Meestal door de schofhoogte)

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 14:31

Maartje1990 schreef:
marocje98 schreef:

officieel zijn het paarden en onofficieel zou je het pony's kunnen noemen, om de redenen die jij noemt.

fjorden, haflingers en ijslanders (zover ik weet) zijn de PAARDENrassen die naar hun naam een paard zijn. dus deze 3 zijn paarden. de meeste hebben een pony maat maar door hun naam zijn het paarden. officieel gezien zijn haflingers, fjorden en ijslanders dus paarden.

Ja als je het zo stelt heb je wel gelijk. Maar ik bedoelde met 'officieel' meer de stokmaat die dus zogenaamd officieel bij een pony hoort.

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 14:35

_tarja_ schreef:
Ik heb weleens gehoord dat een paard meer ribben heeft dan een pony. Een paard heeft dacht ik 18 ribben en een pony eentje of twee minder heb ik weleens gehoord. De fjord is officiel qua schofthoogte een pony, alhoewel de fjord tegenwoordig steeds groter wordt. Maar officiel is een fjord qua hoogte een pony. Ik heb gehoord dat een fjord daarentegen wel 18 ribbben heeft...dus gelijk aan het aantal ribben van een paard. Vandaar dat de fjord het fjordenPAARD genoemd wordt.

Ik heb dit verhaal eens gehoord, dus ik weet niet zeker of het waar is. mocht ik de grootste onzin vertellen..dan vast mij excuses Clown

he daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben! Zoiets heb ik ook weleens gehoord. Heb alleen geen idee of een Fjord nu 17 of 18 ribben heeft..Misschien een fjordeneigenaar die even wil tellen Knipoog

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 14:42

hahaha ja even tellen hoeveel ribben.
kan een poging doen, maar of ik ze allemaal kan voelen, denk het niet Knipoog